1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. برنامه های جیپ برای آینده

برنامه های جیپ برای آینده

20 تیر 1394
  • 0

سرجیو مارچیونه (Sergio Marchionne)، مدیرعامل فیات-کرایسلر، چه یک شریک مناسب برای ادغام‌شدن پیدا کند یا خیر، یک چیز در آینده این خودروساز مشخص است؛ اینکه برند «جیپ» به پیشرفت خود ادامه خواهد داد. اهمیت «جیپ» در گذشته، مصداق‌هایی برای خود دارد. ازجمله در سال ۲۰۰۹ وقتی کرایسلر به‌طرف ورشکستگی حرکت کرد، اگر این برند را احیا نکرده بود، احتمالاً یک رقیب خارجی آن را می‌خرید. اگر به سال ۱۹۸۷ نیز برگردیم، کرایسلر AMC را برای رسیدن به «جیپ» خریداری کرد. خودِ AMC نیز در سال ۱۹۷۰ «جیپ» را از «کایزر»، خودروساز بزرگ پس از جنگ‌ جهانی دوم خریده بود.

مایکل منلی (Michael Manley) مدیرعامل و رئیس جیپ، نگرانی چندانی در مورد اثرات تلاش‌های ادغام «مارچیونه» بر این برند ندارد. این موضوع را از مصاحبه اخیر وی در پیش‌نمایش مدل‌های ۲۰۱۶ در میشیگان امریکا می‌توان فهمید:

من فکر می‌کنم که پرسش‌ها درزمینهٔ ادغام را باید به شخص مدیرعامل واگذار کنیم.

وی خبرهای برند خود را با تأیید موضوع یک جیپ گرند چروکی جدید برای مدل ۲۰۱۸ آغاز می‌کند؛ چیزی که سال گذشته در برنامه ۵ ساله ارائه شده از طرف «مارچیونه» برای سال ۲۰۱۸ یا ۲۰۱۹ درنظر گرفته شده بود. مارچیونه در هر دو برنامه ۵ سال خود که اولی در سال ۲۰۰۹ ارائه شده بود، نشان داده که بهترین سناریو را برای خودروساز تصور کرده و برخی از مدل‌ها ممکن است با اندکی تأخیر روانه بازار شوند. ولی در حال حاضر، فیات-‌کرایسلر به دنبال بررسی این موضوع است که آیا مدل کنونی که از سال ۲۰۱۱ وارد بازار شده، این‌قدر توانایی دارد که با ۸ یا ۹ سال تغییرات و آپدیت‌های جزئی و یک فیس‌لیفت در سال آینده، در صحنه رقابت با خودروهای هم‌کلاس خود باقی بماند یا خیر. «منلی» در این زمینه اضافه می‌کند:

اگر به سراسر خط تولید فیات-‌کرایسلر نگاهی بیندازید و رشد برند جیپ را از سال ۲۰۰۹ ملاحظه کنید، احتمالاً همه بر این موضوع واقف هستند که این برند نقش قابل‌ملاحظه‌ای در موقعیت کل گروه خودروسازی دارد. این برند بسیار منحصربه‌فرد است و فارغ از اینکه چه اتفاقی در آینده برای فیات-کرایسلر اتفاق خواهد افتاد، زندگی برند «جیپ» همچنان ادامه خواهد یافت.

آخرین برنامه زنده‌ماندن این برند، شامل جایگزینی مدل‌های کمپس و پتریوت با یک مدل با عنوان CY16 است و همچنین یک مدل جدید سه‌ردیفه «گرند واگونیر» نیز اضافه می‌شود که قرار است از لحاظ قیمت و جایگاه با خودروهایی مانند لندروور رنج‌روور رقابت کند. البته این یک استراتژی مدل صرف نیست و مدل ۲۰۱۷ جایگزین کمپس و پتریوت، از همان پلتفرم جدید مورد استفاده در رنگید بهره خواهد بود؛ مدلی که خودش از نظر پلتفرم موتور عرضی با فیات 500X و 500L مشترک است.

بنابراین، در انتهای دهه کنونی میلادی هنوز دو جیپ شاسی‌بلند کامپکت زیبا (رنگید و مدل جایگزین کمپس و پتریوت) در کنار یک مدل جدید جیپ واگونیر بهره‌مند خواهیم بود.

جیپ مطابق برنامه پنج ساله، درنظر دارد تا مدل گرند واگونیر را در میانه‌های سال ۲۰۱۸ میلادی معرفی کند. برای رقابت با خودرویی مانند رنج‌روور، این مدل می‌بایست دارای شرایطی منحصربه‌فرد بوده و همین‌طور هیچ سطوح تریم پایینی برای آن ارائه نشده باشد. «منلی» در این زمینه توضیح می‌دهد:

وقتی به این سطح قدم می‌گذارید، حجم تولید جهانی نسبتاً کوچک است. به این ترتیب، دامنه مدل کوچک‌تری نیز خواهید داشت. ولی در همین حال، فرصت سفارشی‌سازی زیادی برای شما وجود خواهد داشت.

این فرصت می‌تواند برای مدل جدید دوج دورانگو نیز، احتمالاً در ابتدای دهه بعدی میلادی فراهم شود. برای دورانگو در برنامه ۵ ساله فیات‌-‌کرایسلر تنها یک بازنگری جزئی در سال ۲۰۱۷ درنظر گرفته شده است. مدل سه‌ردیفه دورانگو از پلتفرم موتور طولی مبتنی بر مرسدس‌بنز استفاده می‌کند که با مدل دو ردیفه گرند چروکی مشترک است. این در حالی است که در سال گذشته دوج تعداد ۶۴۳۹۸ دستگاه دورانگو در امریکا به‌فروش رسانده و آمار فروش جیپ گرند چروکی به اندازه ۱۸۳ هزار و ۷۸۶ دستگاه است.

در حالی که دیگر برندهای گروه فیات‌-‌کرایسلر از سوددهی و درآمد کم رنج می‌برند، جیپ به‌عنوان نقطه روشنی در این گروه خودروسازی باقی مانده که یک یا دو سال تأخیر در ارائه نسخه جدید درآمدزاترین مدلش، لطمه چندانی به آن وارد نمی‌کند. اوایل سال جاری میلادی، هر کدام از سه مدل چروکی، گرند چروکی و رنگلر توانستند در هر ماه بیش از ۱۰ هزار دستگاه در بازار امریکا بفروشند. به‌عنوان نمونه، جیپ در ماه می ۲۰۱۵ بیش از ۲۱ هزار دستگاه رنگلر را در بازار امریکا به فروش رساند.

مطابق گفته «منلی»، فروش جهانی جیپ در سال جاری میلادی به اندازه ۲۰ درصد رشد داشته است و انتظار آمار ۱/۲ میلیونی از آن در سطح جهان می‌رود. یک کارخانه جدید در برزیل قرار است که امسال تولید مدل رنگید را آغاز کند و یک کارخانه چینی نیز همین کار را در سال ۲۰۱۶ انجام خواهد داد. جیپ انتظار دارد تا فروش جهانی خود را در سال ۲۰۱۸ به رقم ۱/۹ میلیون دستگاه برساند.

نسخه جدید جیپ رنگلر به‌عنوان مدل ۲۰۱۸ ارائه خواهد شد. «مارچیونه» اخیراً گفته است که در این مدل از یک استراتژی مواد ترکیبی به جای ساختار آلومینیومی که قبلاً اشاره شده، استفاده خواهد شد. در هر حال، این مدل جدید رنگلر پس از زمان طولانی ۱۱ سال که از ارائه مدل قبلی در سال ۲۰۰۷ می‌گذرد، معرفی می‌شود. مدلی که در سال ۲۰۱۱ یک فیس‌لیفت جزئی و یک ارتقای پیشرانه در سال ۲۰۱۲ دریافت کرده است.

اگر جیپ بتواند آمار فروش را تا ارائه مدل جدید رنگلر ۲۰۱۸ در همین بازه حفظ کند، افت فروش گرند چروکی قدیمی چندان اهمیتی نخواهد داشت. رنگلر به اندازه یک گرند چروکی گران نیست و شروع قیمتش از ۲۳۹۹۰ دلار برای مدل ۲ در و ۲۷۷۹۰ دلار برای مدل چهار در آنلیمیتد است. این در حالی است که برای داشتن یک گرند چروکی لاردو مبلغی برابر ۳۰ هزار و ۹۹۰ دلار باید پرداخت.

البته برخی مدل‌های رنگلر نیز دست‌کمی از گرند چروکی ندارند. یک جیپ رنگلر ATP قیمتی در حدود ۳۰ هزار دلار دارد. در همین حال، نسخه ATP از رنگلر آنلیمیتد که ۷۰ درصد آمار فروش را نیز به خود اختصاص می‌دهد، قیمتش برابر ۳۵ هزار دلار است؛ یعنی تقریباً همان قیمت مدل معادل خود گرند چروکی. فیات‌-کرایسلر در سال گذشته میلادی در مجموع تعداد ۱۷۵۳۲۸ دستگاه رنگلر و رنگلر آنلیمیتد را در بازار امریکا به فروش رسانده است. این که چه اتفاقی برای درخواست ادغام «مارچیونه» می‌افتد یا اینکه هزینه نهایی تبدیل آلفا رومئو به یک رقیب جدی برای ب‌ام‌و چقدر خواهد بود، شاید اهمیت چندانی نداشته باشد؛ چراکه جیپ همچنان استوار و پابرجا باقی می‌ماند.

 برنامه های جیپ برای آینده

 برنامه های جیپ برای آینده

 برنامه های جیپ برای آینده

 برنامه های جیپ برای آینده

 برنامه های جیپ برای آینده

 برنامه های جیپ برای آینده

 برنامه های جیپ برای آینده

 برنامه های جیپ برای آینده

منبع پدال


نظرات