1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. رونمایی از اولین SUV جگوار

رونمایی از اولین SUV جگوار

28 شهریور 1394
  • 0

دیروز، در رویدادی تماشایی که در آلمان به وقوع پیوست؛ حجاب‌ها از پیکره جگوار F-Pace ۲۰۱۶ کنار رفتند تا مردم اولین SUV جگوار را پیش از آغاز اتوشو فرانکفورت به نظاره بنشینند.

جگوار عمری ۹۲ ساله دارد و در طول این همه سال این نخستین بار است که دست به ساخت یک SUV می‌زند. بیراه نیست اگر بگوییم امروز برای همیشه در خاطرات دوست داران برندی که بیشتر بر خودروهای تجملی ولی کارا تمرکز می‌کرد، ثبت خواهد شد.

جگوار اف پیس خود شامل شش سری است: اف پیس پیور، اف پیس پرستیژ، اف پیس پورتفولیو، اف پیس آر-اسپرت، اف پیس اس و اف پیس فرست ادیشن. کمپانی چهار نوع موتور و سه نوع جعبه‌دنده برای این‌ها کنار گذاشته تا دست خریدار در انتخابش بسته نماند.

SUV پنج سرنشینِ جگوار عضو تیم پورشه ماکان، آئودی کیو ۵، بی ام دبلیو ایکس ۳ و مرسدس بنز جی آل سی است. فاصله بین دو محور جلو و عقب اف پیس ۲۸۷٫۴ سانتی‌متر اندازه‌گیری شده و از هنگام بررسی طول، عرض و ارتفاع او به ترتیب با اعداد ۴۷۳٫۱، ۲۱۷؛ و ۲۱٫۳ سانتی‌متر روبه‌رو می‌شویم.

سرگروه موتورها، گزینهٔ توربوشارژ شده و بنزینی وی-۶ است که با ۳ لیتر ظرفیت تا ۲۸۰ کیلووات نیرو و ۴۵۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. موتور ذکر شده تنها با مدل چهار چرخ متحرک و جعبه‌دنده هشت سرعتِ ZF Sachs 8HP70 جفت می‌شود. پس از ۱۰۰ کیلومتر رانندگی، ۸٫۹ لیتر سوخت را دود کرده و صفر تا صد را در ۵٫۵ ثانیه پشت سر می‌گذارد.

اگر با نیروی کمتر هم کارتان راه می‌افتد، می‌توانید سری به نسخه کم‌توان‌تر ۳ لیتری توربوشارژ شده وی-۶ بزنید که با ۲۵۰ کیلووات نیرو و ۴۵۰ نیوتون متر گشتاور در خدمت خواهد بود. این موتور هم تنها با جعبه‌دنده ۸ سرعتِ ZF Sachs 8HP70 همخوانی دارد و همانند برادر زورمندتر خود، ۸٫۹ لیتر سوخت را در طی ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند. بااینکه مصرف سوخت یکسان است، اما صفر تا صد خودرو آرام‌تر بوده و عقربه ساعت 5.8 ثانیه را فریاد می‌زند.

آخرین بنزینی موجود، موتوری ۲ لیتری و توربوشارژ شده است که با نیروی معادل ۱۷۷ کیلووات و گشتاور ۳۴۰ نیوتون متری صفر تا صد را طی ۷٫۵ ثانیه رد می‌کند. موتور با جعبه‌دنده ZF Sachs 8HP45 جفت شده و اینجا است که درمی‌یابیم برادر ضعیف‌تر اشتهایش از دو مدل دیگر کمتر بوده و برای ۱۰۰ کیلومتر گشت‌وگذار تنها ۷٫۹ لیتر سوخت طلب می‌کند.

همه ۳ موتور بالا یک طرف، این موتور دیزلی هم یک طرف؛ در کوله‌بار موتور شش سیلندر توربوشارژ شده ۳ لیتری، ۲۲۱ کیلووات نیرو و گشتاور عظیم ۷۰۰ نیوتون متری خفته است. بر روی جعبه‌دنده 8HP70 سوار است و در صد کیلومتر تنها ۶ لیتر مصرف می‌کند. به همه این‌ها شتاب صفر تا صد ۶٫۲ ثانیه‌ای را نیز بیفزایید.

آخرین موتور موجود گزینه‌ای دیزلی، توربوشارژ شده با ظرفیت ۲ لیتر است که ۱۳۲ کیلووات نیرو و ۴۳۰ نیوتون متر گشتاور را در اختیار خودرو قرار می‌دهد. می‌توان این موتور را برای هر دو نوع چهار و دو چرخ متحرک سفارش داد. برای جعبه‌دنده مدل چهار چرخ متحرک دو گزینه پیش روی خریدار است، جعبه‌دنده ۶ سرعتِ دستی ZF یا ۸ سرعتِ اتوماتیک، در همین حال مدل دو چرخ متحرک تنها جعبه‌دنده ۶ سرعتِ دستی را در اختیار دارد.

تکنولوژی‌هایی که در اف پیس جای گرفته‌اند شامل سیستم ترمز خودکاری است که با استفاده از دوربین عابران پیاده و دیگر خودروها را تشخیص می‌دهد و پیش از برخورد به یاری شما می‌آید. به‌علاوه، هنگامی‌که شما سرتان به رانندگی (یا کارهای دیگر!) مشغول است دوربین نامبرده تابلوهای جاده را می‌خواند تا شمارا از محدودیت سرعت باخبر کند، مبادا که اعمال قانون شوید. جگواری‌ها در مدل ویژه پورتفولیو، دستبند ضد آب ویژه‌ای جای نهاده‌اند که نقش ریموت کنترل را ایفا می‌کند، پس چرا کلید جگ را درون خودش نمی‌گذارید و پس از قفل کردنش به شنا و گشت‌وگذار مشغول شوید؟

با این همه احتمالاً بهترین فناوری موجود در این خودروی زیبا سیستم سرگرمی درون داشبوردی جگوار موسوم به "InControl Touch Pro" است؛ این سیستم نمایشگری ۱۰٫۲ اینچی، سرعتی آی پد مانند به همراه پشتیبانی از برنامه‌ها را به خودروی شما هدیه می‌کند. جگوار مدعی است که قدرت پردازشی InControl Touch Pro از یک بوئینگ ۷۷۷ نیز پیشی می‌گیرد. متأسفانه، تنها نسخه فرست ادیشن ۶۵٬۲۷۵ یورویی اف پیس است که به صورت استاندارد این سیستم را خواهد داشت. خریداران دیگر مدل‌ها می‌بایست حداقل ۲٬۰۰۰ یورو برای ارتقا صفحه نمایش ۸ اینچی‌شان بپردازند.

به عقیده جگوار دخالت الکتریکی در سیستم فرمان دهی خودرو در جاده به آن وقار و هدف می‌بخشد. همچنین کمپانی بریتانیایی تطبیق‌پذیری سیستم تعلیق را برای جلو/عقب خودرو به ترتیب ۳۳/۳۵ درصد بهتر از پورشه ماکان ارزیابی می‌کند.

جگوار عملکرد بیرون جاده‌ای ساخته‌اش را خوب می‌داند و صدالبته درون جاده هم حرف‌هایی برای گفتن دارد. ارتفاع اف پیس از سطح زمین از لندروور دیسکاوری اسپرت نیز پیشی گرفته، ولی اگر بدتان نمی‌آید از رودخانه‌های نسبتاً عمیق هم سر درآورید، لندروور با عمق ضد آب ۷۰۰ میلی‌متری از ۵۲۵ میلی‌متر اف پیس بهتر است؛ اما جگوار حداقل از آئودی کیو ۵ با عمق ضدآب بودن ۵۰۰ میلی‌متری جلو می‌زند.

در آخر اینکه جگوار اف پیس حقیقت یافته کانسپت C-X17 است، کانسپتی که دو سال پیش به نمایش در آمد. یان کالوم، مدیر بخش طراحی جگوار، در این بار می‌گوید: «ما بازخوردهای به‌شدت مثبتی درباره کانسپت C-X17 دریافت کردیم بنابراین تصمیم گرفتیم آن را به واقعیت تبدیل کنیم.»

شاید پرطرفدار بودن SUV ها بتواند فروش نه‌چندان جالب جگوار در بریتانیا را بهبود ببخشد و آن را به دیگر رقبای خود نزدیک کند.

منبع پدال


نظرات