1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. مرسدس بنز به ایران باز می‌گردد؟

مرسدس بنز به ایران باز می‌گردد؟

13 تیر 1393
  • 0

مرسدس بنز به ایران باز می‌گردد؟

اگرچه مرسدس بنز از سال 1389 تمام فعالیت‌های خود در ایران را متوقف کرد اما به نظر می‌رسد این شرکت هم‌اکنون مشتاق به بازگشت به ایران است.

شرکت مرسدس بنز برای بیش از 50 سال با عرضه گسترده خودروهای تجاری و همچنین سواری‌های لوکس خود سهم قابل توجهی از بازار خودروهای تجاری ایران را در اختیار داشت.

با این حال در سال 1389 این شرکت تمام فعالیت‌های خود در ایران به ویژه ارسال قطعات تولید خودروهای سنگین را متوقف کرد. در آن زمان شرکت ایران خودرو دیزل شریک تجاری بنز برای تولید خودروهای سنگین در ایران بود و سهم قابل توجهی از کشنده‌ها و کامیون‌های تولیدی ایران خودرو دیزل با این برند تولید می‌شد.

قطع همکاری بنز با ایران اگرچه تاثیری بر بازار خودروهای سواری نداشت و تاکنون نیز سواری‌های روز این شرکت عموما از مبادی کشورهای حاشیه خلیج فارس خریداری و وارد ایران می‌شود اما غیبت مرسدس بنز در بازار محصولات تجاری برخی محدودیتهایی را برای شریک ایرانی‌اش (ایران خودرو دیزل) ایجاد کرد.

در آن زمان با قطع ارسال قطعات از سوی مرسدس بنز، ایران خودرو دیزل تاحدودی با افت تولید مواجه شد و پس از آن با آغاز همکاری با برخی از خودروسازان چینی خلاء غیبت شریک آلمانی خود را پر کرد.

البته گذشته از خودروهای تجاری در دوره‌ای برخی محصولات سواری بنز نیز در ایران تولید می‌شد. در اوایل دهه 80 شرکت ستاره ایران به نمایندگی از دایلمر به عنوان مالک برند مرسدس بنز، فعالیت خود در ایران را آغاز کرد.پس از آن در یکی از شرکت‌های زیر مجموعه ایران خودرو مونتاژ سواری بنز کلاس E آغاز شد با این حال پس از مدتی شرکت مرسدس بنز تولید محصولات سواری خود در ایران را متوقف و سهام خود در شرکت ستاره ایران را نیز به طرف ایرانی (مجموعه ایران خودرو) واگذار کرد.با وجود حضور پر فراز و نشیب بنز در ایران به نظر می‌رسد که مسوولان این شرکت علاقه‌مند به بازگشت مجدد به بازار ایران هستند. در این زمینه شنیده شده که دو طرف ایرانی و آلمانی مذاکراتی نیز در این زمینه داشته‌اند.

ظاهرا برای آغاز مجدد همکاری قطعات تعدادی از کشنده‌های آکسور بنز که در گذشته نیز در ایران خودرو دیزل تولید می‌شد خریداری و در راه ورود به ایران است. علاوه بر آن مقدمات خرید مستقیم و واردات 100 دستگاه از خودروهای سواری این شرکت نیز صورت گرفته است.در این شرایط تحلیلگران می‌گویند نشستن آلمانی‌ها پای میز مذاکره در حوزه صنعت خودرو نشان‌دهنده اشتیاق آنها به بازار ایران است.



نظرات