1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. بررسی کرایسلر پاسیفیکا مدل 2017

بررسی کرایسلر پاسیفیکا مدل 2017

29 فروردین 1395
  • 0

کرایسلر پاسیفیکا برای اولین بار به‌عنوان کراس اووری متوسط در نمایشگاه نیویورک 2002 معرفی شد. تولید این خودرو که اولین محصول مهندسی مشترک دایملر کرایسلر بشمار می‌رفت در سال 2008 متوقف بود تا اینکه پس از 8 سال غیبت به‌عنوان یک مینی ون جدید در نمایشگاه دیترویت 2016 رونمایی شد.

پاسیفیکا 2017 جایگزین مینی ون معروف Town & Country کرایسلر که بر روی پلت فرم مشترکی با دوج گرند کاروان ساخته می‌شد، به‌حساب می‌آید. کرایسلر با توجه به هدف جدیدی که با این خودرو دنبال می‌کند تصمیم به تغییر نام Town & Country به پاسیفیکا گرفته است. طبق ادعای سازنده با توجه به فناوری‌های جدیدی که در این MPV بکار رفته، از تمام رقبای خود متفاوت است.

سردمداران فروش در کلاس مینی ون‌ها هوندا اودیسه، کیا سدونا (کارنیوال) و تویوتا سی ینا هستند که هریک بیش از 300 هزار دستگاه در سال 2015 فروش داشته‌اند و گروه فیات-کرایسلر با سرمایه‌گذاری عظیمی که روی پاسیفیکا کرده است سعی دارد تا حداقل یک‌چهارم این بازار پررونق را به خود اختصاص دهد.

برای رسیدن به این هدف پاسیفیکا باید ازنظر قیمت و عملکرد بر رقبا برتری داشته باشد. ابتدا بپردازیم به قیمت مدل‌های مختلف این MPV. مدل LX که پایه محسوب می‌شود 29,590 دلار قیمت دارد و امکانات صندلی برقی راننده، سیستم صوتی با شش بلندگو، رینگ‌های آلومینیومی 17 اینچی، دوربین دید عقب و شیشه‌های جانبی برقی ردیف جلو را ارائه می‌دهد. البته فراموش نکنیم که در پاسیفیکا LX یک پیشرانه V6 287 اسب بخاری به همراه گیربکس 9 سرعته اتوماتیک به‌صورت استاندارد وجود دارد. رقبای اصلی پاسیفیکا یعنی هوندا اودیسه LX 30,000 دلار، کیا سدونا L 27,295 دلار و تویوتا سی ینا L 29,750 دلار قیمت دارند درحالی‌که هیچ‌یک سطح امکانات و تجهیزاتی مانند پاسیفیکا ندارد.

علاوه بر این، پاسیفیکا در چهار تیپ دیگرِ تورینگ باقیمت 31,490 دلار، تورینگ L باقیمت 35,490 دلار، تورینگ L پلاس باقیمت 38,890 دلار و لیمتید با 43.490 دلار قیمت هم قابل خریداری است. در مدل تورینگ تجهیزات رادیو ماهواره‌ای، درهای کشویی برقی و رینگ‌های 18 اینچی اضافه می‌شوند. تیپ تورینگ L امکانات صندلی‌های چرمی، ریموت روشن کردن خودرو از دور، پروژکتورهای عقب، درِ صندوق بار برقی، سیستم کمک پارک، هشداردهندهٔ نقاط کور و تشخیص مسیر روبرو را می‌افزاید و گرم‌کن فرمان، گرم‌کن صندلی‌های ردیف دوم، صندلی‌های برقی ردیف دوم، سیستم صوتی با 13 بلندگو و صفحه‌نمایش 8.4 اینچی هم در نسخهٔ تورینگ L پلاس وجود دارند.

آخرین‌مدل یعنی لیمتید هم از سطح تجهیزات روکش چرم ناپای صندلی‌ها، صندلی‌های برقی ردیف سوم، چراغ‌های جلو HID، پروژکتور، آینه‌های جانبی برقی، سقف پانوراما، رینگ‌های 20 اینچی و سیستم صوتی سفارشی هارمن کاردون با 20 بلندگو بهره می‌برد (این سیستم صوتی در مدل تورینگ L پلاس هم قابل سفارش است). رقبای این تیپ پاسیفیکا اودیسه Touring Elite 45.775 دلاری، سدونا SXL 40.795 دلاری و سی ینا Limited Premium 46.170 دلاری هستند.

در یک آزمون دوروزه در جنوب کالیفرنیا به بررسی دو دستگاه کرایسلر پاسیفیکا از تیپ‌های تورینگ L پلاس و لیمتید پرداخته و کاملاً از عملکرد و قابلیت‌های آن تحت تأثیر قرار گرفتیم. این خودرو بر روی پلت فرم جدیدی شکل‌گرفته که با فولادی با 22 درصد مقاومت بیشتر ساخته‌شده است. آئرودینامیک این مینی ون عالی است به‌طوری‌که حداقل سروصدا و صدای باد به داخل راه پیدا می‌کند و می‌تواند 8 نفر را درک مال راحتی و آرامش حمل کند. بنابراین می‌توان گفت پاسیفیکا از این لحاظ در این کلاس بهترین است.

پیشرانهٔ 3.6 لیتری V6 با 287 اسب بخار قدرت و گیربکس 9 سرعته اتوماتیک مصرف سوخت 13 لیتر در شهر و 8.4 لیتر در جاده را برای آن فراهم می‌کند. عملکرد و واکنش گیربکس مذکور سریع و عالی است و این بهترین عملکردی است که ما تاکنون از گیربکس 9 سرعته FCA (فیات-کرایسلر) دیده‌ایم.

پاسیفیکا 2017 با وزن 1950 کیلوگرم، حدود 113 کیلوگرم سبک‌تر از Town & Country است. این کاهش وزن با استفاده از فولاد با مقاومت بالا در ساخت شاسی، درِ کشویی آلومینیومی و درِ عقبی آلومینیوم-منیزیومی به‌دست‌آمده است. فرمان برقی، ترمزهای دیسکی بزرگ در هر چهارچرخ و رینگ‌های 20 اینچی با لاستیک‌های 245 نیز از موارد مثبت در پاسیفیکا 2017 هستند. بعلاوه خریداران می‌توانند قایق یا کاروان خود تا وزن حداکثر 1600 کیلوگرم را با این مینی ون بکسل کنند.

پاسیفیکا در داخل فضایی با حجم 5586 لیتر را ارائه می‌کند که کاملاً بزرگ و جادار به نظر می‌رسد. صندلی‌های ردیف دوم و سوم هم قابل‌جمع شدن هستند که این فرایند به‌راحتی و به‌سرعت انجام می‌گیرد. کار با صفحه‌نمایش 8.4 اینچی آشنای Uconnect بسیار راحت است درحالی‌که سرنشینان ردیف دوم می‌توانند از دو صفحه‌نمایش 10.1 اینچی که در پشت صندلی‌های جلو نصب‌شده و قادر به پخش DVD و بلوری است لذت ببرند.

با توجه که در پاسیفیکا از سیستم‌ها و تجهیزات ایمنی زیادی استفاده‌شده است، کرایسلر انتظار دارد این مینی ون بتواند بالاترین امتیاز را از NHTSA و IIHS اخذ کند. تعدادی از این تجهیزات ایمنی عبارت‌اند از 8 ایربگ، دوربین دید 360 درجه، هشداردهندهٔ نقاط کور، سیستم HAC (سامانه کمک به شروع حرکت در سربالایی‌ها)، کروز کنترل تطبیقی، هشداردهندهٔ برخورد از جلو و هشداردهندهٔ خروج از لاین.

در کلاس مینی ون‌ها دو مورد از اهمیت بالایی برخوردار است؛ قیمت مناسب و عملکرد و قابلیت مناسب. با بررسی کرایسلر پاسیفیکا متوجه شدیم که این خودرو موفق به ارائهٔ هردوی این موارد شده است. با توجه به این امر به نظر می‌رسد این MPV آمریکایی با تکیه‌بر توانایی‌های خود و قیمت مناسب بتواند به رقیبی جدی برای خودروهای این کلاس تبدیل‌شده و بخش بزرگی از این بازار را تصاحب کند

 بررسی کرایسلر پاسیفیکا 2017

منبع پدال


نظرات