1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. نسل جدید ولوو XC90 با طراحی کاملا نو

نسل جدید ولوو XC90 با طراحی کاملا نو

7 اسفند 1393
  • 5

هرکسی که با دنیای خودرو آشنایی داشته باشد با شنیدن نام ولــوو اولین چیزی که به ذهنش خطور می‌کند ایمنی کم‌نظیر محصولات این برند سوئدی است. مدت‌هاست محصولاتشان در رتبه‌های نخست ایمن‌ترین خودروهای جهان قرار دارند. متخصصین و مهندسین ولــوو در روند کاری خود در این زمینه بیشتر از این‌که تست‌های مختلف تصادف انجام دهند، تصادفات جاده‌ای را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌دهند تا علل و عوامل بروز آن‌ها را مشخص کرده و در محصولات خود از اطلاعات مفید به‌دست‌آمده نهایت استفاده را ببرند. آنان در تلاش‌اند تا خودروهای ساخت ولــوو دچار چنین حوادثی نشوند و اگر هم شدند کمترین آسیب را ببینند. همچنان که از سال 2010 کاهش تلفات و خسارات ناشی از سوانح رانندگی نخستین دستور کارشان بوده، با امیدواری ابراز می‌کنند که در سال 2020 هیچ‌یک از سرنشینان محصولات ولــوو جان خود را بر اثر تصادف از دست نخواهد داد.

حال این کمپانی نسل دوم مدل شاسی‌بلند خود را که در کلاس شاسی بلندهای متوسط قرار می‌گیرد روانه بازار می‌کند که اتاق آن بزرگ و مستحکم بوده و مجهز به مجموعه‌ای از سامانه‌های امنیتی است که بعضی از آن‌ها منحصربه‌فرد است.

XC90 نخستین بار در سال 2002 به‌عنوان یک شاسی‌بلند لوکس بر پایه پلتفرم P2 (که در نسل اول مدل S80 نیز از آن استفاده‌شده) وارد بازار شد. در سال 2007 نسخه فیس لیفت آن ساخته شد و در سال‌های 2009، 2010 و 2012 به‌روزرسانی هایی روی آن انجام شد. نسل دوم آن هم در نمایشگاه دیترویت 2015 به نمایش درآمد.

نسل دوم به معنای حقیقی کلمه متحول شده و تمامی اجزای آن شامل پلتفرم، سیستم تعلیق، سیستم‌های الکترونیکی و… کاملاً جدید است. حتی لوگوی تازه ولــوو را نیز می‌توان روی بدنه آن مشاهده کرد. یکی از تصمیمات شجاعانه ولــوو در تولید این نسل ارائه نکردن پیشرانه‌های شش و هشت سیلندر است به‌طوری‌که در هر سه نوع دیزلی و بنزینی و هایبرید از یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر استفاده می‌شود. این کار چند مزیت را به دنبال دارد: اول این‌که قسمت جلوی خودرو کوچک می‌شود، دوم این‌که خسارت ناشی از تصادفات کاهش میابد، سوم افزایش دید جلو، چهارم جمع‌وجور بودن مجموعه پیشرانه، پنجم اختصاص فضای بیشتر به کابین و مورد آخر مصرف سوخت پایین به نسبت نمونه 6 سیلندر.

بیرون آن بزرگ و حجیم بوده و داخل کابین راحت و جادار است، صندلی‌ها با طراحی و جاگیری مناسبشان دید بسیار خوبی به بیرون دارند. کابین بی سروصدا و متین بوده و حس لوکس بودن را القا می‌کند. یک سیستم تعلیق بادی به‌صورت سفارشی در نظر گرفته‌شده که حتی با رینگ‌های 20 اینچی رانندگی قابل تحسینی را به ارمغان می‌آورد اما با رینگ‌های 21 اینچی کمی ضربه و تکان احساس می‌شود که قابل‌توجه نیست.

سه نوع پیشرانه برای این نسل قابل سفارش است: نمونه D5 دیزلی 2 لیتری باقدرت 225 اسب بخار، نمونه T6 بنزینی 2 لیتری مجهز به یک سوپرشارژر و یک توربو شارژر با قدرت 320 اسب بخار. یک نمونه هایبرید هم چند ماه بعد از دو مدل دیگر عرضه خواهد شد که دارای همان پیشرانه 2 لیتری و یک موتور الکتریکی در محور عقب بوده و قدرت آن حدود 400 اسب بخار است. همچنین در تمامی مدل‌ها سامانه چهارچرخ متحرک قابل نصب و سفارش است.

در این نسل سامانه جدید human-machine-interface وجود دارد با یک صفحه‌نمایش لمسی بسیار باکیفیت که رابط کاربری ساده و روانی داشته و دسترسی به منوی آب‌وهوا، تلفن همراه، نویگِیشن، سرگرمی و.. به‌راحتی انجام می‌گیرد. اتصال به اینترنت نیز به‌صورت استاندارد وجود دارد. این سامانه هم‌اکنون قابلیت همگام‌سازی با Cay اَپـل را دارد و در آینده نزدیک قابلیت همگام‌سازی با سیستم‌عامل آندروید به آن اضافه خواهد شد. بعضی از قسمت‌های دیگر خودرو نیز با این سیستم می‌توانند کنترل شوند.

همچنین ولــوو اعلام کرده که در حال کار روی پدال ترمز و جعبه‌دنده است تا نکات جزئی را نیز برطرف کند.

حدود قیمت این نسل بین 45 تا 55 هزار دلار است، اما ازآنجایی‌که قیمت‌گذاری و مشخصات مدل‌های مختلف بسته به بازار فروش متفاوت است، برای اطلاع دقیق از این موارد باید به وب‌سایت رسمی کمپانی مراجعه کنید.

منبع پدال


نظرات

  • گالاردو گالاردو (7 اسفند 1393 ساعت 21:36)

    ولوو نشون داده که پرچمدار خودروهای ایمن اروپا و جهانه.

  • حسین معمار حسین معمار (7 اسفند 1393 ساعت 11:36)

    400 اسب بخار از 2 لیتر؟؟؟؟اونوقت ما هم دنای 2 لیتری داریم....مورد انتظار ترین خودروی تاریخ 3500 ساله ایران...

    پوریا ایرانی پوریا ایرانی (7 اسفند 1393 ساعت 15:50)

    پیشرفت واقعی و اینا دارن

  • آفرین آفرین (7 اسفند 1393 ساعت 08:42)

    مدل به مدل شیکترین ، جالبتر ، ایمن تر ، ، ، ،

  • سورن امیر سورن امیر (24 خرداد 1394 ساعت 18:35)

    واقعا قشنگه