1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. اوپل موکا آلمانی-آمریکایی خاص

اوپل موکا آلمانی-آمریکایی خاص

2 فروردین 1395
  • 0

اوپل موکا ایکس (Opel Mokka X) نام یک کراس اور ساب کامپکت از محصولات جنرال‌موتورز است. این خودرو در انگلستان تحت نام واکسهال موکا، و در آمریکا و چین با نام بیوک Encore به فروش می‌رسد. تولید این کراس اور از سال 2012 آغاز شده و اولین مدل‌های آن از سال 2013 وارد بازار شدند. این خودرو که در کره جنوبی، چین و اسپانیا تولید می‌گردد، چندی است که مجوز واردات به کشور ما را دریافت کرده است و توسط توان خودرو جی به فروش می‌رسد.

توان خودرو جی چند وقتی است به واردات خودروهای اوپل روی آورده است. اما به نظر می‌رسد که یا مسئولان این شرکت اصفهانی افرادی خجالتی هستند و نمی‌خواهند اسم شرکتشان بر سر زبان‌ها باشد، و یا اینکه قصد صرفه‌جویی در هزینه‌های تبلیغات را دارند، چرا که تبلیغات و بازاریابی آن‌ها بسیار ضعیف بوده است و با وجود گذشت مدت قابل‌توجهی از حضور این شرکت و فروش محصولاتی مانند اوپل کورسا و آسترا، هنوز هم بسیاری از مردم از حضور این شرکت اطلاعی ندارند. پس ما در پدال تصمیم به معرفی محصول جدید این شرکت که همان اوپل موکا می‌باشد گرفتیم.

همان‌طور که قبلاً ذکر گردید، اوپل موکا یک کراس اور ساب کامپکت است و در کشور ما رقیبی مانند رنو داستر را دارد. همچنین برادر ارزان‌قیمت‌تر موکا، که همانند آن بر روی پلتفرم گاما II جنرال‌موتورز ساخته شده است، یعنی شورولت ترکس نیز اخیراً در لیست مجاز واردات قرار گرفته است.

اطلاعات فنی اوپل موکا ایکس (Opel Mokka X) احتمالاً از مبدأ کره جنوبی وارد کشور ما خواهد شد و جای خوشحالی است که نسخه وارداتی به کشور ما، قوی‌ترین و در عین حال کم‌مصرف‌ترین پیشرانه موجود در بین پیشرانه‌های موکا را خواهد داشت. این پیشرانه 1.4 لیتری است و با بهره‌گیری از توربوشارژر، توانایی تولید 138 اسب بخار قدرت در دور موتور 6000 دور بر دقیقه و 200 نیوتن‌متر گشتاور در دور موتور 4900 دور بر دقیقه را دارد. این پیشرانه با یک جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک همراه شده است و با بهره‌گیری از سیستم ECO مصرف سوختی برابر با 6.6 لیتر در هر صد کیلومتر را خواهد داشت. حداکثر سرعت این خودرو نیز به 200 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

موکا به سیستم 4*4 هوشمند مجهز است که در آن تمامی گشتاور به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و فقط در زمانی که سیستم یک لغزش، شروع حرکت سریع و پیچ‌های تند را احساس کند، به‌صورت خودکار نیمی از گشتاور را به چرخ‌های عقب منتقل خواهد کرد.

ارگونومی و کیفیت کابین موکا همان‌گونه که از یک خودروی آلمانی انتظار می‌رود بالاست و از این نظر یک سر و گردن بالاتر از هم قیمت‌های کره‌ای قرار می‌گیرد. تعداد زیادی کلید مربوط به سیستم صوتی و تهویه در مرکز کنسول قرار دارند و در بالای آن‌ها نیز یک مانیتور 7 اینچی قرار دارد.

از نظر ایمنی این خودرو مجهز به ایربگ‌های جلو و پرده‌ای می‌باشد. همچنین سیستم‌های ABS، ESP، CBC و EBD در شرایط سخت به کمک راننده خواهند آمد. علاوه بر این‌ها، اوپل موکا مجهز به سیستم‌های خودکار حرکت در سربالایی و سرپایینی می‌باشد.

موکا مجهز به کروز کنترل هوشمند، دوربین دید عقب و نمای محیطی با دید 130 درجه، سنسور پارک جلو و عقب، سامانه ناوبری، نمایشگر اطلاعات هوشمند خودرو و حفاظت فعال در مورد سرنشینان می‌باشد.

فرمان این خودرو نیز از نوع تلسکوپی با کنترل الکترونیکی می‌باشد و عملکرد آن حساس به سرعت خودرو است.

از نظر امکانات رفاهی اوپل موکا دارای سیستم صوتی مجهز به نمایشگر 7 اینچی و 6 بلندگو می‌باشد و از طریق بلوتوث به تلفن همراه متصل خواهد شد. دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی بر روی فرمان موجود هستند. علاوه بر این، موکا از تهویه مطبوع دوگانه، مجهز به سنسور رطوبت به همراه فیلتر بهره می‌برد و دارای خروجی هوا برای سرنشینان عقب می‌باشد.

از جمله سایر امکانات این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شیشه‌های سولار، سان‌روف، شیشه بالابرهای برقی دارای سنسور مانع، آینه‌های جانبی فتوکرومیک، رادار چراغ‌ها، چراغ‌های جلو حساس به خودروهای عبوری از روبرو و فضاهای باز، چراغ‌های زنون، شیشه‌شوی چراغ‌های جلو، سنسور باران، خروجی 230 ولت، سنسور فشار باد لاستیک‌ها، قابلیت تاشوندگی 60*40 صندلی‌های عقب، بدنه کاملاً گالوانیزه ضد زنگ، برف‌پاک‌کن یخ‌زدا جلو و عقب.

اما نوبت به بحث مهم، یعنی قیمت می‌رسد. توان خودرو جی برای اوپل موکا قیمت 157 میلیون و 630 هزار تومان را در نظر گرفته است که در آن مالیات بر ارزش افزوده نیز لحاظ شده است. بدین ترتیب موکا باید با شاسی بلندهای محبوب کیا و هیوندای که در یک کلاس بالاتر از آن قرار می‌گیرند رقابت کند.

حال می‌رسیم به این سؤال که آیا اوپل موکا را بخریم یا خیر؟ در واقع پاسخ به این سؤال بسیار سخت است. موکا در کشور ما هیچ رقیب همکلاسی را در برابر خود نمی‌بیند. رنو داستر و شورولت ترکس که از نظر سایز بدنه با موکا در یک کلاس قرار می‌گیرند، از نظر امکانات، طراحی و کیفیت با آن قابل مقایسه نیستند و در سایر بازارها هم از موکا ارزان‌تر می‌باشند.

از طرف دیگر موکا از نظر قیمتی دقیقاً در برابر خودروهای کره‌ای از یک کلاس بالاتر قرار می‌گیرد که در حال حاضر بازار را به تسخیر خود درآورده‌اند و از نظر خدمات پس از فروش و تأمین قطعات و خدمات بسیار قوی‌تر از موکا هستند.

اما موکا نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد. کیفیت رانندگی و هندلینگ خوب از نکات قابل‌توجهی است که در بررسی‌های خارجی به آن اشاره شده است. به‌علاوه، بسیاری از کارشناسان طراحی و کیفیت متریال به کار رفته در کابین آن را ستوده‌اند.

اوپل موکا می‌تواند برای افرادی که می‌خواهند یک خودرو خاص، با کیفیت آلمانی و تکنولوژی آمریکایی داشته باشند و اولویت اصلی آن‌ها داشتن یک کراس اور شهری می‌باشد، گزینه خوبی باشد. موکا اولین شاسی‌بلند جنرال‌موتورز است که پس از سالها، مجوز واردات را کسب کرده است. هرچند که قطعاً نمایندگی تازه‌کار و چندان شناخته نشده آن می‌تواند باعث تردید در انجام خدمات مربوط به فروش و پس از فروش باشد و بازار خرید و فروش آن نیز به هیچ عنوان به‌اندازه کره‌ای‌ها داغ نخواهد بود.

 اوپل موکا: آلمانی-آمریکایی خاص

 اوپل موکا: آلمانی-آمریکایی خاص

 اوپل موکا: آلمانی-آمریکایی خاص

 اوپل موکا: آلمانی-آمریکایی خاص

 اوپل موکا: آلمانی-آمریکایی خاص

 اوپل موکا: آلمانی-آمریکایی خاص

 اوپل موکا: آلمانی-آمریکایی خاص

 اوپل موکا: آلمانی-آمریکایی خاص

 اوپل موکا: آلمانی-آمریکایی خاص

 اوپل موکا: آلمانی-آمریکایی خاص

 اوپل موکا: آلمانی-آمریکایی خاص

 اوپل موکا: آلمانی-آمریکایی خاص

 اوپل موکا: آلمانی-آمریکایی خاص

 اوپل موکا: آلمانی-آمریکایی خاص

 اوپل موکا: آلمانی-آمریکایی خاص

 اوپل موکا: آلمانی-آمریکایی خاص

 اوپل موکا: آلمانی-آمریکایی خاص

 اوپل موکا: آلمانی-آمریکایی خاص

 اوپل موکا: آلمانی-آمریکایی خاص

 اوپل موکا: آلمانی-آمریکایی خاص

منبع پدال


نظرات