1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. ون جدید کرایسلر با نام پسیفیکا برای سال 2017

ون جدید کرایسلر با نام پسیفیکا برای سال 2017

27 دی 1394
  • 0

کرایسلر با کنار گذاشتن نام دوست‌داشتنی «تاون اند کانتری»، عنوان «پسیفیکا» را برای مینی‌ون جدیدش انتخاب کرده است. پسیفیکا قبلاً نام یک مدل کراس‌اوور در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ بوده است. مدل جدید کرایسلر پسیفیکای ۲۰۱۷ که هیچ نسخه‌ مشابهی در «داج» نخواهد داشت، دارای یک طراحی جدید، وزن سبک‌تر، امکانات بیشتر و یک گزینه پیشرانه هیبریدی خواهد بود.

کرایسلر مطمئناً دلایل خاص خود را برای این تغییر نام دارد. تیم تونیسکیس (Tim Kuniskis)، رئیس برندهای خودروهای مسافری داج، علت این تغییر را ایجاد شرایطی عنوان می‌کند که در آن مشتریان با ذهن باز با مینی‌ون جدید برخورد کنند:

ما نمی‌خواهیم که آنها (خریداران) برای خرید، هیچ‌ پیش‌زمینه ذهنی داشته باشند.

طراحی کرایسلر پسیفیکا ۲۰۱۷ از بسیاری از مینی‌ون‌ها جمع‌و‌جورتر و سطح بالاتر است و نسبت‌های به کار رفته در آن، بیشتر شبیه به یک «کراس‌اور» هستند. البته برخی المان‌ها در پسیفیکا، نشانه‌هایی از سدان متوسط کرایسلر 200 در خود دارند؛ از جمله یک جلوپنجره بزرگ با گوشه‌های گرد که تمام دماغه خودرو را به خود اختصاص داده است. با قرارگیری آینه‌های بغل در سطحی پایین‌تر از خط کمربندی بدنه یا بِلت‌لاین، فرصتی برای مهندسان کرایسلر فراهم شده تا دید بهتری از داخل کابین ایجاد کنند. به منظور ایجاد حسّ جادار بودن فضا در پسفیکا، صندلی‌ها در ارتفاعی پایین‌تر تنظیم شده‌اند و همین‌طور خط کمربندی بدنه نیز در ترازی کمتر از مدل قدیمی «تاون اند کانتری» درنظر گرفته شده است. به جای چراغ‌های عقب عمودی مدل قبلی، در مینی‌ون جدید کرایسلر از چراغ‌های افقی زیبا که شباهت زیادی به نمونه‌های خود در دورانگوی شاسی‌بلند دارند، استفاده شده است. همچنین در حالی که تاون اند کانتری از خط تولید کارخانه هیچ‌گاه با چرخ‌های بزرگتر از ۱۷ اینچ خارج نمی‌شد، کرایسلر تصمیم گرفته که چرخ‌های ۲۰ اینچی برای پسیفیکا ارائه کند.

در حالی که طول و عرض کرایسلر پسیفیکا ۲۰۱۷ نسبت به مدل «تاون اند کانتری» افزایش پیدا کرده، ولی در عین حال وزن آن حدود ۹۰ کیلوگرم سبک‌تر شده است. این موضوع بیشتر به مواردی چون درهای کشویی تمام‌آلومینیومی، درب عقب منیزیوم-آلومنیومی و ساختار منیزیومی برای داشبورد ارتباط پیدا می‌کند. شاسی خودرو که برای استفاده در مدل جدید توسعه داده شده، ساختاری مستحکم‌تر از قبل دارد. بازشوهای بزرگ برای درهای کشویی، انعطاف‌پذیری زیادی برای شاسی مینی‌ون ایجاد کرده‌اند و بنابراین، مهندسان کرایسلر ساختار موردنیاز برای صندلی‌های ردیف دوم را برای جبران این صلبیت تنظیم کرده‌اند. در جلوی بدنه، مطابق گفته جسیکا لافوند (Jessica LaFond)، مهندس پسفیکا، از یک ساختار ویژه موسوم به "flared outrigger" استفاده شده که برای تست‌‌های تصادف هم‌پوشانی کوتاه بسیار مفید خواهد بود.

گزینه نخست پیشرانه، همچنان موتور ۳/۶ لیتری V-6 کرایسلر خواهد بود که البته برخی بازنگری‌ها مانند بک سیستم EGR جدید، سوپاپ‌های دو مرحله‌ای و کاهش وزن ۲ کیلوگرمی را پشت‌سر گذاشته و در نتیجه، گفته می‌شود که مصرف سوخت را به اندازه ۵ درصد کاهش داده است. خروجی این موتور برابر ۲۸۷ اسب‌بخار و ۳۵۵ نیوتن‌متر برآورد شده است. ضمن اینکه یک گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک جایگزین گیربکس قدیمی ۶ سرعته ون قبلی شده است. با اینکه شرایط این گیربکس ۹ سرعته در جیپ چروکی چندان رضایت‌بخش نیست، ولی «لافوند» خاطر نشان می‌کند که ‌آنها ساعت‌های زیادی را برای کالیبراسیون پدال برای این سیستم صرف کرده‌اند. سیستم استاپ-استارت موتور در ابتدای راه برای پسیفیکا در دسترس نخواهد بود و در ادامه چرخه عمر مدل، به آن اضافه خواهد شد. با این وجود، هنوز هم کرایسلر اعتقاد دارد که بهترین مصرف سوخت را در این کلاس خواهد داشت؛ یعنی آماری بهتر از هوندا ادیسه (با مصرف ۱۲/۴ لیتر در شهر و ۸/۴ لیتر در جاده در هر ۱۰۰ کیلومتر) و نیسان کوئست (با مصرف ۱۱/۸ لیتر در شهر و ۸/۷۱ لیتر در جاده در هر ‍۱۰۰ کیلومتر).

همچنین یک نسخه هیبریدی از کرایسلر پسیفیکا ۲۰۱۷ نیز وجود خواهد داشت که در عین استفاده از همین موتور بالا، از جانب دو موتور الکتریکی در ترانس‌آکسل حمایت خواهد شد. باتری ۱۶ کیلووات‌ساعت هیبریدی در کف خودرو قرار می‌گیرد و بنابراین صندلی‌های Stow & Go در این نسخه از مینی‌ون در دسترس نخواهند بود. پسیفیکا هیبرید نسبت به مدل قبلی «تاون اند کانتری» حدود ۱۳۶ کیلوگرم سنگین‌تر است و در همین حال، با مدل پایه خود، حدود ۲۲۷ کیلوگرم فاصله دارد. با اینکه این مدل به صورت پلاگین هیبرید است، ولی یک درگاه شارژ کوچک در جلوی خودرو دیده می‌شود. «کونیسکیس» درنظر داشته که مشتریان را از رانندگی با پسیفیکا ۲۰۱۷، حتی بدون داشتن یک شارژر خانگی مطمئن کند؛ وی در این زمینه می‌گوید:

«هیبرید» یک تکنولوژی شناخته‌شده است که مردم به آن اعتماد دارند. اگر هیچ وقت این خودرو را به شارژ نزنید، هنوز هم به اعداد بسیار خوبی در مصرف سوخت دست پیدا خواهید کرد.

اگر مشتریان بتوانند همیشه سطح شارژ باتری را به صورت کامل نگه دارند، می‌توانند مصرف سوختی معادل ۲/۹۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر از خود به جای بگذارند. البته دامنه رانندگی تمام‌الکتریکی پسیفیکا در حدود ۴۸ کیلومتر است. در مدل هیبرید، به جای گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک، از یک سیستم CVT با کنترل الکترونیکی با طراحی متعلق به کرایسلر برای انتقال قدرت به چرخ‌های جلو استفاده می‌شود.

در کرایسلر پسیفیکا ۲۰۱۷ هنوز هم سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک ارائه نمی‌شود؛ ویژگی‌‌ای که مدت زیادی است که مشتریان ون‌های معمولی را به سمت کرا‌س‌اورها سوق داده است. در بازار امروز، شاید تنها تویوتا سیه‌نا باشد که استفاده از سیستم AWD را پیشنهاد می‌کند. در عین حال، مقامات کرایسلر تأیید می‌کنند که پلتفرم پسیفیکا، استفاده از یک سیستم AWD را در آینده مدّنظر قرار داده است. این پلتفرم قرار است با یک مدل کراس‌اور در آینده مشترک باشد که مطمئناً در آن از یک دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک استفاده خواهد شد.

طراحی کلی کابین نسبت به گذشته، گام بلندی به سمت سطوح بالای بازار برداشته است و بیشتر شبیه به یک مدل پرمیوم است تا یک نسخه بهینه‌تر از داج گرند کاروان. پسیفیکا در همین حال، با یک تکنولوژی عایق صوتی هوشمند به صورت استاندارد همراه است. داشبورد تخت و با ارتفاع پایین در این مینی‌ون، موجب دید بهتری برای هدایت آن شده است. همانند کرایسلر 200، یک بخش شیب‌دار در وسط داشبورد وجود دارد که ابزارهایی مانند شیفتر چرخشی برای گیربکس و بسیاری دیگر از کنترل‌های فیزیکی در آن دیده می‌شوند. نمایشگر لمسی ۸/۴ اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی Uconnect کرایسلر نیز در بالای داشبورد قرار گرفته است. همچنین صندلی راننده تنظیم‌شونده، یک سانروف پانورامیک سه صفحه‌ای و یک آپشن جاروبرقی عقب در صندوق عقب، از دیگر امکاناتی هستند که برای کابین پسیفیکا درنظر گرفته شده‌اند.

بچه‌ها و بزرگسالان در صندلی‌های ردیف دوم می‌توانند از سیستم‌های سرگرمی که بر روی صندلی‌های راننده و مسافر جلو قرار گرفته و در جلوی آنها باز می‌شود، استفاده کنند. در همین حال، ورودی‌های USB و HDMI نیز برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها پیش‌بینی شده است. همچنین ردیف دوم صندلی‌ها دارای یک ویژگی موسوم به "Easy Tilt" هستند که امکان دسترسی به ردیف سوم را بدون برداشتن صندلی کودک فراهم می‌کند. به گفته کرایسلر، ردیف سوم پسیفیکا هم‌اکنون بهترین فضا را در میان مدل‌های هم‌کلاس خود دارد. فضای صندوق‌عقب نیز نسبت به گذشته، به اندازه ۲۸۳ لیتر افزایش یافته است.

سیستم هشدار برخورد از جلو، یک دوربین نمای ۳۶۰ درجه و یک هشدار نقطه کور با هشدار ترافیک پشت‌سر، از تجهیزات ایمنی‌ای هستند که در پسیفیکا در دسترس قرار گرفته است. از جمله ویژگی‌های جدید در پسیفیکا، قابلیت باز شدن درهای کشویی تنها با تکان دادن پا در زیر آنها است. البته در این حالت، باید کلیدها را در جیب خود داشته باشید. همین شرایط برای درب عقب نیز برقرار است.

در نقطه کنونی که هنوز قیمت هر تریم کرایسلر پسیفیکا مینی‌ون به صورت رسمی اعلام نشده، پنج سطح تریم مختلف برای مدل‌ غیرهیبریدی درنظر گرفته شده است. پسیفیکا LX مدل ۲۰۱۷ دارای امکاناتی چون ورود بدون‌کلید، استارت فشاری و یک دوربین نمای عقب خواهد بود. در یک سطح بالاتر، در مدل تورینگ، رادیوی ماهواره‌ای و درهای کشویی اتوماتیک اضافه می‌شوند. این در حالی است که در تریم بالاتر «تورینگ L» تجهیزاتی چون استارت از راه دور، صندلی‌های چرمی، چراغ‌های مه‌شکن و آپشن پکیج سرگرمی صندلی‌های عقب ارائه می‌شوند. در تریم لیمیتد، چراغ‌های HID در جلو، چراغ‌های مه‌شکن LED و درهای کشویی و درب عقب با قابلیت بازشدن خودکار در دسترس قرار می‌گیرند و در مدل پسیفیکا لیمیتد پلاتینیوم نیز جاوربرقی داخلی و سانروف پانوراما اضافه می‌شوند.

بهار سال جاری میلادی، زمانی است که برای ورود کرایسلر پسیفیکا ۲۰۱۷ به بازار درنظر گرفته شده و این در حالی است که در نیمه دوم سال باید منتظر مدل هیبرید آن باشیم.

منبع پدال


نظرات