1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. بررسی و معرفی پورشه ماکان مدل 2015

بررسی و معرفی پورشه ماکان مدل 2015

4 شهریور 1393
  • 17

 پورشه ماکان مدل 2015

با موفقیت فوق العاده ای که پورشه با SUV سایز متوسط خود یعنی کاین بدست آورده است، گسترش خانواده شاسی بلند های پورشه، با ارائه مدلی جمع و جور در آینده ای نزدیک حتمی بود. کوچکتر و ارزان تر بودن پورشه ماکان 2015 به معنی کم ارزش تر بودن آن نسبت به سمبل این گروه با درب موتور مواجش، یعنی کاین نیست. اشتباه نکنید، ماکان جدید با مجموعه ای از سرعت، هندلینگ، و ویژگی های رانندگی جذاب و دلپذیر همانطوری که هر کسی از سازنده 911 و کاین به درستی انتظار دارد، وارد میدان شده است. با اینکه برخی از اجزایش با آئودی Q5 مدل 2014 مشترک است، پورشه ماکان 2015 صاحب موتور، طراحی سیستم تعلیق، و البته استیل خودش می‌باشد.

علاوه بر این کمپانی سازنده، ماکان را طوری مهندسی کرده است که سواریش بیشتر مانند یک ماشین دیفرانسیل عقب با عملکرد بالا باشد تا مانند اکثر شاسی بلند های درجه یک موجود در بازار. سیستم چهار چرخ متحرک استاندارد ماکان، بیشترین میزان نیروی تولیدی موتور را در حالت عادی به چرخ های عقب منتقل می‌کند، و نیرو فقط زمانی به چرخ های جلو منتقل می‌شود که نیاز به جلوگیری از سر خوردن باشد. نیروی ماکان توسط یکی از دو موتور 6 سیلندر خورجینی قابل سفارش تولید می‌شود. برای ماکان S یک موتور 6 سیلندر خورجینی 3 لیتری مجهز به توربو شارژر، که قدرتی برابر 340 اسب بخار تولید می‌کند، در نظر گرفته شده است. در ماکان Turbo موتور 6 سیلندر خورجینی 3.6 لیتری مجهز به توربو شارژر قدرتی معادل 400 اسب بخار را آزاد می‌کند، که بسیار فراتر از قدرتی است که شما در اکثر شاسی بلندهای لوکس و جمع وجور خواهید یافت.

در هر دو حالت انتخاب موتور، یک گیربکس با قابلیت تعویض سریع دستی، تبدیل شونده به اتوماتیک دقیقا مانند خودروهای گیربکس اتوماتیک (موسوم به PDK)، به صورت استاندارد در اختیار شما خواهد بود. پورشه همچنین ماکان را با سیستم تعلیق اسپرت قابل تنظیم، به همراه برخی از آپشن ها که به ندرت در خودرو های هم کلاسش یافت می‌شوند، مانند تایرهای تابستانی با عملکرد بالا و چسبندگی فوق العاده و دیفرانسیل عقب با قابلیت توزیع گشتاور تولید شده عرضه کرده است. گفتنی است، تمام موارد ذکر شده باعث بهبود هندلینگ و قابلیت های کنترلی ماکان در پیچ ها می‌شوند. یک سیستم تعلیق بادی سفارشی نیز وجود دارد که باعث افزایش ارتفاع ماکان به میزان 23 سانتی متر می‌گردد، در نتیجه باعث بهبود قابلیت های این شاسی بلند اسپرت در حالت آف رود می‌گردد. تجهیزاتی از این قبیل ارزان بدست نمی‌آیند، که البته جای تعجب هم ندارد، طوری که ماکان از دیگر خودروهای هم رده اش گرانتر است.

و این فقط در مورد قیمت پایه است، در صورت سفارش آپشن های مختلف این خودرو، افزایش قیمتی معادل 30 درصد قیمت پایه را باید انتظار داشته باشید. نزدیکترین رقیب پورشه، آئودی SQ5 است که موتوری 6 سیلندر خورجینی مجهز به سوپرشارژر با قدرت 354 اسب بخار دارد، که قیمت پایه آن مشابه قیمت پایه ماکان S است . در این بین بی ام و X3 مدل 2014 حضور دارد که ارزانتر است و هم‌چنین فضای بار و صندلی های عقب جادارتری را نیز، در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. رنج روور Evoque جایگزین دیگری می‌تواند باشد، اگرچه فضای عقب تنگ و فضای بار کوچکش از نقاط ضعف قابل توجه آن هستند. همه اینها انتخابهای خوبی هستند، اما اگر خواهان عملکردی فوق العاده از SUV کوچک و لوکس تان هستید، پورشه ماکان مدل 2015 بهترین انتخاب در این میان است.

طراحی بدنه و تجهیزات رفاهی

 پورشه ماکان مدل 2015

پورشه ماکان 2015 یک شاسی بلند جمع و جور 5 نفره است که در دو تیپ پایه S و پرقدرت تر Turbo عرضه می‌شود. تجهیزات استاندارد در تیپ S شامل رینگ های 19 اینچی، درب صندوق عقب برقی، آینه های جانبی برقی و مجهز به گرمکن، سیستم Start – Stop اتوماتیک، چراغ های تطبیقی جلو از نوع زنون، کروز کنترل، کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطه ای، شیشه های برقی، تودوزی چرم طبیعی یا مصنوعی، صندلی های برقی جلو با قابلیت تنظیم در 8 جهت به همراه حافظه برای تنظیمات، صندلی های عقب تاشو با امکان جداشدن به نسبت 40/20/40، ارتباط بلوتوثی، یک صفحه نمایش لمسی 7 اینچی و سیستم صوتی با پخش کننده CD، ورودی صوتی برای iPod/USB. در تیپ توربو، علاوه بر موتور قوی تر، سیستم تعلیق قابل تنظیم، رینگ های منحصر به فرد 19 اینچی، داشبورد منحصر به فرد در جلو و عقب، چراغهای مه شکن LED، تودوزی تمام چرمی، روکش آلکانترا برای سقف، تزئینات آلومینیومی، صندلی های برقی اسپرت جلو با قابلیت تنظیم در 18 جهت و حافظه، صندلی های جلو مجهز به گرم کن، سیستم صوتی surround – sound ساخت BOSE با 14 بلندگو و رادیو ماهواره ای و HD و سیستم مسیریاب ماهواره‌ای به چشم می‌خورد. بعضی از امکانات و ویژگی های تیپ Turbo را می‌توان به عنوان آپشن در تیپ S سفارش داد.

آپشن های دیگر شامل رینگ‌های 20 یا 21 اینچی، تایرهای تابستانی، سیستم توزیع متغیر نیروی گشتاور (Porsche torque vectoring) برای چرخ های عقب، سیستم تعلیق بادی قابل تنظیم، رکاب های جانبی، صفحه محافظ موتور، سانروف پانوراما، سنسور های پارک عقب و جلو (همراه یا بدون دوربین دید عقب)، آینه های الکتروکرومیک، چراغ های تطبیقی جلو به همراه تنظیم خودکار ارتفاع تابش، سیستم دسترسی و استارت بدون کلید می‌شوند. گفتنی است، برخی از این آپشن ها، با توجه به تیپ خودرو، تحت پکیج های مختلف ارائه می‌شوند.

در داخل، کمپانی سازنده امکان استفاده از سیستم کنترل آب و هوای اتوماتیک سه نقطه ای، صندلی های عقب مجهز به گرمکن، فرمان مجهز به گرمکن، تودوزی تمام چرمی، صندلی های برقی جلو با قابلیت تنظیم در 14 یا 18 جهت مجهز به سیستم تهویه، اپلیکیشن های مخصوص تلفن های هوشمند، سیستم صوتی BRUMESTER با 16 بلندگو، سیستم های فعال شونده با فرمان صوتی و کروز کنترل قابل تنظیم را برای سرنشینان فراهم آورده است. به علاوه پکیج های فوق، خریداران می‌توانند با نصب پکیج Sport Chrono که شامل یک کرونومتر بر روی داشبورد، لانچ کنترل و تنظیمات قابل انتخاب برای موتور، سیستم تعلیق و گیربکس است، عملکرد خودروی خود را بهبود ببخشند. یک سیستم ثبت الکترونیکی، که به صورت خودکار انواع اطلاعات رانندگی را برای تجزیه و تحلیل های بعدی در کامپیوترتان ذخیره می‌کند، جزء این پکیج می‌باشد. و نهایتا، پورشه آرایش ها و ترکیب های گیج کننده ای برای رنگ بدنه و تزئینات و رنگ بندی داخل خودرو در اختیار شما قرار می‌دهد.

قدرت و عملکرد موتور

 پورشه ماکان مدل 2015

خودروی ماکان S از یک موتور 6 سیلندر خورجینی 3 لیتری مجهز به توربوشارژر که قدرتی برابر 340 اسب بخار و گشتاوری به میزان 460 نیوتن متر تولید می‌کند، قدرت می‌گیرد. یک گیربگس 7 سرعته PDK، نیروی تولید شده را به هر 4 چرخ می‌فرستد. طبق ادعای پورشه، ماکان S، شتاب 0 تا 100 برابر 5.2 ثانیه دارد (در صورت استفاده از لانچ کنترل این زمان به 5 ثانیه کاهش می‌یابد). موتور بزرگتر 6 سیلندر خورجینی 3.6 لیتری مجهز به توربوشارژر، قدرتی معادل 400 اسب بخار و گشتاوری به میزان 550 نیوتن متر در اختیار ماکان توربو قرار می‌دهد.

گیربگس 7 سرعته و سیستم چهار چرخ متحرک در تیپ توربو نیز وجود دارند. پورشه در مورد شتاب 0 تا 100 این تیپ، زمان 4.6 ثانیه را اعلام کرده است (در صورت استفاده از لانچ کنترل، این زمان به 4.4 ثانیه کاهش می‌یابد).

ایمنی

 پورشه ماکان مدل 2015

ترمزهای دیسکی ضد قفل، کنترل کشش و پایداری، کیسه های هوای جانبی در جلو، کیسه های هوای پرده ای و کیسه های هوا برای محافظت از زانوی هر دو سرنشین جلو از تجهیزات استاندارد ماکان 2015 هستند. تجهیزات سفارشی شامل سنسور های پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، سیستم هشدار و جلوگیری از برخورد از جلو (با ترمزگیری اتوماتیک)، کنترل نقاط کور و سیستم هشدار انحراف از مسیر و حفظ مسیر می‌شود.

طراحی داخلی و ویژگی های خاص

 پورشه ماکان مدل 2015

کابین ماکان با مجموعه نشانگرهای عقربه ای سه تایی، داشبورد با بخش فوقانی مسطح، و کنسول میانی که انگار متعلق به هواپیمای Learjet است، منعکس کننده تم مدرن طراحی پورشه می‌باشد. با اینکه تعداد دگمه ها و کلیدها زیاد هستند، اما به لطف چیدمان منطقی شان ، زمان زیادی برای عادت کردن به آنها نیاز نیست. کابین بی نهایت خوب ساخته و پرداخته شده، و مواد مورد استفاده در آن از کیفیت بالایی برخوردار هستند. فرم چیدمان تجهیزات مقابل راننده و حالت نشستن، کاملا مناسب برای یک رانندگی هیجان انگیز است، شکل غربیلک فرمان از مدل جذاب و اسپرت 918 Spyder الهام گرفته شده است. شاید بتوان گفت، تنها نقطه ضعف این شاسی بلند زیبا و دوست داشتنی، فضای بار محدود و صندلی های عقب نه چندان جادارش می‌باشد.

در صورت استفاده از صندلی های عقب، ظرفیت فضای بار ماکان 500 لیتر است، که حدود 280 لیتر کمتر از SQ5 و X3 می‌باشد. در صورتی که صندلی ها را تا کنید، این فضا به 1500 لیتر افزایش می‌یابد که همچنان کمتر از دو رقیب ذکر شده اش می‌باشد، اما هنوز از فضای باری که Evoque در اختیارتان می‌گذارد، بیشتر است.

تجربه رانندگی

 پورشه ماکان مدل 2015

موتور 6 سیلندر خورجینی 3 لیتری در مدل پایه ماکان S مدل 2014 با قدرت زیادی این خودرو را به پیش می‌راند، و سیستم تعویض دنده PDK با تعویض فوق سریعش، باعث کوچکترین رنجشی در شما نخواهد شد. اگر بخواهیم به موارد خوش آیند و دلپذیر ماکان چیزی اضافه کنیم، صدای خشن، اما قابل تحملی است که از اگزوز هایش تولید می‌شود. قابل پیش بینی است، که مدل 400 اسب بخاری توربو، سرزنده تر و سریعتر جاده ها را خواهد پیمود و صدای موتور بهتری نیز دارد. تنها نقطه ضعف مختصری که در مورد ماکان به چشم می‌خورد، گیربکس دستی اتوماتیک شده آن است که تعویض هایی نسبتا خشن در سرعت های پایین در حالت اسپرت دارد. در رانندگی های تند و تیز در پیچ ها، پورشه ماکان در بین شاسی بلند های کوچک جذابترین و سرگرم کننده ترین آنها است. خوشبختانه، ارائه این هندلینگ فوق العاده به معنی سواری سخت و کوبنده که باعث کوفتگی بدنتان در جاده های پر دست انداز می‌شود، نیست. در واقع، ماکان بسیار راحت است، خصوصا اگر با سیستم تعلیق بادی قابل تنظیم تجهیز شود.

منبع 1car.ir


نظرات

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (8 شهریور 1393 ساعت 03:51)

    پورشه یکی از کارخانه های باقدمت هست و من خیلی قبولش دارم.
    طراحی بدنه این مدل بسیار زیباست ، طراحی داخلی هم میپسندم و دوسش دارم.
    سیستم صوتـــــــــی BRUMESTER با 16 بلندگــــــــــــو، WOOOOOW!!!!!!!!!!

  • سامی پی اس سامی پی اس (6 شهریور 1393 ساعت 14:46)

    در نوع خودش خوبه ولی به پای فراری ff نمی رسه ! فراری یه چیز دیگه س

  • ریکاردو ریکاردو (5 شهریور 1393 ساعت 20:36)

    امیدوارم روزی بیاد که سورا شدن این ماشین ها واسه ایرانی ها آرزو نباشه...

  • هایپر هایپر (5 شهریور 1393 ساعت 00:35)

    تصحیح میکنم مرسدس بنز SLS

  • هایپر هایپر (5 شهریور 1393 ساعت 00:33)

    کاش چراغای عقبشو اینجوری طراحی نمیکردن تا نگاش کردم یاد sls افتادم

    نادرتیونینگ نادرتیونینگ (7 شهریور 1393 ساعت 13:13)

    اتفاقا ینظر من چراغای عقبش خیلی خوشگل و حرفه ایه

  • کاوه رضاییان کاوه رضاییان (4 شهریور 1393 ساعت 17:15)

    اوه اوه چی ساخته!!!!!

    عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (13 شهریور 1393 ساعت 00:30)

    BOOM BOOM BOOM--- ســــیـــســتـــم صـــوتــیــــــش عالــــــــــــــــیه ((BRUMESTER با 16 بلندگــــــو)) !!!!!!!!!!!

  • میلادکیایی میلادکیایی (4 شهریور 1393 ساعت 17:13)

    این ماشین مدل ماکان خالی هم داره که موتور ۴سیلندر ۲۰۰۰سی سی مجهز به توربو شارژ داره که ۲۴۵ اسب بخار قدرت داره که شبیه موتور X3 هست.

  •  سودا سید سودا سید (4 شهریور 1393 ساعت 17:09)

    واییییییییی عالیه .......... کاشکی ماله من بودی . ...آه

  • وحید ت وحید ت (21 مهر 1393 ساعت 02:04)

    کاین!!!!!!!

  • لامبورگینی  سرعت لامبورگینی سرعت (17 مهر 1393 ساعت 07:47)

    قشنگه

  • نیماکورکی نیماکورکی (16 مهر 1393 ساعت 01:26)

    vaveylaaaaaa

  • مجید دالتون مجید دالتون (12 مهر 1393 ساعت 23:18)

    وای دلمو برد

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (6 مهر 1393 ساعت 16:42)

    به نظر من اصلا شششبیه کاین نیست.

  • تنبور تنبور (1 مهر 1393 ساعت 22:49)

    کاش یکم کمتر به کاین شبیه بود یعنی مستقل تر بود

  • تنبور تنبور (5 شهریور 1393 ساعت 00:26)

    از کاین خوش استیل تره ارتفاعش هم کمتره این یعنی قابلیت اسپرت و دینامیک بیشتر. عالیه!!