1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. قرارداد تجاری و سواری با بنز ‌نیمه نخست سال۹۵ امضا می شود

قرارداد تجاری و سواری با بنز ‌نیمه نخست سال۹۵ امضا می شود

24 اسفند 1394
  • 0

مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده صاحبان سهام شرکت ایران خودرو صبح روز شنبه برگزار و طی آن ترکیب حقوقی هیات مدیره برای یک دوره دیگر تعیین شد.

با پایان یافتن دوره فعالیت هیات مدیره شرکت ایران خودرو در روز بیست و یکم اسفندماه، مجمع عمومی عادی این شرکت به طور فوق العاده صبح روز بیست و دوم اسفندماه با حضور بیش از 76درصد سهامداران در سالن اجتماعات شرکت ساپکو برگزار و انتخابات جهت تعیین هیات مدیره برای دوره جدید برگزار شد.

در این جلسه و پس از اتمام رای گیری، مهندس هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو طی سخنانی به ارائه گزارشی از عملکرد و شرایط فعلی این خودروساز پرداخت.

مهندس یکه زارع اظهارکرد: دو سال و نیم پیش که تیم مدیریتی جدید وارد ایران خودرو شد،‌ این شرکت با مشکلات عدیده ای در حوزه های مختلف از جمله بدهی به بانک ها و قطعه سازان، تولید خودرو با کمبود قطعه و ... رو به رو بود اما با تلاش و برنامه ریزی موفق شدیم تولید را در نیمه دوم سال 92 نسبت به نیمه نخست دو برابر افزایش دهیم.

وی افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته موفق شدیم در سال 93 شرکت را از حالت بحران خارج کرده و موفق شدیم پس از سال ها آن را از حالت زیان دهی به یک شرکت سودده تبدیل کنیم.

مهندس یکه زارع با بیان اینکه به عنوان مدیرعامل باید منافع سه گروه پرسنل و کارکنان،‌ مصرف کنندگان و سهامداران را در نظر بگیرم، افزود: مدیرعامل نماینده همه سهامداران عمومی و عمده شرکت است و وظیفه دارد منافع تمامی سهامداران را در نظر بگیرد.

وی در ادامه به برنامه های گروه صنعتی ایران خودرو برای توسعه محصول اشاره کرد و افزود: در پروسه توسعه محصولات در دو بخش همکاری های بین المللی و توانمندی های داخلی پیش رفته ایم.

مهندس یکه زارع به مرور اقدامات ایران خودرو در دور تازه همکاری با شرکای خارجی پرداخت و گفت: به دلیل سابقه همکاری با شرکت پژو، مذاکره با این شرکت را البته با رویکردی کاملا متفاوت با گذشته در دستور کار قرار دادیم که نتیجه یکسال و نیم مذاکره،‌ به انعقاد قراردادی منجر شد که طی آن منافع کشور و ایران خودرو به درستی و به صورت کامل در نظر گرفته شده است.

وی افزود: رنو نیز شریک دیگری است که سابقه همکاری با خودروسازان ایرانی را در پرونده دارد و هم اکنون نیز با شرکت دیگری در حال مذاکره است. پس از پایان مذاکرات آنها، ما با رویکرد و استراتژی مشخص با آنها مذاکره خواهیم کرد که در صورت توافق، از تولیدات مشترک با رنو نیز در سبد محصولات ایران خودرو استفاده خواهیم کرد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به همکاری با شرکت های ژاپنی نیز اشاره کرد و گفت: در سال های گذشته با شرکت سوزوکی فقط روی محصول ویتارا همکاری داشته ایم اما قصد داریم تولید محصولات دیگری از این خودروساز مانند سوئیفت، ویتارای جدید و سیاز را نیز به انجام برسانیم.

به گفته مهندس یکه زارع،‌ ایران خودرو با یک شرکت دیگر ژاپنی هم در حال مذاکره است و احتمال دارد این شرکت نیز یکی از شرکای آسیای شرقی ایران خودرو باشد.

وی به مرور جزئیاتی از توافق نامه با شرکت مرسدس بنز در دو حوزه خودروهای تجاری و سواری نیز پرداخت و گفت: توافق نامه فعلی در نیمه نخست سال آینده به امضای قرارداد منجر خواهد شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به انجام مذاکرات جدی با یک خودروساز ایتالیایی نیز اشاره کرد و افزود: در صورتی که همه چیز طبق برنامه ریزی ها پیش برود، به زودی با این شرکت نیز به مرحله امضای قرارداد خواهیم رسید و این قرارداد در سطحی فراتر از قرارداد همکاری با پژو خواهد بود.

مهندس یکه زارع تکیه بر توانمندی داخلی به ویژه اقداماتی که در مرکز تحقیقات در حال انجام است را رویکرد اصلی و حتی مهم تر از همکاری های بین المللی ایران خودرو توصیف کرد و گفت: به عنوان مثال محصول پروژه «ایکس409» که سال آینده با برند ایران خودرو وارد بازار خواهد شد، علاوه بر اینکه محصولات چینی را پشت سر می گذارد، توانائی رقابت با محصولات کره ای و حتی اروپائی را نیز دارد.

وی در پایان به مباحث مالی شرکت ایران خودرو نیز اشاره کرد و افزود: سرمایه شرکت دو سال پیش حدود 900میلیارد تومان بود اما امروز به 1530میلیارد تومان رسیده که سال آینده با تجدیدنظرهای ساختاری مالی بیشتر هم خواهد شد.

گفتنی است در این مجمع و پس از شمارش آرای صاحبان سهام، ترکیب حقوقی هیات مدیره جدید ایران خودرو متشکل از پنج شرکت تعیین شد که این شرکت های به زودی نماینده خود جهت حضور در جلسات هیات مدیره را معرفی خواهند کرد.



نظرات