1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. سفر نمایندگان شل و توتال به تهران

سفر نمایندگان شل و توتال به تهران

27 دی 1394
  • 0

در حالی که بسیاری از شرکت‌های غربی در انتظار اعلام لغو تحریم‌ها علیه ایران برای ورود به بازار این کشور هستند، کارشناسان معتقدند که تهران در حال حاضر فاقد منابع مالی ضروری برای برقراری روابط اقتصادی است.

خبرگزاری مهر روز شنبه (16ژانویه) از سفر هیئت نمایندگی شرکت‌های نفتی "شل" و "توتال" به تهران خبر داد. قرار است این نمایندگان با مسئولان شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفتکش ایران درباره‌ی "گسترش همکاری‌های دوجانبه" با یکدیگر گفت‌وگو کنند. گفته می‌شود که "تعمیر کشتی‌های موجود"، "تامین قطعات یدکی" و "خدمات حمل و نقل دریایی" از جمله موضوع‌های مهم مذاکرات است.

لغو تحریم

پیش از این مقام‌های کشورمان ابراز امیدواری کرده بودند که بتوانند با اعلام رسمی پایان تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران٬ دور جدیدی از همکاری‌های تجارتی‌ با شرکت‌های بزرگ نفتی در جهان را آغاز کنند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در این رابطه در وین گفته بود: «منطقه‌ی‌ ما با برجام از سایه‌ی یک درگیری بی‌مورد که می‌توانست نگرانی ایجاد کند رها شده و می‌تواند بدون غبارهای خطرناک که به دلیل تبلیغات منفی علیه برنامه هسته‌ای شکل گرفته، حرکت صلح‌طلبانه‌ای را ایجاد کند.»

به گفته‌ی ظریف، روند مذاکرات توافق میان نمایندگان غرب و ایران بر سر برنامه‌ی هسته‌ای این کشور نشان می‌دهد که می‌توان "مشکلات مهم را از طریق دیپلماسی حل کرد نه تهدید و فشار."

کشورهای غربی در کمین لحظه ‌مناسب

بسیاری از شرکت‌های غربی در انتظار اعلام لغو تحریم‌ها علیه ایران برای ورود به بازار این کشور و برقراری روابط اقتصادی با آن هستند. فولکر ترایر، رییس بخش مناسبات اقتصادی خارجی "اتاق صنعت و بازرگانی آلمان"، روز جمعه (15 ژانویه) به رویترز گفت که حجم معاملات آتی آلمان با ایران تا 5 میلیارد یورو خواهد بود.او هم‌چنین تاکید کرد که این حجم در دراز مدت حتی به 10 میلیارد یورو نیز خواهد رسید. این رقم در سال 2014 بالغ بر 2 میلیارد و 7 میلیون یورو بود.

کارشناسان ولی بر این باورند که برقراری مناسبات اقتصادی با ایران با دشواری‌های بسیاری همراه است. ورنر شولتسکه، مدیر برنامه‌ریزی‌های مشترک اقتصادی با ایران، می‌گوید در حال حاضر ایران فاقد منابع مالی ضروری است و بانک‌های غربی نیز آماده‌ی مشارکت در پروژه‌های این کشور نیستند.او می‌افزاید تا زمانی که منبع تأمین مالی پروژه‌های تازه مشخص نباشد، امیدواری نسبت به انعقاد قراردادهای بزرگ و سریع توهمی بیش نخواهد بود.



نظرات