1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. لکسوس جمهوریخواه‌ترین و تسلا دموکرات‌ترین برندها

لکسوس جمهوریخواه‌ترین و تسلا دموکرات‌ترین برندها

8 اسفند 1394
  • 0

انتهای هفته گذشته نتایج به‌دست آمده از پروژه نظرسنجی جالبش را که در ارتباط با سوژه خبری داغ این روزهای امریکا یعنی انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور انجام داده بود، منتشر کرد.

در این طرح نظرسنجی ابتکاری، گردانندگان این پایگاه خبری مجازی ضمن دعوت از مالکان و دارندگان وسایل نقلیه برای شرکت در این طرح، به طور مشخص از افراد شرکت‌کننده دارای خودرو ۲ سوال روشن و ساده پرسیدند، به این ترتیب که در درجه نخست، گرایش سیاسی آنها چیست؟ (و به عبارت دیگر به کدام یک از ۲ حزب دموکرات یا جمهوریخواه امریکا گرایش و تمایل بیشتری دارند) و پرسش دوم اینکه ترجیح می‌دهند کدامیک از نامزدهای کنونی ریاست‌جمهوری در این کشور به عنوان رییس‌جمهور (انتخاب‌شده و) در نوامبر آینده قدرت اجرایی امریکا را در دست گیرد.

این نظرسنجی البته از آن دست پروژه‌های علمی و پژوهشی طاقت‌فرسا و عذاب‌آور نیست. مجریان این طرح به دنبال استخراج دیدگاه‌های سیاسی و کشف علایق حزبی شرکت‌کنندگان در نظرسنجی که براساس وابستگی‌های سیاسی و حزبی آنها باشد، نبودند و قصد پی بردن به آرای جدی آنها را نیز نداشته‌اند. مسئولان پایگاه خبری اتوپاسیفیک از تمامی یک هزار و یکصد نفر مالک خودرویی که در این نظرسنجی مجازی مشارکت کرده بودند این سوال ساده را پرسیدند که دوست دارند رییس‌جمهوری بعدی امریکا چه کسی باشد؟ و بعضی از نتایجی که در پایان این نظرسنجی به‌دست آمد، بسیار جالب بود.

گرایش‌های سیاسی

گرایش سیاسی این گروه از مالکان اتومبیل و کامیون امریکایی، بیشتر به چه سمتی متمایل است؟ از مجموع این ۱۱۰۰ نفر مالک وسیله نقلیه، ۳۶ درصد آنها خودشان را افرادی مستقل و غیروابسته توصیف کردند و در عین حال ۳۳ درصد از مالکان دارای خودروهای فورد، ۳۰ درصد جزو مالکان اتومبیل‌های تویوتا، ۲۴ درصد مالک هوندا، ۲۰ درصد مالک شورولت و ۲۰ درصد نیز مالک نشان(برند) سوبارو بودند و مجموعه مالکان این نشان(برند)ها تمایل زیادی داشتند که خودشان را به عنوان افرادی مستقل و جدا از هر ۲حزب اصلی امریکا به دیگران معرفی کنند.

همچنین حدود ۳۴ درصد دیگر اظهارنظرکنندگان در این طرح، خود را فردی جمهوریخواه معرفی کردند و در میان آنها فورد با ۲۷ درصد، تویوتا با ۲۳ درصد و شورولت با ۱۹ درصد، ۳ خودرو و نشان(برند) برتری بودند که بیشترین فراوانی را در میان افراد متمایل به حزب جمهوریخواه داشتند. حدود ۲۵ درصد باقیمانده از مجموع شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نیز خودشان را به عنوان افرادی که بیشتر به حزب دموکرات امریکا گرایش دارند، معرفی و توصیف کردند که در جمع آنها هم، نشان(برند) تویوتا با ۳۰ درصد، هوندا با ۲۳ درصد و سوبارو با ۱۷ درصد، ۳ مدل خودرویی بودند که بیشترین طرفدار و مالک را در میان افراد متمایل به حزب دموکرات داشتند. اما در میان کل این افراد گروهی دیگر نیز در عین حال، خودشان را به عنوان افراد آزادیخواه نیز معرفی کرده که در مجموع ۵ درصد افراد حاضر در نظرسنجی را تشکیل داده بودند که ۳۵ درصد خودروی تویوتا، ۳۱ درصد فورد، ۲۳ درصد هوندا و ۲۳ درصد شورولت را به عنوان ۴ نشان(برند) برتر گروه‌شان در اختیار داشتند. در میان نشان(برند)های خودرویی، جمهوریخواه‌ترین نشان(برند) را باید خودروی لکسوس نامید که سهمی ۴۵درصدی در میان مجموع مارک‌های خودروسازان دراختیار داشت. پس از لکسوس نیز نشان(برند)های جی‌ام‌سی با ۴۳ درصد، اینفینیتی با ۳۹ درصد، جیپ با ۳۶ درصد و آئودی نیز با ۳۶ درصد، دیگر خودروها و نشان (برند)هایی بودند که به عنوان جمهوریخواه‌ترین خودروها معرفی شدند.

در نقطه مقابل آن گروه نیز طبیعی است که دموکرات‌ترین نشان(برند)های خودرویی شناسایی و معرفی شوند و بر همین اساس، اتومبیل‌های نشان(برند) تسلا با سهم ۳۷ درصدی، فیات با سهم ۳۵درصدی و لندروور با سهم ۳۲ درصدی به عنوان دموکرات‌ترین نشان(برند) در این طرح نظرسنجی برگزیده شدند.

دونالد ترامپ، برنده نهایی

در میان نامزدهای ریاست جمهوری امریکا جدا از اینکه عضو حزب جمهوریخواه باشند یا دموکرات، دونالد ترامپ بیشترین انتخاب و رای را در این نظرسنجی با ۲۴ درصد آرا به خود اختصاص داد و به دنبال او، هیلاری کلینتون دموکرات با ۱۸ درصد آرا، برنی سندرز با ۱۷ درصد، تد کروز با ۹ درصد و مارکو روبیو با ۷ درصد مجموع آرا پشت، سر ترامپ قرار گرفتند. مجموع سایر نامزدهای باقیمانده نیز در مجموع کمتر از ۵ درصد آرای نظردهندگان را جذب کردند، با در نظر گرفتن ۲ نامزد دیگر یعنی کریس کریستی و کارلی فیورنیا که با اعلام انصراف از ادامه رقابت، از جمع نامزدهای ریاست‌جمهوری سال آینده امریکا خارج شدند.

براساس یافته‌های نظرسنجی انجام شده بیشتر مالکان نشان(برند)های مطرح و شناخته شده‌تر خودروها نسبت به انتخاب دونالد ترامپ اظهار تمایل کرده‌اند. از زاویه فراوانی طرفداران ترامپ بین نشان(برند)های مطرح نیز نتایج حاصل شده به این ترتیب بوده است که ۳۱درصد مالکان نشان(برند) جی‌ام‌سی، ۳۱درصد دارندگان اتومبیل‌های میتسوبیشی، ۳۰درصد صاحبان خودروهای سایون (از زیرمجموعه‌های تویوتا)، ۲۵درصد اتومبیل‌های فورد و معادل همین نسبت در میان مالکان ۳ نشان(برند) شناخته شده دیگر شامل جیپ، بیوک و کادیلاک گفته‌اند که به احتمال زیاد به ترامپ جمهوریخواه رای خواهند داد. جالب اینجاست که در میان تمام یک‌هزار و یکصد نفر مالک خودروی حاضر در این نظرسنجی، هیچ یک از اتومبیل‌های نشان(برند) فیات (و مالکان آنها) اعتقادی به ترامپ نداشته و او را انتخاب نخواهند کرد. همچنین نشان(برند)هایی که اعلام کرده‌اند به هیلاری کلینتون دموکرات رای خواهند داد از نظر کثرت تعداد و به ترتیب عبارتند از نشان(برند) مرسدس بنز ۲۵ درصد، اینفینیتی و تسلا نیز هر یک ۲۵درصد، ب‌ام‌و ۲۴درصد، و کادیلاک ۲۴درصد، علاوه بر اینها، ۴۴درصد مالکان خودروهای فیات، ۴۱درصد نشان(برند) مینی، ۳۵درصد اتومبیل‌های تسلا، ۳۲درصد ولووها، ۲۸درصد مزداها، ۲۸درصد فولکس‌واگن‌ها، ۲۷درصد سایون‌ها، ۲۷درصد سوباروها و سرانجام ۲۵درصد مالکان خودروهای تویوتا اعلام کرده‌اند که به نفر سوم کنونی نامزدهای ریاست‌جمهوری امریکا یعنی برنی ساندرز رای خواهند داد.

برخی گروه‌بندی‌های دیگر در این نظرسنجی نیز نتایج جالبی را به نمایش گذاشته‌اند به این صورت که بیشتر مالکان خودروهایی که به ترامپ اعتقاد دارند، وسیله نقلیه خودشان را از میان محصولات و نشان(برند)های داخلی امریکا انتخاب کرده‌اند. سوای این مورد، حدود ۵۷درصد مالکان خودرو با تحصیلات دانشگاهی و حدود ۳۶درصد مالکانی که دارای درآمد سالانه خانوار ۱۰۰هزار دلار و بیشتر بوده‌اند نیز گفته‌اند که ترامپ گزینه بهتری است.

همچنین ۳۳درصد مالکان جوان خودرو که سن آنها بین ۱۸ تا ۲۹سال است ترامپ را بیشتر از سایر نامزدها تایید کرده‌اند.

البته در همین گروه‌بندی‌های اخیر شرایط کلینتون دموکرات به نظر مناسب‌تر است زیرا در میان مالکان خودروهایی که موافق وی هستند، ۷۶درصد دارای تحصیلات دانشگاهی و ۴۵درصد نیز سرپرست خانوارهایی هستند که درآمد سالانه خانوار آنها بیش از یکصدهزار دلار است. در میان مالکان جوان خودروها اما هیلاری کلینتون طرفدارانی به مراتب کمتر دارد و موافقان وی در گروه سنی ۱۸ تا ۲۹سال حداکثر به ۹درصد می‌رسند.



نظرات