1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. جنسیس بخریم یا کامارو؟

جنسیس بخریم یا کامارو؟

6 آبان 1393
  • 13

از 50 سال پیش تاکنون هر خودرویی جرأت نداشت وارد حریم خصوصی سه تفنگدار آمریکایی شود! فورد موستانگ، شورولت کامارو و دوج چلنجر با اینکه در کلاس خودروهای کوپه اسپرت جا می‌گیرند اما به دلیل طراحی خاصی که دارند به ماسل کارهای آمریکایی معروف‌اند و تنها با هم مقایسه می‌شوند نه با خودروی دیگری. اما همین چند سال پیش یک تازه کار آسیایی وارد گود شد و این سه آمریکایی را به جنگ دعوت کرد. کارش کاملاً قانونی بود چون در کلاس خودروهای کوپه اسپرت قرار داشت و یا صرف نظر از طراحی خاص ماسل کارها از هر نظر در رده آن‌ها قرار داشت. جنسیس کوپه خودرویی بود که این جسارت را انجام داد و وارد جنگ با این سه غول شد. در این چند سال اخیر نشریات خودرویی معتبر فراوانی در سراسر جهان جنسیس کوپه را در برابر این سه خودرو قرار داده و آن را با این آمریکایی‌ها مقایسه کرده‌اند. اما این بار فرصتی دست داد تا تیم تست هفته‌نامه دنیای‌خودرو این مقایسه مهیج را در ایران انجام دهد. در این بررسی جنسیس کوپه در برابر نماینده کوپه‌های عضلانی آمریکایی یعنی شورولت کامارو قرار گرفته تا از داشته‌های خود در برابر این خودرو کهنه کار دفاع کند!

جنسیس و شورولت کامارو

نیم دهه در برابر نیم قرن!

در سال ۲۰۰۸ جنسیس کوپه که در کلاس کوپه‌های اسپرت قرار داشت توسط کمپانی هیوندای معرفی شد و بعد از گذشت ۵ سال از تولید این خودرو یعنی در سال ۲۰۱۳ یک فیس‌لیفت بر روی آن اعمال شد تا نسبت به قبل بهبود پیدا کند. تمام تاریخچه و اصالت هیوندای جنسیس کوپه همین یک جمله‌ای بود که مطالعه کردید! برای کامارو کسر شأن است که از نظر اصالت با هیوندای جنسیس کوپه رقابت کند! چون کامارو با نیم قرن تجربه‌ای که دارد از نظر اصالت به جای رقابت با جنسیس باید با کل کمپانی هیوندای رقابت کند! کامارو برای اولین بار با هدف رقابت با فورد موستانگ در سال ۱۹۶۷ متولد شد. عمر نسل اول کامارو کوتاه بود و تنها بعد از گذشت دو سال تولیدش متوقف شد. سال ۱۹۷۰ زمان ورود نسل دوم این خودروی محبوب آمریکایی بود. نسل دوم این خودرو که به نظر بسیاری از کارشناسان زیباترین کاماروی تولید شده است تا سال ۱۹۸۱ به مدت ۱۱ سال تولید شد. نسل سوم کامارو هم از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۲ به مدت ۱۰ سال تولید شد تا نسل چهارم آن یک سال بعد جایگزین آن شود. نسل چهارم هم تا سال ۲۰۰۲ به مدت ۹ تولید شد اما بعد آن خبری از نسل پنجم نبود. نسل پنجم کامارو بعد از ۹ سال غیبت پا به خیابان‌ها گذاشت. نسل جدید کامارو کاملاً ارزش آن را داشت که هوادارانش انتظارش را بکشند.

یکی جذاب دیگری خوفناک!

هیوندای جنسیس کوپه دارای ظاهری زیباست که به لطف ارتفاع کمش در خیابان‌های سطح شهر توجه همه را به خود جلب می‌کند. فرم کلی طراحی جنسیس کوپه با خطوط منحنی و ملایم است. با اینکه در حالت کلی جنسیس کوپه زیبایی است اما جای کار زیاد دارد. جلو پنجره بسیار کوچک طراحی شده ابهت را از نمای جلوی جنسیس کوپه ربوده است. اما در نمای عقب و نمای کناری کار تیم طراحی این خودرو تحسین‌برانگیز بوده و به لطف طراحی زیبای قسمت‌های مختلف مانند اگزوزها، درب صندوق بار، خطوط روی بدنه و شیشه‌های کناری ظاهر درخور توجهی را برای جنسیس جوان رقم زده است. درون داخل کابین نیز از رنگ‌های مشکی، قرمز و آلومینیومی استفاده شده و امکانات خوبی مانند گرم‌کن صندلی‌های برقی جلو، گرمکن آیینه‌های جانبی، دکمه روشن و خاموش خودرو و … در اختیار سرنشینان قرار دارد. اما نمایشگر غیر رنگی مرکز داشبورد، استفاده بیش از حد از طرح آلومینیوم از نکات منفی کابین این آسیایی است. کسانی که کوپه‌های اسپرت معمولی را با کوپه‌های عضلانی آمریکایی مقایسه نمی‌کنند کاملاً حق دارند. چون وقتی جنسیس کوپه را در کنار کامارو قرار دادیم جنسیس غرق در ابهت کامارو شد! البته کامارو از نظر طول و عرض از جنسیس کوپه بزرگ‌تر بوده که در این امر بی‌تاثیر نیست. ابهتی که کامارو در معرض نمایش قرار می‌دهد را تنها می‌توان در خودروهای عضلانی آمریکایی جست‌وجو کرد. کاماروی مورد نظر در نمای جلو مجهز به بادی کیت ZL1 بوده و دقیقاً به همین دلیل است که زیباتر و با ابهت‌تر از کاماروهای معمولی است. همچنین ابعاد بزرگ کامارو نسبت به جنسیس باعث شده تا کامارو فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان و بار قرار دهد اما در حالت کلی ردیف عقب هر دو خودرو تنگ است. کابین کامارو هم مانند جنسیس کوپه می‌توانست بهتر از این باشد و می‌توان گفت هنوز جای کار دارد!

جنسیس و شورولت کامارو

جنسیس و شورولت کامارو

مرد میدان کیست؟

مهم‌ترین بخش در مقایسه خودروهای اسپرت بخش قابلیت‌های فنی است و اگر یک خودرو از نظر فنی برتر باشد نقاط ضعفش دیگر به چشم نمی‌آید. مسابقه شتاب اولین بخشی بود که برای این دو خودرو در نظر گرفتیم. هر دو خودروی مورد نظر به پیشرانه شش سیلندر خورجینی، گیربکس شش سرعته اتوماتیک و دیفرنسیال عقب مجهز هستند اما حجم پیشرانه کامارو حدود ۲۰۰ سی‌سی کمتر از جنسیس بوده ولی ۱۷ اسب‌بخار قدرت و ۱۷ نیوتن‌متر گشتاور بیشتر از آن تولید می‌کند. همچنین وزن کامارو حدود ۰٫۲ تن بیشتر از جنسیس است. مسابقه شتاب را سه بار تا آخرین سرعت مجاز جاده‌های ایران یعنی تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت انجام دادیم و هر بار جنسیس در ابتدا پیش افتاد اما در ادامه این کامارو بود که از جنسیس با فاصله اندک پیشی می‌گرفت.

طبق اعلام کارخانه کامارو ۰٫۱ ثانیه زودتر از جنسیس به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که نباید کارکرد بالای جنسیس نسبت به کامارو و وزن اضافی کیت نصب شده بر روی کامارو را در این آزمون فراموش کنیم. پس از مسابقه شتاب راهی ترافیک شهری شدیم. رانندگی در خیابان‌های شهری با کامارو سخت‌تر و خسته‌کننده‌تر از جنسیس است. دلیل این امر نقاط کور فراوان کاماروست که قربانی طراحی زیبای آن شده است. اما عجیب‌ترین بخش در این تست مصرف سوخت خودروهاست که براساس اعلام کارخانه کامارو به عنوان یک خودروی آمریکایی به ترتیب در شهر و اتوبان، 0.7 لیتر و 0.6 لیتر کمتر از جنسیس کوپه آسیایی بنزین مصرف می‌کند که در نوع خود بسیار جالب است!

بالاخره جنسیس بخریم یا کامارو؟

در بخش جدول امتیازات این بررسی جنسیس کوپه با کسب 69 امتیاز خودروی برتر این تست انتخاب شده است. لازم به ذکر است که امتیازات با در نظر گرفتن وضعیت خودروها در ایران بوده و کامارو به دلیل این که نمی‌تواند پلاک ملی دریافت کند فاقد خدمات پس از فروش در ایران بوده و بنابراین هزینه‌های نگهداری آن بالاست. همچنین کامارو با پلاک منطقه آزاد خود نمی‌تواند بدون محدودیت در خیابان‌های کشور تردد کند. از این رو خرید جنسیس کوپه در این شرایط بهتر است اما اگر بخواهید این بررسی را بدون در نظر گرفتن پلاک ملی جنسیس کوپه انجام شود در این صورت کامارو با 62 امتیاز برتر از جنسیس کوپه 59 امتیازی است.

جنسیس و شورولت کامارو



نظرات

  • با هوش با هوش (6 آبان 1393 ساعت 23:14)

    مقایسه مسخره ای بود هیوندای بره حالا حالا ها بوق بزنه تا بفهمه دنیا چند چنده

  • یوونتوس یوونتوس (6 آبان 1393 ساعت 22:10)

    آقا این چه مقایسه ایه! آخه کی میتونه جنسیس رو به این ماشین ترجیه بده!

  • پسرتنها پسرتنها (6 آبان 1393 ساعت 21:53)

    تازه اینی شما مقایسه کردی معمولی وی 6 320 اس بخاریه $23,705 قیمتشه میشه 71 میلیون حالا 120 درصد بیار روش
    تقریبا میشه 165 حالا جنسیس چنده ؟؟؟؟

  • پسرتنها پسرتنها (6 آبان 1393 ساعت 21:51)

    یه جوری نوشتین انگار ملت فقط بخاطر 0 تا 100 سوار ماشین میشن
    الان این پیکان کره ای تو تصاف و کیفیت بنده و ظاهر و سواری نرمی عمرا به پاری کامارو برسه
    تازه معلوم نیس کدوم مدل کامارو هست تو عکس معمولی 320 اسب 2015
    زد ال وان 520 اسب
    زد 500 اسب
    زد ال وان 520 0 تا60 مایل رو 3.6 ثانیه میره

  • حسین معمار حسین معمار (6 آبان 1393 ساعت 19:57)

    فعلا با قوانین جدید آقایون هیچ کدوم...

  • مکمل مکمل (6 آبان 1393 ساعت 19:54)

    ظاهر جنسیس بعداز مدتی خسته کننده میشه!!!!اما حتی چراغای عقب کامارو دیدنش روحیه میده بهت دیگه بقیه نماهاشو بگذریم.....

  • دومینیک تورتو دومینیک تورتو (6 آبان 1393 ساعت 18:09)

    پولش باشه کامارو

  • آریوبر آریوبر (6 آبان 1393 ساعت 15:36)

    خبرو که خوندم کلی خندیدم

  • الکترونیک قدرت الکترونیک قدرت (6 آبان 1393 ساعت 11:59)

    بنظرم هیچکدام.......چون پولش نیست......

  • حامدمیت حامدمیت (6 آبان 1393 ساعت 11:34)

    من بودم کامارو میخریدم.

  • امین روستایی امین روستایی (6 آبان 1393 ساعت 11:14)

    مرسی ... جالب بود

  • سجاد قرقی سجاد قرقی (6 آبان 1393 ساعت 09:41)

    خودروسازی آمریکا کجا ، هیوندای کجا....
    حتی بهترین ماشین هیوندای یعنی سنتنیال(ایکاس) هم با ماشین های آمریکایی اصلا قابل قیاس نیستند...

  • محمدماجد محمدماجد (6 آبان 1393 ساعت 09:14)

    خیلی جالب و مفید بود