1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. اولین نگاه به هوندا سیویک 2016

اولین نگاه به هوندا سیویک 2016

15 مهر 1394
  • 0

وقتی هوندا سیویک در ۴۳ سال پیش به بازار امریکا قدم گذاشت، به تغییر پیش‌زمینه‌های ذهنی امریکایی‌ها در مورد خودروهای ژاپنی کمک زیادی کرد. شرایط تا به آنجایی به پیش رفته است که این مدل اکنون در نسل دهم، نیاز به اثبات شایستگی‌های خود ندارد؛ ولی در عین حال، باز هم به دنبال کسب جایگاه نخست در کلاس خودروهای کامپکت است.

هوندا در سه مراسم مشابه و همزمان در اطراف کشور امریکا از مدل ۲۰۱۶ سیویک سدان رونمایی کرد. البته این تنها یکی از فرم‌های نسل دهم سیویک به شمار می‌رود و یک مدل کوپه، یک پنج در هاچ‌بک، مدل با عملکرد بالای Si و سیویک تایپ R که برای اولین بار در بازار امریکا ارائه می‌شود، در سری نسل دهم هوندا سیویک جای می‌گیرند. مطابق آنچه هوندا می‌گوید، طراحی سیویک در مدل ۲۰۱۶ «از همه لحاظ جدید است». اگر نگاهی به بدنه سیویک جدید داشته باشید، قبول‌کردن این موضوع چندان سخت نیست.

سیویک سدان بر اساس یک پلتفرم جدید ساخته شده و فاصله محوری آن نسبت به مدل قبلی به اندازه ۳۰ میلی‌متر بیشتر است. همچنین عرض مدل جدید نزدیک به 5 سانتی‌متر افزایش داشته و همین‌طور ارتفاع آن نسبت به چهار در سیویک کنونی 2.5 سانتی‌متر کاهش یافته است. از نظر طراحی، هوندا سیویک سدان مدل ۲۰۱۶ یک تغییر چشمگیر نسبت به استایل محتاطانه در مدل قدیمی که به راحتی در ذهن‌ها فراموش می‌شد، ایجاد کرده است. در جلوی بدنه، یک جلوپنجره کرومی سبک «آکورا» استفاده شده که تا چراغ‌های جلو امتداد می‌یابد؛ چراغ‌های باریک‌تر شده و به صورت LED هستند. کاپوت و گل‌گیرهای جلو نیز بیشتر پرداخته شده‌اند، ولی تغییر بزرگتر را در عقب شاهد هستیم.

سیوک سدان در حال حاضر دارای یک خط سقف شبیه به کوپه است که تا رسیدن به یک جفت چراغ‌ C شکل LED، مشابه آنچه که قبلاً در سیویک کانسپت دیده بودیم، امتداد می‌یابد. همچنین در این مدل جدید برای اولین بار در سیویک، چراغ‌های جلو LED ارائه شده‌اند. «اولین» دیگر برای سری سیویک یا هر محصول دیگری از هوندا در بازار امریکا، اضافه‌شدن یک آپشن موتور توربو است. همان‌طور که قبلاً نیز در خبرها عنوان می‌شد، سطوح بالای تریم سدان، یعنی EX-T و EX-L، یک موتور توربوی ۱/۵ لیتری I-4 با انژکتور مستقیم دریافت خواهند کرد. البته هوندا هنوز در مورد آمار عملکرد این موتور در بازار امریکا، چیزی منتشر نکرده است، ولی احتمالاً این موتور قویترین پیشرانه بعد از مدل سیویک Si خواهد بود. در همین حال، می‌دانیم که نمونه اولیه موتور توربوشارژر ۱/۵ لیتری قدرتی به اندازه ۲۰۶ اسب‌بخار و گشتاوری به اندازه ۲۶۰/۳ نیوتن‌متر تولید می‌کند.

همچنین هوندا به مدل‌های پایه نیز توجه نشان داده است؛ این مدل‌ها از یک موتور تنفس‌ طبیعی ۲ لیتری i-VTEC I-4 بهره‌مند شده‌اند که مطابق گفته هوندا، قدرتمندترین موتوری است که تاکنون در یک مدل پایه سیویک ارائه شده است. این موتور را می‌توان در کنار یک گیربکس دستی ۶ دنده یا یک سیستم CVT استفاده کرد. ضمن اینکه گیربکس دستی تنها در تریم LX می‌تواند استفاده شود. به‌علاوه، برای موتور توربوی ۱/۵ لیتری I-4 یک سیستم CVT با تیونینگ خاص درنظر گرفته شده است. هوندا از اعلام جزئیات پیشرانه و آمار رسمی سازمان حفاظت محیط زیست امریکا، در زمانی نزدیک به ورودی سیویک سدان به بازار خبر می‌دهد؛ ولی در هر حال، انتظار‌ها بر این است که هر دوی این خودرو‌ها مصرف سوختی کمتر از ۵/۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر داشته باشند.

پلتفرم دهمین نسل از سیویک، از مقدار بیشتری از فولاد با مقاومت بسیار بالا استفاده کرده که منجر به ۲۵ درصد بهبود در صلبیت پیچشی شده است. هوندا می‌گوید که ۱۲ درصد بدنه یکپارچه مدل جدید از این نوع فولاد تشکیل شده و این در حالی است که این میزان در مدل کنونی تنها یک درصد است. با اینکه مدل جدید سیویک ابعاد بزرگتری دارد، ولی وزن آن حدود ۳۱ کیلوگرم نسبت به قبل کاهش داشته است. همچنین با توجه به تکنیک عایق‌بندی جدید بدنه، سیویک ۲۰۱۶ سکوت بیشتری نیز دارد. رانندگی با این خودرو باید حسّ اسپورتی بیشتری نیز داشته باشد؛ چرا که حتی موقعیت صندلی راننده به اندازه یک اینچ نسبت به قبل، کاهش ارتفاع دارد. در سیویک ۲۰۱۶ از یک سیستم تعلیق استرات با طراحی جدید در جلو و یک تنظیمات مولتی‌لینک در کنار یک ساب‌فریم «فوق‌صلب» در عقب استفاده می‌کند. همچنین بوشینگ‌های هیدرولیک برای جذب لرزش‌های جاده و بهبود کیفیت سواری به کار گرفته شده‌اند. ابعاد محورهای تعادل جلو و عقب نیز افزایش یافته و همین‌طور دیسک‌های ترمز به صورت استاندارد در چهار گوشه خودرو استفاده شده‌اند. یک سیستم جدید دستیار هندلینگ «ترمز گشتاور برداری» نیز برای بهبود شرایط سیویک در پیچ‌ها در دسترس قرار گرفته است.

پلتفرم جدید، باعث ‌شده تا کابین سیویک، جادارتر از قبل شود؛ یعنی دقیقاً ۱۰۴/۷ لیتر که ۲ اینچ (۵۱ میلی‌متر) آن به فضای پاهای سرنشینان عقب افزوده شده است. در همین حال، فضای صندوق عقب نیز به میزان ۷۳/۶ لیتر افزایش یافته و در همین حال، ارتفاع لیفت‌اور در صندوق عقب نیز کاهش یافته است.

سیویک ۲۰۱۶ بالاخره طراحی دو طبقه داشبورد را کنار گذاشته و به سراغ یک مجموعه عقربه‌های معمولی‌تر رفته است. هوندا می‌گوید که از مواد بسیار سطح بالایی در داخل کابین سیویک استفاده کرده تا ظاهر پرمیوم سطح بالاتری برای آن ایجاد کند. همچنین در بین دو صندلی جلو، یک کنسول میانی در کنار یک دسته دنده با طراحی پیرامونی «پیانو بلک» و حاشیه نقره‌ای قرار گرفته است. در بالای این کنسول، یک نمایشگر لمسی با وضوح بالای ۷ اینچی وجود دارد که اندکی از وسط داشبورد بیرون زده است. تریم EX و سطوح بالاتر از آن، یک نمایشگر جدید تمام‌رنگی TFT برای مجموعه عقربه‌ها و همین طور یک شیفتر بوت (پوشش چرمی دسته دنده) و صندلی عقب جمع‌شونده به صورت 60/40 دریافت می‌کنند. به علاوه، در تریم‌های سطح بالای سیویک، مواردی چون یک صندلی راننده با قابلیت تنظیم در ۸ جهت، صندلی سرنشین با قابلیت تنظیم در ۴ جهت و گرم‌کن صندلی‌های جلو عقب ارائه می‌شود. در مدل جدید، سیستم کنترل هوای اتوماتیک به صورت استاندارد است که نوع کنترل هوای دوگانه آن برای تریم‌های EX-L و بالاتر در دسترس قرار داده می‌شود. از دیگر تجهیزات استاندارد می‌توان به پنجره‌های اتوماتیک، ترمز الکترونیکی پارکینگ، قفل اتوماتیک درها و تکیه‌گاه تنظیم‌شونده «ران» راننده اشاره کرد. همچنین در هوندا سیویک ۲۰۱۶ از هر دو گزینه «اپل کارپلی» و «اندروید اتو» برای هماهنگی با گوشی هوشمند می‌تواند استفاده کرد.

پکیج تکنولوژی‌های پیشرفته ایمنی هوندا برای سیویک ۲۰۱۶ در دسترس قرار می‌گیرد که شامل تجهیزاتی چون سیستم ترمز جلوگیری از برخورد، کاهش انحراف از مسیر و کروز کنترل انطباقی با قابلیت تشخیص در سرعت‌های کم، می‌شود. البته هنوز تا ملاقات با دیگر نسخه‌های هوندا سیویک ۲۰۱۶ فاصله داریم، ولی تا به اینجا، دهمین نسل از خودروی کامپکت پرفروش هوندا، به نظر امیدوارکننده می‌آید. با توجه به این که مدل‌های تایپ R و نسخه اسپورتی‌تر کوپه در راه هستند، می‌توان تصور کرد که چقدر سطح سری خودروهای سیویک بالاتر خواهد رفت.

منبع پدال


نظرات