1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. اولین تجربه رانندگی با جگوار XF-S

اولین تجربه رانندگی با جگوار XF-S

21 شهریور 1394
  • 0

پس از ورود مدل جدید جگوار به بازار آمریکا در سال آینده تشخیص جدید بودن این مدل برای بسیاری از افراد سخت خواهد بود. ولی ایکس اف 2016 یک مدل کاملاً جدید می‌باشد، هرچند ازنظر ظاهری تفاوت چندانی با مدل قبلی خود نداشته است.

زمانی که در سال 2007 مدل ایکس اف جگوار برای نخستین بار وارد بازار شد، تغییرات بزرگی را در سدان های جگوار که از دهه‌ی 60 میلادی ظاهری یکنواخت داشتند به وجود آورد. بارزترین تغییرات حذف چراغ‌های گرد جلو، تزئینات کروم، و طراحی‌های تکراری دوران اوج این کمپانی انگلیسی بودند. این مدل جدید جگوار بود. ما به‌قدری شیفته‌ی طراحی و پویایی ایکس اف شده بودیم که آن را در لیست 10 خودرو برتر 2009 قرار دادیم. به‌عنوان اولین جگوار مدرن، هنگام رانندگی با این خودرو، دیگر به نظر نمی‌آمد که ماشین پدربزرگتان را قرض گرفته‌اید. عدم استفاده از طراحی‌های قدیمی در این خودرو باعث شد تا سایر خودروهای مجموعه‌ی جگوار نیز برخی از طراحی‌های باقیمانده از دهه‌ی 50 و 60 میلادی خود را به‌دست فراموشی بسپارند. با این حال درحالی‌که ایکس اف وارد نسل دوم خود می‌شود، تغییرات ظاهری زیادی نداشته و بسیار شبیه نسل قبلی خود است، که اکنون دیگر یک جگوار قدیمی محسوب می‌گردد.

هرچند مانند مدل قبلی خود تغییرات زیادی در طراحی جگوار به وجود نیامده است، باز هم ایکس اف 2016 یک خودروی فوق‌العاده است. شکل بدنه‌ی خودرو حالت خشن و پرخاشگرانه‌ی خود را به خوبی حفظ کرده است، همان‌گونه که همواره از جگوار انتظار می‌رود، برندی که نام خود را از حیوانی درنده به ارث برده است. علیرغم شباهت زیاد با مدل قدیمی ایکس اف، جنس بدنه‌ی آن‌ها کاملاً متفاوت است. مایک بردلی، یکی از مسئولان خط تولید این خودرو دراین‌باره می‌گوید: "تنها چند پیچ از ایکس اف قبلی در این مدل نگاه داشته‌ایم". اگر مدل قدیمی و جدید را کنار هم قرار دهید، دماغه‌ی ایکس اف 2016 پهن‌تر است، شیشه‌های بغل خودرو ارتفاع بیشتری دارند و قسمت عقب خودرو درازتر می‌باشد. طول بیشتر درواقع یک حقه‌ی بصری است، زیرا اندازه‌ی ایکس اف جدید نسبت به مدل قبلی خود تغییری نکرده است. فاصله‌ی بین دو محور در پلتفرم جدید حدوداً 8 سانتی‌متر بیشتر شده است، ولی ارتفاع و طول خودرو به میزان تقریبی 4 سانتی‌متر کاهش پیدا کرده است. در تونل باد، بدنه‌ی مدل جدید لغزندگی بیشتری دارد، به‌طوری‌که ثابت درگ (ضریب آئرودینامیکی) آن از 0.29 در مدل قبلی به 0.26 رسیده است.

آلومینیوم در همه‌جا استفاده شده است

اگر به‌دقت بدنه‌ی خودرو را مورد بررسی قرار دهید، متوجه خواهید شده که آلومینیوم در بسیاری از قسمت‌ها به‌کاررفته است. معماری قدیمی فورد ایکس اف که به زمان لینکلن ال اس و جگوار اس تایپ باز می‌گردد کاملاً به دست فراموشی سپرده شده است. به غیر از درب‌ها، درب صندوق عقب و صفحه‌ی فلزی کف اتاق، معماری ایکس اف از صفحات و قالب‌های پرچ شده‌ی آلومینیومی تشکیل شده است. پلتفرم جدید در مدل کوچک‌تر ایکس ای نیز استفاده شده، ولی طبق گفته‌ی مسئولان جگوار، تنها 20 درصد پلتفرم آن با مدل ایکس ای به اشتراک گذاشته شده است. استفاده از فولاد در درب‌ها و درب صندوق عقب از نظر ما کمی عجیب به نظر می‌رسد. به‌کارگیری صفحات آلومینیومی در درب‌ها و صندوق‌عقب به منظور کاهش وزن خودرو روشی آسان و راحت بین خودروسازها به شمار می‌رود. بنابراین سؤال این است که چرا جگوار از فولاد برای درب‌ها و صندوق عقب ایکس اف استفاده کرده است؟ بردلی دراین‌باره می‌گوید: "این کار به‌منظور توزیع وزن بهتر در خودرو انجام شده است".

به‌جز موارد ذکر شده، فولاد بیشتری نیز در بدنه‌ی ایکس اف مخفی شده است. به‌عنوان مثال، در ستون وسط خودرو میله‌ای از جنس فولاد قوی به‌کار رفته است که وظیفه‌ی بهبود استحکام بدنه و کاهش تأثیرات تصادف از قسمت‌های کناری خودرو را بر عهده دارد. یک میله‌ی منیزیمی در پشت داشبورد خودرو مخفی شده است و میله‌ی افقی منیزیمی دیگری نیز کل ساختار جلویی خودرو را به هم متصل می‌کند. در کل، طبق اعلام جگوار، بدنه‌ی جگوار از 75 درصد آلومینیوم تشکیل شده ولی در مقایسه با مدل قبلی 28 درصد استحکام بیشتری دارد. در مدل شش سیلندر چهار چرخ متحرک، وزن خودرو 120 کیلوگرم کمتر از مدل قدیمی بوده و معادل 1882 کیلوگرم می‌باشد. (مدل 2015 تمام چرخ متحرک ایکس اف وزنی معادل 1990 کیلوگرم داشت).

نیروی محرکه

سال آینده‌ی زمانی که ایکس اف وارد بازار شود، موتور آن همان موتور شش سیلندر 3 لیتری توربوشارژر دار ایکس اف فعلی خواهد بود. در مدل‌های پایه، موتور شش سیلندر وی شکل از یک سوپر شارژر دوقلوی ورتکس بهره می‌برد، دارای سیستم تزریق سوخت مستقیم می‌باشد و نیرویی معادل 340 اسب بخار داشته و گشتاور آن 450 نیوتن بر متر است. قیمت مدل 2016، که با نام XF 35t شناخته می‌شود، از 53 هزار دلار شروع می‌شود، که در مقایسه با مدل ایکس اف شش سیلندر سال قبل با کاهشی 5 هزار دلاری روبرو شده است.

نسخه‌ی 380 اسب بخاری همان مدل شش سیلندر نیز برای خریداران موجود خواهد بود. این نسخه از نظر مکانیکی همانند مدل 340 اسب بخاری بوده و هیچ تفاوت فیزیکی با آن نخواهد داشت. جگوار قیمت نسخه‌ی 380 اسب بخاری 35t را اعلام نکرده، ولی مدل اسپرت تر XF S با خروجی نیرو و گشتاور قوی‌تر قیمت پایه‌ی 64 هزار دلاری دارد. سیستم تمام چرخ متحرک برای این مدل یک آپشن خواهد بود. این سیستم که نیروی بیشتری را در چرخ‌های عقب تولید می‌کند مشابه مدل قبلی آن بوده و می‌تواند در صورت نیاز نیروی مورد نیاز را به چرخ‌های جلو نیز منتقل کند، با این تفاوت که انتقال نیرو به‌جای دنده‌ها توسط مجموعه‌ای از زنجیرها انجام می‌شود. گفته می‌شود عملکرد بی سر و صداتر بزرگ‌ترین مزیت استفاده از زنجیر می‌باشد، همچنین به‌کار بردن این سیستم موجب کاهش 16 درصدی وزن و افزایش 10 درصدی بازدهی سیستم نیز می‌شود.

در حال حرکت

در جاده، ایکس اف حتی با وجود موتور توربو دیزل دو لیتری که برای تست در اختیار ما قرار گرفته بود کاملاً بی سر و صداست. هنگام سرد بودن موتور، صدا و لرزش آن کمی زیاد به نظر می‌رسد، ولی با گرم شدن آن و شروع رانندگی به‌طور قابل‌توجهی صدا و لرزش کاهش می‌یابد. این موتور دیزل در واقع عضوی از خانواده‌ی موتورهای Ingenium جگوار می‌باشد. مدل دیزل که در میانه‌های سال 2016 در ایالات‌متحده وارد بازار می‌شود، نیروی معادل 180 اسب بخار داشته و گشتاور آن 429 نیوتن بر متر می‌باشد. مصرف سوخت آن نیز در بزرگراه معادل 5.9 لیتر در هر 100 کیلومتر است. جگوار هنوز قیمت مدل دیزل را اعلام نکرده است، ولی این قول را داده‌اند که قیمت پایه‌ی آن کمتر از 50 هزار دلار خواهد بود.

ما همچنین مدل توربو شارژر دار شش سیلندر که به‌عنوان اولین مدل‌های ایکس اف وارد بازار می‌شوند را نیز تست کردیم. هر دو ایکس اف تمام چرخ متحرک و دیفرانسیل عقب 380 اسب بخاری را نیز مورد بررسی قرار گرفتند. با داشتن میل تعادل، موتور شش سیلندر ایکس اف، حتی در دور موتور بسیار بالای 6 هزار و 7 هزار دور در دقیقه هم سر و صدای زیادی تولید نمی‌کند. سوپر شارژر نیز کاملاً بی سر و صداست، صدای کمی ممکن است در دور موتورهای بالا از موتور شنیده شود که کاملاً می‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. گیربکس هشت سرعته ی اتوماتیک عملکرد بسیار روان داشته و دنده‌ها را خیلی نرم عوض می‌کند. طبق اعلام جگوار، مدل شش سیلندر 380 اسب بخاری با سیستم تمام چرخ متحرک سرعت صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در 5 ثانیه پر می‌کند، هر چند از نظر ما این زمان می‌تواند مقداری کم‌تر از 5 ثانیه نیز باشد. در آخرین تست ما با یک ایکس اف 340 اسب بخاری 2015 با سیستم تمام چرخ متحرک، شتاب صفر تا صد آن معادل 5.3 ثانیه بود. هنگامی‌که از مسئولان جگوار در مورد احتمال عرضه‌ی مدل 8 سیلندر این خودرو سؤال کردیم، پاسخی در این مورد نداده و چنین موضوعی را تأیید نکردند.

بخشی از آن چه که بین ایکس اف و ایکس ای مشابه است شاسی آن‌ها می‌باشد. سیستم تعلیق مستقل محور عقب، از مدل ایکس ای وارد این خودرو شده است. در قسمت جلوی خودرو، سیستم تعلیق دو جناقی، نسخه‌ای الهام گرفته شده از مدل اف تایپ می‌باشد. دو نوع سیستم تعلیق را خریداران می‌توانند انتخاب کنند، یک نسخه‌ی استاندارد با کمک فنرهای معمولی و یک سیستم تعلیق اختیاری با کمک فنرهای برقی که می‌توانند نیروهای وارده به سیستم تعلیق را بهتر خنثی کنند.

جاده‌هایی که در اسپانیا خودروها را تست کردیم بسیار صاف و بدون دست‌انداز بودند، بنابراین قضاوت کیفیت سواری در این جاده‌ها بسیار سخت می‌باشد. در این نوع جاده‌ها ایکس اف عملکردی بسیار قوی داشت، و اصلاً سفت و خشک نبود. کیفیت سواری فوق‌العاده است و رانندگی راحت‌تر و سبک‌تری در مقایسه با خودروهای آلمانی هم‌رده با آن خواهید داشت.

سیستم فرمان الکتریکی بسیار روان و نرم می‌باشد، و حس سرزندگی را به راننده انتقال می‌دهد. درحالی‌که خودروهای سفارش اروپا مجهز به تایرهای تابستانی بودند، نسخه‌های آمریکایی تایرهای تمام فصل خواهند داشت که احتمالاً باعث کاهش چسبندگی و قدرت فرمان پذیری خواهد شد، هرچند باید منتظر بمانیم و ببینیم که عملکرد آن‌ها چگونه خواهند بود. قطعاً امکان سفارش تایرهای تابستانی برای ایکس اف وجود خواهد داشت، ولی مسئولان جگوار اعلام کرده‌اند که امکان آن فقط به‌عنوان یک آپشن وجود خواهد داشت.

امکانات داخلی

همانند ظاهر خارجی، طراحی داخلی ایکس نیز درواقع مدرن کردن امکانات و موضوعاتی است که در مدل قبلی آن وجود داشته‌اند. دریچه‌های ورودی هوا هنوز هم مانند درب‌های یک گاراژ مینیاتوری باز و بسته می‌شوند؛ دسته‌دنده نیز مانند مدل قبلی یک دکمه‌ی کوچک است که با فشردن دکمه‌ی استارت بیرون می‌آید. در مرکز داشبورد یک صفحه‌ی لمسی بزرگ وجود دارد که به آخرین سیستم اطلاعات و سرگرمی جگوار به نام InControl مجهز می‌باشد. در نسخه‌ی استاندارد، سیستم تلفن، صوتی و ناوبری وجود داشته و در صفحه‌ی اصلی آن دکمه‌های متعددی برای دسترسی سریع به سیستم‌ها قرار گرفته است. هر چند در داخل سیستم، دکمه‌های کنترل اضافه‌ای وجود ندارد، بنابراین برای استفاده از سیستم ناوبری یا تنظیمات مربوط به رادیو باید روی صفحه کلیک کنید. زمان پاسخ‌گویی خوب است، ولی آشنا شدن با سیستم و کار کردن راحت‌تر با آن مخصوصاً هنگام ترافیک کمی زمان بر خواهد بود. در پایین صفحه‌ی بزرگ لمسی دکمه‌های مربوط به کنترل سیستم تهویه‌ی خودرو قرار دارند. ما ترجیح می‌دادیم به‌جای وجود دکمه‌های سیستم تهویه در این قسمت دکمه‌های مربوط به ولوم و تنظیم رادیو قرار می‌گرفتند. بعضی از عملکردهای سیستم صوتی خودرو را می‌توان با دکمه‌هایی که روی فرمان قرار گرفته‌اند کنترل کرد، ولی معمولاً با سیستم صوتی بسیار بیشتر از سیستم تهویه کار می‌کنیم.

خریداران می‌توانند سیستم اطلاعات و سرگرمی حرفه‌ای تر با نام InTouch Pro را نیز سفارش دهند که قابلیت‌های بیشتری دارد. نسخه‌ی حرفه‌ای مجهز به صفحه‌ی نمایش بزرگ‌تری می‌باشد و هیچ دکمه‌ای ندارد، ولی صفحه‌ی اصلی را می‌توان بر اساس قابلیت‌هایی که بیشتر استفاده می‌شود و به‌منظور دسترسی سریع‌تر به آن‌ها شخصی‌سازی کرد. سیستم حرفه‌ای همچنین دکمه‌های مکانیکی موجود در داشبورد را با یک صفحه‌ی نمایش بزرگ TFT جایگزین می‌کند که می‌تواند یک نقشه‌ی بزرگ از سیستم ناوبری خودرو را نمایش دهد و همچنین قابلیت نمایش دکمه‌های متعدد و مختلفی که به‌جای دکمه‌های مکانیکی استفاده می‌شود را نیز دارد.

اینترنت وای فای در داخل خودرو موجود خواهد بود و ایکس اف مجهز به یک نرم‌افزار می‌باشد که راننده می‌تواند بر اطلاعات متعدد مربوط به خودرو مانند میزان کارکرد، اطلاعات مصرف سوخت و مکان خودرو نظارت کند. نرم‌افزار ذکر شده همچنین شما را قادر می‌سازد خودرو را روشن کنید، تنظیمات مربوط به دمای داخل خودرو را انجام دهید، گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها را خاموش یا روشن کنید و درب‌های خودرو را باز یا قفل نمایید. کمپانی تسلا و چند خودروساز دیگر چنین امکاناتی را چند سال است که در خودروهای خود عرضه کرده‌اند، ولی این امکانات برای جگوار جدید محسوب می‌شود.

بدون وجود تست مقایسه‌ی رسمی، و همچنین عدم رانندگی با نسخه‌ی آمریکایی نهایی، هنوز کاملاً نمی‌توان در مورد موقعیت ایکس اف در بخش خودروهای سدان لوکس سایز متوسط اظهارنظر کرد. ولی می‌توان گفت که ایکس اف احساسی سبک‌تر، فعال‌تر و سر زنده‌تر در مقایسه با رقبای احتمالی آلمانی خود (آئودی A6، سری 5 بی ام و، و مرسدس بنز کلاس E) دارد. اگرچه ایکس اف به اندازه‌ی رقیب اسپرت خود کادیلاک CTS Vsport پرخاشگر و پرتکاپو نیست، و امکانات کنترلی کمتری در مقایسه با آن دارد، تفاوت قابل‌توجهی با هم ندارند. ایکس اف طراحی داخلی زیباتری در مقایسه با CTS دارد و موتور شش سیلندر سوپر شارژر دار آن اگرچه مانند موتور آمریکایی جفت توربو CTS قدرتمند نیست، ولی بسیار نرم و روان‌تر می‌باشد. اما این فقط اولین مدل از ایکس اف جدید می‌باشد. مدل‌های اسپرت تر و قدرتمندتر آن بدون شک توسط مهندسان جگوار در دست طراحی می‌باشند.

 اولین تجربه رانندگی با جگوار XF

 اولین تجربه رانندگی با جگوار XF

 اولین تجربه رانندگی با جگوار XF

 اولین تجربه رانندگی با جگوار XF

 اولین تجربه رانندگی با جگوار XF

 اولین تجربه رانندگی با جگوار XF

 اولین تجربه رانندگی با جگوار XF

 اولین تجربه رانندگی با جگوار XF

 اولین تجربه رانندگی با جگوار XF

 اولین تجربه رانندگی با جگوار XF

 اولین تجربه رانندگی با جگوار XF

 اولین تجربه رانندگی با جگوار XF

 اولین تجربه رانندگی با جگوار XF

 اولین تجربه رانندگی با جگوار XF

 اولین تجربه رانندگی با جگوار XF

 اولین تجربه رانندگی با جگوار XF

 اولین تجربه رانندگی با جگوار XF

 اولین تجربه رانندگی با جگوار XF

 اولین تجربه رانندگی با جگوار XF

 اولین تجربه رانندگی با جگوار XF

 اولین تجربه رانندگی با جگوار XF

 اولین تجربه رانندگی با جگوار XF

 اولین تجربه رانندگی با جگوار XF

 اولین تجربه رانندگی با جگوار XF

 اولین تجربه رانندگی با جگوار XF

 اولین تجربه رانندگی با جگوار XF

 اولین تجربه رانندگی با جگوار XF

 اولین تجربه رانندگی با جگوار XF

 اولین تجربه رانندگی با جگوار XF

 اولین تجربه رانندگی با جگوار XF

 اولین تجربه رانندگی با جگوار XF

منبع پدال


نظرات