1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. معرفی سوزوکی گرند ویتارا فیس لیفت در ایران

معرفی سوزوکی گرند ویتارا فیس لیفت در ایران

25 مهر 1395
  • 1

حدود 1 ماه از آمدن سوزوکی گرند ویتارا فیس‌ لیفت به بازار می‌گذرد ولی آیا امکانات این فیس لیفت بیشتر از گرند ویتارای سابق است یا نه؟

 آشنایی با سوزوکی گرند ویتارا فیس لیفت در ایران

گرند ویتارا محبوب‌ترین سوزوکی بازار ایران است که امسال جشن 28 سالگی‌اش را گرفت. گرند ویتارا در سال 1386 ، در شرایطی که رونیز در دل متقاضیان شاسی‌بلندهای آفرود جایش را باز کرده بود، مهمان جاده‌های ایران شد. در آن زمان تنها 2 سال از عرضه جهانی نسل سوم این ژاپنی می‌گذشت و به همین دلیل مشتریان ایرانی با خودروی نسبتا به‌روزی در بازار مواجه شدند ولی این خودروی به‌روز قریب 9 سال روی خط تولید باقی ماند و از سر جایش تکان نخورد!

 آشنایی با سوزوکی گرند ویتارا فیس لیفت در ایران

یکسال بعد از عرضه گرند ویتارا در ایران، سوزوکی مدل‌های 2008 آن‌را با تغییراتی تازه معرفی کرد که مهم‌ترین آن حذف انجین 2.0 لیتری 140 اسبی بود تا از این به بعد انجین 2.4 لیتری 164 اسبی آن (یا 169 اسبی به قول ایران خودرو) پیشرانه استاندارد بنزینی آن باشد. خوشبختانه این انجین به ایران هم آمد ولی متاسفانه 9 سال تولید مداومش آن هم بدون هیچ تغییر محسوسی، فرصتی ناب برای شاسی‌بلندهای کره‌ای به وجود آورد تا این ژاپنی با کیفیت را به حاشیه بکشانند و البته موفق هم شدند.

اما گرند ویتارا از طرف دیگر باید با مشکلات دوران تحریم هم دست و پنجه نرم می‌کرد؛ تحریم‌ها آنچنان جدی بود که بعد از چندین‌بار توقف مقطعی تولید گرند ویتارا، حتی در سه ماهه نخست 95 که دوران پسابرجامی تازه شروع شده بود تولید آن با 96% کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل، مجموعا به 11 دستگاه رسید؛ یعنی حدود 4 دستگاه در هر ماه! نهایتا با شروع تابستان 95 تولید گرند ویتارا به پایان رسید تا اینکه بعد از وقفه‌ای 2 ماهه نسخه تازه‌ای از گرند ویتارا وارد خط تولید ایران خودرو مشهد شد؛ درحالیکه همه چشم به راه نسل جدید گرند ویتارا بودیم اما ایران خودرو غافلگیرمان کرد!

گرند ویتارا فیس لیفت؛ تحفه 4 سال پیش!

از شهریورماه 95 بود که تولید گرند ویتارا فیس لیفت شروع شد؛ گرند ویتارایی که هم‌اکنون فروخته می‌شود متاسفانه محصول سال 2012 است؛ سوزوکی در آن سال با تاخیر زیادی این فیس لیفت را ، که جز حذف پیشرانه‌های V6 هیچ تغییری در بخش فنی نداشت، به بازار فرستاد. اینکه می‌گوئیم با تاخیر زیاد، کنایه از حرف‌های مدیر تولید سوزوکی است که در دسامبر 2014 لب به انتقاد گشود و گفته بود: گرند ویتارا دیرهنگام به‌روزرسانی شد و (در آن زمان) سوزوکی به جای فیس‌ لیفت باید نسل جدیدش را عرضه می‌کرد. به هرحال فیس لیفت گرند ویتارا هم‌اکنون در بازار ایران حضور دارد ولی آیا این ژاپنی همان امکانات سابقش را دارد؟

 آشنایی با سوزوکی گرند ویتارا فیس لیفت در ایران

 آشنایی با سوزوکی گرند ویتارا فیس لیفت در ایران

گرند ویتارا فیس‌ لیفت ابتدا در نمایشگاه مشهد رونمایی شد؛ در آن موقع ایران خودرو زمان عرضه این ژاپنی را دی‌ماه 95 اعلام کرده بود ولی ظاهرا اوضاع بهتر از آن چیزی که ایران خودرو پیش‌بینی می‌کرد جلو رفت و این فیس‌ لیفت 3 ماه زودتر به بازار ایران رسید.

 آشنایی با سوزوکی گرند ویتارا فیس لیفت در ایران

در گرند ویتارا چراغ‌ها و جلوپنجره و سپر تغییر کرده است، همچنین رینگ‌ها جدیدند و راهنمای LED نیز روی قاب آینه‌های جانبی قرار گرفته‌اند. در کابین هم اتفاق خاصی نیفتاده است ولی باید به تودوزی جدید صندلی‌ها، روکش چرمی فرمان، سانروف و آینه‌های تاشو برقی با گرمکن اشاره کرد.

در قسمت فنی هم کاملا مطمئن باشید که این فیس‌ لیفت هیچ تفاوتی با گرند ویتارای سابق ندارد. گرند ویتارا فیس‌ لیفت همچون گذشته در دو تیپ دستی (با کد شرکتی 50709) و اتومات (با کد شرکتی 50609) تحویل مشتریان می‌شود و خوشبختانه دیگر خبری از تیپ‌های نیمه‌فول نیست و هردو تیپ به صورت فول تحویل مشتریان می‌شود. به غیر از تفاوت فنی این‌دو تیپ، که در جدول زیر قابل مشاهده است، در بخش تجهیزات نیز امکانات هردو تیپ مشابه است جز آنکه تیپ اتومات دو مانیتور عقب بیشتر دارد.

 آشنایی با سوزوکی گرند ویتارا فیس لیفت در ایران

منتظر نسل جدیدش باشیم؟ بله!

گرند ویتارا در 2015 وارد نسل چهارم شد؛ نسل جدید این ژاپنی ابعادی کوچکتر و قابلیت‌های آفرود کمتری دارد و شاید به همین دلیل است که سوزوکی، پیشوند گرند را از روی نامش برداشته. در نسل جدید ویتارا، انجین بنزینی استاندارد خودرو حالا 1.6 لیتری VVT است که 118 اسب‌بخار قدرت و 156 نیوتن‌متر گشتاور دارد.

سوزوکی برای این نسل، همچنین نسخه ویژه‌ای با نام Vitara S یا Vitara Sport ساخته که به انجین 1.4 لیتری توربو BoosterJet مجهز است؛ قدرت و گشتاور ویتارا اسپرت به‌ترتیب معادل 138 اسب‌بخار و 220 نیوتن‌متر است. باتوجه به مذاکرات اخیر ایران خودرو با سوزوکی (و احتمالا با سوزوکی ماروتی که محصولات سوزوکی را در هندوستان تولید می‌کند)، شانس تولید نسل جدید ویتارا از نیمه دوم 96 بسیار زیاد است.

 آشنایی با سوزوکی گرند ویتارا فیس لیفت در ایران

 آشنایی با سوزوکی گرند ویتارا فیس لیفت در ایران

منبع:ایران جیب



نظرات

  • nimaa nimaa (25 مهر 1395 ساعت 11:26)

    لطفا اصلاح کنید
    پلت فرم ویتارا با گرند ویتارا کلا متفاوته و ویتارا نسل جدید گرند ویتارا نیست
    ضمنا همین الان مدل 2017 هر دو خودرو ویتارا و گرند ویتارا داره در دبی فروش میره و خودرو گرند ویتارا یه سایز بزرگتر از ویتارا و حدود 500 کیلو هم سنگین تره و کلا هیچ ربطی بهم ندارن