1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. نگاهی به کراس آور تسلا مدل X

نگاهی به کراس آور تسلا مدل X

21 آبان 1393
  • 4

تسلا هنوز برای تولید مدل X خود آمادگی ندارد و آخرین خبرها نشان می‌دهد که این خودرو با تأخیر در عرضه مواجه خواهد بود. با این وجود، مشتاقان زیادی از جمله 20 هزار نفر از کسانی که برای خرید این خودرو و دریافت آن در سال 2015 برنامه‌ریزی کرده بودند، بیعانه پرداخت کرده‌اند و منتظر رسیدن این خودروی شاسی‌بلند الکتریکی هستند. اما به علت همین تأخیر، وجوه آن‌ها بازگردانده خواهد شد. یکی از دلایل گفته شده برای این تأخیر، آماده سازی بهتر خودرو و جلوگیری از مشکلات احتمالی بعدی که می‌تواند فراخوان‌هایی را به همراه داشته باشد، است. یکی از دلایل افزایش فراخوان‌ها و کاهش اعتماد به خودروهای جدید، نیازمودن کافی تکنولوژی‌های جدید در خودروها و عرضه شتاب آلود آن‌هاست. از سویی تأخیر بیشتر در عرضه این خودرو باعث خواهد شد تا رنجروور و پورشه، خودروهای تمام الکتریکی خود را سریع‌تر روانه بازار کنند. در هر صورت بد ندیدیم که شما را با ویژگی‌های این خودروی شاسی‌بلند شهری الکتریکی آشنا سازیم.

تسلا پیشتاز خودروسازان مدرن آمریکایی در عرصه خودروهای الکتریکی لوکس محسوب می‌شود. خودروهایی که همچون رقبای بنزینی می‌توان در زندگی روزمره و واقعی از آن‌ها بهره برد و در عین حال، نمادی از تکنولوژی مدرن آمریکایی به شمار می‌آیند. مدل اس تسلا، حتی محبوبیت و فروشی بیشتر از سدان های لوکس اروپایی داشته و به جر مرسدس بنز کلاس اس، در بازار اروپا، سایر رقبا را پشت سر گذاشته است. قابلیتهای این سدان لوکس، دست کمی از یک خودروی عادی با پیشرانه درون‌سوز ندارد. بنابراین می‌توان پررنگ‌تر شدن حضور چنین خودروهایی را در بازار با رنسانسی که تسلا برپا کرده، به انتظار نشست.

در کنار مدل S سدان، تسلا یک خودروی کانسپت کراس آور را نیز نمایشگاه خودروی لس آنجلس سال 2012 معرفی کرد. قرار بود طبق برنامه، مدل X از سال 2015 وارد بازار شود. این کراس آور یا SUV چهار درب با چهره و طراحی مشابه با برادر سدان خود، مخصوصاً در جلوی خودرو، نشان از یک خودروی تسلا دارد. حتی داشبورد دو خودرو نیز کاملاً مشابه و یکسان است. از جمله یک صفحه نمایش غول‌پیکر 17 اینچی لمسی که به عنوان پنل ابزار کنسول، انجام وظیفه می‌کند.

حتی دستگیره درب‌ها که به صورت خودکار از جای خود خارج می‌شوند یا درون بدنه پنهان می‌شوند نیز از مدل S الهام گرفته شده‌اند. اما تفاوت‌هایی اساسی چون دربهای عقب با مکانیزم بازشونده همانند بال پرندگان و ردیف سوم صندلی‌ها را نیز باید یادآور شد. به گفته تسلا، این نوع از درب‌ها، ورود و خروج به ردیف دوم و سوم صندلی‌ها را تسهیل می‌نماید. پیش از این این نوع درب‌ها را در خودروهای اسپرتی نظیر مرسدس بنز SL گالوینگ هم دیده بودیم اما تسلا نام بال شاهین را روی این درب‌ها نهاده است. این سبک از درها همچنین اجازه استفاده در فضاهای تنگ را به سرنشینان آن می‌دهد اما در پارکینگ‌های با سقف کوتاه، معضل تازه ای بروز می‌کند.

در زیر پوسته این خودرو، باز هم اشتراکات با مدل S دیده می‌شود. هر دو خودرو از یک پلتفرم مشترک سود می‌برند. در مدل X نیرو به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. دو موتور الکتریکی روی هر کدام از محورها نصب می‌شوند. در سرعتهای پایین می‌توان به عنوان یک خودروی دیفرانسیل جلو از آن بهره برد. زمانی که نیاز به کشش بیشتری باشد، یا اصطکاک چرخ‌های جلو کاهش یابند، چرخ‌های عقب نیز نیروی خود را اعمال می‌کنند. این تغییرات کاملاً به صورت هوشمند و خودکار انجام می‌شود. تسلا ادعا کرده که این مدل قادر است صفر تا 96 کیلومتر را تنها در 5 ثانیه طی کند که بدین ترتیب بسیاری از SUV های اسپرت بازار را شکست خواهد داد.

این خودرو هم مانند سدان مدل اس در دو نسخه با دو نوع پکیج باتری‌های 60 و 85 کیلووات ساعتی در دسترس خواهد بود. باتری‌های ضعیف‌تر مدل 60 کیلووات ساعتی قادرند تا 340 کیلومتر مسافت را پوشش دهند در حالی که مدل 85 آن قادر است تا به برد مسافت 430 کیلومتر هم با هر بار شارژ باتری دست یابد.

قیمت تسلا مدل X هنوز اعلام نشده است. با این وجود قیمتی نزدیک به مدل S برای آن پیش‌بینی می‌شود حتی با اعمال معافیت‌های مالیاتی قیمتی حدود 50 هزار دلار در انتظار این خودرو است و البته مدلهای بسیار گران‌تر آن نیز عرضه خواهند شد.

تسلا مدل-نمای کلی x

تسلا مدل X-نمای کلی

تسلا مدل X-نمای کلی

تسلا مدل X-نمای کلی

تسلا مدل X-نمای کلی

تسلا مدل X-نمای بدنه جلو

 تسلا مدل X-نمای کلی

تسلا مدل X-نمای کلی

تسلا مدل X-نمای کلی

تسلا مدل X-نمای کلی

تسلا مدل X-نمای کلی

تسلا مدل X-نمای کلی

تسلا مدل X-نمای داخل

تسلا مدل X-نمای داخل



نظرات

  • یوونتوس یوونتوس (21 آبان 1393 ساعت 19:01)

    مزیت باز شدن در بصورت عمودی چیه؟!

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (21 آبان 1393 ساعت 18:15)

    هرروز جدیدتر از قبل

  • محمدماجد محمدماجد (21 آبان 1393 ساعت 14:10)

    اونا هرچی طراحی میکنن همون میشه ما هرچی طراحی کنیم یه چیز بیخود میشه

  • آریوبر آریوبر (21 آبان 1393 ساعت 12:38)

    به این میشه گفت ماشین عالیه!