1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. قرمزپوشان تاریخی فراری در فیورانو

قرمزپوشان تاریخی فراری در فیورانو

28 اردیبهشت 1394
  • 0

شاید با خود فکر کنید که رانندگان آزمایش کمپانی‌های خودروسازی شغل بسیار خوبی دارند، چراکه تمامی مدل‌های کمپانی را حتی قبل از ورود به بازار زیرِ دست‌های خود دارند و نه‌تنها هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند بلکه هرماه حقوق بسیار خوبی هم دریافت می‌کنند!

از هرکس دیگری که بگذریم، این تفکر در مورد آقای داریو بِنوزی (Dario Benuzzi) به‌شدت صدق می‌کند! این مرد 69 ساله که از سال 1969 راننده تست رسمی خودروسازی فِراری است، تمامی خودروهای ساخت این کمپانی را از مدل 246 Dino به بعد آزمایش کرده و از نظراتَش به‌طور مستقیم در توسعه و تولید تمامی مدل‌ها استفاده شده است. وی در طی 46 سال گذشته خاطراتی با افسانه‌های فِراری برای خود ساخته که بی‌تردید از آرزوهای همیشگی بسیاری از علاقه‌مندان خودرو (ازجمله خودِ نگارنده) است!

بِنوزی حالا و پس از گذشت بیش از 4 دهه از فعالیتش در فِراری، 4 ابر خودروی بی‌نظیرِ این خودروساز را در پیست فیورانو گرد هم آورده تا مروری بر خاطرات ناب این سال‌ها داشته باشد.

F40

 قرمزپوشان تاریخی فراری در فیورانو

ِراری F40 گل سرسبد خودروهای دهه 1980، به معنای واقعیِ کلمه از زمان خودش جلوتر بود. در آن سال‌ها که تکاپوی خودروسازان در بازار سوپر اتومبیل‌ها بسیار بالاگرفته بود، F40 تمامی پارامترهای تهاجم و خشونت را توأمان به همراه داشت و با قلب توربو دوقلویش عرصه را بر رقیبان قدری ازجمله پورشه 959 بسیار تنگ کرده بود. در توصیفَش همین نکته بس که آخرین دست‌پرورده «انزو فِراری» فقید به شمار می‌رود.

F50

 قرمزپوشان تاریخی فراری در فیورانو

ابر خودروی بعدی مارانللو یعنی F50 به‌نوعی میراث دار مدل F40 و مرحوم «انزو فِراری» به شمار می‌رفت و به عبارتی تحت سایه‌ی آن متولد شد. فلسفه‌ی اصلی ساخت و توسعه‌ی آن ارائه‌ی اتومبیلی بود که نزدیک‌ترین نمونه خیابانی به خودروهای فرمول‌1 باشد؛ در همین راستا هم از یک ساختار فیبر کربنی نادر و سیستم تعلیق بسیار پیچیده‌ی به عاریت گرفته‌شده از فنّاوری فرمول‌1 بهره می‌برد. جالب است بدانید پیشرانه‌ی آن نیز از خودروی وقت گروه فرمول‌1 فِراری یعنی مدل 640 گرفته‌شده بود!

Enzo

 قرمزپوشان تاریخی فراری در فیورانو

انزو که به یاد بنیان‌گذار اسب سلطنتی به این نام مزین شده، اولین قدم فِراری برای ساخت ابر خودروهای مدرنِ امروزی است. درحالی‌که دو مدل قبلی دی‌اِن‌اِی خود را از خودروهای مسابقه‌ای گرفته بودند، اِنزو ساخته شد تا یک سوپر اسپورتِ به‌اصطلاح Ultimate باشد! از این اثر هنری که در زمان خود جزء برترین سوپراسپورت‌های دنیا بود تنها 400 دستگاه به تولید رسید که آخرین نمونه آن به درخواست پاپ و برای امور خیریه بود. فراموش نکنیم که اِنزو هنوز هم از ابر خودروهای مطرح دنیاست و پس از گذشت تنها حدود 10 سال از پایان تولیدش ارزش کلکسیونی بسیاری پیداکرده است!

پس از نمایش سه خودروی پا به سه گذاشته‌ی قبلی، نوبت به ابر خودرویی رسید که بی‌شک بی‌نظیر است! لافِراری به‌عنوان اولین و تنها هایپرکارِ هایبریدی فِراری به‌قدری زیبا و تحسین‌برانگیز است که قبل از این‌که بفهمید چه در قلب خود دارد چشم‌هایتان محو طراحی ظاهری‌اش خواهد شد. این مدل به‌عنوان سریع‌ترین فرزند مارانللو دارای قدرتمندترین و پیچیده‌ترین ویژگی‌های فنی بوده و تا حدودی به‌عنوان جایگزین اِنزو شناخته می‌شود.

حضور این 4 پرچم‌دار اصیل فِراری و نَوای پیشرانه‌های V12 و V8 شان در فیورانو، بسیاری از خاطرات تلخ و شیرین را زنده کرد و مراسم بسیار دوست‌داشتنی‌ای برای خودِ فراری و علاقه‌مندانش در سراسر کره‌ی خاکی بود. از طرفی نگاه کردن به آن‌ها وقتی به دنبال هم در پیست حرکت می‌کردند یا دوش‌به‌دوش هم در حاشیه‌ی آن ایستاده بودند این حس را به شما منتقل می‌کرد که در حال تماشای سیر تکاملی سوپر اتومبیل‌های فِراری در طی چند دهه‌ی اخیر هستید.

 قرمزپوشان تاریخی فراری در فیورانو

 قرمزپوشان تاریخی فراری در فیورانو

 قرمزپوشان تاریخی فراری در فیورانو

 قرمزپوشان تاریخی فراری در فیورانو

منبع پدال


نظرات