1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. بازگشت مزدا و فیات به ایران

بازگشت مزدا و فیات به ایران

30 شهریور 1394
  • 0

در شرایطی که مشتریان ایرانی منتظر حضور بزرگان خودروسازی دنیا در کشور هستند، آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید، مزدا و فیات پیش دستی کرده و به «جاده‌مخصوص» برگشته‌اند.

طبق آمار، شرکت مزدای ژاپن که همکار «گروه بهمن» (یکی از شرکت‌های بخش خصوصی خودروسازی ایران)، به شمار می‌رود، از دو سه ماه پیش، مونتاژ محصولات خود را در ایران از سرگرفته است.

بر این اساس، طی دو سه ماه گذشته، 823 دستگاه مزدا3 در گروه بهمن مونتاژ شده و این در حالی است که طی سال گذشته، تنها یک دستگاه از این خودرو مونتاژ شده بود. مزدا که پس از تشدید تحریم‌های بین‌المللی، از ایران رفت و مونتاژ محصولاتش در گروه بهمن متوقف شد، خیلی بی‌سروصدا به «جاده مخصوص» برگشته و تیراژ دو سه ماهه آن نشان می‌دهد این شرکت به اصطلاح آمده است تا بماند. اما دیگر خودروسازی که آمارهای تولید از بازگشت ان به ایران حکایت دارند، فیات ایتالیا است. طبق آمار وزارت صنعت، فیات دو خودرو «سی‌ینا» و «استرادا» را طی سال جاری در ایران مونتاژ کرده تا عملا حضوری دوباره در «جاده‌مخصوص» داشته باشد. بر این اساس، شرکت خودروسازی صنعت پارس (تاپکو)، میزبان فیات بوده و در مجموع 726 دستگاه سی‌ینا و استرادا در این شرکت به تولید رسیده است. فیات چند سال پیش نیز به‌واسطه مونتاژ سی‌ینا در ایران حضور داشت، اما موفقیت چندانی به‌دست نیاورد و پس از تشدید تحریم‌ها نیز به ایتالیا برگشت.



نظرات