1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. بررسی MVM 110S

بررسی MVM 110S

21 فروردین 1395
  • 1

ام وی‌ام 110 یا چری QQ یکی از اولین خودروهای چینی است که به کشور ما وارد شد و آغازگر ورود سیل برندها و مدل‌های چینی به کشور ما شد. این خودرو که یک کپی ضعیف از دوو ماتیز بود، علیرغم انتقادات فراوانی که درزمینهٔ کیفیت و ایمنی آن وجود داشت، تنها به علت برخورداری از قیمت نسبتاً پایین توانست در بازار ما ماندگار شود. اما پس از سال‌ها عرضه با ظاهر و ویژگی‌های فنی ثابت، نیاز به تغییرات در این خودرو احساس می‌شد. درنتیجه مدیران خودرو اقدام به تولید نسخه فیس‌لیفت شده آن با نام MVM 110S کرد و در این روزها اولین سری‌های تحویلی آن در خیابان‌های ما دیده می‌شود. فیس‌لیفت ام وی‌ام 110 شامل تغییراتی ظاهری و فنی می‌شود و آن را به خودرویی به‌روزتر تبدیل کرده است.

در بخش ظاهری از کمپانی طراحی تورینو ایتالیا کمک گرفته شده است تا این خودرو را به‌روزرسانی کرده و باعث جذب مشتریان جدید گردد. اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، تغییرات اعمال شده مثبت بوده‌اند و باعث تبدیل یک خودروی قدیمی، زشت و بی‌هویت، به خودرویی نسبتاً به‌روزتر، جذاب‌تر و هماهنگ‌تر شده‌اند.

کاملاً مشخص است که هدف طراحان MVM 110S ساخت خودرویی با ظاهری شاد و فانتزی بوده است تا باعث جذب جوانان و بانوان گردد که با در نظر گرفتن استانداردهای این کلاس از خودروها، می‌توان گفت که توانسته‌اند به این هدف نزدیک شوند. طراحی بخش‌های مختلف این خودرو تماماً با در نظر گرفتن همین هدف ساخته شده‌اند و از این نظر هماهنگی قابل قبولی بین بخش‌های مختلف آن وجود دارد.

نمای جلوی‌ام وی‌ام 110S ظاهری خندان و بشاش دارد که بسیار جوان‌تر از نسخه قبل از فیس‌لیفت به نظر می‌رسد. چراغ‌های بزرگ و گرد با تغییرات کوچکی همچنان بر سر جای خود هستند، اما اضافه شدن خطی به قسمت بالای محل قرارگیری پلاک، باعث شادتر شدن چهره خودرو شده است. ورودی هوا نسبت به قبل بزرگ‌تر شده است و به قسمت‌های پلاستیکی سیاه رنگ اطراف چراغ‌های مه شدن متصل گردیده تا طرح لبخند بزرگی را تشکیل دهد.

در نمای کناری ضربه‌گیرهای پلاستیکی حذف شده‌اند و جای آن‌ها را خطوطی گرفته‌اند که با اتصال بخش‌های مختلف جلو و عقب، از سادگی نمای کناری کاسته‌اند. گلگیرهای خودرو کمی حجیم و عضلانی شده و چرخ‌های کوچک آن را دربر گرفته‌اند.

نکته جالب در نمای کناری محل قرار گرفتن دستگیره درب‌های عقب است که اگر قبلاً محل آن‌ها را ندانید، باید اندکی برای یافتن آن‌ها زمان صرف کنید. دستگیره درب عقب مماس با پنجره و به‌صورت زاویه‌دار تعبیه شده است.

چیز دیگری به بسیار به بهبود نمای کناری خودرو کمک کرده است، عوض شدن طرح ساده پنجره‌ها، با طرح به عقب کشیده شده مدرن‌تر و اسپرت تر است و خطوطی که قبلاً بسیار ساده و صاف بودند، اکنون نرم‌تر شده و به شکل منحنی درآمده‌اند. علاوه بر این‌ها، سقف خودرو در قسمت عقب کمی به سمت پایین انحنا پیدا کرده است.

در نمای عقب بهترین نکته حذف چراغ‌های گرد و احمقانه عقب و تبدیل‌شدن چراغ‌ها به حالت ستونی است. وجود کادر مشکی رنگ در اطراف شیشه عقب کمک شایانی به بهبود این نما کرده است و درمجموع نمای عقب را به سوپرمینی های مدرن بسیار نزدیک کرده است. در پایین نیز همانند بخش جلو، دو چراغ مه شکن عقب توسط نوار پلاستیکی ضخیم مشکی‌رنگی به هم متصل شده‌اند و همان حالت لبخند که قبلاً در نمای جلو شاهد آن بودیم را تکرار کرده‌اند.

درمجموع می‌توان گفت که طراحی خارجی MVM 110S نسبت به نسخه قبلی تغییرات قابل قبولی پیدا کرده است و توانسته است به یک سوپرمینی مدرن نزدیک شود. هرچند که باوجود ارتقای یک اینچی سایز رینگ‌ها نسبت به مدل قبلی، جا داشت که یک سایز دیگر نیز به آن اضافه گردد. درب صندوق‌عقب نیز بسیار کوچک است و احتمالاً نمی‌توان در حالت عادی روی فضای آن حساب چندانی باز کرد. البته صندلی‌های عقب این خودرو این امکان را دارند که به‌طور کامل جمع شده و فضای مناسبی را ایجاد کنند.

در داخل کابین MVM 110S نمی‌توانیم بگوییم که همه چیز عالی شده است، مخصوصاً وقتی که به حجم بالای پلاستیک خشک به کار رفته در جای‌جای کابین دقت می‌کنیم. اما واقعاً پیشرفت نسبت به نسخه قبلی مشهود است. تریم داخلی کابین به رنگ مشکی درآمده است که در نوع خود جلوه بهتری به کابین داده است. علاوه بر این، طراحی داشبورد به‌طور کامل تغییر یافته است، محفظه‌ای بر روی داشبورد برای قرار دادن اشیا در نظر گرفته شده و در بخش‌هایی از داشبورد از رنگ نقره‌ای برای ایجاد تنوع استفاده شده است.

طراحی صفحه کیلومتر نیز دچار تغییرات فراوانی شده است و کیلومتر شمار به‌صورت دیجیتال درآمده است. دیگر از سه دایره که وظیفه نمایش سرعت، دور موتور و وضعیت آب و بنزین را بر عهده داشتند خبری نیست، در عوض یک دایره بزرگ در پیش چشم راننده قرار خواهد داشت که تمامی اطلاعات مورد نیاز راننده را به وی نمایش خواهد داد.

درمجموع طراحی داخلی نیز از تغییرات مثبتی برخوردار شده است، هرچند که استفاده از پلاستیک خشک در کابین کمی بیش از حد است و باید حداقل در بخش‌هایی که تماس دست و بدن با آن‌ها زیاد است از جنس دیگری استفاده می‌شد.

از نظر فنی MVM 110S نیز نسبت به مدل قبلی تغییراتی داشته است. در مدل قبل، دو گزینه موتور با حجم‌های 0.8 و 1.1 لیتر قابل انتخاب بودند که به ترتیب توانایی تولید حداکثر 51 و 68 اسب بخار قدرت و 70 و 90 نیوتن‌متر گشتاور را داشتند. این در حالی است که در نسخه فیس‌لیفت شده، تنها یک گزینه برای موتور در دسترس است که یک لیتر حجم دارد. این موتور یک لیتری سه سیلندر، توانایی تولید حداکثر 68 اسب بخار (در برخی منابع 70 نیز ذکر شده است) توان و 93 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. درنتیجه حجم موتور کمتر شده است و توانایی آن اندکی بهبود یافته است. بیشینه سرعت این خودرو از 130 کیلومتر بر ساعت به 150 کیلومتر بر ساعت ارتقا یافته است (که البته حرکت با این سرعت‌های بالا با چنین خودرویی اصلاً کاری عاقلانه نخواهد بود!) و مصرف سوخت ترکیبی آن به تنها 4.2 لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است.

سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مستقل مک‌فرسون با فنر پیچشی و میله نگه‌دارنده و ضد لغزش است و در عقب از نوع غیرمستقل با فنر پیچشی و میله نگه‌دارنده می‌باشد.

یکی از نقاط ضعف بزرگ MVM 110 ایمنی پایین آن بود. تاکنون نیز اطلاعات دقیقی از تغییرات در بخش ایمنی آن در نسخه فیس‌لیفت اعلام نشده است. این خودرو دارای دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو می‌باشد. همچنین دارای سیستم‌های ترمز ABS و EBD بوده و ترمز چرخ‌های جلوی آن از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسه‌ای است. همچنین در هر دو تیپ آن، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب به‌صورت استاندارد وجود دارند.

از نظر تجهیزات جانبی MVM 110S با دو تیپ Luxury و Comfortable عرضه می‌گردد. قفل مرکزی با ریموت، سیستم پخش MP3 با پورت USB و بلندگوی استریو، شیشه‌بالابر برقی برای 4 درب، فرمان هیدرولیک، بدنه و درب‌های تقویت‌شده، زیر پایی، چراغ رانندگی در روز، نمایشگر مصرف سوخت لحظه‌ای، و صفحه کیلومتر شمار دیجیتالی امکاناتی هستند که در هر دو نسخه به‌طور استاندارد وجود دارند.

در تیپ Luxury امکاناتی مانند آینه‌های جانبی برقی، سنسور پارک، رینگ آلومینیومی، گرم‌کن شیشه عقب و برف‌پاک‌کن شیشه عقب نیز به تجهیزات فوق اضافه می‌گردد.

قیمت و شرایط بازار:

مدیران خودرو MVM 110S را در نسخه Comfortable با قیمت 29 میلیون و 700 هزار تومان و نسخه Luxury را دو میلیون تومان گران‌تر به فروش می‌رساند. در این شرایط این خودرو نه‌تنها گران‌تر از پراید و تیبا 2 قرار گرفته است، بلکه در ردیف خودروهای بزرگ‌تر و قدرتمندتری مانند پژو 405، پژو پارس و سمند قرار گرفته است. MVM 110 که اندک فروش خود در قبل را مدیون قیمت پایین خود و رقابت با پراید قدیمی و بی‌کیفیت بود، در حال حاضر کار بسیار سخت‌تری برای موفقیت خواهد داشت. این خودرو در گذشته از سرآمدان بی‌کیفیتی در بازار ما بود و اگر بخواهد پیشرفتی درزمینهٔ کیفیت نداشته باشد، احتمال موفقیت آن بسیار پایین خواهد بود. به نظر ما، بسیار بهتر می‌بود که مدیران خودرو برچسب قیمتی زیر 25 میلیون تومان را بر روی هر دو تیپ MVM 110S قرار می‌داد. در شرایط قیمت‌گذاری فعلی، مدیران خودرو باید تلاشی جدی برای بهبود کیفی خودرو و بهبود خدمات پس از فروش انجام دهد تا بتواند افرادی که به دنبال یک خودروی کوچک و کم‌مصرف، برای کاربردهای درون‌شهری هستند را به خود جذب کند.

 بررسی MVM 110S

 بررسی MVM 110S

 بررسی MVM 110S

 بررسی MVM 110S

 بررسی MVM 110S

 بررسی MVM 110S

 بررسی MVM 110S

 بررسی MVM 110S

 بررسی MVM 110S

 بررسی MVM 110S

 بررسی MVM 110S

 بررسی MVM 110S

 بررسی MVM 110S

 بررسی MVM 110S

 بررسی MVM 110S

 بررسی MVM 110S

 بررسی MVM 110S

 بررسی MVM 110S

 بررسی MVM 110S

 بررسی MVM 110S

 بررسی MVM 110S

 بررسی MVM 110S

 بررسی MVM 110S

 بررسی MVM 110S

 بررسی MVM 110S

 بررسی MVM 110S

 بررسی MVM 110S

 بررسی MVM 110S

 بررسی MVM 110S

منبع پدال


نظرات

  • کاربر سایت کاربر سایت (16 خرداد 1401 ساعت 22:44)

    من 6 سال این اتومبیل رو داشتم، در کنار یکسری معایبی که واقعا هر خودرویی برای خودش داره، این خودرو بیش از حد توقع و انتظارتون خوبه، غیر از فضای صندوقش که بسیار آزار دهندست من به شخصه هیچ ایرادی روی این خودرو نمیتونم بذارم، البته نباید با خودرو های بالای 300 میلیون مقایسه بشه، منظورم تو رنج قیمتی خودشه، یعنی تا 200 تومن اگر فضای صندوق براتون مهم نیست به جرات میتونم بگم نرمترین و کم استهلاک ترین و زیباترین خودرویی هست که میشه انتخاب کرد، ولی اگه بخواهید بیشتر هزینه کنید 206 بهتره.