1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. وسیله نقلیه پرنده در نقش آتش نشان

وسیله نقلیه پرنده در نقش آتش نشان

28 آبان 1394
  • 0

مسئولان شهری دوبی در حال برنامه ریزی برای افزایش امکانات دفاعی این شهر در برابر حوادث احتمالی هستند، یکی از جدیدترین این امکانات که قرار است در مواقع سخت به کمک آتش‌نشانان دوبی بیاید، جت‌پک است. این جت‌پک‌ها ضمن آنکه سقف دسترسی آتش‌نشان‌ها را افزایش می‌دهند امکان دسترسی سریع‌تر به ارتفاعات بلندتر را هم فراهم می‌آورند.

همین چند روز پیش بود که پرواز دو مرد جت‌پک‌سوار یا به عبارتی جت‌من، بر فراز شهر دوبی و در نزدیکی یک ایرباس غول‌پیکر A380، تبدیل به تیتر اخبار شد و توجه رسانه‌های جهان را به خود جلب کرد (فیلم این اتفاق هیجان انگیز در سایت پدال هم منتشر شده). حالا هم خبر دیگری از جت‌پک‌ها بگوش می‌رسد، و جالب آنجاست که این خبر هم به دوبی مربوط می‌شود.

احساس نیاز برای وجود چنین وسیله در این شهر از آنجا ناشی شده است که دوبی 916 برج و ساختمان بلند دارد، ساختمان‌هایی که اگر طبقات بالایشان دچار آتش سوزی شوند، هم دسترسی به آنها سخت است و هم به دلیل جریان باد نسبتا قوی‌، احتمال گسترش شعله‌های آتش وجود دارد.؛ به همین دلیل مقامات کشور امارات با شرکت معتبر و شناخته شده «مارتین» که یک شرکت ساخت صنایع هوایی آمریکایی است، وارد مذاکره شدند تا از هر دو مدل جت‌پک‌های با سرنشین و بدون سرنشین این شرکت خریداری کنند.

سرهنگ علی المطوع از واحد پدافند دفاعی غیر عامل دوبی گفته است که: "20 عدد از جت‌پک‌های تولید شده توسط کمپانی «مارتین»، خریداری شده‌اند تا توسط نیروهای این شهر استفاده شده و به بهبود و نجات جان مردم کمک کنند."

وی در ادامه صحبت‌های خود به BBC گفت: "معمولا نیروهای ما برای دسترسی به طبقات بالا مشکل دارند و کمی دیر به محل حادثه می‌رسند، ما امیدواریم که با وجود این جت‌پک‌ها روند کمک رسانی‌ بهبود یابد."

در جت‌پک‌های مارتین از دو فن استفاده شده که یک موتور V4 آنها را به حرکت در می‌آورد. این جت‌پک‌ها می‌توانند با حداکثر سرعت 74 کیلومتر بر ساعت و تا ارتفاع 1.000 متری پرواز کنند. همچنین این جت‌پک‌ها به طور متوسط بین 30 تا 50 کیلومتر و به مدت زمان سی دقیقه پرواز می‌کنند. با این اوصاف و با توجه به اینکه بلندترین ساختمان شهر دوبی، برج معروف «خلیفه» با ارتفاع 828 متر است؛ می‌توانیم بگوییم که جت‌پک‌های خریداری شده کاملا مناسب هستند. البته استفاده از چنین تکلونوژی خاص و منحصر به فردی، هزینه خاصی هم می‌طلبد و شیوخ امارات برای هریک از این جت‌پک‌ها مبلغ 150 هزار دلار (جمعا سه میلیون دلار) پرداخت کردند.

مهندسین این شرکت آمریکایی بر این باورندکه به زودی باید شاهد حضور جت‌پک‌ها در ارگانهای دیگر باشیم، ارتش ایالات متحده و همچنین سرویس‌های امنیتی، از مشتری‌های بعدی و احتمالی این شرکت خواهند بود (البته می‌توانیم بگوییم که قطعا این ارگانها خیلی زودتر وارد عمل شده‌اند و قطعا شرکت مارتین آخرین تکلونوژی خود را در اختیار آنان گذاشته است و این جت‌پک‌هایی که به امارات فروخته شده نمونه‌های محدود شده و مربوط به چند سال پیش هستند).

 وسیله نقلیه پرنده در نقش آتش نشان

 وسیله نقلیه پرنده در نقش آتش نشان

 وسیله نقلیه پرنده در نقش آتش نشان

 وسیله نقلیه پرنده در نقش آتش نشان

 وسیله نقلیه پرنده در نقش آتش نشان

 وسیله نقلیه پرنده در نقش آتش نشان

منبع پدال


نظرات