1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. تجربه رانندگی با مزدا 6 مدل 2014 در ایران

تجربه رانندگی با مزدا 6 مدل 2014 در ایران

22 دی 1394
  • 0

 تجربه رانندگی با مزدا 6 مدل 2014 در ایران

مزدا در سال 2002 با مدل 6 وارد بازار سدان های سایز متوسط شد و در سال 2007 نیز نسل دوم این خودرو را روانه بازار کرد با این وجود هیچگاه نتوانست فروش این مدل را به میزان فروش مدل 3 برساند و همواره زیر سایه رقبای سرسختی همچون تویوتا کمری، هوندا اکورد، فورد فیوژن، نیسان آلتیما و شورولت مالیبو قرار گرفت. ایراد اصلی نسل دوم مزدا 6، فضای کم کابین و عدم راحتی آن در مقام مقایسه با رقبا بود. اما در نسل سوم که در سال 2013 روانه بازار شده و اتفاقا در بازار ایران (مناطق آزاد و به ویژه منطقه آزاد انزلی) هم با استقبال خوبی مواجه شده است سعی کرده تا تمام نواقص موجود را رفع نماید. خصوصا اینکه رقبایی از کره جنوبی به نام کیا اپتیما و هیوندای سوناتا هم به این کلاس اضافه شده اند.

نمونه مورد آزمایش که در تصویر مشاهده میکنید نسل سوم این خودرو و مدل سال 2014 است که توسط یکی از کاربران در اختیارمان ما قرار گرفت، با این توضیح که مزدا 6 برای سال 2016 شاهد فیس لیفت ماژور (کلی) خواهد بود به آزمایش این خودرو میپردازیم ...

 تجربه رانندگی با مزدا 6 مدل 2014 در ایران

نسل سوم مزدا 6 بر اساس فلسفه طراحی Kodo - که "آکیرا تاماتانی" بنیانگذار آن در مزدا بوده - طراحی گشته است. بر اساس این فلسفه خودرو باید همانند حیوانی (گربه ای) باشد که آماده جهیدن است و این یعنی اینکه درواقع ویژگی های اسپرت از همان ابتدا از اولویت های مهندسان و طراحان مزدا بوده است آنها برای این که بتوانند سهم بیشتری از این بازار رقابتی به دست آورند توجه زیادی به فضای کابین و راحتی سواری نیز کرده اند. وقتی در ردیف عقب صندلی ها نشستیم با فضایی عالی روبرو شدیم که تقریبا با ردیف عقب صندلی هوندا آکورد برابری می‌کرد و شکایتی مبنی بر کمبود فضای زانو و سر وجود نداشت. صندوق آن نیز از 420 لیتر حجم برخوردار است که درحد متوسط این کلاس و قابل قبول می باشد.

در ردیف جلو نیز همانند نمونه های قبلی فضای کافی در اختیار راننده و سرنشین قرار دارد. جلو داشبورد از ترکیب پلاستیک با کیفیت به همراه چرم و آلومینیوم پولیش خورده تشکیل شده است که ساده و کارآمد به نظر میرسد و از شلوغی جلو داشبورد محصولات کره ای در آن خبری نیست. اگرچه جلو داشبورد در نگاه اول قدیمی به چشم می آید اما بعد از کمی توجه دلیل آنرا درعدم وجود صفحه نمایش خواهید یافت. البته تیپ هایی از مزدا 6 هم که از صفحه نمایش برخوردار هستند از نمونه 5.8 اینچی سود میبرند که تا حدودی کوچک‌تر از متوسط صفحه نمایش این کلاس خودرو-‌که عموما 8 اینچی است- میباشد. دکمه ها و کنترل ها علی رغم آن‌که الهام بخش یک کابین مدرن نیستند اما ساده و کاربردی طراحی شده اند و ایرادی از این بابت بر ارگونومی کابین وارد نیست. مزدا 6 با یک موتور بنزینی و یک موتور دیزلی روانه بازارهای جهانی شده که نمونه توربو دیزل از 148 اسب بخار قدرت و گشتاور خوب 380 نیوتن متر سود میبرد و بسیار مورد علاقه اروپایی هاست، در مقابل موتور بنزینی (نمونه مورد آزمایش) چهارسیلندر 2.5 لیتری است که 185 اسب قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور در اختیار این سدان 1450 کیلوگرمی قرار میدهد. کمپانی مزدا چنان از این موتور با فناوری Sky Active و با مصرف سوخت 7.8 لیتر راضی بود که برای بیشتر بازارها حتی بازار آمریکا نمونه V6 را درنظر نگرفت.

 تجربه رانندگی با مزدا 6 مدل 2014 در ایران

باوجود آن‌که برروی کاغذ، موتور مزدا6 تقریبا هم قدرت با موتور آکورد و یا اپتیما نشان میدهد اما زمان زیادی لازم نبود تا متوجه شویم این خودرو تیزتر و چالاکتر از دو رقیب ذکر شده است. موتور آن که میتواند گشتاور را در دور حدود 3000 به اوج برساند در اصل نقطه قوت مزدا6 محسوب میشود خصوصا اینکه با یک گیربکس شش سرعته سریع ترکیب شده است تا نتیجه کار خودرویی چابک‌تر نسبت به رقبا باشد. مزدا اعلام کرده در مدل 6 خود از همان گیربکس مورد استفاده در میاتا سود جسته است و به واقع هم این گیربکس هوشمند در کمکردن دنده ها آن قدر سریع از خود واکنش نشان میداد که ادعای اسپرت بودن آنرا تایید کند. شتاب صفرتاصد 7.6 ثانیه ای نیز حاصل سینک شدن عالی این موتور شاداب با گیربکسی است که گوش به فرمان است. فرمان برقی هم با عملکردی مشابه فرمان خوب هوندا کاملا دقیق طراحی شده و حس خوبی از درگیر شدن در رانندگی را منتقل می‌کند، فرمان از این لحاظ فقط با فرمان آکورد قابل مقایسه است که انصافا با دقت تمام سر خودرو را در مانورهای سریع در مسیر دلخواه هدایت میکند اما سواری آن به راحتی آکورد و دیگر رقبا نیست.

شاسی و فنربندی هدایت خودرو را در تغییر مسیرها به خوبی کنترل میکنند اما سواری نسبتا خشکی را به خودرو تحمیل کرده اند. در دست اندازها خودرو به خوبی مثال تویوتا کمری قادر به جذب ضربات نیست و تا حدودی شوک ضربات را احساس میکنبد، سفتی سواری به معنای کلمه آزاردهنده نیست اما از این جهت هنوز هم مزدا 6 نتوانسته سواری راحت دیگر رقبای این کلاس را فراهم نماید. مزدا 6 انصافا از آن دست خودروهایی است که جایش در بازار کشورمان خالی است چراکه اگر به دنبال یک سدان سایز متوسط اسپرت و سریع شرقی باشید تقریبا گزینه مناسبی در بازار نخواهید یافت.

 تجربه رانندگی با مزدا 6 مدل 2014 در ایران



نظرات