1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. گزارشی از شکار سه محصول جدید هیوندای برای نخستین بار

گزارشی از شکار سه محصول جدید هیوندای برای نخستین بار

29 مرداد 1396
  • 0

هفته گذشته مدت زمانی‌که برای تست سوناتای فیس‌لیفت به همت کرمان‌موتور در کشور عمان سپری کردیم، فرصتی به‌دست آمد تا سه محصول جدید کمپانی هیوندای را رصد و اطلاعاتی درباره آنها دریافت کنیم که دو محصول با برند جنسیس و یک محصول نیز با برند هیوندای رونمایی شدند و به ترتیب جنسیس G80 اسپرت، جنسیس G90 اسپشیال ادیشن و در نهایت هیوندای کونا بودند. لازم به توضیح است که هر سه محصول در ابتدای سال جاری میلادی به صورت رسمی رونمایی شده‌اند، اما مدل‌هایی که ما با آنها روبه‌رو شدیم نسخه‌های خاص برای بازار منطقه خاورمیانه – آفریقا بودند که ویژگی‌های متفاوت‌تری از نسخه‌های اصلی داشتند. از سوی دیگر اگرچه اجازه عکس‌برداری حرفه‌ای به ما داده نشد، اما توانستیم با کسب رضایت، با تلفن همراه عکس‌هاییاز این خودروها تهیه کنیم.

جنسیس G90؛ نسخه خاص

 گزارشی از شکار سه محصول جدید هیوندای برای نخستین بار

جنسیس G90 سال ۲۰۱۷ از سوی کمپانی هیوندای معرفی و با شعار «سطح بعدی لوکس» به بازار عرضه و نسخه قیمت پایه این خودرو ۶۸٫۱۰۰ دلار عنوان شد. طراحان این خودرو، هدف از طراحی آن‌را نگاهی رو به آینده برای لوکس‌سواری در کنار نوآوری اعلام کردند تا بار دیگر تلاش هیوندای برای قرارگیری کنار برندهایی چون بنتلی، رولزرویس و حتی مرسدس‌می‌باخ به‌چشم آید. دو تیپ برای این خودرو در نظر گرفته شده است که به ترتیب، تیپ پریمیوم شامل دو مدل با پیشرانه مشترک ۳٫۳ لیتری مجهز به توربوشارژ دوگانه و تیپ نهایی (Ultimate) شامل دو مدل با پیشرانه مشترک ۵لیتری وی۸ هستند. موتورهای ۳٫۳ لیتری قدرتی برابر با ۳۶۵ اسب‌بخار و موتورهای ۵ لیتر، قدرتی معادل ۴۲۰ اسب‌بخار را تولید می‌کنند و تفاوت مدل‌های یک تیپ تنها در سیستم انتقال قدرت آنهاست که به دو شکل محور‌عقب یا چهار‌چرخ متحرک هستند. اما نسخه خاص (اسپشیال ادیشن) که ما در عمان مشاهده کردیم، تفاوت‌های ویژه‌ای با نسخه اصلی و پایه این خودرو داشت که به آنها اشاره می‌کنیم.

نسخه خاص با دو تیپ پلاتینیوم و رویال عرضه خواهد شد که تیپ پلاتینیوم از موتور وی۶ مجهز به توربوشارژ دوگانه با حجم دقیق ۳۳۴۲ لیتر استفاده می‌کند و تیپ رویال از موتور وی۸ با حجم ۵ لیتر بهره می‌برد. تا اینجا موتورهای در نظر گرفته شده برای نسخه خاص با نسخه استاندارد هیچ تفاوتی ندارد و قدرت تولیدی آنها نیز یکی است. گیربکس به‌کار رفته در هر دو تیپ نیز هشت سرعته اتوماتیک است و قدرت به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. از سوی دیگر سرعت نهایی نسخه خاص در هر دو تیپ ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت است و شتاب صفر تا ۱۰۰ برای موتور ۳٫۳ لیتری ۶٫۲ ثانیه و برای موتور ۵ لیتری ۵٫۷ ثانیه برآورد می‌شود. ظرفیت باک هر دو تیپ نیز ۸۳ لیتر و رینگ‌های به‌کار رفته ۱۹ اینچی هستند.

اما تفاوت نسخه خاص با نسخه استاندارد در چیست؟ برای یافتن پرسش به‌سراغ مدیران اجرایی هیوندای رفتیم و دریافتیم که برای نسخه خاص یا بهتر بگوییم نسخه خاورمیانه – آفریقای جنسیس G90، تفاوت آشکار تنها در طول و عرض خودرو ایجاد شده است و برخی امکانات رفاهی داخل کابین که البته اجازه عکس گرفتن به ما از داخل کابین داده نشد. هرچند بعدها متوجه شدیم داخل کابین با نسخه استاندارد تفاوت مشهودی ندارد و صرفا برخی تغییرات جزئی با توجه به نوع سلیقه بازار مورد نظر صورت گرفته است که چندان نیز مشهود نیست. با کمی پرسش، قیمت حدودی این خودرو را نیز به‌دست آوردیم که بازه ۶۹ تا ۷۹ هزار دلار را نشان می‌داد. نکته جالب درباره این خودرو نیز با مراجعه به سایت رسمی جنسیس و مقایسه نسخه پایه با خاص تنها در تفاوت صندلی‌های عقب ذکر شده است که در نوع خود جالب می‌نماید!

 گزارشی از شکار سه محصول جدید هیوندای برای نخستین بار

جنسیس G80 اسپرت

 گزارشی از شکار سه محصول جدید هیوندای برای نخستین بار

این مدل نیز برای سال ۲۰۱۷ رونمایی و معرفی عمومی شد که هدف از طراحی آن عملکرد ترکیبی پرفورمنس رانندگی با تجربه رانندگی پویا در سایت جنسیس ذکر شده است. این خودرو با دو تیپ رویال و پلاتینیوم وارد بازار شده است که هر دو تیپ از یک موتور ۳٫۳ لیتری توربو از نوع GDI بهره برده‌اند و قدرت تولیدی آن برابر با ۳۶۵ اسب‌بخار است. سیستم انتقال قدرت جنسیس مورد نظر نیز از نوع ۸ سرعته اتوماتیک بوده و در هر دو تیپ از ۹ ایربگ که شامل ایربگ زانویی راننده می‌شود، استفاده شده است. امکانات رفاهی، ایمنی و غیره نیز در هر دو تیپ کاملا یکسان است اما تفاوت نسخه رویال با پلاتینیوم را می‌توان در امکانات اضافی نسخه رویال چون نمایشگر دوگانه جلو، نوع چرم به‌کار رفته در سقف، ستون‌ها، کابین و در نهایت صندلی‌ها عنوان کرد.

نسخه مشاهده شده در کشور عمان تقریبا با نسخه پایه هیچ تفاوتی نداشت و احتمالا تنها به‌عنوان نمایش در کنار جنسیس G90 نسخه خاص گذاشته شده بود که می‌توان گفت با نیت فروش این خودرو بوده است. از امکانات این خودرو می‌توان به هشدار رانندگی بین خطوط، کروز کنترل هوشمند، آپشن‌های کمکی ایمنی و ترمز کامل، ریموت هوشمند با قابلیت استارت خودرو، ۱۷ بلندگو از کمپانی لکزیگان، نمایشگر ۹٫۲ اینچی با قابلیت پخش دی‌وی‌دی، سیستم ترمز اضطراری، رادار نقطه کور، شارژر وایرلس تلفن همراه برای سرنشینان عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، سقف پانوراما و در نهایت ظاهر به نسبت اسپرت این مدل نسبت به مدل‌های لوکس جنسیس اشاره داشت که جلو پنجره لوزی‌شکل، اسپرت بودن آن‌ را نشان می‌دهد.

 گزارشی از شکار سه محصول جدید هیوندای برای نخستین بار

هیوندای کونا

 گزارشی از شکار سه محصول جدید هیوندای برای نخستین بار

کراس‌اوور جمع‌وجور هیوندای تا زمان رونمایی رسمی آن در ابتدای سال ۲۰۱۷ گمانه‌زنی‌های بسیاری را ایجاد کرد و بسیاری منتظر بودند سرانجام این خودروی جدید را مشاهده کنند. با رونمایی رسمی این خودرو در خرداد امسال، در نهایت چهره جدیدترین محصول کمپانی هیوندای رویت شد تا در کنار کیا سول، مزدا CX-3، نیسان روژ، تویوتا CH-R و بیوک انکور، بازار این ‌دسته خودروها تقریبا کامل و فروش جهانی آنها آغاز شود. بازه قیمتی تمامی این خودروها ۱۷ تا ۲۳ هزار دلار بوده و جالب است که در عمان نتوانستیم قیمت دقیق این خودرو را متوجه شویم. با مراجعه به سایت‌های خارجی نیز قیمت‌های متفاوتی ارائه شده بود که نشان می‌داد هنوز قیمت قطعی برای این خودرو از سوی هیوندای تعیین نشده است، اما حدس ما این بود که رونمایی آن در عمان شاید سرآغاز اعلام رسمی قیمت آن باشد.

به هر حال از قیمت که فاصله بگیریم باید به طراحی و مشخصات فنی این خودرو اشاره داشته باشیم. با نگاه اول، برجستگی روی کاپوت و خطوط به‌کار رفته در سراسر خودرو تداعی خودرویی بزرگ را از روبه‌رو برای بیننده خواهد داشت که البته چنین نیست. اگر بخواهیم اندازه این خودرو را مقایسه کنیم، مشابه رنو داستر است که تنها طراحی نمای روبه‌روی آن باعث می‌شود بزرگ‌تر به‌چشم بیاید. نحوه طراحی چراغ‌های جلو نیز بر اساس سلیقه شخصی بینندگان می‌تواند زیبا یا حتی زشت به‌نظر آید، اما این طراحی کاملا با ظاهر این خودرو همگام بوده و دو خط باریک چراغ‌های بالایی کاملا ریتم خودرو را حفظ کرده است. در نمای جانبی نیز با ایجاد برجستگی‌های روی سپرهای جلو و عقب، حس خودرویی قدرتمند تداعی می‌شود که تفاوت رنگ سپرها با بدنه خودرو، آن ‌را عضلانی‌تر جلوه می‌دهد. نمای پشتی خودرو نیز نسبت به برخی محصولات غیرسدان هیوندای (با کمی ارفاق) جذاب‌تر شده است و دلچسب به‌نظر می‌رسد. مشخصات فنی این خودرو در عمان به‌دست ما نرسید اما با مراجعه به سایت رسمی هیوندای این اطلاعات را توانستیم به‌دست آوریم. با توجه به منطقه فروش این خودرو، پیشرانه‌های استفاده شده برای آن متفاوت است، اما در نسخه پایه از یک موتور با حجم ۲ لیتر با توان تولید ۱۴۷ اسب‌بخار قدرت استفاده شده که نهایت سرعت آن عدد ۱۹۴ کیلومتر بر ساعت بوده و صفر تا ۱۰۰ را در زمان حدودی ۱۰ ثانیه نشان می‌دهد.

سیستم انتقال قدرت این خودرو نیز یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک است که گشتاور ۱۷۹ نیوتون‌متری را ایجاد می‌کند. هم‌چنین یک پیشرانه دیگر برای این خودرو در نظر گرفته شده است که از نوع ۱٫۶ لیتری توربو بوده و قدرتی حدود ۱۷۵ اسب‌بخار را نشان می‌دهد. از سوی دیگر صفر تا ۱۰۰گیری، با این پیشرانه زمان ۷٫۷ ثانیه را نشان می‌دهد و سرعت آن می‌تواند تا ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت افزایش یابد. گشتاور ۳۶۵ نیوتون‌متری این خودرو نیز از یک گیربکس ۷ سرعته مجهز به کلاچ دوگانه به چرخ‌ها می‌رسد تا در نهایت در کنار امکانات کارآمد و به‌روز رفاهی، ایمنی و ارتباطی، شاهد خودرویی جذاب از هیوندای باشیم.

 گزارشی از شکار سه محصول جدید هیوندای برای نخستین بار



نظرات