1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. طراحی دوچرخه هیبریدی توسط دانشگاه خواجه نصیر

طراحی دوچرخه هیبریدی توسط دانشگاه خواجه نصیر

12 آبان 1394
  • 0

محققان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی موفق به طراحی نمونه اولیه دوچرخه هیبریدی برگرفته از یوزپلنگ ایرانی شدند این دوچرخه تا آذرماه سال جاری به مرحله نهایی ساخت می رسد.

سید محمد تقی بطحایی، استاد دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی مجری طرح «دوچرخه هیبریدی» گفت: ما بنا داریم در راستای سیاست های پژوهشی دانشگاه، علم را به ثروت تبدیل کنیم و در راستای رفاه و سلامت اجتماعی مردم گام برداریم. این موضوع از سیاست های دانشگاه به شمار می رود.

وی با بیان اینکه به همین دلیل در صدد آمدیم تا بعد از طراحی و ساخت خودروی برقی پیل سوختی، دوچرخه هیبرید برقی را بسازیم، اظهار داشت: برای طراحی و ساخت این دوچرخه تیمی از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر( دو دانشجوی مقطع دکترا و 3 دانشجوی مقطع ارشد) فعالیت دارند.

به گفته وی، اکنون مرحله اولیه طراحی این دوچرخه به اتمام رسیده است. بنا داریم نمونه نهایی این دوچرخه را به صورتیکه برند جهانی شود تا آذرماه امسال بسازیم.

بطحایی با بیان اینکه این دوچرخه هیبریدی از یوزپلنگ ایرانی الهام گرفته شده است، اظهار داشت: دوچرخه های کنونی مشکلاتی از قبیل سیکل رانشی بسیار سخت، سرعت کم و مرکب دینامیکی ضعیفی دارند همچنین دوچرخه های فعلی مشکلات زیادی را برای دوچرخه سوار از جمله تعرق و ... به وجود می آورند.

وی با بیان اینکه در کشورهای خارجی دوچرخه کاربردهای ورزشی زیادی داد، تاکید داشت: در دوچرخه برقی رکاب زدن برای انگیزه افزایش سرعت صورت می گیرد و از آن جهت که اجبار و فشاری در استفاده از رکاب وجود ندارد، حرکت با سرعت، نرمی و سهولت بیشتری صورت می گیرد و جذابیت و نشاط بیشتری به همراه خود دارد.

وی با بیان اینکه استفاده از وسائل پدالی -الکتریکی در مقایسه با سایر شیوه های حمل و نقل، مزیتهای قابل توجهی دارد، گفت: با توجه به ابعاد کوچک، انرژی مورد نیاز بسیارکم و هزینه اولیه نسبتا پائین این وسیله ها، جابجایی توسط آنها نیز هزینه کمتری در پی خواهد داشت.

به گفته بطحایی، با توجه به افزایش هزینه سفر با اتومبیل یا وسائل نقلیه عمومی، استفاده از دوچرخه هیبریدی می تواند راه حلی برای کاهش هزینه های جابجایی باشد.

وی با بیان مثالی اظهار داشت: مثلا هزینه سوخت، قطعات، نگهداری، تعمیرات، بیمه و مانند آن، برای استفاده از یک خودروی شخصی، نسبت به یک دوچرخه الکتریکی خیلی بیشتر است.

استاد دانشگاه خواجه نصیر با اشاره به تفاوت های دوچرخه هیبرید با موتورسیکلت برقی اظهار داشت: هویت دوچرخه به معنی وسیله ای نقلیه ای که با انرژی انسان حرکت می کند، در آن حفظ شده و کما کان انرژی ماهیچه ای انسان در حرکت دوچرخه برقی نقش اصلی را ایفا میکند.

وی با بیان اینکه در جامعه کنونی که بیماری ناشی از عدم تحرک وجود دارد استفاده از دوچرخه های هیبریدی می تواند راه نجاتی باشد، گفت: در این دوچرخه های هیبریدی، محدودیت خستگی در مسافت های طولانی به علت داشتن سیستم محرک الکتریکی به نام شیب برای دوچرخه سوار وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه سرعت دوچرخه برقی و عملکرد دینامیکی آن دو تا سه برابر بیشتر از دوچرخه معمولی خواهد بود، گفت: با استفاده از دوچرخه های برقی زمان رسیدن به مقصد در مقایسه با دوچرخه های معمولی به نحو قابل توجهی کوتاهتر می شود.

بطحایی اظهار داشت: این دوچرخه هیبریدی 30 کیلو وزن دارد و به عنوان یک کار تحقیقاتی می تواند به صورت جدی در بازار جهانی برند مشهوری باشد.

وی گفت: بنا داریم این دوچرخه را طوری طراحی کنیم که بتوان با هزینه اندک تنوع نسبتا زیادی از وسیله را تولید کنیم تا جوابگوی نیازها و سلائق مختلف در رده سنی 15 تا 30 سال باشد.



نظرات