1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. دسته دنده های نفرت انگیز

دسته دنده های نفرت انگیز

5 تیر 1395
  • 0

بسیاری از کارشناسان خودرو که طی سالیان بلند، اتومبیل‌های زیادی را رانده‌اند برای اولین پارک “بی ام و”های مدل M با سامانه اهرم تعویض دنده DCT مجبور به مطالعه دفترچه راهنما شدند.

بسیاری از کارشناسان خودرو که طی سالیان بلند، اتومبیل‌های زیادی را رانده‌اند برای اولین پارک “بی ام و”های مدل M با سامانه اهرم تعویض دنده DCT مجبور به مطالعه دفترچه راهنما شدند.

برندهایی که تحت این فراخوان قرار گرفتند شامل “جیپ”، “دوج” و “کرایسلر” هستند. همین موضوع باعث شد تا به بررسی اهرم تعویض دنده‌های بپردازیم که نیاز به باز طراحی مجدد دارند. به گزارش اخبار خودرو به نقل از عصرایران ، گروه صنعتی “فیات- کرایسلر” در ماه آوریل (اردیبهشت) سال جاری به بیش از ۱٫۱ میلیون دستگاه از خودروهای خود به دلیل اختلال در عملکرد اهرم تعویض دنده فراخوان داد.

پس از مرگ ناگهانی بازیگر جوان آمریکایی “آنتوان یلچین” بحث‌ها در خصوص اهرم تعویض دنده خودکار به صدر اخبار رفت. فراخوان کرایسلر نیز برای جمع‌آوری خودروهای مجهز به اهرم دنده مدل “مونواستیبل” براین هیاهو افزود.

نظرات کارشناسان در خصوص سیستم تعویض دنده خودکار دیگر خودروها نیز نشان داد که بسیاری از این نمونه‌ها باید مورد بازطراحی مجدد قرار گیرد یا به طور کلی از تاریخ اتومبیل‌سازی حذف شود.

“مونواستیبل” کرایسلر

دسته دنده های نفرت انگیز

اولین نمونه از این اهرم‌های تعویض دنده که باید به کل تغییر یابند، مربوط به همان “مونواستیبل”های کارخانه “فیات- کرایسلر” است. پس از ۱۲۱ تصادف و بیش از ۴۰ زخمی، فراخوان ۱٫۱ میلیونی شرکت “کرایسلر” علنی شد.

بعد از بررسی‌های انجام شده، اهرم تعویض دنده یکی از این خودروها، عامل اصلی مرگ “آنتوان یلچین” شناخته شد. مشکل این اهرم‌های تعویض دنده عدم بازخورد مثبت و قطعی برای راننده در هنگام پارک اتومبیل محسوب می‌شود.

رانندگان بعد انجام فرآیند پارک، خودروی خود را با خیال راحت ترک می‌کردند. اما پس از این مرحله، خودرو از جای پارک خود حرکت کرده و با عابرین یا معابر برخورد می‌کرد. نمونه‌هایی از اهرم تعویض دنده مونواستیبل در “آ ئو دی” A8 نیز دیده می‌شود.

دنده‌های انتخاب‌گر DCT در “بی ام و” سری M

دسته دنده های نفرت انگیز

این اهرم تعویض دنده نفرت‌انگیز، در هر خودروی دو کلاچه اسپورت سری M “بی ام و” دیده می‌شود. در ابتدا نمی‌توان متوجه عملکرد افتضاح این اهرم تعویض دنده خودکار شد. مهمترین مشکل این اهرم تعویض دنده عدم موقعیت پارک روی آن است.

به جای یک کار ساده و لغزاندن دنده روی موقعیت پارک، کاربر باید پایش را روی پدال ترمز فشار داده تا خودرو در موقعیت خاموش قرار گیرد و پس از آن راننده، اهرم تعویض دنده خودکار را روی حالت پارک بلغزاند.

گروه خودروسازی “ب ام و” حتی متوجه گیج ‌کنندگی اهرم تعویض دنده خود در این سامانه شده است و به همین دلیل اگر خودروی خاموش در حالت پارک قرار نگیرد، صدای عجیبی از خودرو تولید می‌شود تا به راننده هشدار دهد که دنده به حالت پارک منتقل شود.

بسیاری از کارشناسان خودرو که طی سالیان بلند، اتومبیل‌های زیادی را رانده‌اند برای اولین پارک “بی ام و”های مدل M با سامانه اهرم تعویض دنده DCT مجبور به مطالعه دفترچه راهنما شدند.

دنده دکمه‌ای “آکورا”

دسته دنده های نفرت انگیز

“آکورا” از سال ۱۹۵۰ به دنبال توسعه دکمه‌ها به جای اهرم تعویض دنده است و خبر بد این است که تمام تلاش‌های این گروه خودروسازی به گیج کردن بیشتر راننده کمک می‌کند.

تمام تغییرات صورت گرفته در این خودروها روی اهرم تعویض دنده پس از چند روز مالکیت و استفاده از آن آزار دهنده است. بنابراین “آکورا” فروش خودروهای مجهز به دنده‌های دکمه‌ای را چند سال پیش متوقف کرد. مشتریان پس از تصور پارک این خودروها شاهد حرکت ناگهانی و خطرآفرینی اتومبیل‌هایشان بودند.

دکمه انتقال قدرت “لینکلن”

دسته دنده های نفرت انگیز

برخلاف “آکورا”، گروه صنعتی “لینکلن” فروش خودروهای مجهز به سامانه انتقال قدرت دکمه‌ای شرکتش را متوقف نکرده است اما به نظر می‌رسد باید ملاحظات بیشتری را در این خصوص در نظر بگیرد یا حداقل رنگ یا ساختار دکمه‌ها را تغییر دهد.

در حال حاضر دکمه‌های تغییر دنده که روی ستون مرکزی داشبورد قرار گرفته‌اند در میان دریایی از دکمه‌ها گم شده‌اند و سردرگمی راننده را به همراه دارند.

اهرم تعویض تویوتا “پیروس”

دسته دنده های نفرت انگیز

استفاده از اهرم دستی تویوتا پیروس هیبریدی نیازمند این است که راننده یا کاربر قبل از رانندگی با این خودرو به درون کتاب راهنما شیرجه زده و شیوه رانندگی را بخواند. نصب عمودی دنده، گزینه پارک خودرو در حالت کنترل از راه دور بدون مطالعه دفترچه راهنما غیرقابل توضیح هستند.

منبع: عصر ایران



نظرات