1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. نسل جدید کیا سورنتو وارد می‌شود

نسل جدید کیا سورنتو وارد می‌شود

3 آذر 1393
  • 8

سورنتوی 2016 از اوایل سال آینده وارد بازار خواهد شد. خودروی کراس آور محبوب کیا، اینک ترکیبی از سلایق اروپایی، آمریکایی و آسیایی را در خود جمع نموده است. با این وجود باید سورنتوی جدید را یک خودروی بیشتر آمریکایی قلمداد کرد.

کیا سورنتوی نسل اول در سال 2002 معرفی شد. این مدل یک SUV سنتی شاسی دار بود. قابلیت‌های بالای این خودرو برای آفرود و سیستم انتقال نیروی چهار چرخ آن مورد توجه قرار گرفت. اما در نسل دوم که سال 2009 معرفی شد، طراحی و ویژگی‌های سورنتو به کلی تغییر کرد. نسل دوم بر روی پلتفرمی خیابانی ساخته شده بود. این موضوع را می‌توان یک تنزل درجه دانست اما در عوض هزینه‌های تولید کاهش یافته و وزن خودرو کمتر می‌شد. بهره‌وری بیشتر در مصرف سوخت و راحتی بیشتر باعث شد تا نسل دوم بیشتر مورد توجه واقع شود. نسل سوم چه در شاسی و پلتفرم و چه طراحی، کاملاً تغییر کرده و در مرتبه ای بالاتر قرار می‌گیرد.

 کیا سورنتو

طراحی جدید سورنتو با وجود شباهت آشکار به ب‌ام‌و مخصوصاً در چراغهای جلو، شکیل و مجلل به نظر می‌رسد. طراحی خاص کیا در جلوپنجره موسوم به پوزه ببر نیز جلوه ای زیبا یافته است. این جلوپنجره با شبکه‌هایی به فرم الماس و به صورت سه بعدی، به چراغ‌های جلو چسبیده است. چنین طرحی باعث شده تا سورنتوی جدید لوکس‌تر از نسل قبلی خود به نظر برسد. طراحی خودرو در قسمت سپرها، نمای جانبی و ستون‌ها، نسبتاً با قبل و سایر کراس اورهای کیا مشابه است. در حالی که چراغهای پشتی، یادآور مدل‌های جیپ چروکی می‌باشند، ترکیب کلی، دل‌نشین و موقر است.

سورنتوی جدید نسبت به نسل قبلی، کشیده‌تر، عریض‌تر و کم ارتفاع‌تر شده است. این باعث شده تا دینامیک‌تر و مدرن‌تر نیز به نظر برسد. افزایش فاصله بین دو محور به 2.78 متر نیز به افزایش فضای کابین و راحتی بیشتر سرنشینان عقب انجامیده است.

کیا سورنتوی جدید را با سه موتور مختلف در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس رونمایی کرده است. موتور 2.4 لیتری GDI چهار سیلندر در مدل پایه مورد استفاده قرار می‌گیرد. قدرت خروجی این موتور 185 اسب بخار و گشتاور تولیدی آن 241 نیوتن متر می‌باشد. چنین پیشرانه ای به طور کلی از پس چنین خودرویی بر می‌آید. اما اگر به دنبال ویژگی‌های اسپرت تری هستید باید انتخاب‌های بالاتری را انجام دهید. موتور 2.0 لیتری چهار سیلندر با کمک توربو شارژر می‌تواند 240 اسب بخار نیرو و 352 نیوتن متر گشتاور تولید کند. اما اگر حتی این مدل هم شما را راضی نمی‌کند می‌توانید یک پیشرانه شش سیلندر 3.3 لیتری با تزریق مستقیم سوخت را برگزینید که 290 اسب بخار قدرت دارد و 341 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

هر سه پیشرانه به یک گیربکس شش سرعته خودکار جفت می‌شوند. سیستم انتقال نیرو به هر چهار چرخ نیز اختیاری می‌باشد.

 کیا سورنتو

 کیا سورنتو

 کیا سورنتو

در مدل پایه سورنتوی جدید هم تجهیزات خوبی یافت می‌شوند. تهویه مطبوع اتوماتیک، تریم چوب و سیستم سرگرمی با صفحه نمایشگر لمسی 4.3 اینچی از این جمله‌اند. در تریم های بالاتر می‌توان روکش چرمی فرمان و صندلی‌ها، صندلی‌های مجهز به گرم‌کن و خنک‌کن جلو و صندلی‌های عقب مجهز به گرم‌کن، سقف آفتابی یا سان روف پانوراما، تزئینات کرومی، سیستم صوتی اینفینیتی با 12 بلندگو و در مجموع 630 وات همراه با آمپلی‌فایر 11 کاناله و نمایشگر بزرگ‌تر لمسی 8 اینچی را دریافت کرد. فضای داخلی لوکس و راحت است. افزودن ردیف سوم صندلی‌ها نیز ظرفیت خودرو را به هفت سرنشین افزایش داده است. حتی در پشت صندلی‌های ردیف سوم، 11 فوت مکعب برای بار فضا وجود دارد در حالی که این فضا در نسل قبلی تنها 9 فوت مکعب بود. جای پای سرنشینان نیز افزایش یافته است. کیا می‌گوید که از مواد مرغوب‌تر و با کیفیت‌تری نیز در داخل کابین سورنتوی جدید استفاده می‌کند.

در مجموع مواردی مانند طراحی مدرن و با کلاس، فضای داخلی خوب و با کیفیت و فضای بار زیاد و امکان به کسل کردن و موتور توربوی پر قدرت از مزایا و موارد دوست‌داشتنی سورنتوی جدید به شمار می‌آیند و تنبلی موتور 2.4 لیتری پایه و مصرف سوخت بیشتر نسبت به رقبایی چون تویوتا RAV-4 و هوندا CR-V نیز مورد انتقاد قرار می‌گیرند.

 کیا سورنتو

 کیا سورنتو

 کیا سورنتو-نمای عقب

 کیا سورنتو-نمای عقب

 کیا سورنتو-صندلی

 کیا سورنتو-صندوق عقب

 کیا سورنتو-نمای موتور

 کیا سورنتو-نمای آرم



نظرات

  • رضا شاه علی رضا شاه علی (3 آذر 1393 ساعت 23:55)

    اگه گمرکیش لغو میشد ...

  • پیمان ج پیمان ج (3 آذر 1393 ساعت 22:38)

    بهتر شده

  • آفرین آفرین (3 آذر 1393 ساعت 22:25)

    زمانی که خودرو وارد عرصه جهانی شد کسی فکر نمی کرد که صنعت خودرو سازی باین صورت در بیاید حالا ببینیم تا پنجاه سال آینده چه خواهد شد البته ما که نسیتیم ( البته پنجاه سال آینده دنیا میشود الان پراید )

  • جرمی جرمی (3 آذر 1393 ساعت 18:27)

    شبیه ماشینهائی شده ، که اگر رنگش مشگی باشه برای تشریفات در سفارتخانه ها استفاده بشه .البته اگر یک چند سانتی هم کشیده تر بود

  • دومینیک تورتو دومینیک تورتو (3 آذر 1393 ساعت 12:16)

    خیلی وقته دور کیا و هیوندای رو خط زدم.

  • حسین معمار حسین معمار (3 آذر 1393 ساعت 09:39)

    خداوکیلی یکی به من بگه اینا چرا نباید وارد بشن؟بخاطر چیه؟

    سپهر زنگنه سپهر زنگنه (3 آذر 1393 ساعت 18:38)

    مشکل از موتورهاست، موتور پایه 2.4 لیتری به صورت تزریق مستقیم (GDI) هست که معمولا برای بازار خاورمیانه و به خصوص ایران بخاطر کیفیت بنزین ارائه نمی شوند.سایر موتورها هم بیش از 2.5 لیتر حجم دارند و قاعدتا مشمول قانون منع واردات خودروهای لوکس می شوند.

  • امین امرایی امین امرایی (3 آذر 1393 ساعت 09:14)

    واقعا ماشین خوشگلیه.ولی اگه وارد بشه فکرکنم 6 سیلندرش تو حدود 300 میلیون تومن باشه