1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. خودروهای دست‌دوم محبوب ولی نه‌چندان قابل‌اعتماد

خودروهای دست‌دوم محبوب ولی نه‌چندان قابل‌اعتماد

1 مرداد 1393
  • 0

برای خرید خودرو، معمولاً همه جوانب درنظر گرفته می‌شود؛ مواردی مانند گزارش‌های آماری از خریداران خودرو، مجله‌ها، سایت‌های اینترنتی. بسیاری از افراد برای خرید خودرویشان، هفته‌ها و شاید ماه‌ها وقت صرف پیدا کردن یک مدل خوب و قابل‌اطمینان می‌کنند. خودروهای خوب، چه نو و چه دست‌دوم باشند، در هر صورت کیفیت خود را نشان خواهند داد. یکی از چالش‌ها در این زمینه، این است که بسیاری از محصولات جدید کمپانی‌های خودروسازی، در واقع آزمونی برای امکانات جدید صنعت خودرو هستند. در نتیجه، بهترین بررسی کیفی تنها می‌تواند توسط اولین مشتریان این مدل‌ها صورت گیرد.

تولید‌کنندگان از تمام این منابع به عنوان ابزارهای بازاریابی استفاده می‌کنند. امّا در همین حال، بسیاری از بررسی‌ها نمی‌توانند تصویر کاملی از دوام یک خودرو باشند. مطالعات طولانی‌مدت در صنعت خودرو، نتیجه‌ای به مراتب واقعی‌تر ارائه می‌دهند؛ ولی همین مطالعات نیز یک نقطه‌ضعف دارند و آن محدود بودن ارزیابی به مشترکین نظرسنجی یا اولین صاحبان مدل‌های خودرو است. همین مسئله باعث وارد شدن یک پارامتر چالش برانگیز دیگر با عنوان «جهت‌گیری مالکیت» می‌شود.

این موضوع باعث شده تا در تحقیقی تازه، «میزان خرابی» خودروها اندازه‌‌گیری شود. در این تحقیق، نزدیک به ۴۵۰ هزار خودروی مختلف بررسی شده است. تمام این وسایل نقلیه به صورت کاملاً مستقل توسط خریداران حرفه‌ای بررسی شده‌اند. این خریداران برای تشخصیص مشکلات مکانیکی و ساختاری آموزش دیده‌اند؛ مشکلاتی که معمولاً در مطالعات دیگر این صنعت توسط صاحبان خودرو نادیده گرفته می‌شود. در همین حال، این مشکلات توسط کسانی که جهت‌گیری مالکیت ندارند، در برگه نظرسنجی ثبت خواهد شد.

یکی از مواردی که در تحقیق مشخص شده، این است که بسیاری از مدل‌های محبوب موجود در بازار، در هنگام استفاده از یک پیشرانه معیّن، هزینه‌های بسیار زیادی را در طولانی‌مدت برای صاحب خود ایجاد می‌کنند. شاید ترکیب یک موتور و گیربکس کارایی بسیار خوبی داشته باشد، ولی در همین حال، ممکن است ترکیب یک پیشرانه و انتقال قدرت دیگر بسیار گران تمام شود. در ادامه مشکلات خاص در زمینه قابلیت‌اطمینان برخی خودروهای محبوب را بررسی می‌کنیم.

خودروهای دست‌دوم محبوب ولی نه‌چندان قابل‌اعتماد

هوندا آکورد

آکورد در بازار خودروهای کارکرده امروز همواره یک قیمت پایدار را حفظ می‌کند. دلیل این موضوع بیشتر به شهرتش به قابل‌اعتماد بودن برمی‌گردد. با این حال، یکی از نقطه‌های تاریک در هوندا آکورد، ترکیب سیستم گیربکس اتوماتیک با موتور ۶ سیلندر در مدل‌های قدیمی آن است. هوندا تقریباً بیش از یک میلیون از این خودروها را در سال ۲۰۰۴ فراخوانی کرده است. ولی با این وجود، باز هم گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد مشکلات سیستم گیربکس برای این خودروهای فراخوانی‌شده، هنوز در جای خود باقی است. این مطالعه نیز نشان‌دهنده این موضوع است که هوندا از لحاظ قابلیت‌اطمینان در درازمدت در جایگاهی پایین‌تر از حدّ متوسط قرار می‌گیرد.

خودروهای دست‌دوم محبوب ولی نه‌چندان قابل‌اعتماد

نیسان آلتیما

خودروهای نیسان آلتیما با موتورهای چهار سیلندر که در بین سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ تولید شده‌اند، از مصرف بیش از حدّ روغن رنج می‌برند که به دلیل عملکرد نامناسب‌ رینگ‌های پیستون آنهاست. مبدّل‌های کاتالیتیک در این مدل‌ها نیز پس از مدتی می‌شکنند و همین موضوع باعث خط اندازی به دیواره سیلندر موتور می‌شود.

خودروهای دست‌دوم محبوب ولی نه‌چندان قابل‌اعتماد

مینی‌کوپر. مینی‌کوپرهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ و مینی‌کانورتیبل‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ به دلیل شیفت نامناسب دنده‌ها در سیستم گیربکس تغییر سرعت پیوسته یکی از بدترین عملکردها را در این تحقیق داشته‌اند. ب‌ام‌و در این زمینه اقدامات مهمی را انجام داده، ولی یافته‌های این تحقیق نشان که خودروهای دست‌دوم مینی کوپر موجود در بازار در طول دو سال گذشته دارای این مشکل مزمن بوده‌اند.

خودروهای دست‌دوم محبوب ولی نه‌چندان قابل‌اعتماد

فورد F-150

مدل‌های F-150 که از موتورهای ۵/۴ لیتری V8 استفاده می‌کنند، در طولانی‌مدت دچار مشکلات پرهزینه‌ای می‌شوند. مدل‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ از اولین مدل‌هایی هستند که می‌بایست از آنها اجتناب کرد. در همین حال، اخیراً مشکلاتی در مدل‌های با پیشرانه ۶ لیتری دیزل در زمینه عملکرد موتور و گشتاور مشاهده شده است. از نظر این تحقیق، از هر دو نوع پیشرانه باید پرهیز کرد.

خودروهای دست‌دوم محبوب ولی نه‌چندان قابل‌اعتماد

دوج کالیبر

مدل‌های کالیبر مجهز به سیستم CVT دارای مشکلی مزمن در شیفت دنده‌ها هستند. سیستم گیربکس این خودروها با نیسان آلتیما مشترک است. در این رابطه، نیسان تصمیم گرفت که پوشش گارانتی را برای مدل‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ با سیستم CVTدوبرابر کند. همچنین، این گیربکس با جیپ کمپس، جیپ پاتریوت و میتسوبیشی اوت‌لندر مشترک است. بسیاری از مدل‌ها توسط کرایسلر گارانتی مادام‌العمر شده‌اند، ولی متأسفانه این گارانتی‌ها قابل‌انتقال به صاحب جدید خودرو نخواهد بود.

خودروهای دست‌دوم محبوب ولی نه‌چندان قابل‌اعتماد

نیسان ماکسیما

در یکی از بدترین شرایط، نیسان برای مدل‌های ماکسیمای بین ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ سیستم CVT را با یک موتور ۲۶۰ اسب‌بخاری ترکیب کرد. نتیجه این شد که اکنون نیسان ماکسیما با خرابی‌های شدید در سیستم گیربکس خود تبدیل به کم‌اعتمادترین محصول نیسان در این تحقیق شده است. در همین حال، مدل‌های با گیربکس دستی و بدون CVT چنین مشکلی ندارند و بهتر است از مدل‌های CVT اجتناب شود.

خودروهای دست‌دوم محبوب ولی نه‌چندان قابل‌اعتماد

مزدا CX-7

مشکلات زیادی با موتور مزدا CX-7 وجود دارد. موتورهای توربو و زمان‌بندی موتور این خودرو، نتایجی عجیب در تحقیق حاضر داشته‌اند. با این که این مشکلات در حال حاضر رفع شده‌اند، ولی این مشکل در بین CX-7‌ های موجود در بازار خودروهای کارکرده گستردگی زیادی دارد.

خودروهای دست‌دوم محبوب ولی نه‌چندان قابل‌اعتماد

هوندا اودیسه

تا همین اواخر هوندا ادیسه استاندارد بالایی در بازار خودروهای مینی‌ون داشته اشت. از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۶، هوندا اودیسه مشکلات زیادی در زمینه گیربکس تجربه کرده است و علی‌رغم اقدامات اولیه برای برطرف کردن این مشکل، در این مطالعه مشاهده شده که مسئله برای مدل‌های ذکر شده، به شکل مزمن باقی مانده است. اودیسه بدترین عملکرد را در بین محصولات هوندا در این تحقیق داشته است.

خودروهای دست‌دوم محبوب ولی نه‌چندان قابل‌اعتماد

فولکس‌واگن‌ها

هر خودروی فولکس‌واگن یا آئودی که با موتور ۱/۸ لیتری توربوی چهار سیلندر عرضه شده، دارای مشکلاتی در موتور، کویل‌ها و زمان‌بندی بوده است. این خودروها دارای لیست بلند‌بالایی شامل فولکس‌واگن‌های پاسات، بیتل، جتا و GTI همراه با آئودی A4، S3 و TT هستند. البته فولکس‌واگن در سال ۲۰۱۱ اقداماتی را در این زمینه صورت داده است. در همین حال، مشکلات گیربکس نیز در بسیاری از این مدل‌ها رایج است. امّا یک راه‌حل جایگزین وجود دارد و آن پیدا کردن مدل‌های با موتور ۱/۹ لیتری توربودیزل TDI همراه با سیستم گیربکس دستی است؛ این مدل‌ها در صورتی که کارهای مربوط به نگهداری آنها به خوبی انجام شود، در درازمدت بسیار قابل‌اعتماد هستند.

منبع پدال


نظرات