1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. بررسی پورشه ماکان GTS ، اس یو وی کوچک پورشه

بررسی پورشه ماکان GTS ، اس یو وی کوچک پورشه

26 خرداد 1395
  • 0

مدت زیادی نیست که از ورود پورشه ماکان به ایران میگذرد و مدل چهار سیلندر آن به تازگی مهمان خیابان های شهرهای ایران شده است.

تویوتا فوررانر 4X4 TRD

پس از موفقیت اس یو وی کاین و ورود کراس اوور کوچک تر پورشه یعنی ماکان به بازار اکنون نوبت به توسعه این محصول رسیده که اولین گام آن ارائه نسخه GTS میباشد.ماکان GTS بین دو نسخه استاندارد و توربو قرار داشته و در آن بر قابلیت های دینامیکی تاکید فراوانی شده است. در این آزمایش با ماکان GTS در کلرادو و گذر از کوهستان های پایکس پیک همراه شدیم تا توانایی های آن را در یک سفر نسبتا طولانی محک بزنیم.

قیمت پایه نسخه GTS 68250 دلار بوده و این در حالی است که شرکت عنوان کرده میانگین سفارش های ثبت شده برای GTS با توجه به آپشن های متعددی که برای آن در نظر گرفته شده ۸۸۰۰۰ دلار میباشد. این رقم با قیمت ۵۵۴۵۰ دلاری ماکان S تفاوت قابل توجهی دارد و البته نسبت به قیمت ۱۰۴۵۰۰ دلاری گران ترین نوع ماکان توربو چندان هم گران نیست. (قیمت پایه برای نسخه توربو ۷۷۰۵۰ دلار میباشد)

با این قیمت خریداران GTS موتور ۳ لیتری V6 توین توربوی S را دریافت میکنند که با اعمال تغییرات و تیونینگ قدرت آن به ۳۶۰ اسب بخار و گشتاورش به ۳۶۹ فوت پوند رسیده است که به ترتیب مقدار ۲۰ و ۳۰ بیشتر از موتور ماکان S است. در مقایسه با موتور ۳٫۶ لیتری نسخه توربو با قدرت ۴۰۰ اسب بخار و گشتاور ۴۰۶ فوت پوند انتظار میرود شتاب صفر تا صد GTS بین نسخه S و نسخه توربو قرار گرفته و رقمی در حدود ۴٫۴ ثانیه باشد. این عدد را مدیون گیربکس ۷ دنده اتوماتیک PDK با پدال های دستی است که با ۱۲۹۰ دلار میتوان پکیج کرونو را نیز برای آن سفارش داد. هرچند مدل ۲۰۱۶ مرسدس AMG GLA45 با ۳۷۵ اسب بخار سریع تر نشان میدهد اما هنوز بسیاری از قابلیت های پورشه باقی مانده است.

قابلیت های دینامیکی شاسی GTS از جمله نقاط قوت آن محسوب میشود و این مورد با توجه راحتی و آسودگی کامل پس از پشت سر گذاشتن ۱۶۵ پیچ تا نزدیک مسیر اصلی صعود پایکس پیک به خوبی مشخص میشود. فنرهای بادی و کنترل الکترونیکی کمک فنرها در GTS به طور استاندارد نصب شده است. سیستم تعلیق در سه حالت قابل تنظیم بوده و در مجموع نسبت به نسخه استاندارد ماکان ۴ اینچ پایین تر و ۱۰ درصد سخت تر است. همچنین یک میله ضد غلتش در عقب در ترکیب با سیستم قفل دیفرانسیل (قابل سفارش با مبلغ ۱۴۹۰ دلار) به هرچه متعادل تر شدن هندلینگ کمک میکند. سیستم AWD (چهار چرخ محرک) در تقسیم بهتر گشتاور و افزایش کشش خودرو نقش موثری دارد.

GTS دیسک های ترمز بزرگ ۱۴٫۲ اینچی نسخه توربو با ۶ کالیپر پیستون قرمز رنگ را قرض گرفته است. ترمزها در پیچ و خم های مسیر کوهستانی به خوبی از پس مهار وزن دو تنی GTS برآمدند و به نظر میاید هزینه کردن ۸۱۵۰ دلار برای ترمزهای کربن سرامیکی به دور از عقل باشد. فرمان خودرو با موتور الکتریکی جدید و تغییر در تنظیمات به گفته پورشه یکی از تفاوت های محسوس بین GTS و نسخه استاندارد است اما به نظر ما از تند و تیزی ذاتی پورشه بی بهره است. با اینکه این فرمان احساسی که در رانندگی با ۹۱۱ به شما دست میدهد را ندارد اما باز هم برای یک کراس اوور قابل قبول است و به گفته پورشه در تمام مدل های ۲۰۱۷ تغییراتی در آن اعمال خواهد شد. تایرهای اسکرپیون ساخت پیرلی به همراه رینگ های ۲۰ اینچی RS اسپایدر چسبندگی به جاده را افزایش میدهند و البته در صورت تمایل رینگ های ۱۹ یا ۲۱ اینچی نیز در دسترس میباشد. تایرهای پیرلی حداقل در زمینه شتاب G توانسته اند GTS را به نسخه توربو نزدیک کنند و البته نباید از نقش شاسی در این زمینه غافل شد.

در این زمان سیستم های کنترل کشش و کنترل پایداری اجازه اندکی انحراف را میدهند که میتوان این سیستم ها را کاملا غیرفعال نیز نمود. در صورت انتخاب حالت اسپرت برای GTS واکنش ها نسبت به گاز، فرمان، تعلیق و گیربکس تیزتر میشود. اما با سفارش پکیج «کرونو» باز هم قابلیت های اسپرتی پورشه ماکان GTS افزایش یافته و کنترل آن فقط از عهده یک راننده حرفه ای ساخته است. در پایان هنوز هم به نظر میرسد ماکان GTS برای یک کراس اوور بیش از حد گران است. فضای بار آن محدود بوده و چهار سرنشین بزرگسال در آن کاملا احساس راحتی نمیکنند و لذت رانندگی آن نیز به اندازه یک سدان اسپرت با فضای داخلی بزرگتر نیست. انتقادهای ذاتی که به اس یو وی های پورشه وارد میشود اینجا نیز وجود دارد هرچند ماکان GTS در رانندگی شباهت بیشتری با یک پورشه دارد. با وجود تمام این توضیحات نمیتوان بدون نشستن پشت فرمان به عمق قابلیت های ماکان GTS پی برد. کیفیت سواری به همان خوبی قبل است اما عملکرد کمک فنرهای قابل تنظیم موجب شده اتومبیل بر اثر ناهمواری های جاده لرزش داشته و سرنشینان این لرزش ها را احساس کنند. در تمام طول روز که در مسیر رودخانه پلت از کلرادو تا دنور در حرکت بودیم و از دو کوه پایکس پیک و مونت ایوانز گذشتیم GTS کاملا نرم و راحت بود. موقعیت راننده به گونه ای ایست که بر جاده اشراف کامل دارد و باز هم در غیر این صورت میتواند صندلی های چرمی را در هشت جهت به نحو دلخواه تنظیم کند. سیستم ارتباطی سرگرمی گوگل عالی کار میکند و اکنون به اپل کار پلی هم مجهز شده است، ماژول های ناوبری سفارشی با ۱۷۳۰ دلار و سامانه کانکت پلاس پورشه که خودرو به مودم LTE برای اتصال وای فای مجهز میکند با ۱۳۰۰ دلار قابل سفارش است.

در پایان هنوز هم به نظر میرسد ماکان GTS برای یک کراس اوور بیش از حد گران است. فضای بار آن محدود بوده و چهار سرنشین بزرگسال در آن کاملا احساس راحتی نمیکنند و لذت رانندگی آن نیز به اندازه یک سدان اسپرت با فضای داخلی بزرگتر نیست. انتقادهای ذاتی که به اس یو وی های پورشه وارد میشود اینجا نیز وجود دارد هرچند ماکان GTS در رانندگی شباهت بیشتری با یک پورشه دارد.

تویوتا فوررانر 4X4 TRD

تویوتا فوررانر 4X4 TRD

تویوتا فوررانر 4X4 TRD

تویوتا فوررانر 4X4 TRD

تویوتا فوررانر 4X4 TRD

تویوتا فوررانر 4X4 TRD

تویوتا فوررانر 4X4 TRD

تویوتا فوررانر 4X4 TRD

تویوتا فوررانر 4X4 TRD

تویوتا فوررانر 4X4 TRD

تویوتا فوررانر 4X4 TRD

منبع: دنیای خودرو



نظرات