1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. مقایسه رنو سفران در ایران با اپتیما، آکورد و کمری

مقایسه رنو سفران در ایران با اپتیما، آکورد و کمری

14 مهر 1393
  • 10

بازار خودرو ایران برای خودروهای اروپایی یا به بیان بهتر برای طرفداران خودروهای اروپایی بازار پر رونقی نیست. برای بودجه‌های زیر 200 یا 300 میلیون تومان این بازار چیز زیادی برای عرضه ندارد. به خصوص برای خودروهای کلاس اکونومی که تقریباً هیچ چیزی به غیر معدود خودروهایی که در داخل مونتاژ می‌شوند وجود ندارد. اینجاست که سر و کله یکی از محصولات رنو پیدا می‌شوند. رنو سفران محصولی است که یک تازه‌وارد در بازار ایران به حساب می‌آید.

این خودرو بعد از لتیتیود وارد بازار ایران شد. رنو لتیتیود نتوانست در ایران موفقیتی کسب کند و به ندرت یک دستگاه از آن را در خیابان مشاهده می‌کنید.بعد از این شکست رنو قصد دارد با سفران شانس خود را یکبار دیگر امتحان کند. با این حال سفران هم کار سختی در پیش دارد چرا که تنها خودرو اروپایی ایران در بازه قیمتی ۱۶۰ میلیون تومان است. حتماً می‌گویید این که انحصاری است و شرایط خوبی به حساب می‌آید. اما دقت کنید که رنو سفران باید در این بازه قیمتی با خودروهایی مثل تویوتا کمری، کیا اپتیما و هوندا آکورد رقابت کند.حالا کار سخت شد، نه؟!

سفران علیه کمری


هر دو خودروساز در ایران شناخته شده هستند اما تویوتا همیشه از نظر تنوع مدل پیشروتر بوده است. از نظر طراحی این دو خودرو در دو مسیر کاملاً مجزا حرکت کرده‌اند. تویوتا کمری به خصوص از مدل ۲۰۱۴ به این سو به سمت اسپرت شدن حرکت کرده است. اما سفران یک خودرو کاملاً کاربردی است. خودروهای کاربردی عموماً به خودروهای نیمه لوکسی گفته می‌شوند که مثلاً از طرف مدیران شرکت‌ها برای استفاده روزمره به کار می‌روند. طراحی سفران در حقیقت همان لتیتیود است که کمی آن را تهاجمی‌تر کرده باشند. هر چند مدل‌های جدید کمری چهره تهاجمی‌تری دارند اما در مقابل سفران هم طراحی چراغ‌های به روزتری داشته و از LED بهتر در آن استفاده شده است. اما یک حسن بزرگ سفران برای کسانی که بلندمدت می‌خواهند این خودرو را نگه دارند طراحی ساده آن است.

تویوتا کمری با اشتیاقی که تویوتا در ایجاد تغییر در آن دارد با سرعت بیشتری از مد روز بودن می‌افتد اما سفران دارای طراحی ساده‌ای است که برای سال‌های بیشتری پایین آمدن مدل آن تو چشم نمی‌آید. در طراحی داخلی هر دو خودرو هم سنگ به نظر می‌رسند. با این تفاوت که استفاده از حلقه‌های کرومی در ساخت کنترلرهای تویوتا کمری کنسول وسط داشبورد را شلوغ‌تر نشان می‌دهد و حس داشتن آپشن بیشتری را القا می‌کند. همین مساله در روی فرمان نیز به چشم می‌آید. به خصوص که تویوتا آپشن‌های بیشتری را هم روی فرمان قرار داده است. از نظر استهلاک هم عموم تست‌های بلند انجام شده در ادوار مختلف صنعت خودرو نشان می‌دهند که خودروهای ژاپنی استهلاک کمتری در مقایسه با خودروهای فرانسوی دارند. در مقابل خودروهای فرانسوی هم سیستم تعلیق و هندلینگ بهتری را در کلاس‌های متوسط و غیراسپرت ارائه می‌کنند که سفران هم از همین دست است.

نمای عقب

سفران علیه اپتیما

شاید سخت‌ترین کار سفران در ایران در برابر این خودرو باشد. کیا با پخش‌کننده‌هایی که در بازار ایران دارد گوشه خوبی از بازار را در اختیار گرفته است. هر چند اپتیما به دلیل قیمتش پرفروش‌ترین محصول کره‌ای بازار ایران نیست اما سابقه خوبی که برادران ارزان‌ترش باقی گذاشته‌اند توانسته اپتیما را هم خوب بالا بکشد. در میان این چهار خودرو کیا اپتیما اسپرت‌ترین طراحی را دارد. طراحی جلو پنجره و چراغ‌های آن به گونه‌ای است که کاملاً یک خودرو کاربردی با ته چهره اسپرت را تداعی می‌کند. استفاده از خطوط شکسته در گوشه‌های کاپوت این حس را تقویت کرده است.

از سوی دیگر این چهره اسپرت آنقدر نیست که به مانند کمری این امکان وجود داشته باشد که طراحی خودرو با ارائه مدل بعدی به سرعت از مد افتاده به نظر برسد. همین مساله یکی از دشواری‌های سفران در برابر اپتیما است. در داخل خودرو هر چند کیفیت ساخت بهتری را از رنو شاهد هستیم اما چیدمان کنسول به گونه‌ای است که برتری اپتیما را نشان می‌دهد و این مساله به مانند کمری در آپشن‌های روی فرمان هم مشهود است.از سوی دیگر اپتیما مانیتور بزرگ‌تری هم دارد. از نظر آپشن هم اگر چه سفران بسیاری از آپشن‌های رایج را دارد اما در بخش‌هایی مانند آپشن سیستم کار کیت تلفن همراه در مقایسه با اپتیما کم می‌آورد. به خصوص که باید دقت کنیم عمده آپشن‌های سفران روی مدل V6 آن نصب شده‌اند. از نظر رانندگی هم این دو خودرو برای دو سبک رانندگی متفاوت مطلوب هستند. اپتیما برای رانندگی‌های هیجانی مناسب است و در مقابل سفران برای رانندگی در مسیرهای طولانی. سیستم تعلیق سفران از اپتیما نرم‌تر است.از نظر استهلاک هنوز برآیند کار این دو خودرو مشخص نیست اما می‌توان گفت که خودروهای فرانسوی با توجه به سابقه این خودروسازی ماندگاری بالاتری خواهند داشت. البته این به معنی کیفیت پایین کیا نیست. تنها دلیل آن این است که محصولات دوره نوین فعالیت کیا هنوز به مایلاژ بالا و طول عمرهای بالاتر از ۱۰ سال نرسیده‌اند و نمی‌توان در موردشان اظهارنظر کرد.

سفران علیه آکورد

اینجا گذرگاهی است که احتمالاً اگر پخش‌کنندگان سفران کمی هوایش را داشته باشند، راحت‌تر از دو خودرو دیگر بتواند از آن عبور کند. طراحی هر دو خودرو در یک سبک و سیاق است و حتی در جانمایی چراغ‌های LED هم خیلی نزدیک به هم کار کرده‌اند. اینجا سلیقه خریدار تعیین‌کننده است. اگر به استفاده از کروم علاقه دارید هوندا آکورد و اگر غیر از آن است سفران نظر شما را جلب خواهد کرد.

در مقوله طراحی ساده هم هر دو خودرو تقریباً در یک تراز قرار می‌گیرند. به همین دلیل حتماً می‌گویید که طراحی هوندا هم دیر از مد روز می‌افتد. اما نکته اینجاست که اگر سیر طراحی هوندا را بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که هوندا خیلی وقت است که یک دست اساسی به طراحی خودروهایش نکشیده است.در طراحی داخلی وضعیت سفران بهتر است. اینجا با قطعیت می‌توانیم بگوییم که سفران هم آپشن‌های بیشتری دارد و هم سلیقه بهتری در چیدمان کابین آن به کار گرفته شده است. در چیدمان فرمان دو خودرو تقریباً برابر هستند البته پیدا کردن کلیدها با یک نگاه روی فرمان هوندا آکورد کمی ساده‌تر است.از نظر فضای نشستن هم این دو خودرو تقریباً یکسان هستند. با این تفاوت که صندلی‌های عقب سفران راحت‌تر بوده و برای خانواده‌ها به خصوص در سفرهای بلند مدت شاید بهتر جواب بدهند. البته حالا که حرف به سفرهای بلند رسید این را هم بگوییم که یک برتری بزرگ هوندا آکورد بر تمامی خودروهای این کلاس مصرف سوخت آن است که به میزان معنی داری پایین‌تر است به خصوص از سفران.

نمای عقب



نظرات

  • یوونتوس یوونتوس (15 مهر 1393 ساعت 15:54)

    یکی از دلایلی که باعث شد رنو سفران انقدر کم بفروشه قیمت خیلی بالاشه.این 4 تا ماشین همشون خوبن. از یه جهت هایی به هم دیگه برتری دارن مثلا سوناتا و اپتیما قیافه خوبی دارن، کمری کیفیتش خوبه، سفران نرمی خوبه داره.

  • میلادحسنی میلادحسنی (15 مهر 1393 ساعت 11:44)

    چقدر شبیه هوندا سویک جدید هستش

  • دومینیک تورتو دومینیک تورتو (15 مهر 1393 ساعت 00:05)

    این وسط اپتیما چیه اسمشو آوردن؟ کلا مقایسه به هم ریخته با اون اسمش(اپتیما).
    زنده باد فرانسه و بعد از اون ژاپن.
    اگر چه طراحی داخلی اکورد قشنگ تر از کمری و کمری زیباتر از سفرانه.
    و در نمای خارجی آکورد بهتر از سفران و سفران بهتر از کمرییه.
    و از نظر کیفیت ساخت (داخل کابین-خارج کابین-موتور) سفران جای حرفی واسه بقیه نذاشته.

  • امین امرایی امین امرایی (14 مهر 1393 ساعت 23:09)

    قیمتش چقدره؟

    عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (15 مهر 1393 ساعت 20:34)

    قیمت نهایی اعلام شده رنو سفران LE هم اکنون 159 میلیون و 900 هزار تومان و قیمت قطعی مدل PE -SPL هم اکنون 139 میلیون و 900 هزار تومان است.

  • پسرتنها پسرتنها (14 مهر 1393 ساعت 19:59)

    طاهرش که از کمری جدید خیلی سر تره
    اسطلاکش هم مثل اون باشه خوبه
    در کل که ما پول نداریم بخریم

  • حامدمیت حامدمیت (14 مهر 1393 ساعت 18:37)

    سفران و اکورد واقعا خوشگلند انتخاب بین این دوتا سخته

    عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (17 مهر 1393 ساعت 19:36)

    آره دوست من. با شما موافقم. رقابت اصلی بین سفران و اکورده.

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (14 مهر 1393 ساعت 14:57)

    من ماشین های فرانسویو خیلی دوست دارم و میپسندمشون. زیرا شکی در کیفیت و ظرافتشان ندارم. البته جواب خود را در دنیا پس داده اند...

    عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (15 مهر 1393 ساعت 20:30)

    مثل بوگاتی ویرون که سرسبد خودروهای فرانسویه.