1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. داستان مزدا؛ مردی که عاشق ایران بود

داستان مزدا؛ مردی که عاشق ایران بود

7 خرداد 1393
  • 0

شرکت خودروسازی مزدا موتور ژاپن 91 ساله شد.

شرکت خودروسازی مزدا موتور که در بازار خودروهای سواری ایران نیز طرفداران خاص خود را دارد از جمله بزرگترین خودروسازان ژاپنی محسوب می‌شود که به رعایت کیفیت در تولید محصولات خود شهرت داد.

تولید شرکت مزدا به تنهایی از کل صنعت خودرو ایران بیشتر است. شرکت مزدا در سال 1920 میلادی ابتدا به عنوان تولیدکننده‌ی ابزار و ماشین‌آلات توسط جوجیرو ماتسودا پایه‌گذاری شد و امروزه در بازار خودروی بسیاری از کشورهای جهان حضور دارد. مزدا تولید خودروهای خود را به صورت رسمی از سال 1931 آغاز و این شرکت در طول جنگ جهانی دوم برای ارتش ژاپن تولید اسلحه و جنگ افزار کرد. اولین اتومبیل دارای چهار چرخ این شرکت ژاپنی با نام مزدا 360 در سال 1960 وارد بازار شد.

اما نکته‌ی جالب در مورد شرکت مزدا نام این شرکت است. مزدا شما را یاد چه کلمه‌ای در زبان فارسی می‌اندازد؟ اهورا مزدا.

شاید در ابتدا این تشابه بی‌ربط به نظر برسد اما حتی در سایت رسمی شرکت مزدا هم شرح داده شده که بنیان‌گذار شرکت مزدا یعنی جوجیرو ماتسودا علاقه‌ی فراوانی به پیامبر ایران باستان، زرتشت داشت. او نام شرکتش را به خاطر علاقه و احترامی که به آئین زرتشت داشت، مزدا گذاشت. برخی تاریخ‌دانان نیز از ارتباط فرهنگی ایران در زمان هخامنشیان با ژاپن آن روزگار سخن می‌رانند.

خودروهای سواری و وانتهای مزدا از دهه‌ی هفتاد میلادی وارد ایران شدند. مزدا 929 کوپه به یکی از اتومبیلهای کوچک و پرطرفدار آن زمان تبدیل شد. همچنین وانت های مزدا نیز از آن زمان تاکنون در ایران مورد استفاده بوده‌اند. هم‌اکنون گروه بهمن با مشارکت مزدا، وانتها و سواری‌های این شرکت را در ایران مونتاژ می‌کند.


جهت مطالعه توضیحات شرکت مزدا درباره نامگذاری شرکت فایل PDF را از سایت مزدا دانلود نمایید .




نظرات