1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. موتور دیزلی جدید فورد با نام EcoBlue

موتور دیزلی جدید فورد با نام EcoBlue

12 اردیبهشت 1395
  • 0

فورد از یک موتور جدید دیزلی ۲ لیتری چهار سیلندر با عنوان «اکو-بلو» رونمایی کرده که اولین عضو از یک خانواده جدید موتورهای صرفه‌جو محسوب می‌شود. موتور ۲ لیتری اکو-بلو اولین موتور از فورد است که از میل‌لنگ‌های ماژولار استفاده می‌کند؛ موضوعی که باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت تا ۱۳ درصد می‌شود. این موتور دیزل با خروجی‌ای بین ۹۸ تا ۲۳۷ اسب‌بخار احتمالاً در آینده پیشرانه طیف گسترده‌ای از محصولات مسافری و تجاری فورد را تشکیل خواهد داد. گفته می‌شود که «ترانزیت» و «ترانزیت کاستوم» اولین مدل‌هایی خواهند بود که از این موتور جدید استفاده می‌کنند.

بهینه‌سازی‌ها شامل افزایش ۲۰ درصد گشتاور در ۱۲۵۰ دور بر دقیقه نسبت به طراحی قبلی ۲/۲ لیتری می‌شود. ضمن اینکه این موتور به لطف کاهش ۴ دسی‌بل نویز خروجی آن، سر و صدای کمتری به همراه خواهد داشت. علاوه بر این، معماری ساختار موتور جدید به گونه‌ای است که اصطکاک را کاهش داده و دارای یک سیستم احتراق داخلی نسبتاً تمیز است. در این میان یک سری اصلاحات جزئی در سیستم اگزوز می‌تواند آن را برای برآورده کردن استانداردهای «یورو استیج VI» آماده کند. در این استاندارد جدید که در سپتامبر ۲۰۱۶ معرفی می‌شود، میزان تولید اکسیدهای نیتروژن در آن نسبت به «استیج V» به اندازه ۵۵ درصد کاهش یافته است.

قبلاً موتور اکوبوست فورد یک استاندارد جدید برای موتورهای بنزینی با ابعاد کوچکتر، راندمان بالاتر و در عین حال، عملکرد مناسب ایجاد کرده است. به گفته جیم فارلی (Jim Farley) عضو هیئت مدیره و مدیرعامل «فورد اروپا»، همین موضوع در مورد موتور جدید دیزل «اکو-بلو» نیز صدق می‌کند. وی در این زمینه می‌گوید:

این موتور جدید بازدهی مصرف سوخت را افزایش داده و در «ترانزیت» میزان تولید دی‌اکسید کربن را بیش از ۱۰ درصد کاهش داده است. ترانزیت بخشی از بازار پرفروش وسایل نقلیه تجاری است و در نتیجه، از هزینه‌های مشتریان ما کاسته خواهد شد.

از جمله عناصر کلیدی در طراحی موتور اکو-بلو، فاصله ۱۰ میلی‌متر آفست میل‌لنگ برای کمینه‌سازی بار پیستون و کاهش سطح تماس آن با دیواره‌های سیلندر است. فورد برای اولین بار از یک طرح آینه‌ای (mirror-image porting) برای مانیفولد ورود یکپارچه استفاده کرده تا به این وسیله، دقت کنترل جریان هوا به داخل سیلندرها را بالا ببرد (در جهت عقربه‌های ساعت برای سیلندرهای ۱ و ۲، در خلاف جهت عقربه‌های ساعت برای سیلندرهای ۳ و ۴). در نتیجه از یکنواختی ترکیب سوخت و هوا در محفظه احتراق اطمینان حاصل خواهد شد. همچنین یک توربوشارژر جمع‌وجور جدید برای انتقال بیشتر هوا در دور موتورهای پایین‌تر نسبت به موتور قبلی ۲/۲ لیتری، توسعه داده شده است؛ موتوری که قادر است در ۱۲۵۰ دور بر دقیقه، گشتاوری معادل ۳۳۹ نیوتن‌متر تولید کند.

به گفته فورد، موتور جدید اکو-بلو اولین موتور وسیله نقلیه تجاری دیزلی خواهد بود که می‌تواند به سطح NVH مشابه خودروهای مسافری دست پیدا کرند. دومینیک اوانز (Dominic Evans)، کارشناس NVH در فورد اروپا می‌گوید:

ساختار اساسی یک انجین به‌گونه‌ای که همانند یک «زنگ»، تمام حرکت‌هایی که در آن اتفاق می‌افتد را به بیرون منتقل می‌کند. بنابراین ما سعی کرده‌ایم که زنگی را بسازیم که صدای خیلی خوبی نداشته باشد. هر گوشه تأثیرگذار بر نویز در این موتور را به گونه‌ای مهندسی کرده‌ایم که عملکرد ساکت‌تر و آرام‌تری برای آن ایجاد شود. نتیجه، یکی از مناسب‌ترین وسایل نقلیه دیزلی تجاری است که تاکنون در فورد ساخته شده است.

علاوه بر این، یک پوشش آکوستیک قالب‌ریزی‌شده و یک فولاد با عایق صدا، نویز ناشی از موتور از فضای داخل کابین دور می‌کند.

مطابق گفته خودروساز، موتور جدید ۲ لیتری دیزل اکو-بلو می‌تواند استانداردهای جهانی دوام و کارآیی را در تمام بازارها و از جمله اروپا، چین و ایالات متحده برآورده کند و دوام این موتور در عملکردی معادل ۳/۴ میلیون مایل (۵/۵ میلیون کیلومتر) به آزمایش گذاشته شده است.

 موتور دیزلی جدید فورد با نامEcoBlue

 موتور دیزلی جدید فورد با نامEcoBlue

 موتور دیزلی جدید فورد با نامEcoBlue

 موتور دیزلی جدید فورد با نامEcoBlue

منبع پدال


نظرات