1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. لامبورگینی و پورشه با تیونینگ چینی

لامبورگینی و پورشه با تیونینگ چینی

3 شهریور 1394
  • 0

از لباس‌ها و لوازم الکترونیکی گرفته تا قطعات خودرو و هر چیزی که فکرش را بکنید، خیلی‌ها بر این باورند که بیشتر کالاهایی را که روزانه استفاده می‌کنیم، از چین می‌آیند. این در حالی است که برای دهه‌ها، بسیاری از ما این پیش‌زمینه منفی را در ذهن خود داریم که هر کالایی که عنوان "Made in China" را بر روی خود داشته باشد، حتماً یک محصول ارزان‌، بی‌کیفیت و تقلبی است. این موضوع به‌ویژه در مورد قطعات خودرویی واقعیت داشته است؛ ولی این پیش‌زمینه ذهنی در سال‌های اخیر، به‌ویژه با ظهور کمپانی‌هایی مانند اِی‌اسپس (A Spec) در حال تغییر است.

ای‌اسپس چندان هم با دنیای افترمارکت خودروها بیگانه نیست. این کمپانی در سال ۲۰۰۲ پایه‌گذاری شده است و هر علاقه‌مند به خودرویی که تاکنون تغییراتی در یک مدل ژاپنی انجام داده، این نام را می‌شناسد. در واقع، ای‌اسپس برای سال‌ها توزیع‌کننده اصلی قطعات برای خودروسازان معتبر ژاپنی بوده است. امّا پس از آن، زمانی فرا رسید که لاورنس ییپ (Lawrence Yip)، مالک این کمپانی تصمیم گرفت که شانس خود را امتحان کند و یک دورنمای طولانی‌مدت برای ای‌اسپس درنظر بگیرد. بر این اساس، علی‌رغم شهرت این کمپانی به عنوان یک وارد کننده و توزیع‌کننده قطعات، «ییپ» تصمیم گرفت که ای‌اپس را به چین منتقل کند و اگزوز‌های با کیفیت و پکیج‌های تکمیل‌کننده خودرو تولید کند. وقتی این خبر منتشر شد، خیلی‌ها آن را جدّی نگرفتند، ولی «لاورنس ییپ» ثابت کرد که بر حرف خود استوار است. در رابطه با این تیونر، دست‌اندرکاران مجله European Car از محل کمپانی در چین بازدیدی داشته‌اند که در ادامه گزارش را از زبان آنها دنبال می‌کنیم:

برای اولین بار به چین می‌رفتیم تا آخرین محصولات «ای اسپس» را تست کنیم؛ ولی در عین حال، هیچ تصوری از کشوری که بیش از ۱/۳ میلیارد نفر آن را «وطن» می‌دانند و اینکه چه چیزهایی انتظارمان را می‌کشند، نداشتیم. در اولین روز، خیلی زود متوجه شدیم که شهرهای بزرگی چون شانگهای، پکن و گوانگ‌ژو، به نوعی سرچشمه پیشرفت و تکنولوژی محسوب می‌شوند. یکی از چیزهایی که ما را بسیار شگفت‌زده می‌کرد، جاده‌ها بودند. چین جاده‌های بیشتری نسبت به ایالات متحده در سراسر سرزمین خود ساخته که بیشتر به خاطر تعداد خودروهای زیاد در این کشور است. اتومبیل‌ها در همه جای شهرها دیده می‌‌شوند و جالب اینکه، تنها مدل‌های داخلی یا وارداتی‌های ژاپنی نیستند؛‌ بلکه مدل‌های اروپایی نیز در بین قشر با سطح درآمد بالاتر، محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. در واقع، مطابق گفته «لاورنس ییپ»، هزینه خرید یک هوندا آکورد و یک ب‌ام‌و در چین به یک اندازه تمام می‌شود. با توجه به این نکته، تصمیم وی مبنی از انتقال تمرکز کمپانی‌اش از خودروهای ژاپنی به خودروهای وارداتی اروپایی، کار نسبتاً آسانی بوده است. جایگاه، راحتی و کیفیت خودروهای اروپایی، هوداران زیادی در بین مردم دارد و در همین حال، آنها خواهان محصولات افترمارکت با کیفیت برای این خودروها هستند؛ اینجاست که «ای‌اسپس» نقش خود را پیدا می‌کند.

۹۰ درصد چینی‌ها پارکینگ شخصی ندارند و بنابراین، بسیاری از آنها کارهای تعمیراتی داخل خانه یا حتی خرید قطعات مورنیاز خود را انجام نمی‌دهند. آنها تمایلی به آپگرید ندارند و بیشتر ترجیح می‌دهند از قطعات ساده، کاربردی و با کیفیت بالا استفاده کنند. رویکردی که با توجه به واردات قطعات از ژاپن، امریکا یا اروپا، می‌تواند بسیار گران تمام شود. با توجه به این شرایط، ای‌اسپس تصمیم گرفت که با ارائه سیستم‌های اگزوز با کیفیت بالا شروع کند. در بازدید از این کمپانی، فرصتی پیش آمد تا از نزدیک با کنترل کیفیت‌های بی‌شمار و گیج‌کننده ای‌اسپس آشنا شویم و اینکه چگونه بیشتر کارها در داخل همین کمپانی انجام می‌شود.

محصول کلیدی «ای اسپس» سیستم اگزوز آکوستیک با دینامیک هوشمند یا به صورت اختصاری IDEAS است که اگر برای اولین بار آن را ببینید و صدای آن را بشنوید، احساس می‌کنید که با یکی از رقیبان جدّی بهترین صداهای اگزوز موجود در بازار روبرو هستید. در سیستم IDEAS، با استفاده از یک سیستم سوپاپ با همراهی یک حسگر فشار اگزوز، فرصتی برای راننده فراهم می‌شود که هم بتواند یک اگزوز آرام و ساکت داشته باشد و هم از صدای تهاجمی اگزوز لذت ببرد. انتخاب هر یک از این حالت‌ها، تنها با استفاده از یک دکمه امکان‌پذیر است و حتی می‌توان با استفاده از یک ماژول، سه وضعیت مختلف و از جمله «اسپورت» برای آن تنظیم کرد. در وضعیت «اسپورت»، در حالت تخت‌گاز این حس به‌وجود می‌آید که فشار اگزوز بسیار بالاست، ولی این فشار همچنان در سطح سرعت حرکت خودرو حفظ خواهد شد.

چیزی که بیش از همه نظرها را به خود جلب می‌کند، نسخه ای‌اسپس از مدل‌های لامبورگینی و پورشه است. اولین پکیج، PPL600 نام دارد که مخفف عبارت «پروژه عملکرد لامبورگینی 600» نام دارد که برای گایاردو LP560 ارائه شده است. عدد 600 معرّف قدرت خودرو به صورت اسب‌بخار است.

در این نسخه از گایاردو، ارتفاع خودرو پایین آمده تا با چرخ‌های سه تکه ۲۰ اینچی آلیاژی ای‌اسپس منطبق شود. برای داخل کابین، از طراحی چرم آلکانترا استفاده شده و البته سیستم اگزوز معرف کمپانی، یعنی IDAES در آن به کار گرفته شده است. مهمتر از همه بدنه گایاردو است که با یک کیت آئرودینامیک ۲۷ قطعه‌ای از جنس فیبر کربن همراه شده است. این در حالی است که ای‌اسپس تمام این کیت را از جنس «کربن کولار» نیز ارائه می‌کند.

طراحی جدید، نشانه‌هایی از اونتادور، اوراکان و سستو المنتو در خود دارد. به عنوان نمونه، در جلوبندیِ خیره‌کننده‌ی این خودرو، یک سپر تهاجمی همراه با دریچه‌های کاپوت به کار رفته است. حتی نشان کمپانی نیز از جای اولیه خود بر روی کاپوت به سپر منتقل شده است.

شانه‌های کنار بدنه، دارای هواکش‌های عریض با چارچوب کربنی هستند. در این کیت، دریچه‌های هوای بزرگی را می‌بینید که کاربرد خود را خواهند داشت. عقب خودرو از یک طراحی وحشی در دیفیوزر بهره می‌برد. این در حالی است که قطعه مرکزی، با بازشوهای مثلثی‌اش، نشانه‌هایی از «سستو المنتو» و «وننو» در خود دارد. در نهایت به باله عقب لامبورگینی می‌رسیم که به آن شخصیتی جدید بخشیده است. با این حال، قسمت میانی هنوز قابلیت‌های کارخانه‌ای خود را حفظ کرده است.

دومین مدلی که در چین معرفی شده است، «ای‌اسپس تایپ-991 پورشه 911 کاررا S» است که با عنوان اختصاری PP430 شناخته می‌شود. در واقع، این یک پروژه قدیمی‌تر ای‌اسپس است که قبلاً با چرخ‌ها، ترمز‌ها و سیستم اگزوز این کمپانی همراه بوده است و در حال حاضر، یک کیت بدنه کربن/کولار «ای‌اسپس» به آن اضافه شده است. در حالت کلی، در این مدل پرداخت بهتری نسبت به لامبورگینی انجام شده و تغییرات ظاهری انجام شده در آن شامل مواردی چون لبه جلو، شانه‌های کنار بدنه، دیفیوزر عقب و در صندوق عقب می‌شوند. این قطعات با اینکه هر کدام دارای یک طراحی ساده هستند، ولی 991 را تبدیل به یک خودروی خشمگین جاده‌ای می‌کنند.

همچنین در این مدل، ای‌اسپس ترجیح داده تا با در معرض دید قرار دادن برخی از المان‌های «کولار» تأثیر بیشتری ایجاد کند.

هر دوی این خودروها، تنها «آغازِ راه» برای ای‌اسپس هستند. گایاردو و 991 در کنار مجموعه‌‌ای از خودروهای برجسته شامل ب‌ام‌و سری 3 و آئودی A4/S4 قرار می‌گیرند. هدف «لاورنس» در وهله اول، گسترش خط تولید اگزوزی است که محبوبیت خود را در قاره آسیا ثابت کرده است و در همین حال، می‌خواهد نسخه‌های افترماکت خود را از خودروهای اروپایی که بازار در حال رشدی در چین دارند، ارائه دهد.

 لامبورگینی و پورشه با تیونینگ چینی

 لامبورگینی و پورشه با تیونینگ چینی

 لامبورگینی و پورشه با تیونینگ چینی

 لامبورگینی و پورشه با تیونینگ چینی

 لامبورگینی و پورشه با تیونینگ چینی

 لامبورگینی و پورشه با تیونینگ چینی

 لامبورگینی و پورشه با تیونینگ چینی

 لامبورگینی و پورشه با تیونینگ چینی

 لامبورگینی و پورشه با تیونینگ چینی

 لامبورگینی و پورشه با تیونینگ چینی

 لامبورگینی و پورشه با تیونینگ چینی

 لامبورگینی و پورشه با تیونینگ چینی

 لامبورگینی و پورشه با تیونینگ چینی

 لامبورگینی و پورشه با تیونینگ چینی

 لامبورگینی و پورشه با تیونینگ چینی

منبع پدال


نظرات