1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. تعطیلی برند ساین

تعطیلی برند ساین

18 بهمن 1394
  • 0

خودروسازی تویوتا برند به‌اصطلاح جوان‌پسند خود، ساین (Scion) را منحل کرده و تولیداتش را به خط تولید خودش منتقل می‌کند. تمامی کارکنان سابق ساین نیز به‌زودی در تویوتا مشغول به‌کار خواهند شد.

از ماه آگوست امسال تمامی مدل‌های تحت این برند، تویوتا خواهند شد. در همین ماه مدل tC کوپه تولیدش به‌پایان رسیده و پس‌ازآن دیگر وجود خارجی نخواهد داشت. برای مدل‌های سال آینده میلادی نیز همین اتفاق می‌افتد و FR-S کوپه، iA سدان و iM هاچبک لوگوی تویوتا را روی بدنه خواهند داشت. حتی CH-R کانسپت هم درصورت نهایی شدن تولید، با نام تویوتا به فروش خواهد رسید.

این خودروساز بزرگ می‌گوید تعطیلی این برند به دلیل مسائلی چون ورشکستگی و عدم موفقیت نیست، بلکه بخاطر این است که دیگر به‌اندازه کافی پاسخ‌گوی نیازهای مشتریان امروزی نبود. جیم لِنتز (Jim Lentz) مدیر بخش آمریکای شمالیِ تویوتا دراین‌باره متعقد است:

این قدم رو به عقبی برای ساین نیست، جهشی روبه‌جلو برای تویوتاست. زمانی که ساین بنا نهاده‌شد من حضور داشتم، هدف ما تقویت تویوتا و نمایندگی‌هایمان بوسیله آموزش جذب و تشویق بهتر مشتریان جوان بود. این همان چیزی است که امروز آن‌را به انجام رساندیم و به‌شخصه بدان افتخار می‌کنم.

به بهانه این خبر باهم نگاهی اجمالی به زندگی‌نامه‌ی "ساین" می‌اندازیم.

تویوتا این برند را در سال 2003 با ارائه سه مدل کامپکت به نام‌های xA هاچبک، xB هاچبک و tC کوپه بنیان نهاد. هدف ساین تجربه فروش آسان‌تر و جذب خریداران جوان با سیاست‌هایی مثل قیمت سبک و ارائه‌ی بازه گسترده‌ای از قطعات ارتقایی در نمایندگی‌ها (که در tC تا سوپرشارژر هم می‌رسید) بود. تمامی خودروها نیز در ابتدا با پیکربندی به‌اصطلاح monospec فروخته می‌شدند تا پیچیدگی تریم‌های مختلف مشتری را گیج نکند، هرکسی هم که به این سطح راضی نبود می‌توانست با مراجعه به نمایندگی‌ها شخصی‌سازی‌های موردنظر را روی خودروی خود اعمال کند.

طی 13 سال گذشته موفقیت‌هایی همچون FR-S کوپه و شکست‌هایی مثل iQ بسیار کوچک (Subcompact) هاچبک در کارنامه‌ی ساین ثبت‌شده‌اند. آخرین مدل‌ها iA بسیار کوچک سدان (بر پایه مزدا 2) و iM کوچک هاچبک (مشابه تویوتا آئوریس) بودند که به تعبیر مجله آمریکایی Automobile راننده را تحت تأثیر قرار می‌دهند. از طرفی برنامه‌هایی هم برای معرفی یک کراس‌اوور کوچک مشابه نیسان جوک (Juke) در دستور کار قرار داشت که گویا در نطفه از بین رفت.

میزان فروش این برند در طول چند سال گذشته روند جالبی نداشت، به‌طوری‌که از 173,034 دستگاه در سال 2006 به 68,321 دستگاه در سال 2013 سقوط کرد. در سال‌های 2014 و 2015 نیز توانست به‌ترتیب 58,009 و 56,167 خودرو تحویل مشتریان جوان خود دهد. طبق آمارها فروش سال گذشته‌اش تنها 2.2 درصد فروش کلّ برند تویوتا در سراسر آمریکا (2015) را به خود اختصاص داد. همان موقع بود که دوگ مارتا (Dough Murtha) نایب‌رئیس گروه ساین در مصاحبه‌ای با مجله مذکور اظهار داشت: متوجه شده‌ایم که نیاز مبرمی به ارائه‌ی محصولات معقول و کاربردی‌تر داریم، خودروهای صرفاً کوچک با لامپ‌های نئونی که 15 سال پیش به فروش می‌رساندیم دیگر جواب‌گو نخواهند بود چون امروزه نیاز کمتری به محصولاتی با سیاقِ گذشته وجود دارد.

پس از اتمام تاریخ 13 ساله‌ی این برند، باب کارتِر (Bob Carter) معاون ارشد عملیاتی تویوتا نیز در قدردانی از زحمات تمامی دست‌اندرکاران افزود:

از تمامی 1004 نمایندگی فروش خود نهایت تشکر را داریم. مطمئنیم که در این راه بینش ارزشمندی به‌دست آوردند و برداشت بسیار سودمندی از سرمایه‌گذاری خود داشتند. در طول انجام تغییرات همکاری و حمایت خود را حفظ خواهیم کرد تا مراودات‌مان با مشتریان دچار مشکل نشود.

 تعطیلی برند ساین

 تعطیلی برند ساین

 تعطیلی برند ساین

 تعطیلی برند ساین

 تعطیلی برند ساین

 تعطیلی برند ساین

 تعطیلی برند ساین

 تعطیلی برند ساین

 تعطیلی برند ساین

 تعطیلی برند ساین

 تعطیلی برند ساین

 تعطیلی برند ساین

منبع پدال


نظرات