1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. اطلاعاتی درباره فراری دینو 2019

اطلاعاتی درباره فراری دینو 2019

8 شهریور 1394
  • 0

آیا دینو پیام‌آور تغییر و سازش است؟

جزئیات تازه از نسل جدید فراری دینو به‌وضوح از یک تغییر گسترده در شیوه طراحی و مهندسی در فراری حکایت دارد. این اطلاعات که شامل یک رندر دیجیتال است نشان می‌دهد فراری مصمم است این خودروی اسپرت را تا پیش از پایان دهه حاضر به بازارهای جهانی معرفی کند. مدل جدید فراری شباهت آشکاری به مفهومی انتزاعی سرجیو دارد که در نمایشگاه فرانکفورت 2014 توسط فراری معرفی شد. این رندر که به تازه‌ی توسط نشریه معتبر خودرو انگلستان فاش و منتشر شده تغییر نگاه فراری به طراحی محصولاتش را اثبات می‌کند. طراحی جدید فراری که در دینو نمود یافته تهاجمی و نوین است و از مفاهیم آینده‌نگرانه‌ای برخوردار است. برطبق گزارش نشریه موتورترند، مهندسان فراری مدت‌های مدیدی است که کار خود را بر روی این مدل در پیست مارانللو پیش می‌برند. البته مجله خودروی بریتانیا در این باره اطلاعات دقیق تری ارائه نموده است.

برطبق این اطلاعات فراری در طراحی دینو آشکارا پوزه خودرو را پایین کشیده تا در عین تهاجمی‌تر نمودن وجهه دینو، بتواند ضریب پسار خودرو را کاهش داده و بدین‌وسیله هم مصرف سوخت را کاهش دهد و مقاومت بدنه در برابر باد را حداقل ممکن برساند. در بخش عقب نیز تا حد زیادی دینو نسبت به سایر محصولات فراری کوتاه‌تر شده و عرشه و درب عقب تقریباً به شیشه عقب چسبیده است. گفته می‌شود دینو حدود 120 میلی‌متر از 488 کوتاه‌تر است و با توجه به حجم گسترده‌تر موتور توربو شاید دینو نسبت به سایر فراری‌ها فضا و گنجایش کمتری داشته باشد.

درباره نام دینو هم حرف و حدیث بسیار است. عنوان دینو که به‌طور آزمایشی بر روی پروژه جدید فراری گذاشته شده، کوپه‌ای اسپرت و جدید از فراری است. این کوپه که نامی مشهور و تاریخی دارد، حامل پیامی از دهه 60 و 70 میلادی است که فراری تحت لوای این نام خودروهای فوق‌العاده‌ای را روانه بازار نمود. از مشهورترین این مدل‌ها می‌توان به مدل دینو 206 GT اشاره کرد. برند دینو که در سال 1966 تا 1974 به‌عنوان یک زیرشاخه و برند نیمه‌مستقل در ذیل مجموعه فراری به کار ساخت کوپه‌های موتور وسط مشغول بود با ساخت دینو 206 GT دست به کار بزرگی زد.

چیزی که در این بین در شیوه تولید مدل‌های دینو جالب بود شیوه نام‌گذاری محصولاتی بود که با کدهای مختلف شناخته می‌شدند و در منظر مردم عادی چندان تفاوت معنایی نداشتند. بااین‌حال فراری با تلفیق دو عنصر حجم موتور و تعداد سیلندرهای خودرو به گونه‌های مختلف دینو هویت‌هایی متفاوت می‌بخشید. 246 GT همان دینوی 206 بود که برخلاف موتور 2 لیتری و شش سیلندر 206 از یک موتور 2.4 لیتری سود می‌برد. دینو با اینکه طرفداران بسیاری داشت اما به‌واسطه استراتژی خاصی که داشت نسبت به فراری در سطح پایین‌تری به لحاظ قیمتی قرار می‌گرفت و به‌نوعی گونه دست‌یافتنی فراری بود. از جمله مدل‌هایی که در آن دوران توسط دینو تولید شد و اقبال بسیاری یافت می‌توان به 206 GT و 246 GT,GTS و 308 GT4 2+2 اشاره کرد. این اقبال تا جایی است که مجله معتبر موتور ترند مدل‌های 206 و 246 دینو را یکی از هفت خودروی برتر تمام ادوار فراری اعلام نموده است. خودروهایی که توسط لئوناردو فیوراوانتی طراح بزرگ و مشهور ایتالیایی طراحی شدند و با دارا بودن ترمزهای دیسکی و سیستم تعلیق مستقل پیام‌آور تکنولوژی و نوآوری بودند.

حالا و اکنون فراری درحالی قرار است این کوپه موتور وسط را بر روی نسل جدید پلتفورم مدولار خود روانه بازار نماید که بر طبق اطلاعات درزیافته از ریاست کمپانی، قرار است از قلب شش سیلندر و دوتوربویی به حجم 2.9 لیتر برای در این خودرو استفاده نماید. موتوری که در عین حجم پایین قادر است تا بدون تیونینگ، 450 اسب بخار نیرو تولید نماید. به احتمال فراوان فراری در کنار این موتور کوچک از یک موتور بالای 3 لیتر استفاده خواهد نمود که چیزی بیش از 600 اسب بخار نیرو خواهد داشت و کمی پس از معرفی مدل اولیه در لیست فروش قرار خواهد گرفت. مدل‌های با موتور حجیم‌تر به احتمال فراوان با مالیات‌های سنگینی برای خریداران در چین همراه خواهند بود چراکه به‌واسطه قوانین حافظ محیط زیست، حجم بالاتر خودروها در این کشور مشمول قانون مالیات‌های بالاتر می‌گردد.

موتور شش سیلندر و 2.9 لیتری مذکور که پیش از این قلب تپنده مزراتی گیبلی بوده و به زودی در آلفا رومئو جولیا کوادرافولیو بکار می‌رود (برای رقابت با نسل نوین بی ام و M3) همان موتوری است که احتمالاً بر روی مدل 2017 فراری کالیفرنیا نیز قرار خواهد گرفت و برطبق اطلاعات واصله از مقامات فراری، ممکن است به مدل‌های بزرگ‌تر برند فراری از قبیل 488GTB نیز راه یابد.

البته ممکن است سرنوشت این پروژه به سرنوشت فراری و ماندن یا نماندش در زیر پرچم فیات کرایسلر بستگی دارد. فیات کرایسلر به شدت به این بخش از بازار علاقمند است و به احتمال فراوان حتی در صورت خارج شدن فراری از مجموعه FCA، مسئولیت رقابت در این بخش به مزراتی می‌رسد. مزراتی مدت‌هاست از ساخت کوپه اسپرتی و قدرتمند آلفیری صحبت می‌کند. کوپه ای که در صورت تولید و استفاده از تکنولوژی فراری توان بالایی برای رقابت با بزرگان بازار دارد. گفته می‌شود مازراتی در صورت تولید آلفیری، در این مدل از موتور 2.9 لیتری دوتوربویی استفاده خواهد کرد که قرار است بر روی مدل دینو سوار شود.

از آنجا که به‌تازگی سرجیو مارچیونه مدیرعامل فیات کرایسلر اعلام نموده شرکت متبوعش درصدد است تا به تقاضای بازار در خصوص خودروهای سبز پاسخ مثبتی دهد احتمالاً محصولات فراری نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود و ممکن است دینو به‌عنوان آینده محصولات فراری با این نگاه طراحی و ساخته شود. ازجمله رقبایی پیشرفته و سرسختی که دینو را برای رسیدن به اهدافش با چالش مواجه می‌کنند می‌توان به مک لارن 570S، پورشه 911 Turbo s و مرسدس بنز AMG GT اشاره کرد. مارچیونه در گفتگو با دیلی تلگراف به فعال بودن تیم پروژه دینو اعتراف کرده و گفته که پروژه دینو در حال پیشرفت است. این مدل در صورت تولید از 488 کوچک‌تر خواهد بود و قیمت کمتری خواهد داشت.

گفته می‌شود قیمت این مدل در صورت رسیدن به خط تولید حدود 180 هزار دلار چکش می‌خورد که در این صورت کار سختی برای مبارزه با رقیبانش خواهد داشت. فراری قصد دارد با دینو سهم بیشتری از بازار خودروهای لوکس زیر دویست هزار دلار به‌دست آورد و دینو می‌تواند در این راه به فراری کمک نماید. بااین‌حال هنوز تا زمان معرفی مدل‌های دینو در سال 2019 زمان زیادی باقی است. هر آنچه سخت و استوار است دود می‌شد و به هوا می‌رود.

به نظر می‌رسد دینو محصول تازه فراری پیام واضحی دارد. اینکه فراری قصد دارد تولید را افزایش دهد و اسب مارانللو از ماندن در عالی‌ترین سطوح و حضور در قله خسته شده است. گویا فراری می‌خواهد با تولید دینو به بخش‌های پایین‌تر بازار نقب بزند و ضمن فروش بیشتر سرمایه لازم برای پیشبرد برنامه‌هایش به‌دست آورد. البته مشخص نیست آیا فراری سازش خواهد کرد و یا همچنان به خاص بودنش ادامه خواهد داد.

 اطلاعاتی درباره فراری دینو 2019

 اطلاعاتی درباره فراری دینو 2019

 اطلاعاتی درباره فراری دینو 2019

 اطلاعاتی درباره فراری دینو 2019

 اطلاعاتی درباره فراری دینو 2019

 اطلاعاتی درباره فراری دینو 2019

 اطلاعاتی درباره فراری دینو 2019

 اطلاعاتی درباره فراری دینو 2019

 اطلاعاتی درباره فراری دینو 2019

منبع پدال


نظرات