1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. بررسی کیا سراتو 2014

بررسی کیا سراتو 2014

2 تیر 1393
  • 2

خودروساز کره‌ای دیگر نیازی به معرفی ندارد. شرکتی که تا ده سال پیش در حال ورشکستگی بود اما با استراتژی درست در بخش طراحی و تولید و با کمک شریک خود هیوندای، اکنون تقریباً در تمامی رده‌ها، خودروهای قوی و قابل اعتنایی می‌سازد. سراتو یکی از همین خودروهاست که اکنون به مرز بلوغ و پختگی رسیده و در رده خود توجه مشتریان را جذب کرده است.

بررسی کیا سراتو 2014

تاریخچه

کیا سراتو که با نامهای اسپکترا در آمریکا، K3 و فورته هم شناخته می‌شود، از سال 2003 پا به عرصه وجود گذاشت. این سدان جمع و جور در کلاسی قرار دارد که مدعیان بسیار قدری از ژاپن در آن جولان می دهند و بنابراین کیا نیاز به اعتماد به نفس بالایی برای عرضه جهانی این خودرو داشت. سراتو روی پلتفرم مشترکی با هیوندای النترا تولید می‌شود. بنابراین بسیاری از هزینه‌های توسعه و طراحی و ساخت بین دو کمپانی، تقسیم می‌شود. مدل 2014 سراتو سومین نسل از این خودرو محسوب می‌گردد که در جولای 2012 رونمایی و از نیمه 2013 وارد بازارهای جهانی شده است.

بررسی کیا سراتو 2014

بررسی کیا سراتو 2014

بررسی کیا سراتو 2014

طراحی

طراحی بدنه سراتوی جدید بسیار زیباتر از نسل دوم همین خودرو می‌باشد و با استفاده از زبان طراحی جدید کیا شامل جلوپنجره موسوم به پوزه ببر، چراغ‌های کشیده و سقف منحنی کوپه مانند شکل گرفته است. این خودرو در آمریکا اما برای سلیقه اروپایی‌ها طراحی شده است. طراحی جلوی مدل‌های کوپ و هاچ بک و سدان تفاوت‌هایی با یکدیگر دارد و برخلاف گذشته، متنوع شده است. مثلاً نمونه کوپ یک جلوپنجره باریک و یک هواکش بزرگ روی سپر دارد. مدل هاچ بک چراغ‌هایی با گوشه تیز و جلوپنجره بزرگ دارد. اما در مجموع شاید زیباترین طراحی را بتوان مدل GT دانست که چراغ‌های آن دیگر به جلوپنجره متصل نیست و هواکش‌های مشجر سپر و جلوپنجره آن نیز با ظرافت بالایی ساخته شده‌اند. در مجموع هر کدام از مدل‌های سراتو را که انتخاب کنید، هماهنگی بالایی در طراحی آن با مد روز را شاهد خواهید بود.

بررسی کیا سراتو 2014

بررسی کیا سراتو 2014

بررسی کیا سراتو 2014

کابین

ورود به داخل کابین و مواجهه با پلاستیک سخت و فضای نسبتاً تیره داخلی، کمی ناامیدکننده است. نیمه بالایی کابین با مواد نرم‌تر ساخته شده و روکش فرمان نیز چرمی است. طراحی داشبورد نیز می‌توانست کمی بهتر باشد. مدل مورد بررسی یک سیستم صوتی مجهز به شش بلندگو با پشتیبانی از USB، بلوتوث و AUX و یک صفحه نمایش لمسی 4.3 اینچی داشت. بسیاری از کنترل‌ها روی فرمان سه پره اسپرت این خودرو قرار گرفته‌اند. صندلی راننده در 10 جهت و وضعیت قابل تنظیم است و البته دارای حافظه می‌باشد. سیستم تهویه دو ناحیه‌ای با دریچه تهویه برای سرنشینان عقب نیز از امکانات خوب این مدل به شمار می‌رود. روکش صندلی‌ها از چرم بوده و صندلی‌های جلو دارای گرم‌کن و خنک‌کن (فقط راننده) داخلی می‌باشند. فضای پا و سر برای سرنشینان خوب است. اما فضای پا برای سرنشینان عقب خیلی جالب نیست. در عوض فضای صندوق عقب 421 لیتری بهتر از حد متوسط این گروه می‌باشد

بررسی کیا سراتو 2014

بررسی کیا سراتو 2014

بررسی کیا سراتو 2014

امکانات

علاوه بر سیستم تهویه خودکار و صندلی‌های الکتریکی، سنسورهای پارک عقب، دوربین دید عقب، شش کیسه هوا، سیستم کنترل کشش و پایداری، چراغ‌های روزتاب، چراغ‌های HID جلو و LED عقب، کلید هوشمند و دکمه استارت، از جمله موارد قابل ذکر در امکانات این خودرو می‌باشند.

بررسی کیا سراتو 2014

بررسی کیا سراتو 2014

بررسی کیا سراتو 2014

پیشرانه

دو نوع موتور مختلف برای سراتوی جدید قابل انتخاب است. مدل 1.6 لیتری و مدل 2.0 لیتری که هر دو مدل در کشور ما نیز قابل خرید می‌باشند. موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر، با زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های CVVT می‌تواند 128 اسب بخار نیرو و 157 نیوتن متر گشتاور تولید کند. بدین ترتیب و با کمک گیربکس دستی به 11.4 ثانیه و برای مدل اتوماتیک به 12.6 ثانیه برای شتاب صفر تا صد نیاز است. مصرف سوخت این مدل در نسخه اتوماتیک 7.4 و در نسخه دستی 6.8 لیتر اعلام شده است.

مدل 2.0 لیتری سراتو نیز با CVVT و قدرت 159 اسب بخار و گشتاور 194 نیوتن متر و با گیربکس شش سرعته خودکار تیپ ترونیک می‌تواند شتاب صفر تا صد 9.3 ثانیه را در پی داشته باشد.

بررسی کیا سراتو 2014

بررسی کیا سراتو 2014

بررسی کیا سراتو 2014

سواری

شتاب خودرو خوب و امید بخش است. ترمزها کمی سنگین عمل می‌کنند. سواری راحت در جاده و موقعیت راحت راننده می‌تواند برای سفرهای نسبتاً طولانی، به دور از خستگی و مناسب باشد. دست اندازهای مختصر به راحتی توسط سیستم تعلیق جذب می‌شوند اما واکنش در برابر دست اندازهای بزرگ‌تر، کمی خشک و کوبنده است. فرمان و پدال‌ها فاقد حس کافی هستند اما خوشبختانه می‌توان فرمان را در سه حالت و خصوصاً حالت اسپرت تنظیم کرد.

بررسی کیا سراتو 2014

بررسی کیا سراتو 2014

بررسی کیا سراتو 2014

نتیجه گیری

سراتو به خوبی یک سدان کوچک و جذاب را ساخته که مزایایی چون طراحی دلنشین، قیمت مناسب و پیشرانه مناسب با مصرف سوخت کم را عرضه می‌کند. رقبایی چون هیوندای النترا، مزدا 3 و تویوتا کرولا می‌توانند به سختی این خودرو را تحت فشار قرار دهند. اما کیا سراتو می‌تواند ثابت کند که ارزش پولی که بابت آن پرداخت می‌کنید را دارد.

بررسی کیا سراتو 2014

بررسی کیا سراتو 2014

بررسی کیا سراتو 2014

جهت مشاهده ویدئوی معرفی کیا سراتوی 2014 اینجا کلیک کنید

بررسی کیا سراتو 2014

منبع kia.com


نظرات

  • میلادسلیمانی میلادسلیمانی (30 شهریور 1393 ساعت 16:04)

    دوستان بین سراتو 2014 و النترا کدوم بهتر هست؟

  • علیرضا زیزو علیرضا زیزو (3 تیر 1393 ساعت 09:56)

    ای بدک نیست!!!!!میشه روش حساب کرد>>>>>>>>>>