1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. ده نکته مهم راجع به شاسی بلند جدید جگوار

ده نکته مهم راجع به شاسی بلند جدید جگوار

23 مهر 1394
  • 0

اف-‌پِیس ۲۰۱۷، مدل مهمی برای جگوار است؛‌ مخصوصاً اگر بخواهد رکورد فروش ۱۵ هزار دستگاه سال قبل را ارتقا دهد. البته همین حالا نیز صحنه رقابت، اندکی این آمار را به چالش کشیده است. در نمایشگاه فرانکفورت امسال، فرصتی برای دست‌اندرکاران مجله Car and Driver دست داده تا در گفتگو با ایان کالوم (Ian Callum)، طراح ارشد جگوار، اطلاعات بیشتری در مورد این خودرو در اختیار داشته باشند. در ادامه، ۱۰ نکته از اف-پیس مدل ۲۰۱۷ را مرور می‌کنیم که ماحصل این دیدار هستند.

 ده نکته مهم راجع به شاسی بلند جدید جگوار

اگزوزی در حدّ اف-تایپ

موتور ۳ لیتری سوپرشارژر V-6 بسیار نرم است و خیلی زود، قدرت را در اختیار قرار می‌دهد. صدای این موتور نیز چیزی بین صدای خشمگین مدل لوکس XJ سدان و خشونت موجود در مدل اف‌-تایپ قرار می‌گیرد. مطابق گفته «کالوم»، در ابتدا اف‌تایپ الهام‌بخش صدای اف‌-پیس بوده، ولی بعداً تیم طراحی شرایط را نسبت به سطح انتظارات از یک خودروی خانوادگی تقلیل داده است. وی می‌گوید:

 ده نکته مهم راجع به شاسی بلند جدید جگوار

صدای نمونه اولیه این مدل، اندکی بلندتر بود. ولی بعداً مقداری از آن را کم کردیم. چیزی که می‌تواند برای بچه‌ها در صندلی‌های عقب مناسب‌تر باشد.

در هر صورت، به یک چیز در جگوار می‌توان اعتماد کرد و آن عدم‌اعتقاد آن به پخش صدای مصنوعی موتور از طریق استریو است.

نسخه دیزلی دیفرانسیل عقب با گیربکس دستی

این مدل در امریکا عرضه نخواهد شد. بسیاری از برندهای لوکس اروپایی شاسی‌بلندهای دیزلی ارائه می‌کنند. به عنوان مثال، ب‌ام‌و مدل دیفرانسیل عقب X5 را به فروش می‌رساند و همین‌طور می‌توانید در لیست خودروهای دست‌دوم به سراغ مدل‌های کمیاب پورشه کاین GTS با گیربکس دستی بگردید. ولی به نظر می‌رسد که امریکایی‌ها نمی‌توانند تمام این عناصر را در یک وسیله نقلیه ترکیب کنند. در اروپا، جگوار موتور ۳ لیتری توربو-دیزل V-6 را ارائه می‌کند که قدرتی برابر ۳۰۰ اسب‌بخار و گشتاور حداکثری ۷۰۰ نیوتن‌متر دارد. البته بازار امریکا نیز یک نسخه اصلاح‌شده از این موتور را دریافت می‌کند که برای معیارهای آلودگی تنظیم شده و در مدل‌های Td6 از رنج‌روور و رنج‌روور اسپورت ۲۰۱۶ مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقابل، اف‌-پیس امریکایی، از همان مدل پایه اروپا، یعنی توربو-دیزل ۲ لیتری با چهار سیلندر در یک ردیف بهره‌ می‌برد که قدرتی برابر ۱۸۰ اسب‌بخار و گشتاور حداکثری برابر ۴۳۱ نیوتن‌متر تولید می‌کند. این مدل، چند ماه پس از معرفی خودرو در بهار آینده، از راه خواهد رسید.

 ده نکته مهم راجع به شاسی بلند جدید جگوار

چرخ‌های حجیم

در حالی که تایرهای 265/40R-22 پیرلی (تنها گزینه موجود در مدل ۲۰۰۰ تایی فرست ادیشن) ابعاد بزرگ بسیار خوبی دارند، اف-‌پیس با تایرهای کوچکتر نیز شرایط چندان بدی ندارد. تایرهای پایه 235/65R-18 بیشتر از ۵ میلی‌متر اختلاف ارتفاع رانندگی با تایرهای سطح بالاتر ایجاد نمی‌کنند و بنابراین، قطر تایرها نمی‌تواند تغییری در ظاهر کلی خودرو ایجاد کند. همین موضوع را می‌توان به چرخ‌های ۱۹ و ۲۰ اینچی نیز تعمیم داد. کناره‌های بلندتر لاستیک‌ها فضای خالی را پر می‌کنند و در نتیجه، به گفته «کالوم»، اف-پیس یک حالت «بالا ‌آمده» و شبیه به «یک فیل در یک سطل» ندارد. در همین حال، به نظر می‌رسد که تایرهای ۱۸ اینچی سواری بهتری داشته باشند.

 ده نکته مهم راجع به شاسی بلند جدید جگوار

ارتفاع کم صندلی‌ها و یکپارچگی طراحی

گری مک‌گاورن (Gerry McGovern)، طراح لندروور استفاده از ستون‌های مشکی برّاق را در محصولات کمپانی همه‌گیر کرده و بنابراین، سقف یک حالت «شناور» در بالای بدنه خودرو پیدا کرده است. این طراحی، البته برای مدل‌های جعبه‌ای لندروور جالب است، ولی نه برای یک جگوار. «کالوم» در مخالفت با این نوع طراحی، توضیح می‌دهد:

شما باید خط سقف را وارد فرم بدنه خودرو کنید. من به شخصه، هیچ‌وقت ستون‌های سیاه‌رنگ برای جلو درنظر نمی‌گیرم.

اف-پیس به‌هیچ‌عنوان حس و حال یک رنج‌روور، حتی مدل کوتاه‌قدی مانند اِووک را ندارد. صندلی‌ها در ارتفاعی پایین‌تر قرار گرفته‌اند و در همین حال، کنسول وسط نیز ارتفاع بالاتر دارد؛ تا جایی که شاید احساس کنید که «در یک محفظه قرار گرفته‌اید».

 ده نکته مهم راجع به شاسی بلند جدید جگوار

نمایشگر HUD به صورت لیزری

برخلاف بسیاری از نمایشگرهای سربالا (HUD) که تصاویر نمایشگر LCD را به روی شیشه جلو می‌تابانند، جگوار با استفاده از لیزر چهار رنگ، تصویری واضح و با کنتراست بالا را نمایش می‌دهد. در این حالت، تمام اطلاعات معمول، اعم از سرعت کنونی، محدودیت سرعت، کروز کنترل و جهت حرکت مسیرها در دسترس قرار می‌گیرند.

 ده نکته مهم راجع به شاسی بلند جدید جگوار

برش‌های فضایی

در این سیستم که ب‌ام‌و آن را «پرده‌های هوایی» می‌نامد، دریچه‌های قائم‌ گل‌گیرها برای کاهش دراگ توربولانس بین چرخ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در اف-پیس، این وظیفه بر عهده شکاف‌های کوچک و هوشمندانه‌ای است که در بیرونی‌ترین قسمت‌های جلوبندی استفاده شده‌اند. جگوار در تست تونل باد، همانند چیزی که در X5 نیز می‌بینیم، به نتایج راضی‌کننده‌ای بدون استفاده از برش دوم در پشت چرخ‌ها رسیده است.

 ده نکته مهم راجع به شاسی بلند جدید جگوار

کلید J

در سال‌های دهه ۱۹۸۰ میلادی، وقتی سوئیچ‌های خود را درون یک فورد، مرکوری یا لینکولن جا می‌گذاشتید و درها قفل می‌شدند، با خیال راحت می‌توانستید به سراغ تفریح خود بروید؛ چرا که یک ورودی پنج رقمی بر روی در کنار راننده تعبیه شده بود. در اف-پیس نیز چنین امکانی، البته با شرایطی پخته‌تر فراهم شده است؛ «کلید اکتیویتی» که یک مچ‌بند ضدّ آب ۴۰۰ دلاری است، در این راه به کمک شما می‌آید. عملکرد این مچ‌بند شبیه به سوئیچ دوم برای خودروی شما خواهد بود. در عین حال، دو ویژگی این وسیله را جالب و زیرکانه می‌کنند؛ اولین ویژگی ان است که سوئیچ‌های اصلی در هنگامی که درهای خودرو قفل شده‌اند، برای استارت عمل نمی‌کنند. همچنین کسی که مچ‌بند را بسته، می‌تواند با فشردن کلید "J" در لوگوی جگوار بر روی درب عقب، قفل خودرو را باز کند. همچنین جگوار یک برنامه ساعت‌مچی اپل نیز برای شما ارائه خواهد کرد تا به این وسیله، کارهای مربوط به قفل و استارت را به حالتی جذاب‌تر و راحت‌تر انجام دهید.

 ده نکته مهم راجع به شاسی بلند جدید جگوار

اولین سیستم راهبری نسبتاً خوب در جگوار

البته این عنوان، تنها بر اساس پیش‌نمایش ۱۵ دقیقه‌ای جگوار در هنگام معرفی اف-پیس است. جگوار لندروور برای سال‌ها اطلاعات و سرگرمی صاحبان محصولات خود را با مشکل روبرو کرده است؛ از جمله واکنش کُند نمایشگر لمسی، نقشه‌‌های سردرگم کننده و موارد دیگری که همچنان می‌توان به ذکر آنها ادامه داد. ولی آخرین نسخه از سیستم InControl Touch Pro که در داخل خودِ کمپانی توسعه داده شده، می‌تواند امیدها را بار دیگر زنده کند. در آپشن نمایشگر ۱۰/۲ اینچی، به راحتی می‌توانید حرکت و زوم کنید و گزینه‌های لازم را انتخاب کنید. کافی است مقصد را برای آن مشخص کنید تا عکس‌های ۳۶۰ درجه نمای خیابانی گوگل در اختیار شما قرار گیرند و همین‌طور امکان ارسال مکان خود را به صورت متنی به دوستان‌تان داشته باشید.

 ده نکته مهم راجع به شاسی بلند جدید جگوار

همچنین پنل ابزارهای دیجیتالی ۱۲/۳ اینچی قادر است نقشه‌ها را به صورت تمام‌صفحه نمایش دهد و در همین حال، می‌توان آن را به یکی از چهار طرح گرافیکی ممکن، تنظیم کرد. گفته می‌شود که بنابر قابلیت ارتباط 3G داخلی و پردازنده موجود سیستم، می‌توان تا چهار ویدیو را به صورت همزمان از اینترنت پخش کرد. این سیستم در مدل ۲۰۱۶ از XF نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد، برای یک بار هم که شده، تجهیزات الکترونیکی جگوار می‌توانند پایه‌گذار فروش بیشتر برای آن شوند.

 ده نکته مهم راجع به شاسی بلند جدید جگوار

بدنه ساخته‌شده از آلومینیوم بازیافتی

اف-پیس از لحاظ زیست‌محیط بر بدنه‌ای تکیه دارد که یک‌سوم آن از آلومینیوم بازیافتی تشکیل شده است. این بدنه که ۸۰ درصد از آلومینیوم و ۲۰ درصد از فولاد با مقاومت بالا است، ۲۹۷ کیلوگرم وزن دارد. در همین حال، همانند XF سدان، درها از فولاد ساخته‌ شده‌اند تا به این وسیله توزیع مناسب‌تری برای وزن ایجاد گردد.

 ده نکته مهم راجع به شاسی بلند جدید جگوار

بدون تنظیمات آفرود

همان‌طور که انتظار هم می‌رود، اف-پیس برای رانندگی در جاده‌های آسفالته ساخته شده است. هیچ خبری از سیستم «واکنش مسیر» در اینجا نیست. به جای آن، وقتی یک چرخ جگوار شروع به لغزیدن کند، سیستم «کنترل سطح انطباقی» به صورت اتوماتیک بین سه حالت ممکن، تغییر وضعیت می‌دهد؛ برف، یخ و چمن خیس. در واقع، این حالت بسیار محدود شده از «واکنش مسیر» است، با این تفاوت هیچ عمل خاصی در مورد قفل دیفرانسیل‌ها و سیستم تعلیق گازی انجام نمی‌دهد. همانند مدل اف-تایپ، اف-پیس نیز مجهز به یک سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک است که همانند یک دیفرانسیل عقب عمل می‌کند، ولی می‌تواند در عرض ۱۶۵ میلی‌ثانیه به حالت ۵۰-۵۰ تغییر کند.

 ده نکته مهم راجع به شاسی بلند جدید جگوار

جگوار اف-پیس در اوایل سال آینده میلادی به بازار وارد خواهد شد، ولی همین حالا نیز انتخابگر آنلاین آن در دسترس قرار گرفته و می‌توانید کاوش بیشتری در مورد آن انجام دهید.

 ده نکته مهم راجع به شاسی بلند جدید جگوار

منبع پدال


نظرات