1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. اسطوره ای به نام MG EX 181

اسطوره ای به نام MG EX 181

MG Cars -ام‌جی کارز نام یک شرکت سازنده خودروهای اسپرت بریتانیایی بود که در سال ۱۹۲۴ تاسیس شده است. این شرکت بیشتر به خاطر خودروهای اسپرت روباز دوسرنشینه‌اش مشهور است، اما علاوه بر آنها خودروهایی در قالب سدانو کوپه نیز تولید کرده است. اوایل دهه ۱۹۲۰ و در شهر آکسفورد بود که کمپانی MG توسط سسیل کیمبر ( Cecil Kimber )، یکی از کارکنان گاراژ موریس تاسیس شد تا بعدها مبدل به نماد خودروهای اسپرت بریتانیایی شود سهام کمپانی نام برده طی این سال ها دائماً دست به دست چرخید، به طوی که از ۱۹۳۵ به Morris Motors فروخته شد و چند سال بعد زیر نظر British Motors رفت. سپس در ۱۹۸۲ شرکت Austin Rover مدیریت آن را به عهده گرفت،ة در ۱۹۹۴ به تملک ب ام و در آمد و نهایتا سهام آن در سال ۲۰۰۵ در ایستگاه دو کمپانی چینی به نام SAIC و Nanjing ایستاد.

 اسطوره ای به نام MG EX 181

در سال 1957 میلادی شرکت بریتانیایی ام جی کار (MG Car) از خودروی MG E 181 طی مراسم رسمی درصحرای نمکی بن ویل (Bonneville Salt Flats) رونمایی کرد،

 اسطوره ای به نام MG EX 181

این خودرو با طراحی آیرودینامیک و بی نظیر خود در آن زمان با رانندگی اسطوره مسابقات سرعت آقای استرلینگ ماس معرفی شد، نام این خودرو MG EX 181 نامگذاری شد و قرار بود رکورد بیشترین سرعت دنیا را در کلاس F خودرویی سرعت بر روی زمین با موتور بین 1.1 تا 1.5 لیتر بزند.

خودروی MG EX 181 با طراحی بدنه بی همتای خود مجهز به یک موتور 1.5 لیتری با دو میل لنگ و مجهز به سوپر شارژ بود، شرکت ام جی از این موتور 1.5 لیتری توان فوق العاده 290 اسب بخار را در دور موتور 7000 (دور بر دقیقه) به دست آورده بود و در 23 آگوست سال 1957 استرلیگ ماس توانست رکورد سرعت نهایی 395.3 کیلومتر بر ساعت را بزند که به راحتی رکورد پیشین سریع ترین سرعت زمینی توسط خودرو در دنیا که 326 کیلومتر بر ساعت بود، زده شد.

 اسطوره ای به نام MG EX 181

شرکت ام جی هنوز کار خود را با MG EX 181 تمام نکرده بود و قصد داشت بار دیگر این رقم را تغییر دهد و افتخاری تاریخی دیگری را نصیب خود کند، بنابراین بار دیگر خودروی مذکور را در دو سال بعد در سال 1959 میلادی به محل انجام آزمایش (Bonneville) برد ولی این بار رانندگی این خود را به آقای فیل هیل (Phil Hill) سپرد.

موتور خودرو کمی بهینه شده بود و قادر بود توان 300 اسب بخار را از موتور کوچک 1.5 لیتری ام جی استخراج کند، راننده این خودرو آقای فیل هیل توانست به حداکثر سرعت بی نظیر 410.23 کیلومتر بر ساعت برسد.

 اسطوره ای به نام MG EX 181

بنابراین شرکت ام جی در سال 1959 میلادی توانست با این خودروی بسیار جالب همراه با موتور 1.5 لیتری و توان 300 اسب بخار توانست رکورد جهانی بیشترین سرعت در زمین توسط خودرو را با سرعت 410.23 کیلومتر بر ساعت از آن خود کند و این رکورد باعث شد تا سال ها این عنوان برای این خودرو ساز بریتانیایی حفظ شود.



نظرات