1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. تغییرات در خودروهای رالی مسابقات سال 2017

تغییرات در خودروهای رالی مسابقات سال 2017

30 تیر 1394
  • 0

برای هواداران مسابقات رالی حرفه‌ای، هیولاهای افسانه‌ای دوران خطرناک «گروه B» در دهه ۱۹۸۰ میلادی، روزهای اوج مسابقات اتومبیلرانی رالی محسوب می‌شوند. این خودروهای عظیم‌الجثه با ظاهر خشن و توربوهای مهیب خود، دارای حداقل قدرتی برابر ۵۰۰ اسب‌بخار بودند. ولی در همین حال، با هر تصادف این خودروهای سریع و تهدید جان رانندگان و تماشاگران، مقررات سختگیرانه روز به روز بیشتر شد و در نتیجه، چیزی که امروز در مسابقات رالی قهرمانی جهان می‌بینیم، خودروهایی هستند که با قدرتی برابر ۳۱۵ اسب‌بخار، قرابت زیادی با نمونه کارخانه‌ای خود دارند. امّا این شرایط به زودی تغییر می‌کند و مطابق قوانین جدید شورای جهانی موتور اسپورت، اخیراً راه برای حضور خودروهای وحشی و قدرتمند در فصل ۲۰۱۷، بیش از پیش باز شده است.

برای فصل ۲۰۱۷، خودروهای WRC اجازه دارند تا از پکیج‌های گران‌قیمت‌تر آئرودینامیک شامل اسپویلر عقب بسیار بزرگتر، پیش‌آمدگی بزرگتر در جلو و عقب و افزایش کلی طول خودرو به حداکثر ۳۸۹۹ میلی‌متر استفاده کنند. همچنین حداکثر عرض بدنه مجاز در عقب به اندازه ۵۳ میلی‌متر افزایش یافته و با توجه به استفاده از باکس فلیر بزرگ بر روی چرخ‌‌ها، عرض کلی خودرو تا ۱۸۵۴ میلی‌متر قابل‌گسترش است.

مهمتر از همه، موتورهای توربوی ۱/۶ لیتری چهار سیلندر ارتقا یافته‌اند و به لطف محدود‌کننده‌های کوچکتر توربو، قدرت آنها از ۳۱۵ به ۳۸۰ اسب‌بخار رسیده است. خودروهای WRC چابک‌تر نیز خواهند شد و به میزان ۲۵ کیلوگرم از حداقل وزن‌ آنها کاسته شده است. در همین حال، حداکثر فشار مجاز توربوها در همان مقدار 36 psi باقی مانده است.

امّا نتیجه این تغییر و تحولات؟ خودروهای WRC فصل ۲۰۱۷ سریعتر، عریض‌تر، خوش‌قیافه‌تر هستند و هیجان بیشتری برای تماشای آنها وجود خواهد داشت. همان‌طور که قهرمان مسابقات رالی، سباستین اوژیه (Sébastien Ogier) در یک نشست خبری می‌گوید:

این موضوع از جنبه نمایشی نیز مفید خواهد بود؛ چرا که قدرت اضافی مطمئناً می‌تواند موجب تماشایی‌تر شدن رانندگی برای تماشاگران شود. بدنه عریض‌تر نیز می‌تواند ظاهر نسبتاً تهاجمی‌تری برای خودرو ایجاد کند.

 تغییرات در خودروهای رالی مسابقات سال 2017

 تغییرات در خودروهای رالی مسابقات سال 2017

 تغییرات در خودروهای رالی مسابقات سال 2017

منبع پدال


نظرات