1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. معرفی MG مدل GT

معرفی MG مدل GT

1 آبان 1394
  • 0

زمانی که اتحاد دو کمپانی MG و روور در سال 2005 با شکست روبرو شد، برند MG و همچنین حق امتیاز محصولات و دارایی‌های روور به همراه سایت طراحی و مونتاژ لانگ بریج واقع در بیرمنگام انگلستان به چینی‌ها فروخته شدند. در ادامه چینی‌ها که حق استفاده از برند روور (ROVER) را نداشتند، برندی به نام رووی (ROEWE) را ایجاد کردند تا با استفاده از تکنولوژی و اختراعات روور و همچنین سایت طراحی لانگ بریج، محصولات جدیدی را تولید کنند. اما برای فروش جهانی محصولات جدید، نیاز به یک برند شناخته شده و باسابقه بود. در نتیجه علاوه بر محصولات اصلی ام‌جی، محصولات رووی نیز تحت عنوان برند ام‌جی در بازارهای خارج از چین به فروش رسید. از جمله این محصولات می‌توان به رووی 350 (ام‌جی 350)، رووی 550 (ام‌جی 550)، رووی 750 (ام‌جی 750) اشاره کرد. پس از مدتی سایک موتور به‌عنوان مالک جدید برند ام‌جی، تصمیم گرفت تا قدرت و شکوه سابق ام‌جی را به این برند بازگرداند و نام تجاری‌ام‌جی را بیشتر برای محصولات ام‌جی استفاده کند. همچنین تصمیم بر این شد که مونتاژ ام‌جی دوباره در سایت لانگ بریج آغاز شود. در نتیجه این تصمیم، نسل جدید محصولات ام‌جی با طراحی هماهنگ و قابلیت‌های فنی بالا، بر پایه برخی مدل‌های رووی ساخته شدند و وارد بازارهای جهانی شدند.

ام‌جی 6 اولین محصول این سیاست بود که بر پایه رووی 550 (ام‌جی 550) ساخته شد و زبان طراحی جدید ام‌جی را معرفی کرد. ام‌جی 6 همچنین اولین محصول از نسل جدید ام‌جی بود که در انگلستان تولید می‌شد و با توجه به بازخوردهای مثبت، این سیاست ادامه پیدا کرد.

حال به سال 2012 و کشور چین می‌رویم. جرمی کلارکسون و جیمز می در برنامه ویژه چین تخت گاز تصمیم به تست دو خودرو از بهترین‌های چین می‌گیرند. پس جیمز می رووی 350 (ام‌جی 350) را انتخاب می‌کند و دلیل این خود برای انتخاب این خودرو را به شرح زیر عنوان می‌کند:

رووی 350 ماشین خیلی مهمیه. چون در نهایت توی بریتانیا تبدیل به یک ام‌جی میشه: ام‌جی 5! این یکمی تغییر توش به وجود میاره. موتورش تغییر می کنه، چون طبق قوانین بریتانیا باید آلایندگی و گازهای گلخانه ای خیلی کمی تولید کنه. ولی من دارم با ماشینی رانندگی می‌کنم که شما به‌زودی می تونین توی بریتانیا اون رو بخرید.

هرچند که گیربکس اتوماتیک نه چندان پیشرفته 350 چندان به مذاق جیمز میخوش نیامد و او در پایان برنامه اعلام کرد که تنها در صورتی حاضر است رووی 350 را در انگلستان بخرد که بسیار ارزان باشد، اما اخباری که او اعلام کرد حقیقت داشت. ام‌جی 5 خودرویی بود که بر پایه رووی 350 تولید شد. این خودرو علاوه بر چین، در بازار کشورهای آمریکای جنوبی، جنوب شرقی آسیا و خاورمیانه عرضه شد. اما ام‌جی به این نتیجه رسید که شاید این خودرو آنقدر خوب نباشد که بتواند در بازارهای شدیداً رقابتی اروپایی عرض اندام کند.

در نتیجه یک کوپه چهار در جذاب به‌عنوان نسخه ارتقا یافته‌ای از ام‌جی 5 تولید شد که‌ام‌جی GT (با ام‌جی 6 GT اشتباه نشود) نام گرفت. این همان خودرویی است که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم.

این اولین بار نیست که نام GT بر روی محصولات ام‌جی خودنمایی می‌کند. از سال 1962 که MGB GT متولد شد و شدیداً مورد استقبال قرار گرفت، تا سال 1967 که MGC GT رکوردهای سرعت را جابه‌جا کرد و تا سال 1973 که MGB GT V8 لقب سریع‌ترین خودروی جاده‌ای جهان را به خود اختصاص داد، مدل‌های GT همواره یکی از عوامل مهم موفقیت‌های ام‌جی بودند. این خودروها بارها فاتح رقابت‌های مختلف شدند و محبوبیت و معروفیت ام‌جی در آن سالها به‌گونه‌ای بود که پرنس چارلز، ولیعهد بریتانیا، یک نسخه MGC GT برای خود سفارش داد و تا 30 سال بعد که آن را به فرزندش پرنس ویلیام اهدا کرد، آن را نزد خود نگه داشت.

ام‌جی GT با افتخار به این سابقه درخشان، آمده است تا بار دیگر نام ام‌جی را بر سر زبان‌ها بیندازد؛ البته نه به‌عنوان یک خودروی فوق پیشرفته، بلکه به‌عنوان یک کوپه داغ و جذاب و جوان‌پسند! به همین منظور هم ظاهری جذاب به همراه موتوری قدرتمند و جعبه دنده‌ای پیشرفته، در کنار آپشن های درخور یک خودروی مدرن را در کنار هم قرار داده تا بلکه بتواند خود را در دل جوانان جهان جا کند.

طراحی:

در طراحی ام‌جی GT، زبان طراحی جدید ام‌جی کاملاً خودنمایی می‌کند و هر کسی که قبلاً یکی از محصولات ام‌جی را دیده باشد، می‌تواند به راحتی سازنده GT را نیز تشخیص دهد. در قسمت جلو همان جلوپنجره آشنای ام‌جی را می‌بینیم که آرم ام‌جی را در وسط خود جای داده است و از دو طرف به چراغ‌های تیز و زاویه‌دار جلو ختم می‌شود. کمی پایین‌تر هم طرح لانه‌زنبوری قسمت پایین جلوپنجره و در دو طرف آن چراغ‌های روشنایی روز دیده می‌شود.

در نمای جانبی، شیب شدید سقف در کنار پنجره‌های کوچک و ستون B محو شده، جلوه‌ای اسپرت را به GT می‌بخشند. رینگ‌های آلومینیومی 16 اینچی و لاستیک‌های مارک MAXXIS نیز دیگر نکات قابل توجه در نمای کناری GT هستند.

اما آنچه که تکمیل کننده ظاهر مدرن و اسپرت این کوپه است، نمای عقب آن است. جایی که چراغ‌های عقب به یکدیگر متصل شده و مماس با سپر که به شکل اغراق‌آمیزی به سمت بالا آمده، قرار گرفته‌اند.

پس از اینکه از نمای بیرونی GT کاملاً به هیجان آمدیم به سراغ داخل آن می‌رویم. داخل کابین GT شباهت زیادی به MG 5 دارد و از الگوی طراحی مشترک در محصولات ام‌جی پیروی می‌کند. در مرکز داشبورد می‌توان یک مانیتور لمسی را مشاهده کرد که کمی به داخل فرو رفته است. در دو طرف این مانیتور خروجی‌های تهویه مطبوع قرار درند و در پایین آن، کلیدهای کنترل سیستم صوتی و همچنین تهویه مطبوع اتوماتیک قرار داده شده‌اند. شکل کلی این مجموعه به‌صورت یک شش ضلعی است که آرم ام‌جی را تداعی می‌کند. کمی پایین‌تر دسته‌دنده با کلید مربوط به ترمزدستی بر روی آن، قرار دارد و امکان انتخاب حالت‌های اسپرت و زمستان برای گیربکس خودرو فراهم است.

صفحه کیلومتر این خودرو حالتی کلاسیک و اسپرت دارد و در هنگام قرار گرفتن دنده در حالت اسپرت، رنگ پس زمینه آن از رنگ آبی به قرمز تغییر پیدا می‌کند.

عملکرد فنی:

در بخش فنی امکان انتخاب از بین 3 گزینه پیشرانه برای GT فراهم است. این سه پیشرانه عبارت‌اند از: یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی با قدرت 107 اسب بخار (مشابه ام‌جی 350)، نسخه توربو شارژ از همین پیشرانه با قدرت 127 اسب بخار (مشابه ام‌جی 5) و یک پیشرانه کاملاً جدید 1.4 لیتری توربوشارژ با قدرت 154 اسب بخار.

برای انتقال قدرت GT هم چهار گزینه در دسترس است که عبارتند از: 5 دنده دستی، چهار دنده اتوماتیک، شش دنده اتوماتیک و هفت دنده اتوماتیک دو کلاچه. تمام این گزینه‌ها گشتاور موتور را به چرخ‌های جلوی GT منتقل می‌کنند. سیستم تعلیق GT نیز در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع میله پیچشی H شکل می‌باشد.

از آنجا که احتمالاً نسخه فول آپشن ام‌جی GT به ایران وارد خواهد شد، پس تنها به بررسی همین گزینه کفایت می‌کنیم. در این نسخه از موتور 1.4 لیتری توربوشارژ به همراه گیربکس 7 دنده دو کلاچه بهره گرفته شده است. این موتور و جعبه دنده محصول همکاری مشترک سایک موتور چین و جنرال موتورز آمریکا و زیر مجموعه‌هایشان هستند و هر دو از جدیدترین و پیشرفته‌ترین های نوع خود می‌باشند. این موتور از سری موتورهای SGE می‌باشد که علاوه برام‌جی GT، در خودروهای اوپل کورسا و آدام، بیوک انکور، شورولت مالیبو، کروز و ولت نیز مورد استفاده قرار گرفته‌اند. ویژگی بارز این موتورها قدرت بالا نسبت به حجم موتور، نویز کم، وزن سبک و مصرف سوخت و آلایندگی پایین می‌باشد.

موتور ام‌جی GT دقیقاً 1399 سی‌سی حجم دارد و از تکنولوژی توربوشارژ و تزریق مستقیم سوخت بهره می‌برد. در نتیجه بیشینه توان این موتور به 154 اسب بخار در دور موتور 5600 دور بر دقیقه می‌رسد. اما نکته جذاب در مورد این موتور گشتاور آن است که حداکثر آن به 235 نیوتن متر می‌رسد و این بیشینه گشتاور در بازه دور موتور 1300 تا 4400 دور بر دقیقه به دست می‌آید. در نتیجه حتی در دورهای موتور پایین نیز می‌توان انتظار شتابگیری بسیار خوبی را از GT داشت. طبق اعلام ام‌جی، شتاب صفر تا صد این خودرو با این مشخصات، 9.5 ثانیه است و این شتاب را تا سرعت 200 کیلومتر بر ساعت ادامه می‌دهد. علاوه بر این، گیربکس 7 دنده دو کلاچه GT که محصول دیگر همکاری سایک موتور با جنرال موتورز است، با بهره‌وری بالا و زمان تعویض دنده کمتر از 0.2 ثانیه قرار دارد که در کنار سیستم استارت/استاپ هوشمند، مصرف سوخت این کوپه را در سیکل ترکیبی به 5.9 لیتر در هر صد کیلومتر می‌رساند. در سوی دیگر، سیستم بازیافت نیروی ترمز به موتور GT کمک می‌کند تا بخشی از انرژی از دست رفته را جبران کند و همچنین وجود فرمان برقی در این خودرو باعث کمتر شدن اتلاف انرژی در سیستم فرمان می‌شود.

ایمنی

ام‌جی GT از نظر امکانات ایمنی رنج وسیعی از آپشن ها را در اختیار می‌گذارد. علاوه بر 6 ایربگ، این خودرو از 9 سیستم ایمنی که شامل سیستم‌های ABS, EBD, BA, CBC, VCS, MSR, TCS, HAS و TPMS می‌باشند، بهره می‌برد. علاوه بر این‌ها بدنه GT از مواد با استقامت بالا ساخته شده است که به این خودرو کمک کرده تا در تست ایمنی چین 5 ستاره کامل را کسب کند.

امکانات رفاهی

برای رقابت با هم کلاس‌های پر آپشن کره‌ای، ام‌جی GT نیاز به امکانات رفاهی زیادی دارد که البته لیست بلند بالایی از آن را نیز ارائه می‌کند. از جمله این آپشن ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چراغ‌های جلو هالوژن

چراغ‌های LED روشنایی روز

نور دو رنگ پس‌زمینه داشبورد

پدال‌های آلومینیومی

صندلی‌های چرمی

سیستم بازیافت نیروی ترمز

تهویه مطبوع اتوماتیک

فیلتر گرده

خروجی تهویه عقب

تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت و تنظیم دستی صندلی کمک‌راننده در 4 جهت

پرکننده گودی کمر راننده به‌صورت دستی

فرمان چرمی چندکاره

پدال شیفتر

کروز کنترل

چراغ‌های اتوماتیک

سیستم همراهی تا منزل

برف پاک کن‌های AERO

گرم‌کننده آینه‌های جانبی

سانروف برقی

پنجره‌های برقی عقب و جلو

صندلی‌های عقب تاشو

چراغ مطالعه عقب

سنسورهای پارک عقب

دوربین پارک عقب به همراه راهنمای پویا

سیستم صوتی با نمایشگر 7 اینچی لمسی

سیستم INKANET به همراه MirrorLink (احتمالاً در ایران فعال نخواهد بود)

سیستم هندزفری بلوتوث

ورودی USB و AUX

دارای 6 بلندگو

قیمت و شرایط بازار

ام‌جی GT احتمالاً تا چند ماه دیگر به‌عنوان جایگزین ام‌جی 350 (که اندکی است فروش آن متوقف شده) وارد بازار کشور ما خواهد شد. البته هم‌اکنون نیز نمونه‌هایی از ام‌جی GT وارد کشورمان شده‌اند و به صورت گذر موقت تردد می‌کنند. نسخه فول آپشن GT از ام‌جی 350 که وارد کشور ما می‌شود کمی گران‌تر است و در چین 149 هزار و 900 یوآن قیمت دارد که با احتساب قیمت 550 تومان برای هر یوآن و بدون در نظر گرفتن عوارض و مالیات، عددی در حدود 82 و میلیون و 500 هزار تومان می‌شود. با توجه به شرایط بازار و قیمت‌گذاری سایر محصولات ام‌جی، پیش‌بینی می‌شود که مدیا موتورز قیمتی زیر 100 میلیون تومان برای GT در نظر بگیرد.

در شرایط فعلی بازار کشور ما، جوانانی که به دنبال یک خودروی اسپرت و جوان‌پسند هستند، می‌توانند با پرداخت مبالغی بالاتر از این عدد، خودروهایی چون هیوندای ولوستر یا تویوتا 86 GT را خریداری کنند. همچنین گزینه‌های خانوادگی‌تری مانند تویوتا کرولا، هیوندای الانترا، کیا سراتو و مزدا 3 نیز با پرداخت مبالغ بیشتر، در دسترس هستند. در این میان ام‌جی GT می‌تواند به‌عنوان گزینه‌ای خاص، جذاب و جوان‌پسند، خود را در بازار مطرح کند و در صورت داشتن قیمت رقابتی، در برابر رقبای کهنه‌کار خود، قد علم کند.

 معرفی MG مدل GT

 معرفی MG مدل GT

 معرفی MG مدل GT

 معرفی MG مدل GT

 معرفی MG مدل GT

 معرفی MG مدل GT

 معرفی MG مدل GT

 معرفی MG مدل GT

 معرفی MG مدل GT

 معرفی MG مدل GT

 معرفی MG مدل GT

 معرفی MG مدل GT

 معرفی MG مدل GT

 معرفی MG مدل GT

 معرفی MG مدل GT

 معرفی MG مدل GT

 معرفی MG مدل GT

 معرفی MG مدل GT

 معرفی MG مدل GT

 معرفی MG مدل GT

 معرفی MG مدل GT

 معرفی MG مدل GT

 معرفی MG مدل GT

 معرفی MG مدل GT

 معرفی MG مدل GT

 معرفی MG مدل GT

 معرفی MG مدل GT

 معرفی MG مدل GT

 معرفی MG مدل GT

منبع پدال


نظرات