1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. ورود پاکستان به صنعت خودرو ایران

ورود پاکستان به صنعت خودرو ایران

12 اسفند 1394
  • 0

نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع لاهور پاکستان بر تمایل فعالان اقتصادی این کشور به سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو ایران تاکید و اعلام کرد که پاکستان در فصل جدید اقتصاد ایران آمادگی تعاملات تجاری بیشتری را دارد.

الماس حیدر در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی خراسان رضوی در مشهد با اشاره به اینکه پاکستان می‌تواند در فصل جدید اقتصاد ایران نقش ایفا کند، اظهار کرد: ظرفیت‌های اقتصادی قابل توجهی در دو کشور وجود دارد که باید مورد استفاده قرار بگیرد. اتاق بازرگانی لاهور آمادگی دارد تا زمینه تعامل بازرگانان ایران و پاکستان را فراهم کند.

وی با بیان اینکه تدبیر دستگاه دیپلماسی ایران در رفع تحریم ها قابل تمجید است، ادامه داد: در ایران پس از رفع تحریم‌ها فصل جدیدی از روابط اقتصادی با دنیا آغاز می‌شود. اسلام آباد نیز در این موقعیت علاقه مند به گسترش همکاری‌های اقتصادی با تهران است. پاکستان با لغو قطعنامه 2231 سازمان ملل تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال کرده بود را از بین برد و شرایط را برای برقراری ارتباط بین دو کشور فراهم کرد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع لاهور پاکستان با اشاره به اینکه ارزش تجارت غیر نفتی بین دو کشور را 220 میلیون دلار است، افزود: با توجه به اینکه تجارت صحیح می‌تواند از تجارت قاچاق جلوگیری کند و بانک ها در این زمینه می‌توانند نقش بسیار مهمی ایفا کنند نمایندگان چند بانک بزرگ پاکستان به ایران سفر کرده تا فعالیت‌های بانکی بین دو کشور را افزایش دهند.

الماس حیدر با تاکید بر اینکه ایران همسایه بسیار بزرگ و ارزشمندی برای پاکستان است، خاطرنشان کرد: در پاکستان این علاقه وجود دارد که در بخش صنعت خودرو ایران سرمایه گذاری کند. بخش صنعت پاکستان نیز برای خرید پلاستیک از ایران آمادگی دارد زیرا شبکه‌ وسیع مهندسی در پاکستان شکل گرفته و بر همین دلیل شرکت‌های ایرانی می‌توانند پلاستیک به پاکستان صادر کنند.

وی در خصوص اتاق بازرگانی لاهور تصریح کرد: این اتاق در سال 1923 افتتاح شده و بیش از 90 سال قدمت دارد، هرچند در گذشته به نام اتاق بازرگانی شبه قاره هند شناخته شده بود اما در سال 1960 به نام لاهور تغییر نام داد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع لاهور پاکستان با اشاره به صادرات چرم پاکستان به کشورهای اروپایی اضافه کرد: علاوه بر این صنعت پاکستان می‌تواند تعاملات خود را با جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌هایی مانند ساختمان، کاغذ، نرم افزار، سخت افزار و صادرات میوه، افزایش دهد. صنایع داروسازی، مواد غذایی، نساجی، پنبه، گندم و برنج از جمله صنایعی بوده که دارای ظرفیت‌هایی قابل توجهی برای برنامه‌ریزی و بهره‌برداری از آن هستند. ایران می‌تواند از طریق پاکستان علاوه بر استفاده از بازار بنگلادش و نپال، با چین نیز وارد فعالیت‌های تجاری ارزشمند شود.

الماس حیدر بیان کرد: پاکستان به 5000 مگاوات انرژی نیاز دارد که امید است تا این دولت‌های دو کشور در خصوص تامین این انرژی مورد نیاز وارد گفت‌وگو شوند و زمینه شکل گیری این تجارت بزرگ را فراهم کنند. همچنین با توجه به علاقه‌مندی لاهور برای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در ایران و به ویژه در مشهد با فعال شدن دبیرخانه کمیته مشترک اقتصادی ایران و پاکستان، این دو کشور می‌توانند تصمیمات خود را در این زمینه عملیاتی کنند.

وی گفت: دانشجویان ایرانی در صورت تمایل می‌توانند با ارائه درخواست خود به اتاق بازرگانی لاهور از بورسیه پنج رشته تحصیلی در لاهور استفاده کنند.



نظرات