1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. بررسی هیوندای النترای اسپرت

بررسی هیوندای النترای اسپرت

23 مهر 1393
  • 4

با دیدن عنوان «اسپرت» برای یک تریم از هیوندای النترای ۲۰۱۴، هرگز نباید در مورد آن زود قضاوت کرد. اگر سیستم‌های تعلیق و فرمان «اسپورت-تیون شده» آن را کنار بگذاریم، النترا اسپرت به هیچ‌وجه یک سدان اسپرت نیست. النترا اسپرت مدل ۲۰۱۴ در واقع یک مدل چهار در است که از بزرگ‌ترین موتور موجود سری النترا استفاده می‌کند؛ یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر با قدرت ۱۷۳ اسب‌بخار که برای مدل‌های النترا کوپه و GT هاچ‌بک به صورت استاندارد ارائه می‌شود. بر این اساس، استفاده از عنوان «اسپرت» در واقع حالتی نمایشی دارد. شاید فقط برای اینکه صرفاً یک نام‌گذاری صورت گرفته باشد.

هیوندای النترا -نمای جلو

تریم اسپرت به جمع تریم‌های SE و لیمیتد در سری سدان‌های النترا می‌پیوندد. موتور ۲ لیتری با انژکتور مستقیم در تریم اسپورت ۲۸ اسب‌بخار قدرت و ۳۲ نیوتن‌متر گشتاور نسبت موتور ۱/۸ لیتری چهار سیلندر تریم‌های SE و لیمیتد جلوتر است. همچنین در مدل اسپرت، از یک میله ضدّ لغزش ضخیم‌تر ۲۳ میلی‌متری (در مقابل ۲۲ میلی‌متر مدل‌های دیگر) در جلو استفاده می‌شود و سختی دامپرها نیز بیشتر است. وضعیت کمک‌فنرهای جلو شبیه به مدل‌های غیر اسپرت النترا است؛ ولی کمک‌فنرهای عقب نسبتاً سخت‌تر هستند. با این حال، نسبت فرمان سریع‌تر است و سیستم دستیار الکتریکی تداخل و اصطکاک کمتری ایجاد می‌کند. برخلاف سایر النتراها که چند حالت فرمان را در اختیار قرار می‌دهد، مدل اسپرت تنها یک تنظیم فرمان دارد.

هیوندای النترا -نمای عقب

امّا تا رضایتمندی هواداران خودروهای اسپرت راه زیادی پیش رو مانده است. خودرو در پیچ‌های سخت لغزش دارد و سیستم فرمان کارایی خود را از دست می‌دهد. در همین حال، صدای موتور اندکی ناخوشایند است. تا رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت ۸ ثانیه زمان لازم است. این زمان کمابیش مطابق با شتاب النترا کوپه و GT هاچ‌بک است و در همین حال، ۱/۴ ثانیه نسبت به النترا لیمیتد سدان مدل ۲۰۱۴ با موتور ۱/۸ لیتری سریع‌تر است. وضعیت سیستم ترمز النترا اسپرت در حد متوسط کلاس خود قرار دارد و از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت در مسافت ۵۴/۸۶ متر متوقف می‌شود. در تست لغزش در پیچ نیز با کمک سیستم فرمان و تعلیق اسپرت، چسبندگی 0.82g را از این خودرو شاهد هستیم. در حالی که تایرهای هر دو مدل اسپرت و لیمیتد از نوع Hankook هستند، ولی النترا لیمیتد در تست ترمز ۱/۵۲ متر و در تست لغزش 0.03g عملکرد بهتری نشان داده است.

هیوندای النترا -نمای کلی

در مورد انتقال قدرت، یک سیستم گیربکس دستی برای آن‌هایی که می‌خواهند انرژی بیشتری برای حرکت خودرو صرف کنند، با هزار دلار اضافی در دسترس خواهد بود. ولی گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته که در خودروی تست استفاده شده، از شرایطی مناسب برخوردار است. البته برای رفتن به دنده پایین‌تر، این گیربکس با اندکی شک و تردید مواجه است. البته همین موضوع بر شرایط واکنش کُند شاسی منطبق‌تر است. باید اذعان کرد که لذت بیشتر رانندگی در قالب یک سدان کامپکت می‌تواند در محصولاتی از فورد، مزدا یا فولکس‌واگن بیشتر نمایان شود.

هیوندای النترا -نمای داخل

فضای زیادی در داخل کابین النترا پیدا می‌شود و سبک منحنی در طراحی داخل کابین که از سال ۲۰۱۱ استفاده شده، هنوز هم خسته‌کننده نیست و با استفاده از مواد مناسب اِعمال شده است. موتور بزرگ‌تر، موجب می‌شود تا النترا در شلوغی ترافیک شهر سوخت بیشتری مصرف کند. در طول تست، مصرف سوختی برابر ۸/۷ لیتر از این خودرو مشاهده شده است. در مورد سیستم تعلیق، تعداد کمی از رانندگان متوجه خواهند شد که ناهمواری سطح مسیر موجب حرکت قائم ثانویه چرخ‌ها شده و بدنه به حالت شناور در می‌آید. شاید در اینجا، تنها حس مطیع بودن سیستم تعلیق مهم باشد.

هیوندای النترا -نمای داخل

هیوندای النترا -نمای صندلی

هیوندای النترا -نمای صندلی

هیوندای النترا -نمای داخل

هیوندای النترا -داخل


هیوندای النترا -نمای داخل

هیوندای النترا -نمای فرمان

هیوندای النترا-نمای سرعت سنج

همان‌طور که از یک هیوندای انتظار داریم، تجهیزات استاندارد مدل اسپرت دارای لیست بلند بالایی هستند. چرم صندلی‌ها و غربیلک فرمان و پدل‌شیفترها، استفاده از LED برای نوربالا و چراغ‌های عقب و طرح زیبای چرخ‌های ۱۷ اینچی، از جمله این امکانات هستند. یک سقف آفتاب‌گیر، صندلی تنظیم‌شونده راننده، ورودی بدون کلید با دکمه فشاری استارت، پدال‌های آلومینیوم و صندلی‌های عقب جمع‌شونده 60/40 از دیگر تجهیزات استاندارد النترا اسپورت هستند. یک نمایشگر لمسی ۴/۳ اینچی با یک دوربین نمای عقب نیز جزئی از این لیست است که با وجود کوچک بودن، استفاده از آن راحت است. تمام این امکانات با قیمت ۲۳۵۱۰ دلار برای النترا اسپورت سدان قابل‌دسترسی هستند. تنها آپشنی که برای این خودرو ارائه شده، پوشش کف خودرو به ارزش ۱۲۵ دلار است.

هیوندای النترا -نمای چراغ جلو

هیوندای النترا -نمای جلو

هیوندای النترا -نمای کلی

هیوندای النترا -نمای موتور

هیوندای النترا -نمای چرخ

هیوندای النترا -نمای چراغ عقب

مشخصات:

نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.

قیمت مدل تست: ۲۳۶۳۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۲۳۵۱۰ دلار).

نوع موتور: DOHC ۱۶ سوپاپ و چهار سیلندر در یک ردیف، بدنه و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.

گنجایش: ۱۹۹۹ سی‌سی.

قدرت: ۱۷۳ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه.

گشتاور: ۲۰۸/۸ نیوتن‌متر در ۴۷۰۰ دور در دقیقه.

گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.

ابعاد:

فاصله محوری: ۲/۷ متر.

طول ماشین: ۴/۵۴۹ متر.

عرض: ۱/۷۷۵ متر.

ارتفاع: ۱/۴۳ متر.

وزن کلی: ۱۳۲۴ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:

صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸ ثانیه.

صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۲/۵ ثانیه.

صفر تا ۱۷۷/۰۲ کیلومتر بر ساعت: ۲۹/۵ ثانیه.

استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۵ ثانیه.

عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۶/۲ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۰/۰۱ کیلومتر بر ساعت.

سرعت نهایی (با محدودیت دراگ): ۱۹۷/۹۵ کیلومتر بر ساعت.

مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۴/۸۶ متر.

مصرف سوخت:


تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۹/۸ لیتر در شهر و ۶/۷۲ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

مصرف سوخت در تست: ۸/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

منبع پدال


نظرات

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (2 آبان 1393 ساعت 02:03)

    النترا اسپرت مدل 2014 دارای یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر با قدرت ۱۷۳ اسب‌بخار می باشد.

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (2 آبان 1393 ساعت 02:02)

    جالب اینه که خودروهای با حجم موتور یکسان ، که دارای میل بادامک DOHC هستند ، قدرت بیشتری دارند.

  • یوونتوس یوونتوس (23 مهر 1393 ساعت 23:27)

    حداقل یه تغییری توی قیافش میدادن بعد میگفتن اسپرت.

  • عماد جون عماد جون (23 مهر 1393 ساعت 12:06)

    خیلی هم خوب.....