1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. تجربه رانندگی با مک لارن 570S

تجربه رانندگی با مک لارن 570S

29 فروردین 1395
  • 0

اگر مک‌لارن را به‌عنوان یک خودروساز قهار به‌ویژه درزمینهٔ سوپر اسپرت‌ها به‌حساب آورید، پس قطعاً، خرید از این کمپانی برای شما هیجان‌انگیزتر از خرید یک خودروی معمولی خواهد بود که خیلی‌ها سوار می‌شوند. اگر با طبع مک‌لارن آشنا باشید، بدتان نمی‌آید که گوشه‌ای خالی از گاراژ خود را در اختیار یک بریتانیایی قرار دهید. شاید یک 650S یا 675LT مناسب باشد.

اما آنچه گفتیم بیشتر برای دوستان مولتی میلیاردر بود. پس بقیه چه می‌شوند؟ آیا مک‌لارن خودرویی دارد که هم قیمت مناسب و هم عملکرد بی‌نظیری داشته باشد؟ پاسخ این سؤال را باید دست‌پخت جدید مک‌لارن یعنی 570S 2016 دانست. خودرویی که قرار است ثابت کند که مک‌لارن مختص مولتی میلیاردرها نیست. اما چه شد که مک‌لارن تصمیم به تولید چنین خودرویی گرفت؟ موفقیت کمپانی در تولید موتورهای کم‌حجم برای سوپر اسپرت‌ها باعث شد که اولاً این شرکت بیش‌ازپیش نزد مردم شناخته شود و ثانیاً بیشتر به مردم عادی نزدیک شود. شاید کمتر کمپانی باشد که بتواند چنین تاریخی را برای خود رقم زند. همان‌طوری که رفته‌رفته مک‌لارن در بازار خودرو رونق می‌یابد و برای مردم نیز ملموس‌تر می‌شود، وجود یک خودرو کوپه مانند 570S هم بیش از گذشته حس می‌شود. البته لازم به ذکر است که نسخه کانورتیبل نیز به‌زودی عرضه خواهد شد. به‌هرحال باید بپذیریم که بازار فروش خودروهای اسپرت بای‌توربو، در حال شکوفایی است و دو مدل 570S و 540C که هر دو خروجی پایین‌تری نسبت به سایر تولیدات مک‌لارن دارند درجایی که سایز موتور و خروجی آن مهم است، می‌توانند پرفروش ظاهر شوند.

چه چیزی بهتر از آنکه کار خود را با یک تست جاده‌ای آغاز کنیم. عبور از بزرگراه‌ها و مناطق کوهستانی درراه وودکینگ به ژنو. در این میان دو خودرو 650S کانورتیبل نیز به‌عنوان خودروهای ایمنی همراه ما شدند تا اگر دیگران از دیدن یک مک‌لارن 570S در بیرون از شهر به‌اندازه کافی متعجب نشدند، با مشاهده دسته‌ای از مک‌لارن ها بهتر این حس را تجربه کنند.

واقعاً دلیلی وجود ندارد که ما 570S را یک مدعی در جمع سوپر اسپرت‌ها به‌حساب نیاوریم. این خودرو جزو آن دسته از سوپر اسپرت‌هایی است که با یک نگاه شمارا به عشق خود گرفتار می‌سازد. فقط کافی است تا دستی به خطوط موجود روی درب‌ها بکشید تا ظرافتی به‌مانند DB9 و خشونتی به‌مانند جگوار اف تایپ را حس کنید. هرچقدر که 650S عبوس و خشمگین است، در انحناهای 570S زیبایی خاصی نهفته است. 570S خیلی راحت و شاید از فاصله زیاد هم به‌عنوان یک مک‌لارن قابل‌شناسایی است. در وودکینگ افراد عادی شاید متوجه لبه‌های ضخیم 570S و اندازه بزرگ‌تر برخی از ویژگی‌های ظاهری آن و حتی پنجره عقب کوچک‌تر آن نمی‌شدند؛ زیرا آن‌ها شاید هرگز یک 650S یا یک 12C یا حتی MP4-12C را هم از نزدیک در شهر خود ندیده بودند؛ ولی خطوط نرم و منحنی‌وار 570S فقط می‌تواند نام یک برند را در ذهن شما تداعی کند و آن مک‌لارن است.

اگر ظاهر مک‌لارن 570S به‌اندازه کافی دل‌فریب بوده است، اجازه دهید سری هم به قلب خودرو بزنیم. موتور 3.8 لیتری بای‌توربو V8 با خروجی 562 اسب بخار به همراه یک شاسی بی‌بدیل، قصد دارد تا به شما ثابت کند که این خودرو ازنظر پیشرانه و عملکرد هم حرف ندارد. رسیدن از سرعت صفر به بالاترین سرعت ممکن خیلی سریع رخ می‌دهد. رانندگی با مک‌لارن تجربه و حس جدیدی است که در سایر خودروها نظیر آن را نمی‌توان یافت. اگر پدال گاز را تا انتها فشار دهید خودرو با نیرویی فوق‌العاده از جا کنده می‌شود و این حس بی‌نظیری را برای راننده رقم میزند. سفتی پدال ترمز نشان‌دهنده آن است که اگر با یک ترافیک سنگین مواجه شوید، فشار کوچکی کافی است تا با سرعتی فوق‌العاده در جای خود میخکوب شوید.

به گفته مک‌لارن، صفرتاصد خودرو 570S چیزی حدود 4 ثانیه است. و درست هم هست. جعبه‌دنده هفت سرعته خودکار به‌اندازه‌ای خوب و منعطف است که قطعاً با یک‌بار رانندگی به ‌درستی این حرف سوگند خواهید خورد. علاوه بر این، پدال‌های تغییر دنده پشت فرمان نیز مطابق معمول مک‌لارن در 570S نیز موجود است. مک‌لارن قول داده است که این خودرو توانایی رسیدن به‌سرعت 328 کیلومتر را خواهد داشت که البته ما از تست این مورد معذور هستیم.

اگر فکر کنید که 570S خودرویی برای مسابقه است، کاملاً در اشتباه هستید. این خودرو به همان اندازه که در مسابقات موفق است، در محیط‌های شهری و جاده‌‌ای نیز مطمئن، چابک و قابل‌استفاده است. در این سفر 800 کیلومتری، می‌توان گفت که 570S شاید به‌اندازه یک مینی کوپر راحتی و آرامش داشت. چیزی که شاید با اغماض در 650S یافت شود؛ ولی در 675LT اصلاً وجود ندارد. چرخ‌های بسیار عریض 570S ایستادگی مناسبی را به خودرو می‌دهد. ضمناً سیستم تعلیق الکتروهیدرولیکی نیز حس تازه‌ای را در کنترل خودرو فراهم می‌آورد. حتی باوجوداینکه خودروی مورد آزمایش از لاستیک‌های مخصوص برف استفاده می‌کرد، 570S همچنان در جاده‌های کوهستانی نیز سرعت‌بالای خود را به رخ می‌کشید و هیچ‌گونه افتی در کیفیت رانندگی ملاحظه نمی‌شد. باوجوداینکه در چنین جاده‌ای صداهای زیادی در خارج از خودرو وجود داشت؛ ولی داخل کابین کاملاً آرام بود و گفتگو با سرنشینان به‌راحتی میسر می‌شد. (رانندگی در آب‌وهوای غیرقابل‌پیش‌بینی، ما را مجبور ساخت تا از این لاستیک‌ها استفاده کنیم). یکی از ایرادات وارد بر خودرو که شاید برای رانندگی روزمره با آن کمی مشکل‌ساز باشد، عرض زیاد و ارتفاع کم آن است. همین موضوع باعث می‌شود تا وقتی می‌خواهید دور دو فرمانه بزنید، لقب ناشی‌ترین راننده دنیا را از دید سایرین یدک بکشید. شاید با 570S بتوان بامهارت بالا از یک کوچه یا پیچ سخت دور زد و عبور کرد، ولی چرخیدن یک‌باره حول محور خودرو واقعاً امکان‌ناپذیر است.

شما احتمالاً بیش از آنکه به میزان لوکس بودن داخل خودرو توجه کنید، به پیشرانه قدرتمند 570S مجذوب خواهید شد. تقریباً می‌توان گفت همه‌چیز در یک صفحه‌نمایش کم‌عرض اما طویل خلاصه می‌شود. اگرچه مک‌لارن سعی کرده است تا 570S ازنظر فنّاوری‌های موجود در خودرو عقب‌مانده نباشد؛ ولی این بدان معنا نیست که سیستم اطلاعات و سرگرمی خودرو عملکرد خوبی دارد. بهتر بگویم، کار کردن با این سیستم چیزی جز سردرد و اعصاب خوردی نصیبتان نمی‌کند. سیستم رهیاب، پخش موسیقی و برخی از تنظیمات خودرو در این صفحه‌نمایش به‌ظاهر زیبا تعبیه‌شده‌اند که با تعدادی دکمه سردرگم کننده و البته غیرقابل تشخیص کنترل می‌شوند. اما نکته مثبت این است که اطلاعات موجود در این صفحه با رزولوشن بسیار بالا و فونت‌های زیبایی به نمایش درمی‌آید. نکته دیگر در مورد بخش داخلی خودرو، صندلی‌های نرم، راحت و قابل تنظیم آن است. به لطف عریض بودن خودرو، فضای بسیار مناسبی در اتاق خودرو در دسترس است. کیفیت رویه‌ها و مواد به‌کاررفته نیز در بالاترین سطح خود است. شاید ازنظر کیفیت در سطح یک پورشه 911 توربو اس باشد ولی ازنظر خاص بودن، حتی از جگوار اف تایپ آر هم پایین‌تر است.

از دیگر ویژگی‌های خودرو می‌توان به فضای مناسب صندوق اشاره کرد. شاید بگویید که مگر قرار است چند بار با این خودرو به مسافرت برویم تا از صندوق 124 لیتری آن‌هم استفاده کنیم. ولی خب باید بگوییم که اگر قصد چنین کاری را داشته باشید نهایتاً دو چمدان را می‌توانید به‌سختی در صندوق جلو جای دهید. البته اگر این موضوع واقعاً برایتان معضل است، می‌توانید از خرید 570S منصرف شده و منتظر عرضه 570GT باشید که فضای بیشتری را در بخش عقب خودرو و روی موتور برایتان فراهم می‌کند.

قیمت مک‌لارن 570S با آپشن کمتر، زیر 200 هزار دلار است. آپشن‌ها هرچه که باشند، می‌توانند گوهر گران‌بهای‌ شما درخشان‌تر از قبل جلوه دهند. البته بهتر است قبل از خرید نگاهی به آپشن ها داشته باشید. جدا از این‌که جنس و رویه صندلی‌ها و برخی رنگ‌های جدید در این حالت به منو انتخاب‌های شما افزوده می‌شود، برخی موارد دیگر هم وجود دارد که شاید شما با شنیدن آن متعجب شوید. برای مثال احتمالاً فکرش را هم نمی‌کردید که مک‌لارن برای پدال‌های دستی پشت فرمان هم آپشن‌هایی را قائل شود. احتمالاً بالاترین مدل 570S قیمتی نزدیک به ارزان‌ترین نوع 650S خواهد داشت. انتخاب مک‌لارن، عاقلانه‌ترین حرکتی است که یک شخص علاقه‌مند به خودرو می‌تواند انجام دهد. مک‌لارن با تولید چنین خودرویی قصد دارد تا در برابر سایر سوپر اسپرت‌ سازان جهان قد علم کند و نشان دهد که قدرتش محصور به خودروهای مسابقه‌ای نیست.

بهترین لذت در رانندگی با مک‌لارن 570S زمانی است که در یک جاده خلوت با پیچ‌های نرم، حرکت کنید. با چند دنده‌معکوس، چسبیدن آمپرهای دور موتور به انتها را تماشا کنید و پا را روی پدال گاز فشار دهید و از غرش خودروی خود لذت ببرید. اینجاست که 570S از یک خودروی آرام و سنگین به یک خودروی چابک و سرکش تبدیل خواهد شد. شاید خیلی باید زمان صرف کنید تا بتوانید خودروی تیزپایی چون 570S را با این ویژگی‌های فوق‌العاده بیابید. وقتش است که سری به قلکمان بزنیم.

 تجربه رانندگی با مک لارن 570S

 تجربه رانندگی با مک لارن 570S

 تجربه رانندگی با مک لارن 570S

 تجربه رانندگی با مک لارن 570S

 تجربه رانندگی با مک لارن 570S

 تجربه رانندگی با مک لارن 570S

 تجربه رانندگی با مک لارن 570S

 تجربه رانندگی با مک لارن 570S

 تجربه رانندگی با مک لارن 570S

 تجربه رانندگی با مک لارن 570S

 تجربه رانندگی با مک لارن 570S

 تجربه رانندگی با مک لارن 570S

 تجربه رانندگی با مک لارن 570S

 تجربه رانندگی با مک لارن 570S

 تجربه رانندگی با مک لارن 570S

 تجربه رانندگی با مک لارن 570S

منبع پدال


نظرات