1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. ده مدل برتر بی ام و در طول تاریخ

ده مدل برتر بی ام و در طول تاریخ

15 مرداد 1394
  • 0

ب‌ام‌و کوتاه شده عبارت Bayerische Motoren Werke به معنای صنایع موتوری باواریا است. نزدیک به یک قرن از زمان تأسیس این کمپانی می‌گذرد، در این مدت این خودروساز را شناختیم و با خودروهای آن خاطره ساختیم. این کمپانی و روندی که در پیش‌گرفته در یک جمله خلاصه می‌شود " یک پروژه‌ی خوب ".

 ده مدل برتر بی ام و در طول تاریخ

ب‌ام‌و از سال 1916 تابه‌حال خودروهای افسانه‌ای زیادی ساخته است. از ایزتای اولیه تا i8 که چندی پیش به تولید رسید؛ اما بهترینِ بهترین‌های این کمپانی کدام خودروها هستند؟ لیست کردن خودروهای برتر M3 و M5 این کمپانی کار آسانی نیست. حالا در نظر بگیرید که بخواهید صدها خودروی فوق‌العاده از تمام سری‌های ب‌ام‌و را از لیست خارج کنید و تنها به 10 خودروی برتر این کمپانی برسید. در ادامه 10 خودروی برتر در طول تاریخ این کمپانی را معرفی می‌کنیم. لیستی که شما در نظر دارید چقدر شبیه به لیستی است که ما مهیا کردیم؟

10. ب‌ام‌و 328

ب‌ام‌و 328 سال 1936 یک خودروی اسپرت تمام‌عیار بود و در زمان معرفی، هیچ خودرویی تاب رقابت با این خودرو را نداشت. این خودرو که برنده‌ی هر مسابقه ماشین‌های اسپرت بود لایق جایگاه دهم بهترین خودروهای ب‌ام‌و است.

 ده مدل برتر بی ام و در طول تاریخ

موتور 2.0 لیتری و شش سیلندر خطی این خودرو قادر به تولید 79 اسب بخار نیرو بود. قدرت تولیدی این خودروی 830 کیلوگرمی در زمان خود واقعاً عدد شگفت‌انگیزی بود. این رودستر دوسرنشینه از لحاظ ظاهری هم خودروی شایسته و زیبایی بود. اصالت خودروهای امروزی ب‌ام‌و در این خودرو هم موج میزند به‌طوری‌که جلوپنجره دوقلوی معروف ب‌ام‌و در این خودروی تولیدی سال 1936 هم دیده می‌شود.

9. ب‌ام‌و 3.0 CSL

ب‌ام‌و برای رقابت بهتر در قهرمانی تور اروپا CSL 3.0 را در سال 1972 ساخت. ب‌ام‌و که پیش از این از خودروی موفق 3.0 CS پرده برداشته بود، با حذف عایق صدا، اضافه کردن پنل های بدنه‌ی نازک‌تر و حذف کردن ویژگی‌های اضافی این خودرو را سبک‌تر کرده بود. موتور این خودرو هم حجمی 3.0 لیتری داشت.

 ده مدل برتر بی ام و در طول تاریخ

در سال 1973 خودروی 3.0 CSL با موتور حجیم‌تر 3.2 لیتری، تنفس بهتر و کیت آئرودینامیکی چند پره بیش‌ازپیش آماده نبرد در مسابقات شد.3.0 CSL درست مثل جد خود یعنی 328 دوران رالی بسیار موفقی را پشت سر گذاشت.

8. ب‌ام‌و M1 کوپه

ب‌ام‌و سری M1 کوپه سال 2011 تولد کامپکت راننده محور ب‌ام‌و بود. خودرویی که جانشین معنوی 2002 توربو و M3 E30 اصلی محسوب می‌شد.

 ده مدل برتر بی ام و در طول تاریخ

M1 کوپه نسبت به مدل استاندارد سری 1 بدنه عریض‌تر و موتور قوی‌تری داشت. بااین‌وجود خودرو سبک‌تر از حالت استاندارد بود و زیر 1.5 تن وزن داشت. زیر کاپوت این خودرو موتور توربوشارژ شش سیلندر و 3.0 لیتری قرار داشت که 335 اسب بخار نیرو و 450 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این موتور که با گیربکس دستی 6 سرعته ب‌ام‌و جفت می‌شد ویژگی‌های برادر بزرگ‌تر سریعش یعنی M3 را هم به عاریه گرفته بود.

7. ب‌ام‌و 2002 توربو

3.0 CSL تنها مدل ویژه ب‌ام‌و در سال 1973 نبود. ب‌ام‌و 2002 توربویی که در دهه‌ی 60 معرفی‌شده بود هم در خط تولید این کمپانی قرار داشت. کلاس جدیدی که این خودروی کامپکت معرفی کرد مسیر جدیدی برای ب‌ام‌و مشخص کرد که درنهایت و در اواخر دهه‌ی 70 به مدل بسیار موفق سری 3 منجر شد.

 ده مدل برتر بی ام و در طول تاریخ

قبل از این‌که تغییرات و این انتقال مدل صورت بگیرد چندین مدل اسپرت در این کلاس به تولید رسید که ب‌ام‌و 2002 توربو بهترین مدل این خودروها بود. موتور 2.0 لیتری توربوشارژ و چهار سیلندر این خودرو می‌توانست 170 اسب بخار نیرو و 244 نیوتن متر گشتاور تولید کند. ب‌ام‌و 2002 توربو با به‌روزرسانی آئرودینامیک بدنه توانست در مسابقات رالی هم به موفقیت برسد. میراث این خودروی افسانه‌ای در خودروهای سطح بالای ب‌ام‌و دیده می‌شود.

6. ب‌ام‌و Z8

تولید چهارساله‌ی ب‌ام‌و Z8 در آغاز هزاره‌ی سوم باورنکردنی بود. این خودرو جانشین معنوی رودستر 507 افسانه‌ای بود. طراحی این خودرو باعث می‌شود خطوط زیبای خودروهای قدیمی در ذهن بیننده نقش ببندد.

 ده مدل برتر بی ام و در طول تاریخ

این خودرو نیروی 400 اسب بخاری و گشتاور 501 نیوتن متری را از موتوری 4.9 لیتری هشت سیلندر می‌گرفت. این خودرو بسیار گران‌قیمت بود و با حضور در یکی از فیلم‌های جیمز باند در خاطرها ماندگار شد. در طول 4 سال تنها 5703 دستگاه از این خودرو تولید شد.

 ده مدل برتر بی ام و در طول تاریخ

 ده مدل برتر بی ام و در طول تاریخ

5. ب‌ام‌و i8

i8 یک معجزه‌ی تکنولوژیکی از ب‌ام‌و است. این خودرو که ظاهر و عملکردی به سبک و سیاق سوپراسپرت ها دارد یک خودروی پلاگین هیبرید با بازدهی بالاست. این خودرو با کمک یک موتور الکتریکی در کنار موتور 1.5 لیتری سه سیلندر توربوشارژ تنها 3.1 لیتر بنزین در 100 کیلومتر مصرف می‌کند. I8 بدون مصرف بنزین و تنها با استفاده از موتور الکتریکی قادر به طی کردن مسافتی 24 کیلومتری است.

 ده مدل برتر بی ام و در طول تاریخ

طراحی و چهره‌ی این خودرو از زمان آن جلوتر است به طوری که انگار خودرویی از آینده به گذشته آمده است.i8 چهار سرنشینه به‌غایت یک خودروی اسپرت تمام‌عیار است. این خودرو 357 اسب بخار نیرو را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند و با این نیرو تنها در 4 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. سرعت نهایی این خودرو به‌صورت الکترونیکی در 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

 ده مدل برتر بی ام و در طول تاریخ

 ده مدل برتر بی ام و در طول تاریخ

 ده مدل برتر بی ام و در طول تاریخ

4. ب‌ام‌و M5 E34

نسل دوم ب‌ام‌و M5 که با کد E34 شناخته می‌شود در بیشتر دیدگاه‌ها و لیست‌ها برترین M5 تولیدشده تابه‌حال است. این خودرو که بین سال‌های 1989 تا 1995 تولید شد آخرین نسل M5 است که با وزن محدود 1.8 تنی به تولید رسید. تمام قسمت‌های عملکردی E34 از بهترین نوع بودند; گیربکس دستی، سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب و موتور قدرتمند شش سیلندر. ریشه‌های این قطعات هم به سوپر اسپرت افسانه‌ای M1 راه پیدا کرد.

 ده مدل برتر بی ام و در طول تاریخ

مدل اولیه این خودرو موتوری شش سیلندر و حجمی 3.6 لیتری داشت که 310 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. مدل‌های بعدی این خودرو در بعضی بازارها با موتور 3.8 لیتری و قدرت 355 اسب بخاری هم به فروش می‌رسید؛ اما اگر کسی به دنبال مدلی واقعاً خاص از این سری می‌گشت می‌توانست به دنبال M5 تورینگ واگن بگردد که در تعداد محدودی به تولید رسیده بود.

3. ب‌ام‌و 507

یقیناً خوش‌قیافه‌ترین ب‌ام‌و ای که تاکنون به تولید رسیده مدل 507 است. این خودرو که در سال‌های انتهایی دهه‌ی 50 به تولید رسید موتورجلو و دیفرانسیل عقب بود و زیر کاپوت موتوری هشت سیلندر و 3.2 لیتری داشت.

 ده مدل برتر بی ام و در طول تاریخ

باوجود طراحی فوق‌العاده و عملکرد مناسب، 507 به طرز وحشتناکی گران بود و تنها 252 دستگاه از آن تولید شد. اگرچه این خودرو در تعداد محدود تولید شد اما میراث 507 به حیات خود ادامه داد و چند دهه بعد الهام‌بخش رودستر Z8 شد.

2. ب‌ام‌و M3 E30

وقتی صحبت از خودروهای مدرن سطح بالای ب‌ام‌و می‌شود M3 E30 به‌عنوان آغازگر و سردمدار این سری شناخته می‌شود. در واقع هدف اصلی تولید M3 شرکت در سری رالی‌های DTM بود. موتور چهار سیلندر 2.3 لیتری این خودرو در مدل خیابانی به‌صورت استاندارد قادر به تولید 210 اسب بخار نیرو بود.

 ده مدل برتر بی ام و در طول تاریخ

اما به‌روزرسانی M3 تنها در بهبود عملکرد موتور خلاصه نمی‌شد و سری 3 کوپه با تغییرات دیگری مثل آئرودینامیک بهتر، قطعات جدید در سیستم تعلیق، قطعات جدید پیشرانه و ترمزهای بهتر همراه شد که M3 را کاملاً برتر نشان می‌داد. میراث به‌جامانده از این خودرو هنوز هم در خودروهای مدرن ب‌ام‌و دیده می‌شود، خودروهایی مثل نسل بعدی M2 کوپه

1. ب‌ام‌و M1

در سال‌های پایانی دهه 70 و سال‌های اولیه دهه‌ی 80، ب‌ام‌و اولین سوپراسپرت واقعی خود را ساخت. این خودرو دوسرنشینه که M1 نامیده می‌شد موتور وسط بود و برای شرکت در رالی خودروهای اسپرت به تولید رسیده بود. موتور 3.5 لیتری شش سیلندری که در اختیار راننده قرار گرفته بود قادر به تولید 273 اسب بخار نیرو بود. این میزان نیرو و قدرت در دوران بحران نفتی بسیار عجیب بود.

 ده مدل برتر بی ام و در طول تاریخ

M1 باوجود عملکرد موفق و کسب موفقیت در رالی‌ها به‌اندازه کافی به‌یادماندنی نشد چراکه چهره‌ی نه‌چندان دل‌چسب آن مثل جوجه اردک زشت خودنمایی می‌کرد. البته این جوجه اردک زشت با طراحی بدنه جیوجیارو تا جای ممکن سریع به نظر می‌رسید و با کیت کامل مسابقه وبال‌های بزرگ بیمر در مسابقات جاده‌ای با هیبت خاصی عرض‌اندام می‌کرد.

 ده مدل برتر بی ام و در طول تاریخ

 ده مدل برتر بی ام و در طول تاریخ

 ده مدل برتر بی ام و در طول تاریخ

منبع پدال


نظرات