1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. اولین تجربه رانندگی با لامبورگینی اوراکان دیفرانسیل عقب

اولین تجربه رانندگی با لامبورگینی اوراکان دیفرانسیل عقب

29 آذر 1394
  • 0

هنر، زندگی را به تصویر می‌کشد و در مقابل، زندگی نیز از آن بهره‌مند می‌گردد. چنین چیزی در مورد لامبورگینی‌های مجازی که برای سال‌ها در بازی‌های ویدیویی مختلف حاضر بوده‌اند نیز صدق می‌کند. این کمپانی ایتالیایی یک مدل خودروی جدید برای کسانی توسعه داده که پس از بازی‌های نه‌چندان واقع‌گرایانه و دریفت‌های مجازی با سوپرماشین‌ها در سرعت‌های دیوانه‌وار، اینک بزرگ شده‌اند و می‌خواهند واقعاً رانندگی کنند؛ لامبورگینی اوراکان LP580-2.

مائوریزیو رجیانی (Maurizio Reggiani)، رئیس بخش تحقیقات و توسعه لامبورگینی در مورد طراحی این مدل جدید خاطر نشان می‌کند که در این طراحی، به جریان انداختن مهارت‌های رانندگان، حتی از نوع کم‌استعداد آن، مدّنظر قرار گرفته است.

این مدل جدید دیفرانسیل عقب اوراکان، در عین حال که یک لامبورگینی نسبتاً ارزان‌تر به شمار می‌آید، رانندگی درگیرانه‌تری نیز نسبت به مدل کنونی LP610-4 دارد. در این مدل، «عملکرد» در ازای «هیجان‌ رانندگی» و انعطاف‌پذیری ناشی از داشتن «قدرت بیشتر» به جای «چسبندگی»، معامله می‌شود. برخلاف مدل دیفرانسیل عقب گایاردو که بیشتر به حذف یک میله محرّک شبیه بود، لامبورگینی برای مدل دیفرانسیل عقب اوراکان برنامه داشته است. با حذف پکیج کلاج‌های با کنترل الکترونیکی LP610 و همین‌طور دیفرانسیل جلو و دیگر سخت‌افزارهای مربوطه، ۳۳ کیلوگرم از وزن خودرو کاسته شده و در همین حال، نسبت به آئودی R8 که از عناصر ساختار و پیشرانه مشترک با لامبورگینی بهره می‌برد، شرایط بسیار متفاوت‌تری دارد.

همان‌طور که از نام LP580 برمی‌آید، این خودرو از یک موتور وسط ۵/۲ لیتری V-10 برای پیشرانه استفاده می‌کند که سطح قدرت آن اندکی کاهش یافته و به ۵۷۲ اسب‌بخار رسیده است. سرعت موتور در هر دو حالت پیک قدرت و قطع سوخت، به میزان ۲۵۰ دور بر دقیقه نسبت به موتور ۶۰۲ اسب‌بخاری در LP610-4 پایین آمده‌ و اکنون این حالت‌ها، به‌ ترتیب در ۸۰۰۰ و ۸۵۰۰ دور بر دقیقه رخ می‌دهند. می‌توان حدس زد که این کاهش سطح خروجی موتور تنها به این خاطر انجام شده که این مدل سبک‌تر نتواند نسبت به خواهر گران‌مایه‌ترش با فاصله قیمتی ۳۹ هزار و ۱۰۰ دلار، سرعت بیشتری داشته باشد. با این وجود، «رجیانی» می‌گوید که موتور به صورت دیجیتالی به‌گونه‌ای تنظیم شده که منحنی گشتاور مناسب‌تری برای حضور در مسیرهای فرعی داشته باشد.

تلفات عملکرد در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارند. زمان رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت تنها ۰/۲ ثانیه از مدل معمولی عقب‌تر و برابر ۲/۹ ثانیه است. حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتری نیز به میزان ۴/۸ کیلومتر بر ساعت با سرعت نهایی 610 فاصله دارد که البته نمی‌تواند چندان مسئله مهمی باشد.

این بررسی، این اولین ملاقات با لامبورگینی اوراکان LP580-2 بوده و بنابراین، تنها فرصت رانندگی در پیست «لوسیل» فراهم بوده است. پیست لوسیل در نزدیکی دوحه قطر، درست در جایی است که مرز بیابان دیده می‌شود. در واقع، با دیدن جاده‌های قطر در سر راه رفتن تا پیست، می‌توان گفت که با رفتن برای آزمایش خودرو در پیست، چیز زیادی را نیز از دست نمی‌دهید؛ چرا که تمام این کشور شبیه به یک سایت ساخت‌وساز، پوشش ماسه‌ای و یا ترکیبی از هر دو به نظر می‌رسد. ولی در مقصد، پیستی به طول سه‌چهارم مایل را دارید که به خاطر برگزار کردن یک دور از مسابقات موتو جی‌پی مشهور است.

LP580-2 تنها لامبورگینی‌ای است که پیش از افزوده‌شدن مالیات و هزینه تحویل در مقصد، از مرز ۲۰۰ هزار دلار تجاوز نمی‌کند. در عین حال، خبر خوب برای شما این است که کمتر کسی متوجه قیمت پایه مدلی که با آن رانندگی می‌کنید، می‌شود. اگر سپرهای با طراحی نسبتاً متفاوت را فاکتور بگیریم، این مدل شباهت زیادی با LP610-4 دارد و به همان اندازه، از ظاهر تهاجمی گوه‌مانند بهره می‌برد. طراحی کابین نیز کمابیش یکسان است؛ جایی که طراحی گوه‌ای خارجی به داخل نیز سرایت کرده و حتی در گوشه‌های غربیلک فرمان نیز نمود پیدا کرده است. همچنین ساختار درونی آئودی نیز به‌خوبی پنهان شده است.

کاهش هر دو طرف معادل قدرت به وزن، باعث شده که LP580 دقیقاً همان حسّ چابکی 610 را داشته باشد. موتور هنوز هم یک شاهکار است و نعره‌ها و غرش‌های خود را تا رسیدن به خط قرمز دور موتور دارد. با وجود با واکنش مناسبی که در پدال گاز فراهم شده، این احساس به‌وجود می‌آید که می‌توانید هر دفعه، یک اسب‌بخار دیگر به قدرت خودرو اضافه کنید. تجربه دوباره این موتور لامبورگینی، باعث می‌شود که باز هم تصمیم این کمپانی را مبنی بر استفاده از موتورهای تنفس طبیعی به جای توربوشارژر تحسین کنید؛ چیزی که حداقل در پیست کارایی خود را دارد.

همانند اوراکان LP610-4، سه نوع حالت داینامیک "ANIMA" برای فرمان، موتور، گیربکس و دامپرهای تنظیم‌شونده (به صورت آپشن) وجود دارد. حالت‌های Strada (جاده) و Corsa (پیست) همچنان حفظ شده‌اند و در عین حال، حالت بینابینی «اسپورت» به جای «دریفت» استفاده شده است. این حالتی است که افسار سیستم کنترل پایداری را رها می‌کند تا اجازه بیشترین لغزش ممکن داده شود و همین‌طور، با نرم‌تر کردن دامپرهای انطباقی به بدفرمانی القایی از انتقال وزن کمک کند. گیربکس دو کلاجه اتوماتیک، شیفت‌ها را سریع و تمیز انجام می‌کند و نسبت به پدل‌شیفترهای روی فرمان بسیار حساس است. هنگامی که حالت «اسپورت» تنظیم می‌شود، شما بایستی با قدرت زیاد به یک پیچ وارد شوید، تا اندکی از بدفرمانی اولیه را تجربه کنید. سپس باید به فشردن پدال گاز و کنترل فرمان در جهت مناسب ادامه دهید تا لامبورگینی به مدت زمان دلخواهتان بلغزد و شما هم احساس یک راننده قهرمان را پیدا کنید. تمام اجزای شاسی برای انجام این عملکرد هماهنگ شده‌اند؛ ژئومتری سیستم تعلیق جلو به منظور حفظ بهتر تایرهای جلو در مسیر مستقیم تنظیم شده است. در واقع، نقطه تمایز این سوپرماشین۶۰۰ اسب‌بخاری، در توانایی آن در دریفت‌زدن در یک پیست خشک، همانند یک مزدا میاتا بر روی یک دریاچه یخ‌زده است.

با این حال، شاید اوراکان در حالت «کورسا» ترجیح داده شود؛ حالتی که خودرو حداکثر چسبندگی در هنگام لغزیدن را دارد و در عین حال، هنوز هم اجازه لغزش در شرایط لازم را می‌دهد. همچنین این حالت نشان می‌دهد که مدل دیفرانسیل عقب اوراکان می‌تواند علی‌رغم کمتر بودن چرخ‌های متحرکش، کشش مناسبی داشته باشد. البته این مدل به اندازه یک LP610-4 در پیست سریع نیست، ولی در زمینه رانندگی سرسختانه و چالش‌برانگیز، طراوت و سرزندگی بیشتری دارد. برای آنهایی که تاکنون اوراکان را به خاطر سرعت بیشتر و تجربه رانندگی ضعیف‌تر متهم می‌کردند، این نسخه می‌تواند پاسخگوی بسیاری از سؤالات باشد.

مشخصات:

• نوع خودرو: موتور وسط، دیفرانسیل عقب، ۲ سرنشین، ۲ در کوپه.

• قیمت مدل پایه: ۲۰۴۵۹۵ دلار.

• نوع موتور: DOHC با ۴۰ سوپاپ V10، بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم و پورت.

• حجم: ۵۲۰۴ سی‌سی.

• قدرت: ۵۷۲ اسب بخار در ۸۰۰۰ دور در دقیقه.

• گشتاور: ۵۳۹/۶ نیوتن‌متر در ۶۵۰۰ دور در دقیقه.

• گیربکس: ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاجه با حالت شیفت دستی.

ابعاد:

• فاصله محوری: ۲/۶۱۹ متر.

• طول ماشین: ۴/۴۶ متر.

• عرض: ۱/۹۲۳ متر.

• ارتفاع: ۱/۱۶۶ متر.

• وزن کلی (تخمین): ۱۵۲۰ کیلوگرم.

تخمین عملکرد:

• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۲/۹ ثانیه.

• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۶/۴ ثانیه.

• عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۰/۸ ثانیه.

• سرعت نهایی: ۳۲۰/۲۶ کیلومتر بر ساعت.

تخمین مصرف سوخت:

• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۶/۸ لیتر در شهر و ۱۱/۲ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

 اولین تجربه رانندگی با لامبورگینی اوراکان دیفرانسیل عقب

 اولین تجربه رانندگی با لامبورگینی اوراکان دیفرانسیل عقب

 اولین تجربه رانندگی با لامبورگینی اوراکان دیفرانسیل عقب

 اولین تجربه رانندگی با لامبورگینی اوراکان دیفرانسیل عقب

 اولین تجربه رانندگی با لامبورگینی اوراکان دیفرانسیل عقب

 اولین تجربه رانندگی با لامبورگینی اوراکان دیفرانسیل عقب

 اولین تجربه رانندگی با لامبورگینی اوراکان دیفرانسیل عقب

 اولین تجربه رانندگی با لامبورگینی اوراکان دیفرانسیل عقب

 اولین تجربه رانندگی با لامبورگینی اوراکان دیفرانسیل عقب

 اولین تجربه رانندگی با لامبورگینی اوراکان دیفرانسیل عقب

 اولین تجربه رانندگی با لامبورگینی اوراکان دیفرانسیل عقب

 اولین تجربه رانندگی با لامبورگینی اوراکان دیفرانسیل عقب

 اولین تجربه رانندگی با لامبورگینی اوراکان دیفرانسیل عقب

 اولین تجربه رانندگی با لامبورگینی اوراکان دیفرانسیل عقب

 اولین تجربه رانندگی با لامبورگینی اوراکان دیفرانسیل عقب

 اولین تجربه رانندگی با لامبورگینی اوراکان دیفرانسیل عقب

 اولین تجربه رانندگی با لامبورگینی اوراکان دیفرانسیل عقب

 اولین تجربه رانندگی با لامبورگینی اوراکان دیفرانسیل عقب

 اولین تجربه رانندگی با لامبورگینی اوراکان دیفرانسیل عقب

 اولین تجربه رانندگی با لامبورگینی اوراکان دیفرانسیل عقب

 اولین تجربه رانندگی با لامبورگینی اوراکان دیفرانسیل عقب

 اولین تجربه رانندگی با لامبورگینی اوراکان دیفرانسیل عقب

 اولین تجربه رانندگی با لامبورگینی اوراکان دیفرانسیل عقب

 اولین تجربه رانندگی با لامبورگینی اوراکان دیفرانسیل عقب

 اولین تجربه رانندگی با لامبورگینی اوراکان دیفرانسیل عقب

منبع پدال


نظرات