1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. هوندا آکورد هیبرید مدل 2017

هوندا آکورد هیبرید مدل 2017

11 اردیبهشت 1395
  • 0

علی‌رغم سطح بالاتر مهندسی هوندا، مدل‌های هیبریدی این خودروساز هیچ‌وقت به عنوان یک رقیب جدّی برای تویوتا پریوس مطرح نبوده‌اند. شاید تنها در سال ۱۹۹۹، نسخه اولیه هوندا اینسایت هیبرید توانست با استفاده از یک موتور-ژنراتور متصل به یک موتور بنزینی ۳ سیلندر، برای چند ماه پریوس را در بازار امریکا پشت‌سر بگذارد. نسخه‌های هیبریدی هوندا آکورد در مدل‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ در سیستم پیشرانه از یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر به همراه دو موتور-ژنراتور استفاده می‌کردند که سه حالت رانندگی کاملاً الکتریکی، کاملاً بنزینی و ترکیبی بنزینی و الکتریکی برای آنها پیش‌بینی شده بود. در سیستم انتقال قدرت نیز خبری تعویض دنده نبود.

پس از یک سال دوری از بازار به دلیل انتقال خط تولید از اوهایوی امریکا به «سایاما» در ژاپن، هوندا در بهار امسال از نسخه جدید آکورد هیبرید مدل ۲۰۱۷ رونمایی می‌کند. این مدل متوسط ۴ در که در تمام ۵۰ ایالت متحده در دسترس قرار می‌گیرد، صاحب برخی بهینه‌سازی‌های در سیستم پیشرانه برای بهبود مصرف سوخت و عملکرد شده است. در حالی که هنوز از قیمت‌گذاری این مدل خبری منتشر نشده، هوندا از کمترین افزایش نسبت به ۳۰ هزار و ۱۴۰ دلار قیمت پایه آکورد هیبرید ۲۰۱۵ خبر داده است. البته برخلاف قبل، خبری از یک نسخه پلاگین نخواهد بود؛ چرا که هوندا برنامه دارد که یک مدل اختصاصی پلاگین عرضه کند.

در مدل جدید آکورد هیبرید، هوندا از یک سیستم پیشرانه هیبرید موسوم به «دو موتوره» استفاده کرده است؛ سیستمی که در آن یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر مستقیماً به یک موتور-ژنراتور (A) و از طریق یک کلاچ با کنترل کامپیوتری به دیفرانسیل جلو متصل است. موتور ژنراتور دوم (B) مستقیماً به دیفرانسیل ارتباط دارد. با آزاد کردن کلاچ، امکان یک پیشرانه الکتریکی خالص با موتور B و توقف عملکرد انجین بنزینی فراهم می‌گردد. وقتی شارژ باتری خودرو خالی می‌شود، موتور A انجین را به راه می‌اندازد و الکتریسیته لازم را برای موتور B استخراج می‌کند. در سرعت‌های بالاتر رانندگی، با درگیر کردن کلاچ امکان استفاده از پیشرانه انجین و موتور B فراهم می‌شود و در عین حال، موتور A به تولید الکتریسیته برای B ادامه می‌دهد. در چهارمین حالت، هر دو موتور الکتریکی و موتور احتراق داخلی برای پیشرانه مورد استفاده قرار می‌گیرند و تنها زمانی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد که میزان شارژ مناسبی در پک باتری‌ها وجود داشته باشد.

در حالی که جزئیات فنی زیادی از این خودرو منتشر شده، ولی در حال حاضر می‌دانیم که آکورد هیبرید ۲۰۱۷ از پک باتری لیتیومی به همراه یک سیستم پیشرانه بهینه دو موتوره با عملکردی که در بالا شرح داده شد، استفاده می‌کند. به گفته هوندا، اصلاحات صورت گرفته برای موتور ۲ لیتری چرخه اتکینسون چهار سیلندر و دو موتور AC، موجب شده تا خروجی کلی سیستم به ۲۱۲ اسب‌بخار افزایش پیدا کند؛ قدرتی که به میزان ۱۶ اسب‌بخار بیشتر از مدل قبلی است. همچنین تخمین‌های سازمان حفاظت محیط زیست امریکا برای مصرف سوخت آکورد هیبرید اندکی بهبود یافته‌اند و این خودرو هم‌اکنون در هر ۱۰۰ کیلومتر در شهر، جاده و به صورت ترکیبی، به‌ترتیب معادل ۴/۸، ۵ و ۴/۹ لیتر سوخت مصرف می‌کند.

امّا مطمئناً مدل ۲۰۱۷ تویوتا پریوس، مصرف سوختی بهتر از هوندا آکورد هیبرید خواهد داشت (هنوز آمار رسمی برای پریوس ۲۰۱۷ اعلام نشده است). ضمن اینکه به لطف استفاده از باتری‌های ارزان‌تر نیکل-متال-هیدرید در مدل تویوتا، شروع قیمت پریوس حدود ۴ تا ۵ هزار دلار با آکورد هیبرید اختلاف خواهد داشت.

هوندا به دلایلی نمی‌تواند به پای پریوس جدید برسد. نخست اینکه، این کمپانی هرگز نتوانسته میزان انتظارات از مدل قبلی آکورد هیبرید را برآورده کند. یکی از اقدامات کلیدی این برند برای ورود به قلمرو خودروهای اقتصادی و سازگار با محیط زیست، انتقال خط تولید هیبرید به ژاپن بوده است؛ جایی که دانش تولید بهتری وجود داشته و منابع تأمین‌کننده مناسب‌تری در دسترس قرار دارند. هوندا اگر بتواند ۲۸ هزار دستگاه از این هیبریدی‌ها را هر ساله به مشتریان تحویل دهد، از آن رضایت خواهد داشت؛ رقمی که باز هم تنها ۱۵ درصد از میزان حجم فروش پریوس در سال ۲۰۱۵ در ایالات متحده است. این در حالی است که اهمیت رقابت با نسخه‌های هیبریدی کمری، فورد فیوژن، شورولت مالیبو، کیا اپتیما و هیوندا سوناتا را نیز نباید نادیده گرفت.

برخی آپگرید‌های نسخه فیس‌لیفت آکورد برای ۲۰۱۶ در این مدل جدید هیبرید نیز استفاده شده‌اند. آپشن سیستم اطلاعات و سرگرمی هوندا شامل یک نمایشگر لمسی ۷ اینچی با عملکرد هر دو سیستم عامل اپل کارپلی و اندروید اتو در دسترس قرار گرفته است. همچنین مجموعه سیستم‌های دستیار راننده و تکنولوژی‌های ایمنی موسوم به "Honda Sensing" به صورت استاندارد در مدل هیبرید ارائه می‌شوند. این در حالی است که چراغ‌های جلو و عقب LED آبی‌رنگ منحصراً برای این مدل استفاده شده‌اند. به منظور باز کردن فضا برای بسته باتری‌ها، صندلی‌های عقب آکورد هیبرید قابلیت‌ جمع‌شدن ندارند و فضای صندوق عقب ۳۸۲ لیتری به اندازه ۵۶ لیتری کمتر از مدل‌های معمولی هوندا آکورد است. در آکورد هیبرید، سه سطح تریم پایه، EX-L و تورینگ ارائه می‌شوند.

 هوندا آکورد هیبرید مدل 2017

 هوندا آکورد هیبرید مدل 2017

 هوندا آکورد هیبرید مدل 2017

 هوندا آکورد هیبرید مدل 2017

 هوندا آکورد هیبرید مدل 2017

 هوندا آکورد هیبرید مدل 2017

 هوندا آکورد هیبرید مدل 2017

 هوندا آکورد هیبرید مدل 2017

 هوندا آکورد هیبرید مدل 2017

 هوندا آکورد هیبرید مدل 2017

 هوندا آکورد هیبرید مدل 2017

 هوندا آکورد هیبرید مدل 2017

 هوندا آکورد هیبرید مدل 2017

 هوندا آکورد هیبرید مدل 2017

 هوندا آکورد هیبرید مدل 2017

 هوندا آکورد هیبرید مدل 2017

 هوندا آکورد هیبرید مدل 2017

 هوندا آکورد هیبرید مدل 2017

منبع پدال


نظرات