1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. مروری بر زندگی کاری مارکیونه، مدیرعامل فیات و رئیس جدید فراری

مروری بر زندگی کاری مارکیونه، مدیرعامل فیات و رئیس جدید فراری

5 مهر 1393
  • 6

در این پست می‌خواهیم مرور کوچکی بر زندگی شغلی سرجیو مارکیونه داشته باشیم، کسی که شناختنش برای طرفداران فراری بیش از هر موقع دیگری مهم می‌باشد. شاید شنیده باشید که میگویند "فلانی برای این کار ساخته شده" می‌توان گفت، آقای مارکیونه هم برای مدیر بودن ساخته شده، کسی که عناوین مدیریتی زیادی داشته و دارد.

سرجیو مارکیونه

آقای مارکیونه یک فرد ایتالیایی-کانادایی است که در 17 ژوئن 1952 در کیتی ایتالیا دیده به جهان گشود. او در اولین سالهای شغلی خویش از 1983 تا 1985 به عنوان حسابدار و متخصص مالیاتی برای Deloitte & Touche در کانادا مشغول به کار بود. پس از آن در سالهای 1985 تا 1988 به عنوان کنترل کنندهٔ گروه و سپس مدیر توسعهٔ گروه در شرکت Lawson Mardon در تورنتو مشغول شد. در سال 1989 او به Gelenex Industries (صنایع گلنکس) رفت، جایی که او برای 2 سال به عنوان معاون اجرایی رئیس‌ کار می‌کرد.

سرجیو مارکیونه

از 1990 تا 1992 هم به عنوان معاون مالی رئیس‌ و هم به عنوان رئیس امور مالی شرکت آموزشی Acklands فعالیت می‌کرد. بین سالهای 1992 تا 1994 در سمت معاون حقوقی رئیس‌ و رئیس امور مالی گروه Lawson خدمت نمود.

از 1994 تا 2000 او در Algroup یا Alusuisse Lonza Group Limited مشغول به کار شد، جایی که او در سال 1997 مدیر اجرایی ارشد شد. سپس او در رأس گروه Lonza قرار گرفت. در بازل پس از آن ابتدا به عنوان مدیر اجرایی و مدیرعامل (2000-2001) و سپس به عنوان رئیس‌کل فعالیت کرد (2002). در فوریه سال 2002، او مدیر اجرایی و مدیرعامل شرکت SGS S.A از جنوا شد. جایی که در مارس 2006 به عنوان رئیس‌کل منصوب شد!

مارکیونه در می سال 2003 به عنوان یک عضو مستقل از هیئت‌مدیره فیات S.P.A انتخاب شد و در سال 2004 به عنوان مدیرعامل منصوب گردید!

او شرکت فیات را نه‌تنها از ورشکستگی نجات داد، بلکه این شرکت را به مرحلهٔ سودرسانی نیز رساند، این اتفاق تنها بعد از 2 سال رهبری شرکت فیات افتاد که در سال 2006 او را به یکی از مشهورترین مدیران در صنعت خودروسازی تبدیل نمود.

سرجیو مارکیونه

همچنین او در سال 2009 خودروساز آمریکایی الاصل یعنی کرایسلر که در آستانهٔ ورشکستگی بود را نیز تحویل گرفت و بازهم کمتر از 2 سال(!) این شرکت را از بند ورشکستگی رهانید و تا اواخر ماه می سال 2011 تمامی وام‌های گرفته شده که به خاطر خارج کردن کرایسلر از ورشکستگی از ایالات‌متحده و کانادا اخذ شده بود را تسویه کرد.

سرجیو مارکیونه

این مدیر 62 ساله علاوه بر ریاست و مدیرعاملی شرکت فیات، در شرکت سوئیسی SGS در سمت مدیرعاملی و ریاست هیئت‌مدیره، عضو هیئت‌مدیرهٔ شرکت Philip Morris International، معاون رییس هیئت‌مدیره گروه بانکداری سوئیسی UBS، رئیس هیئت‌مدیرهٔ صنایع فیات و همچنین مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیرهٔ کرایسلر می‌باشد.

سرجیو مارکیونه

اکنون نیز در نیمهٔ دوم سال 2014 به دلیل کناره‌گیری مرد همیشه در صحنه حاضر فراری، یعنی لوکادی مونتزمولو، منصب مدیرعاملی شرکت فراری را ترک و به سرجیو مارکیونه باتجربه سپرده است. باید دید که آیا مارکیونه رویای مونتزمولو که خاص نگه داشتن فراری بود را با افزایش تولیدات فراری به بیش از 10 هزار دستگاه در سال، از بین می‌برد یا اینکه راه مونتزمولو را ادامه می‌دهد تا بار دیگر فراری را به اوج خودش بازگرداند!

منبع پدال


نظرات

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (22 مهر 1393 ساعت 17:40)

    ایول رئیس جدید فراری چه خوش تیپه. Wooow

  • تنبور تنبور (5 مهر 1393 ساعت 20:09)

    هر که را رنج بیش گنج بیش

  • اریا رحمانی اریا رحمانی (5 مهر 1393 ساعت 13:05)

    یه زنگ خودرو ساز ها بهش بزنن

  • سایوکان سایوکان (5 مهر 1393 ساعت 11:37)

    شما لباس پوشیدنش رو ببین.ساده و بی ریا...فقط دوست دارن با کارهاشون خودشون رو معرفی کنن نه ادا و قیافه.دقیقا برعکس مسئول های ما...دلیل موفقیتشونهم تلاش تلاش تلاش.

  • یوونتوس یوونتوس (5 مهر 1393 ساعت 09:36)

    نمیشه یه دونه از این مدیرا رو بیارن واسه سایپا و ایرانخودرو. آیا؟

  • میلادحسنی میلادحسنی (5 مهر 1393 ساعت 08:15)

    نمیاد ایران یکم به خودرو ساز های ما کمک کنه؟