1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. کانسپت ایولب از رنو، خودرویی با مصرف سوخت یک لیتر

کانسپت ایولب از رنو، خودرویی با مصرف سوخت یک لیتر

5 مهر 1393
  • 4

کانسپت‌ها معمولاً نشانه‌هایی از مدل‌های آینده یک خودروساز هستند که تا یک یا دو سال آینده قرار است به بازار عرضه شوند. ولی رنو می‌گوید که کانسپت ایولب (EOLAB) نمایشی از یک خودروی کلاس B است که تولیدش در دهه آینده میلادی امکان می‌یابد.

رنو ایولب-نمای جلو

به‌علاوه رنو اشاره می‌کند که این مدل ساب‌کامپکت با طراحی درهای شبیه به هیوندای ولوستر در حدود ۱۰۰ نوآوری را در خود دارد که این نوآوری‌ها تا سال ۲۰۲۰ به‌تدریج راه خود را به مرحله تولید طی می‌کنند.

رنو ایولب نمای عقب

«ایولب» نام خود را از ترکیب کلمات ایولس (Aeolous) به معنای الهه باد در افسانه‌های یونانی و Laboratory به معنای آزمایشگاه کسب کرده است. ایولب ظاهراً می‌تواند در هر ۱۰۰ کیلومتر فقط یک لیتر مصرف کند و میزان تولید آلودگی‌اش نیز ۲۲ گرم در هر کیلومتر است.

رنو ایولب -نمای داخل

فولکس‌واگن با تولید مدل XL1 با مصرف ۰/۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و آلودگی ۲۱ گرم در هر کیلومتر از این لحاظ از رنو پیشی گرفته است. با این حال، این مدل دو سرنشینه با موتور دیزل قیمتی بالغ بر ۱۵۹۸۰۰ دلار دارد که هزینه بسیار بالایی است.

رنو ایولب-نمای داخل

رنو می‌گوید که با تکیه بر سه زمینه به این اعداد در یک خودروی سایز کلیو دست یافته است؛ وزن، آئرودینامیک و استفاده از پیشرانه «Z. E. هیبرید». ایولب دارای یک موتور یک لیتری ۳ سیلندر SCe بنزینی است که ۷۴ اسب‌بخار قدرت و ۹۵ نیوتن گشتاور تولید می‌کند. در همین حال، یک موتور الکتریکی در کنار آن، ۶۷ اسب‌بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن‌متر حداکثر گشتاور دارد. انتقال قدرت این کانسپت از طریق یک گیربکس ۳ سرعته بدون کلاچ است که به چرخ‌های جلو وارد می‌شود.

رنو ایولب-نمای چرخ

با توجه به استفاده از مصالح خاص و رویکردهایی مانند استفاده از شیشه فوق‌نازک در پنجره جلو، سقف منیزیومی و کاپوت ثابت، وزن کانسپت ایولب در مجموع ۹۵۵ کیلوگرم است که ۴۰۰ کیلوگرم نسبت به معادل کلیو کمتر است.

رنو ایولب-نمای جلو

زمان زیادی برای توسعه آئرودینامیک ایولب صرف شده و سیستم‌های هوشمند راندمان آئرودینامیک زیادی برای آن ایجاد کرده‌اند. سیستم‌هایی مانند سیستم تعلیق گازی، اسپویلر، باله‌ها و چرخ‌های مخصوص. ضریب دراگ در مجموع به ۰/۲۳۵ رسیده که ۳۰ درصد نسبت به کلیو بهتر نشان می‌دهد.

رنو ایولب-نمای کلی

رنو می‌گوید که این ضریب دراگ کم باعث می‌شود تا مصرف سوخت در سرعت‌های بالا به شکل قابل‌توجهی کاهش یابد. به عنوان نمونه در سرعت یکنواخت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت، این کانسپت نسبت به خودروی مرجع، ۱/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر صرفه‌جویی می‌کند.

ایولب در نمایشگاه اتومبیل پاریس امسال در ماه اکتبر به صورت جهانی معرفی خواهد شد.

رنو ایولب-نمای  بالا

رنو ایولب-نمای  بالا

رنو ایولب-نمای عقب

رنو ایولب-نمای سمت راست

رنو ایولب-نمای داخل

رنو ایولب-نمای داخل

منبع پدال


نظرات

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (13 مهر 1393 ساعت 00:42)

    کانسپت زیباییه. امیدوارم که رنو EOLAB در دهه ی آینده تولید بشه.

  • دیستور دیستور (5 مهر 1393 ساعت 22:34)

    ضریب ایرودینامیک تیبا هاچ بک هم رقیبه اینه / مردیم از بس که حرس خوردیم / زورمونم نمیرسه جم کنیم از ایران بریم :(

  • تنبور تنبور (5 مهر 1393 ساعت 15:32)

    فقط یک لیتر!! کافیه فقط بنزینو بو کنه عین میگ میگ در میره

  • ادزیو ادزیو (5 مهر 1393 ساعت 13:52)

    مردیم از بس دنیا داره خودرو ها و صنایع را پاک میکنه ولی ما ...