1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. رنو Kwid در راه ایران است

رنو Kwid در راه ایران است

30 تیر 1394
  • 0

 رنو Kwid در راه ایران است

رویترز به نقل از یک مدیر ارشد رنو گزارش داد که این خودروساز فرانسوی درصدد معرفی مدلی از مینی کراس اوور جدید Kwid به ایران است.

ژرار دوتوربه، نایب رئیس رنو نیسان الیانس که معماری مدل ارزان قیمت جدید Kwid را طراحی کرده است، گفت: این مدل علاقه شرکای ایرانی این شرکت را جلب کرده است.دوتوربه در مصاحبه‌ای گفت: این نوع خودرو می تواند مناسب بازار ایران باشد. ما این خودرو را به شرکای ایرانی خود معرفی کرده‌ایم و با علاقه آنها روبرو شدیم با اینهمه بین علاقه تا تصمیم برای عرضه این خودرو اندکی زمان خواهد برد.خودروسازان مطرح دنیا از جمله پژو سیتروئن و فولکس واگن در پی توافق هسته‌ای تاریخی میان تهران و قدرتهای غربی، در تلاش برای احیای فعالیت در ایران هستند.

بر اساس گزارش رویترز، خودروسازان فرانسوی رنو و پژو سیتروئن اذعان کرده‌اند برای دفاع از سهم بازاری که پیش از تشدید تحریم‌ها در ایران داشتند، ناچارند پیشنهادهای بهتری به شرکای ایرانی خود عرضه کنند.

رنو که فروش نسل اول سدان لوگان این شرکت در ایران کاهش پیدا کرده است، در ماه مه مدل Kwid را بر مبنای پلتفرم خودروی CMF-A دوتوربه در هند رونمایی کرد. مدلهای آینده متعدد این شرکت هم بر مبنای این معماری جدید خواهند بود.

دوتوربه تاکید کرد که هنوز تصمیمی درباره مدلهای جدید برای ایران یا مکان مونتاژ آنها گرفته نشده است و احتمالا ظرف یک تا دو ماه آینده تصمیماتی در این باره گرفته خواهد شد.

مقامات پژو سیتروئن بلافاصله پس از توافق هسته ای اعلام کردند برخلاف شراکت کنونی که تحت آن ایران خودرو مدلهای قدیمی‌تر این خودروساز را مونتاژ می‌کند، تحت شراکت جدید با استفاده از جدیدترین معماری و موتورهای پژو، خودرو تولید خواهد کرد.

پژو در سال 2012 تحت فشار سهامدار وقت خود جنرال موتورز عرضه کیت مدلهای 206 و 405 خود به ایران خودرو را متوقف کرد اما شریک ایرانی اش اندکی بعد تامین قطعات مورد نیازش را از طریق واسطه‌ها آغاز کرد و به نوعی سهم حدود 30 درصدی پژو در این بازار حفظ شد.

طبق اعلام این خودروساز فرانسوی، سال گذشته حدود 350 هزار دستگاه خودرو با برند پژو در ایران ثبت شدند.

ژان کریستوف کمار، مدیر امور منطقه آفریقا و خاورمیانه پژو هفته گذشته به رویترز گفت: برداشته شدن قریب الوقوع تحریمهای مالی زنجیره تامین قطعات را مجددا خواهد گشود و به پژو امکان می‌دهد فروش معمولی این قطعات را ازسربگیرد.

وی در ادامه افزود: جوینت ونچر تولیدی برنامه ریزی شده میان این شرکت و ایران خودرو برای بازارهای صادراتی هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اما به گفته میچل جاسینتو، تحلیلگر موسسه "آی اچ اس اتوموتیو"، خودروسازان اروپایی که اکنون درصدد بازگشت به ایران هستند، با رقابت شدید رقیبان چینی مانند چری و لیفان روبرو خواهند بود که در غیاب آنها سهمی در این بازار پیدا کرده اند.

با اینهمه این تحلیلگر بازار خودرو بر این باور است که برندهای کیفیت بالاتر احتمالا سهم بازارشان را در اقتصاد پساتحریم ایران پس خواهند گرفت. وی خاطرنشان کرد که برای پژو و فولکس واگن موفقیت در ایران بسیار اهمیت دارد زیرا دروازه ای به روی بازار گسترده‌تر خاورمیانه است.

اما خودروسازان آمریکایی شامل جنرال موتورز و فورد ناچارند بیشتر منتظر بمانند تا به بررسی لایه عمیق‌تر تحریمهای آمریکایی بپردازند که تجارت با ایران را برای شرکتها و بانکهای آمریکایی ممنوع کرده است.

منبع ایسنا


نظرات