1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. مازراتی گیبلی : آشنایی با عضو جدید باشگاه میلیاردی‌های ایران

مازراتی گیبلی : آشنایی با عضو جدید باشگاه میلیاردی‌های ایران

14 مرداد 1393
  • 13

چندی پیش در یک مراسم جنجالی از محصول جدید مازراتی در بازار ایران رونمایی شد. این خودرو Ghibli نام داشت. کوپه اسپرتی که از نظر طراحی با دیگر تولیدات این شرکت تفاوت دارد. روی گیبلی آن خشونت و جسارتی که در گرن‌توریزمو یا آن وقار و ابهتی که روی کواتروپورت موج می‌زد را نمی‌بینیم. حالا خوب یا بد، این خودرو آمده، قیمت‌گذاری شده و تا چندی دیگر هم به فروش می‌رسد.

چه بود و چه شد؟

گیبلی در حقیقت یک محصول تازه‌وارد از سوی مازراتی نیست. این شرکت نسل اول آن را سال ۱۹۶۷ رونمایی کرده بود. یک جی‌تی دو درب ۲+۲ (دو نفر جلو، دو نفر عقب) که همان ابتدا برای رقبای سرشناسی چون فراری دیتونا و لامبورگینی میورا شاخ‌وشانه کشید. گیبلی را طراح چیره‌دست ایتالیایی جیورجتو جیوجیارو خلق کرده بود. خودرویی که یکی از پایه‌گذاران سبک کوسه در طراحی بدنه بود. گیبلی با یک پیشرانه ۴٫۷ لیتری هشت سیلندر V شکل ۳۱۰ اسب‌بخاری حرف‌هایی برای گفتن داشت. خودرویی که صفر تا صد را در ۶٫۸ ثانیه می‌پیمود و سپس به سرعت نهایی ۲۴۸ کیلومتر در ساعت دست پیدا می‌کرد. عدد و رقمی که در دوره خودش واقعاً چشم‌گیر بود. دو سال بعد یعنی در ۱۹۶۹ ویرایش روباز آن به اسم spider نیز رونمایی شد. این را هم بدانید بد نیست که واژه Ghibli در زبان ایتالیایی به معنی باد داغی است که از صحرا می‌گذرد.

مازراتی گیبلی

درحالی‌که تصور می‌شد دوران پرفروغ مازراتی با این خودرو آغاز شده است، نسل دوم آن به طرزی ناامیدکننده معرفی شد. خودرویی که در سال ۱۹۹۲ رونمایی شد ذهنیت خوبی را که با نسل اول شکل گرفته بود به کلی خراب کرد. اگرچه Ghibli II از نظر آپشن یک سر و گردن بالاتر آمده بود ولی به دلیل تغییر ناگهانی فرم طراحی خشن با زاویه تیز به فرم طراحی محافظه‌کار با زوایای مربعی، ماهیت کاری آن را از یک اسپرت جوان‌پسند به یک اسپرت خانواده پسند تبدیل کرد. جالب آن است که روی نسل دوم گیبلی دیگر خبری از آن پیشرانه‌های حجیم هشت سیلندر V شکل نبود. مازراتی روی آن از نمونه‌های ۲ و ۲٫۸ لیتری شش سیلندر V شکل بهره گرفته بود؛ اما این شرکت به لطف تعبیه توربوشارژرهای دوقلو کاری کرد که قدرت این پیشرانه‌های کم‌حجم به ترتیب ۲۸۸ و ۳۱۰ اسب‌بخار شود؛ یعنی تقریباً برابر با نمونه‌های قدیم. جالب است بدانید نسل دوم مازراتی گیبلی در همان دهه ۹۰ با فراری ۳۵۵Challenge، بوگاتی EB110 و جگوار XJ220 رقابت می‌کرد. علاوه بر نوآوری در نصب توربوشارژرهای دوگانه، این خودرو به دلیل استفاده از ترمزهای Brembo، صندلی‌های MOMO و فیبر کربن در بدنه سرآمد بود.

اما نسل سوم

مازراتی در حالی Ghibli III را رونمایی کرد که این شرکت دیگر یکی از زیرمجموعه‌های فیات محسوب می‌شود. حقیقت آن است که این خودرو «اما و اگر» های بسیاری دارد.بعد از رونمایی غول‌هایی چون گرن‌توریزمو، گرن‌کوپه و حتی آن کواتروپورت چهار درب مغرور، همه فکر می‌کردند دستاورد جدید مازراتی در سال ۲۰۱۳ می‌بایست یک خودرو خاص باشد. ولی این‌طور نبود و نشد. گیبلی جدید در اوج تعجب آمد تا با آئودی A6، ب‌ام‌و سری ۵، مرسدس‌بنز E کلاس، دوج چارجر و کرایسلر ۳۰۰ رقابت کند. این یعنی دیگر خبری از جدال با سوپراسپرت‌های هم‌وطن و غول‌های مطرح بازار نخواهد بود. در حقیقت گیبلی بیش از آنکه یک اسپرت با قابلیت‌های لوکس باشد، یک لوکس با قابلیت‌های اسپرت است. مازراتی آن را با ۲ پیشرانه عرضه می‌کند ۳ لیتری بنزینی دوتوربو ۳۲۵ اسب‌بخاری و ۳ لیتری گازوئیلی توربودیزل ۲۴۷ اسب‌بخاری. البته باید اشاره کرد که ویرایش گیبلی S نیز با قدرت بیشتر ۴۰۴ اسب‌بخاری راهی بازار می‌شود؛ اما این را در نظر داشته باشید که ما هنوز نمی‌دانیم برای بازار کدام‌یک در نظر گرفته شده است. شاید هم هر دو. البته مازراتی روی همین خودرو ویرایش Q4 را نیز اجرا کرده که نمونه‌ای است با چهار چرخ متحرک.

مازراتی گیبلی

امکانات و آپشن‌ها

مجهز به ۶ کیسه هوای ایمنی که شامل: جلو، جانبی، پرده‌ای و زانویی برای همه سرنشینان می‌شود. دارای سیستم ریموت هوشمند و مجهز به استارت دکمه‌ای سیستم ضد سرقت مدرن. بستن و باز کردن درب‌ها بدون کلید، ستون جمع شونده فرمان در هنگام تصادف، قفل فرمان خودکار و کاپوت فعال در هنگام تصادف که برای چنین خودرویی عادی است. فرمان این خودرو با قدرت کمکی الکتروهیدرولیکی به همراه سیستم حساس به سرعت طراحی شده است. غربیلک آن به سبک اسپرت‌های تمام مسابقه‌ای ۳ شاخه لوکس طراحی شده است. فرمانی با ریموت کنترل صوتی، روکش چرمی و گرم‌کن. سیستم تهویه مطبوع آن مجهز به کنترل کیفیت هوا AQS و فیلتر هوای خوش‌بویی است. داخل اتاق یک نمایشگر ۶٫۵ اینچی چندمنظوره لمسی به همراه موس چندکاره در کنسول میانی جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده مشاهده می‌شود. پخش DVD و موقعیت‌یاب GPS را هم به لیست خود اضافه کنید.

روی این نمایشگر ریز اطلاعات خودرو، سیستم تعلیق، نمایش مکانیسم حرکتی خودرو، اطلاعات مهندسی پیشرانه، گشتاور و حالت جعبه‌دنده مشاهده می‌شود. صندلی‌های جلویی آن دارای سیستم هوشمند پشت‌سری برای جلوگیری از صدمات تصادف هستند. این صندلی‌ها با روکش چرم و مجهز به تنظیم برقی در ۱۴ جهت خواهند بود. به نظر می‌رسد سیستم گرم‌کن صندلی‌ها با قابلیت تنظیم گودی کمر، سردکن، حافظه یک‌پارچه و ماساژور روی چنین خودرویی به‌صورت استاندارد نصب شود. در ادامه به آینه‌های الکتروکرومیک برای دید راننده در شب و تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و گرم‌کن برمی‌خوریم. همه شیشه‌های این خودرو شامل بخارزدا و یخ‌زدای خودکار هستند. شیشه‌هایی سولار که اشعه مخرب خورشید را نیز تا حد بسیاری کاهش می‌دهند.

چراغ‌های جلویی آن زنون با کنترل اتوماتیک نور، قابلیت چرخش در پیچ‌ها و شستشو هستند. جالب است بدانید گیبلی مجهز به سیستم تعقیب نور چراغ‌های جلو جهت مشایعت راننده پس از خاموش شدن خودرو در شب است. راستش را بخواهید گفتن اینکه مازراتی فوق مجهز به سنسور باران شده، کمی کسرشان است. در عوض حضور سیستم‌های پیش‌اخطار خواب‌آلودگی، دید نقطه کور و کروز کنترل رادارای یک مزیت کم رقیب تلقی می‌شود. گیبلی جدید با قابلیت باز و بسته شدن اتوماتیک درب صندوق‌عقب، سیستم کم کردن باد تایرها، دوربین عقب و جلو و شاید عجیب‌تر از همه سیستم تعقیب خطوط است.

مازراتی گیبلی

در بازار ایران

با قیمتی معادل یک میلیارد و 410 میلیون تومان حتی از گرن‌کبریو S مدل 2013 روباز که چهره‌ای به مراتب گیراتر و پیشرانه‌ای قوی‌تر دارد نیز گران‌تر است. قیمت گیبلی حتی از کواتروپورت و گرن‌توریزمو نیز بیشتر است. نکته حیرت‌انگیز آنجاست که گیبلی در آن سوی آب‌ها بین ۶۷ تا ۷۷ هزار دلار قیمت دارد ولی گرن‌کبریو ۲۰۱۴ قیمتی بین ۱۰۲ تا ۱۴۰ هزار دلار دارد. شاید بتوان نزدیک‌ترین رقیب او را مرسدس‌بنز CL600 که یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان و ب‌ام‌و ۶۵۰ کوپه که ۹۵۰ میلیون تومان قیمت دارند مقایسه کرد. راستش را بخواهید این دو رقیب آلمانی هم از نظر چهره وهم از نظر آپشن یک سر و چند گردن از این خودخواه ایتالیایی بالاتر هستند. با این پول می‌شود رفت سراغ بهترین مدل پانامرا یعنی توربو که یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون قیمت خورده است.



نظرات

  • شاپ من شاپ من (14 مرداد 1393 ساعت 11:19)

    در برابر مازاراتی چی می شه گفت؟؟؟؟

  • تختگاز تختگاز (15 آذر 1393 ساعت 10:13)

    واقعا زیباست.ای کاش چهری کووارته پرته این شکلی بود.

  • صابر ایرایی صابر ایرایی (30 مهر 1393 ساعت 16:12)

    ظاهر فوق العاده زیبا طراحی جالب واقعا قشنگه

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (18 مهر 1393 ساعت 01:13)

    لوگوی مازراتی خفنترین لوگولییه که میشه طراحی کرد. ایول به مازراتی و ایول به ایتالیا با داشتن همچین برند زیبایی.

  • لامبورگینی  سرعت لامبورگینی سرعت (12 مهر 1393 ساعت 21:07)

    مازراتی همش خوبه

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (10 مهر 1393 ساعت 01:35)

    Maserati is an Italian luxury car manufacturer established on December 1, 1914, in Bologna

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (10 مهر 1393 ساعت 01:32)

    وقتی چشمان خشمگین گیبلی در چشمان بهت زده ی من زل زده بود ، من چیزی جز سکوت در عمق ترس نداشتم که فریاد بزنم........

  • فقط آلمان فقط ب ام و فقط آلمان فقط ب ام و (20 شهریور 1393 ساعت 04:49)

    خیلی خوشگله!!!
    اصن عالیه!

  • شاپ من شاپ من (3 شهریور 1393 ساعت 20:50)

    ای کاش مالیات ورکود اقتصادی و تحاریم لغو بشه تا کسانی که ایرانی واقعی هستند و لیاقت بیش از این رو دارن سوار بشن.

    کاوه رضاییان کاوه رضاییان (5 شهریور 1393 ساعت 10:18)

    اگه مالیات و تحریم ها هم لغو بشه بازهم قیمت همه چی تو ایران میره بالا!!

  • تنبور تنبور (1 شهریور 1393 ساعت 13:47)

    این ماشین تقریبا یک سالی میشه که اومده ولی هنوز هم تو ایران بهش میگن کواتروپورته در حالی که این یه مدل دیگست

  • نادرتیونینگ نادرتیونینگ (30 مرداد 1393 ساعت 13:44)

    خیلی خفنه! اصلا خیلی خوبه

  • سلاطین جاده سلاطین جاده (28 مرداد 1393 ساعت 15:24)

    واقعا طعم خشن بودن ماشین رو میتونیم تو گیبلی حس کنیم