1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. خانواده زمستانی نیسان

خانواده زمستانی نیسان

9 فروردین 1395
  • 0

روزهای آخر خزان وقتی سرانجام برگ‌های خشکیده به آغوش سرد خاک فرود می‌آیند، دما به سرد شدن ادامه می‌دهد و اشعه زندگی بخش خورشید چندین ماه رخت سفر می‌بندد و … زمستان اینجاست. در این هنگام هر راننده‌ای می‌داند که برای غلبه بر برف و سرما، ناگزیر باید خودرویش را مجهز به تایرهای زمستانی کرده و صد البته زنجیر چرخ را نیز فراموش نکند. با این همه اگر حوصله انجام این کارها را در خود نمی‌بینید نیسان جایگزین بهتری برای آن سراغ دارد.

اکثراً کانسپت روگ واریر را به یاد دارید، کراس اوور برف نورد نیسان که جای چرخ‌های استاندارد به یک سیستم چرخ زنجیری خاص با نام دومینیتور مجهز شده بود تا در روزهای برفی یار و یاور خریدارانش باشد. ظاهراً استقبال افکار عمومی کمپانی ژاپنی را بر آن داشت تا دو سرباز دیگر نیز به جوخه جنگجویان زمستانی بیفزاید، آن دو تن مورانو و پت‌فایندرند.

هردوی این‌ها به سیستم چرخ زنجیری خود مجهز کرده تا در عین کراس اوور بودن تنه به تنه‌ی اسنوموبیل ها بتازند. در عمل نسخه‌های استاندارد مورانو و پث فایندر آفرود های خیلی خوبی نیستند اما با اضافه شدن این زنجیرها، این دو و روگ واریر در جرگه بهترین وسیله‌ها برای حمل و نقل در عصر یخبندان بعدی قرار می‌گیرند – البته اگر هواشناسی برای چند سال آینده عصر یخبندانی پیش‌بینی کند.

هر سه کانسپت بر چرخ زنجیرهای شرکت American Track Truck استوارند. هر کدام از این زنجیر ها طولی برابر ۱۲۱۹ میلی‌متر دارند و عرض و ارتفاعشان به ترتیب، ۷۶۲ و ۳۸۱ میلی‌متر است و درست مانند چرخ‌های معمولی به توپی چرخ پیچ و مهره می‌شوند. برای اطمینان از عملکرد بی نقص سه جنگجو، اصلاحاتی چند لازم‌الاجرا بود. برای اینکه از پس دومینیتور ها بر بیایند، سیستم تعلیق بهبود داده شد و بخش‌هایی از بدنه همچون قوس چرخ‌ها و رکاب‌های کناری حذف شدند، اما پیشرانه آن‌ها بدون تغییر باقی ماند. روگ از یک موتور چهار سیلندر ۲٫۵ لیتری با قدرت ۱۷۰ اسب بخار و ۲۳۷ نیوتون متر گشتاور استفاده می‌کند درهمین حال در سینه مورانو و پث فایندر دو موتور ۳٫۵ لیتری وی ۶ با ۲۶۰ اسب بخار توان و 325 نیوتون متر گشتاور خفته‌اند و بد نیست بدانید که هر سه به نسخه‌هایی از گیربکس پیشرفته نیسان موسوم به اکسترونیک مجهزند.

از قضا نیسان مایل به روشن کردن وضعیت فنی خودروها نبوده اما پیش از این گفت که به دلیل وجود این سیستم زنجیری ویژه حداکثر سرعت روگ بر روی ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. به لطف این ویژگی کلیدی و چسبندگی ایجاد شده توسط آن‌ها، شیب‌های ۴۵ درجه‌ای پوشیده از برف نیز برای روگ عددی نیستند! به هر حال هنگام نزول زمستانی سخت، سرعت آن ارزش همیشگی خود را ندارد.

بر تنه جنگجویان زمستانی نیسان رنگ قرمز زیبایی خود نمایی می‌کند که با نوارهایی سیاه رنگ بر روی کاپوت تزیین شده‌اند. در کاتالوگ نیسان نیز تجهیزاتی چون باربند و کفی‌های چهار فصل را برای این سه برادر پیدا می‌کنید. متأسفانه هیچ یک از این‌ها برای زمستان سال آتی آماده سواری دادن به دوستداران خود نخواهند بود و اصلاً معلوم نیست که به تولید انبوه برسند یا تنها در حد یک کانسپت باقی بمانند.

 خانواده زمستانی نیسان

 خانواده زمستانی نیسان

 خانواده زمستانی نیسان

 خانواده زمستانی نیسان

 خانواده زمستانی نیسان

 خانواده زمستانی نیسان

 خانواده زمستانی نیسان

 خانواده زمستانی نیسان

 خانواده زمستانی نیسان

 خانواده زمستانی نیسان

منبع پدال


نظرات