1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. مرسدس SLC جانشین شایسته SLK

مرسدس SLC جانشین شایسته SLK

8 اردیبهشت 1395
  • 0

بیست سال پیش مرسدس بنز SLK متولد شد و رنسانسی در میان رودسترها به وجود آورد. این خودرو در طول نسل‌ها بزرگ‌تر و لوکس‌تر شد و در طراحی رفته‌رفته به برادر بزرگ‌ترش SL شبیه شد. به‌تازگی SLK مورد فیس لیفت و به‌روزرسانی قرارگرفته و با توجه به تغییر شیوهٔ نام‌گذاری مرسدس، نام آن به SLC تغییریافته است.

چه بخواهیم و چه نخواهیم SLK مُرده است و باید SLC را به‌عنوان جایگزین آن قبول کنیم و مرسدس بنز امیدوار است با شبیه شدن نام SLC به نام مدل محبوب C کلاس، فروش آن افزایش پیدا کند. در ایالات‌متحده فقط دو مدل از SLC عرضه و جایگزین SLK می‌شود. این دو مدل عبارت‌اند از مدل پایهٔ SLC300 که مجهز به همان موتور 2 لیتری توربوشارژ 240 اسب بخاری SLK300 است و مدل جدید SLC43 AMG که جایگزین مدل متوسط SLK350 و مدل قدرتمند SLK55 AMG شده است.

SLC43 که مجهز به موتور 3 لیتری V6 توئین توربو با 362 اسب بخار قدرت (مشترک با مدل‌های C43، E43 و در آیندهٔ نزدیک GLE43) است، بین مدل SLK300 با 300 اسب بخار قدرت و SLK55 با 415 اسب بخار قدرت قرار می‌گیرد. هر دو مدل SLC با یک گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک عرضه می‌گردند و دیگر گیربکس دستی برای آن‌ها ارائه نمی‌شود. ما مرسدس بنز SLC را به منطقهٔ ریویرای فرانسه و کوه‌های اطراف آن برده‌ایم تا بفهمیم واقعاً شایستگی یک نام جدید را دارد یا اینکه مرسدس بنز صرفاً یک تغییر نام از SLK به SLC انجام داده است.

برای نزدیک شدن فرم طراحی SLC به آخرین سبک طراحی مرسدس، چراغ‌های جلوی دوقلو جایگزین چراغ‌های قبلی شده‌اند و یک نوار ابرویی شکل LED نیز در بالای آن‌ها تعبیه‌شده است. جلوپنجره توسط یک خط کرومی قطور به دونیم تقسیم‌شده و مجموعه‌ای از نقاط کرومی (یا مشکی) اطراف ستارهٔ سه پر را احاطه کرده‌اند.

کابین SLC300 تقریباً به‌طور کامل با SLK یکسان بوده و در بسیاری از قسمت‌ها بدون تغییر باقی‌مانده است. مهم‌ترین تغییر، صاف شدن قسمت پایینی فرمان است درحالی‌که عملکرد صفحه‌نمایش TFT اطلاعات و همین‌طور نمایشگر سرگرمی 7 اینچی نیز به‌روزرسانی شده و از تعداد کلیدها کاسته شده است. سقف شیشه‌ای باقابلیت تغییر رنگ همچنان به‌عنوان آپشن برای کسانی که به دنبال روشنی کابین هستند قابل سفارش است درحالی‌که اگر بازهم به نور بیشتری نیاز دارید می‌توانید سقف را تا سرعت 40 کیلومتر در ساعت با لمس یک دکمه به داخل صندوق بار بفرستید.

موتور 2 لیتری توربو 4 سیلندر آن بسیار سرگرم‌کننده است هرچند که همچنان تأخیر توربوی قابل‌توجه آن آزاردهنده است. در شیطنت‌هایی که با SLC انجام دادیم، فرمان آن بسیار دقیق عمل کرده و حرکات خودرو کاملاً هماهنگ و قابل‌کنترل بود. مرسدس ادعا می‌کند که SLC300 ظرف 5.7 ثانیه از حالت سکون به‌سرعت 96 کیلومتر در ساعت می‌رسد که ما این عدد را کاملاً باور می‌کنیم چراکه هنگامی‌که مدل SLK250 با گیربکس دستی را آزمایش می‌کردیم توانستیم در 6.3 ثانیه از صفر به 96 کیلومتر در ساعت برسیم درحالی‌که 40 اسب بخار قدرت و 60 نیوتن متر گشتاور کمتری نسبت به SLC300 داشت.

اما بپردازیم به مدل قویی‌تر SLC43. این مدل هرگز نمی‌تواند به‌طور کامل جایگزین مدل قدرتمند SLK55 شود چراکه موتور 3 لیتری V6 توئین توربوی آن با 362 اسب بخار قدرت نه ازلحاظ توان تطابقی با موتور 5.5 لیتری V8 تنفس طبیعی 415 اسب بخاری داشته و نه صدای آن به زیبایی صدای موتور تنفس طبیعی مذکور است؛ اما SLK55 از معایبی چون دماغهٔ سنگین، مصرف سوخت بالا و چابکی پایین رنج می‌بُرد که هیچ‌یک در SLC43 وجود ندارند. هرچند قدرت موتور شش سیلندر SLC43 کمتر از موتور هشت سیلندر SLK55 است اما گشتاور 520 نیوتن متری آن فقط 19 واحد کمتر از موتور 5.5 لیتری سابق بوده و حتی در محدودهٔ وسیع‌تری از دور موتور 2000 rpm به بالا در دسترس است. بعلاوه SLC43 با 1540 کیلوگرم وزن فقط 20 کیلوگرم سنگین‌تر از SLC300 است درحالی‌که حدود 90 کیلوگرم وزن کمتری از SLK55 دارد؛ بنابراین می‌توان گفت SLC43 جایگزین شایسته‌ای برای SLK55 محسوب می‌شود. مرسدس تخمین زده است که شتاب صفرتا 96 کیلومتر SLC43 برابر با 4.6 ثانیه خواهد بود که در این صورت فقط 0.1 ثانیه کندتر از شتاب رسمیِ اعلام‌شدهٔ SLK55 است.

تعلیق SLC43 عالی است و هیچ‌گونه انحرافی در کنترل خودرو وجود ندارد. فرمان آن‌هم کمی سنگین است اما همیشه دقیق عمل می‌کند. دیفرانسیل لغزش محدود به‌صورت آپشن قابل سفارش است که به دلیل جلوگیری از هرزگردی و حفظ لاستیک‌ها، ارزش سفارش دادن و پرداخت هزینهٔ اضافی را دارد. ترمزهای AMG نیز از عملکرد خوبی برخوردارند. چند ویژگی ظاهری موجب تمایز SLC300 از SLC43 می‌شود که بارزترین آن‌ها دریچه‌های هوای داخل سپر جلو، سپر عقب خاص AMG با چهار خروجی اگزوز و رینگ‌های 18 اینچی زیبا که کاملاً ترمزهای بزرگ آن را نشان می‌دهند، هستند. هرچند طراحان مرسدس می‌توانستند ظاهری بیرونی SLC43 را متفاوت‌تر از SLC300 طراحی کنند اما در داخل واقعاً سنگ تمام گذاشته‌اند. چراکه با به‌کارگیری صندلی‌ها و فرمان اسپرت، روکش چرم ناپا که بسیاری از سطوح داخلی با آن پوشیده شده‌اند و دوخت قرمزرنگ، داخل SLC43 را کاملاً متفاوت از SLC300 ساخته‌اند.

مرسدس بنز SLC از اوایل تابستان امسال عرضه خواهد شد هرچند هنوز قیمت آن اعلام‌نشده است؛ اما قیمت SLC300 احتمالاً نزدیک به SLK300 با 47,925 دلار قیمت خواهد بود. اگرچه قیمت مدل SLC43 حدود 5 هزار دلار بیشتر از SLK300 است اما به میزان قابل‌توجهی کمتر از قیمت 73,525 دلاری SLK55 خواهد بود. با این اوصاف می‌توان پیش‌بینی کرد که SLC خصوصاً در بازار بی‌رونق و راکد رودسترها بتواند به فروش مناسبی دست پیدا کند؛ اما باید گفت با تمام تلاش مرسدس برای ایجاد تحول در این خودرو، درنهایت SLC چیزی بیشتر از یک به‌روزرسانی ساده نیست درحالی‌که سازندهٔ آلمانی به‌وضوح به دنبال افزایش میزان فروش آن است.

 مرسدس SLC جانشین شایسته SLK

 مرسدس SLC جانشین شایسته SLK

 مرسدس SLC جانشین شایسته SLK

 مرسدس SLC جانشین شایسته SLK

 مرسدس SLC جانشین شایسته SLK

 مرسدس SLC جانشین شایسته SLK

 مرسدس SLC جانشین شایسته SLK

 مرسدس SLC جانشین شایسته SLK

 مرسدس SLC جانشین شایسته SLK

 مرسدس SLC جانشین شایسته SLK

 مرسدس SLC جانشین شایسته SLK

 مرسدس SLC جانشین شایسته SLK

 مرسدس SLC جانشین شایسته SLK

 مرسدس SLC جانشین شایسته SLK

 مرسدس SLC جانشین شایسته SLK

 مرسدس SLC جانشین شایسته SLK

منبع پدال


نظرات